Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-02@15:20:53 GMT

دین گریزی یعنی چه؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۸۶۰۲

دین گریزی یعنی چه؟

وبلاگ > زمانیان، علی - وقتی از "دین‌گریزی" سخن می‌گوییم، به چه واقعیتی اشاره می‌کنیم؟از آن جایی که "دین گریزی" معنای چند گانه‌ای دارد، کسانی که از این مفهوم استفاده می‌کنند، لازم است به ما بگویند کدام واقعیت اجتماعی را ذیل مفهوم دین‌گریزی صورت‌بندی می‌کنند. چه چیز یا چیزهایی را می‌بینند و نام آن‌ها را دین گریزی می‌گذارند؟


فارغ از این که آیا مفهوم "دین‌گریزی"، ترکیب رسا، دقیق و قابل استفاده‌ای دارد یا خیر، اما از نحوه‌ی کاربرد پربسامد آن توسط کاربران عمومی، می‌توان پنج معنای آن را استخراج و صورت‌بندی نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به سخن دیگر، اگر دقت کنیم که در چه مواقعی از این لفظ استفاده می‌شود، در نهایت پنج معنا و پنج وجه اشاره را می‌توانیم از یک‌دیگر تفکیک و صورت‌بندی نماییم.

 پنج وجه اشاره و یا معنای "دین‌گریزی" عبارت است از:

 1. دین‌گریزی به نحو مطلق
گاهی لفظ دین‌گریزی را بکار می‌بریم و منظور ما ترک باورهای دینی و در مرکز آن، خداباوری، معادباوری و یا  مواردی از این قسم است. بنابر این، دین‌گریزی یعنی باورهای دینی را کنار گذاشتن و انکار آن‌ها . در این معنا، دین‌گریز کسی است که اساسا از سیطره و ساحت دین بیرون رفته و روی به انکار آورده است.

 2. دین‌گریزی به نحو خاص

معنای دومی که از دین‌گریزی استخراج می شود، دین‌گریزی یعنی از دین خاصی بیرون رفتن و رو به سوی دین دیگر آوردن. به عنوان مثال وقتی مسلمانی از دین اسلام خارج می‌شود و دین دیگری، مثلا مسیحیت را انتخاب می کند، او را دین گریز می‌نامیم و منظور ما گریختن از دین اسلام است.

 3. دین گریزی به نحو نسبی
در این جا انکار و یا تغییر دین مورد نظر نیست بلکه دگرگونی و تغییر در رویکرد و نگرش دینی ملاک دین گریزی قرار می گیرد. به عنوان مثال:
الف) از دست نهادن دین سیاسی و رو نهادن به دین غیر سیاسی
ب) تغییر دین اجتماعی به دین فردی
ج) بی توجهی به دین نهادی و انتخاب دین شخصی شده
د) تبدیل دین تک منبعی به دین چند منبعی و یا دین ترکیبی- تالیفی

 4. دین‌گریزی در ساحت عمل
در این معنا، دین‌گریز کسی است که واجبات را ترک می‌کند و یا رفتار آلوده به محرمات دینی دارد. ترک واجبات و یا عمل به محرمات، طیف وسیعی دارد که باید در نظر داشت اما گویا کسانی که مشاهده می کنند جامعه، رفتاری مطابق با موازین و دستورات دینی ندارند، جامعه را دین‌گریز می‌یابند. به عنوان مثال وقتی وضعیت حجاب را ملاحظه می‌کنند و یا خالی شدن مساجد را می‌بینند، احساس می‌کنند مردم، دین‌گریز شده‌اند. این معنا از دین‌گریزی به ساحت فقه نزدیک می‌شود.

 5. دین گریزی وجودی
و بالاخره در نوع پنجم از دین‌گریزی، داشتن باور و اعتقادات دینی ملاک اصلی نیست. هم چنین عمل به دستورات شرعی نیز چندان در مرکز توجه قرار نمی‌گیرد، بلکه آن چه اهمیت بالایی دارد این است که شخص دیندار، به چه میزان دغدغه ی حضور در محضر خداوند را دارد. وجود او به چه میزان درگیر امر دینی است. در این معنا، دین‌گریزی یعنی بی پروا زیستن، بی تفاوتی نسبت به امر متعال و وجودی تهی از عظمت آسمان و یعنی وجود آدمی از آن چه معنای هستی است می‌گریزد و از کنارش بی‌تفاوت می‌گذرد. این معنا از دین‌گریز به ساحت عرفان نزدیک می شود.

حال این پرسش جدی مطرح می شود که آیا اساسا از دین می‌توان گریخت؟

 

1717

کلید واژه‌ها : اسلام - عرفان اسلامی - فقه اسلامی -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اسلام عرفان اسلامی فقه اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | اولین تصاویر از تیراندازی پلیس به سمت سارق زورگیر؛ نتیجه تعقیب و گریز پلیس با موتور وسط خیابان‌های تهران

در بررسی اولیه از متهمین ۳ عدد گوشی آیفون ویک عدد قمه وسلاح غیر متعارف کشف گردید متهمین در تحقیقات اولیه به جرم خود و سرقت اشیاء قیمتی خصوصا تلفن همراه اعتراف کرد. منبع: تسنیم

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901336

دیگر خبرها

  • فیلم‌های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی آخر هفته
  • جهش تولید با فعالیت کارگران معنا و مفهوم می‌یابد
  • ظهور شاه‌کلید قفل‌های دیجیتال/ رایانه‌های کوانتومی رمزگذاری را بی‌معنا می‌کنند
  • ببینید | اولین تصاویر از تیراندازی پلیس به سمت سارق زورگیر؛ نتیجه تعقیب و گریز پلیس با موتور وسط خیابان‌های تهران
  • بازداشت زورگیران موتورسوار در عملیات تعقیب و گریز (فیلم)
  • تعقیب و گریز دیدنی زورگیرهای موتورسوار در فرشته
  • قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد
  • شاگرد و استاد رند | تعقیب و گریز برای صدرنشینی
  • باخت برایم بی‌معنا است/هندبال گیتی‌پسند در آسیا حرف خواهد زد