Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@10:03:03 GMT

آخرین وضعیت تروریست ها در استان ادلب

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۸۶۴۶

آخرین وضعیت تروریست ها در استان ادلب

تهران - ایرنا - طبق توافق سوچی میان ترکیه و روسیه، قرار بود دوشنبه گذشته (23 مهرماه) گروه های تروریستی از بخش های توافق شده در استان ادلب خارج شوند؛ هیات تحریر الشام (النصره سابق) بالاخره این موضوع را پذیرفت، اما چند گروه وابسته به آن، این مساله را نپذیرفتند.

بر اساس توافق درباره 'ادلب' که چندی پیش بین رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در شهر سوچی روسیه حاصل شد، قرار بود که طی سه مرحله استان ادلب به وضعیت عادی بازگردد و تروریست ها از مواضع خود عقب نشینی کنند و در عوض ارتش سوریه و روسیه به آنها حمله نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


توافق سوچی میان ترکیه و روسیه جهت ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب به وسعت 15 تا 20 کیلومتر مربع قرار بود تا روز دوشنبه گذشته کاملا اجرایی شود، اما گفته می شود مهم‌ترین سد راه این توافق، عدم همراهی برخی گروهک‌های تروریستی حاضر در این استان است.
'ولادیمیر پوتین' رئیس‌جمهور روسیه در 17 سپتامبر (25 شهریورماه) در کنفرانس خبری مشترک با 'رجب طیب اردوغان' رئیس ‌جمهور ترکیه در شهر بندری سوچی از توافق مسکو - آنکارا برای ایجاد منطقه غیرنظامی در استان ادلب میان نیروهای ارتش سوریه و تروریست ها خبر داد.
در حال حاضر بسیاری از گروهک‌های تروریستی حاضر در استان ادلب موافقت خود را در همراهی با این توافق اعلام کرده اند، اما کماکان چند گروهک نیز موافق آن نیستند تا این منطقه را ترک کنند.
بنابر اعلام رسانه های معارض سوری، سه گروه (تروریستی) که هنوز توافق روسیه و ترکیه را نپذیرفته‌اند، 'حراس الدین'، 'انصار التوحید'، و 'جبهة انصار الدین' می باشند.
طبق این گزارش، این گروه ها اتاق عملیات مشترکی را با نام 'وحرض المؤمنین' تشکیل داده‌ و تصاویری از حمله چند روز پیش خود به مواضع نیروهای ارتش سوریه در پایگاه 'جورین' که در منطقه کاهش تنش قرار دارد، منتشر کرده‌اند.
بر اساس توافقنامه سوچی قرار بود، در مرحله نخست سلاح سنگین تروریست‌ها از منطقه 'عاری از سلاح' خارج و در مرحله بعدی تروریست‌ها از این منطقه بیرون رانده شوند و در مرحله سوم نیز نهادهای دولتی سوریه فعالیت خود را در آن مناطق از سر بگیرند.
مقرر شده بود روز دوشنبه (23 مهرماه) گروه‌های تروریستی از منطقه عاری از سلاح در بخشی از استان ادلب خارج شوند، ولی بنابر اخبار دریافتی، هنوز تروریست‌ها در این منطقه حضور دارند؛ مسئله‌ای که نقض توافق ادلب است.
ترکیه و برخی رسانه‌های معارض سوری چند روز پیش مدعی شدند که تروریست‌ها سلاح سنگین خود را از منطقه عاری از سلاح در استان ادلب خارج کرده اند، هر چند گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه (نزدیک به معارضان) اعلام کرد که برخی از تروریست ها سلاح های سنگین خود را در 'سنگرهای سربسته و تونل های مخفی' پنهان کرده و آن تجهیزات را خارج نکرده‌اند.
روزنامه 'الوطن' سوریه روز دوشنبه اعلام کرد که نه تنها تروریست ها تجهیزات سنگین خود را از مناطق مورد نظر در استان ادلب خارج نکرده اند، بلکه شواهدی از قصد تروریست‌ها برای خروج از این منطقه نیز مشاهده نمی‌شود.
این روزنامه به نقل از منابع معارض گزارش داد که تا یکشنبه (21 مهر ماه) هیچ نشانه‌ای از خروج تروریست‌ها از منطقه عاری از سلاح وجود نداشته است، بلکه آنان 'به حضور خود در منطقه ادامه خواهند داد'.
'رامی عبدالرحمن' رئیس مرکز موسوم به 'دیدبان حقوق بشر سوریه' به خبرگزاری فرانسه گفته است که معارضان با سلاح سنگین شامگاه یکشنبه از منطقه مورد توافق عاری از سلاح، مناطق تحت تسلط ارتش سوریه در ریف غربی حلب و ریف شمالی حماه را هدف قرار دادند.
وی با بیان اینکه، این دو منطقه باید عاری از سلاح سنگین باشد، گفت: تروریست ها با گلوله باران منطقه 'جورین' در ریف حماه، دو سرباز سوری را از پای درآوردند؛ این موضوع در واقع نخستین نقض توافق ادلب نیست؛ چرا که تروریست‌ها چند روز پیش نیز ریف غربی حلب را هدف حملات خود با سلاح سنگین قرار دادند؛ مسئله‌ای که سبب شد ارتش سوریه به آنان در غرب حلب هشدار دهد که اگر منطقه عاری از سلاح را ترک نکنند، سرنوشتی جز مرگ در انتظارشان نخواهد بود.
شبکه خبری الجزیره نیز طی گزارشی با اشاره به مبهم بودن موضع تحریر الشام در قبال توافق ادلب، اعلام کرد که این گروه مدعی شده که امنیت را برای ساکنان مناطق تحت تسلط خود فراهم خواهد کرد.
این شبکه به نقل از رامی عبدالرحمن اعلام کرد که خارج نشدن معارضان مسلح از منطقه عاری از سلاح در استان ادلب، به نیروهای سوری و روسی بهانه خواهد داد که در این مناطق دست به عملیات نظامی بزنند.
روزنامه الاخبار لبنان نیز در همین باره گزارش داد که هیات تحریر الشام (که رکن اصلی آن جبهه النصره است) و سایر گروه های تروریستی همچنان در خطوط برخورد با ارتش سوریه در مرزهای منطقه عاری از سلاح مستقر هستند، مساله‌ای که با متن توافق اعلامی در تضاد است.
این روزنامه لبنانی با اشاره به بیانیه تحریر الشام اعلام کرده که این گروه در بیانیه خود هر چند بر خروج ضمنی از منطقه عاری از سلاح تاکید کرده تا آنکارا را راضی نگه دارد، اما از طرف دیگر قصد دارد مانع ایجاد انشقاق در میان عناصر خود شود، زیرا برخی از عناصر این گروه همکاری کامل با ترکیه را رد می‌کنند.
تحریرالشام در عین حال اعلام کرده که سلاح خود را حفظ خواهد کرد.
استان ادلب اهمیت ویژه ای برای هر دو جبهه تکفیری غربی - عربی از یک سو با جبهه مقاومت اسلامی به همراه روسیه دارد، چرا که این استان آخرین پایگاه گروه های تروریستی - تکفیری در سوریه به شمار می رود و با آزادسازی آن تمام خاک سوریه پس از هفت سال و نیم اشغال از دست تروریست ها خارج خواهد شد.
استان ادلب از ابتدای بحران سوریه تا اواسط آن (بحران سوریه 24 اسفند ماه سال 1389 / 2011) آغاز شد، استانی امن به شمار می آمد؛ در تاریخ هشتم فروردین 1394 گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه النصره) به همراه گروه تروریستی جیش الفتح در یورشی سریع این استان (در شمال غرب سوریه هم مرز با ترکیه) را به اشغال خود درآوردند.
14 هزار عنصر تروریستی از سراسر جهان که در ترکیه تجمع کرده، تجهیز و سازماندهی شده بودند، در هشتم فروردین ماه 1394 به استان ادلب حمله کردند و به سرعت تمام خاک این استان را به غیر از دو شهرک شیعه نشین فوعه و کفریا در 10 کیلومتری شمال شهر ادلب را اشغال کردند.
پیش از آن برخی تحرکات تروریستی نظیر حمله به مراکز دولتی و قتل و جنایت علیه ماموران دولتی در منطقه جسر الشغور و اطراف آن انجام شده بود.
در طول دو سال گذشته بسیاری از نقاط سوریه توسط ارتش این کشور، جبهه مقاومت اسلامی و ارتش روسیه آزاد شده و امنیت به بخش های زیادی از سوریه بازگشته است و فقط استان ادلب و بخش هایی از غرب استان حلب و شمال استان حماه پاکسازی نشده که طبق توافق سوچی قرار بود تروریست ها به همراه سلاح های خود 15 تا 25 کیلومتر از نقاط تماس دور شوند که شماری از گروه های تروریستی این کار را انجام داده اند، ولی شماری هنوز در مواضع خود مستقر هستند و اعلام کرده اند که به جنگ خود علیه حکومت سوریه ادامه می دهند.
قرار است طی روزهای آینده مواضع تروریست هایی که عقب نشینی نکرده اند و به توافق سوچی اهمیتی نداده اند از سوی ارتش سوریه و روسیه مورد حمله قرار بگیرد تا آخرین پایگاه تروریست ها در سوریه نیز پاکسازی شود.
پیشتر ارتش سوریه به دنبال آزادسازی مناطق جنوبی این کشور از دست تروریست ها نیروهای خود را برای آزادی ادلب رهسپار شمال غرب سوریه کرد ولی به دنبال توافق سوچی در انتظار اجرای آن است که با توجه به تحولات اخیر و نقض این توافق به نظر می رسد حملات ارتش سوریه برای آزادی ادلب نزدیک باشد.
خاورم*1275*1436*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سوريه ادلب تروريست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۸۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته

کابینه دولت ژاپن روز سه‌شنبه طرحی برای فروش نسل بعدی جت‌های جنگی که این کشور با همکاری بریتانیا و ایتالیا در حال توسعه آن است را تصویب کرد.

این گزارش افزود: انتظار می‌رود تصمیم بحث برانگیز ژاپن مبنی بر اجازه فروش بین المللی تسلیحات به تضمین نقش ژاپن در پروژه مشترک جت‌های جنگنده کمک کرده و در راستای تقویت صنعت تسلیحات ژاپن و افزایش نقش این کشور در امنیت جهانی باشد.

ژاپن همچنین بازنگری در دستورالعمل‌های انتقال فناوری و تجهیزات تسلیحاتی این کشور را تأیید کرد تا امکان فروش سلاح‌های کشنده به کشور‌هایی غیر از شرکای خود را نیز فراهم کند.

ان‌بی‌سی نیوز در ادامه تحلیل این خبر نوشت: ژاپن مدت‌هاست که صادرات تسلیحات را تحت قوانین صلح‌طلبانه خود محدود کرده است، با این حال در بحبوحه افزایش تنش‌های منطقه‌ای و جهانی، لازم دانسته تا گام‌هایی برای رفع این مقررات بردارد.

تصمیم در مورد فروش جت‌ها به ژاپن این امکان را می‌دهد که برای اولین بار سلاح‌های کشنده‌ای را که به صورت مشترک با دیگر کشور‌ها تولید می‌کند را به کشور‌های دیگر نیز صادر کند.

ژاپن در حال همکاری با ایتالیا و بریتانیا برای توسعه یک جت جنگنده پیشرفته برای جایگزینی ناوگان قدیمی آمریکایی خود است.

این کشور که قبلاً روی یک طرح داخلی به نام F-X کار می‌کرد، در دسامبر ۲۰۲۲ موافقت کرد که تلاش خود را با یک برنامه بریتانیایی-ایتالیایی به نام Tempest برای استقرار در سال ۲۰۳۵ ادغام کند. این پروژه مشترک معروف به برنامه هوایی مبارزه جهانی (GCAP) در بریتانیا مستقر است.

ژاپن امیدوار است که جنگنده‌های جدید قابلیت‌های پیشرفته‌ای را با توجه به تنش‌های فزاینده در منطقه در اختیار این کشور قرار داده و به آن در برابر رقبای منطقه‌ای یعنی چین و روسیه برتری فناوری قابل توجهی ارائه کند.

ژاپن به دلیل سابقه خود در زمان جنگ جهانی دوم که به عنوان متجاوز شناخته شده بود و همچنین ویرانی‌های ناشی از این جنگ، قانونی را تصویب کرده است که ارتش را تنها به دفاع از خود محدود می‌کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • چرا در یک قدمی توافق «فرصت توافق» سوخت شد؟ / تحولات منطقه و جهان به کدام سمت می‌رود؟ / چه خواهد شد؟
  • تصویری از متهمان عملیات ترویستی مسکو که جنجالی شد
  • ارتش سوریه حمله تروریست‌ها را خنثی کرد
  • دفع حملات تروریست‌ها توسط ارتش سوریه
  • هلاکت شماری از افراد تحریر الشام در کمین ارتش سوریه در جنوب ادلب
  • تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته
  • پاک تراشی الیمالات نور مورد توافق سازمانی نبوده است
  • پاکتراشی عرصه جنگلی نور مورد توافق هیچ سازمانی نیست
  • مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟
  • حمله به شرق سوریه ۵ زخمی برجای گذاشت +فیلم