Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@15:57:37 GMT

مديريت خلاقيت با استفاده از عناصر اصلي

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۸۷۱۰

مديريت خلاقيت با استفاده از عناصر اصلي

خبرگزاري آريا - فاطمه شهرزاد بخشايش - براي تحقيق و پرورش خلاقيت، تنها آموزش مطالب يا برنامه‌ريزي براي توسعه استعدادهاي خلاق کافي نيست؛ بلکه بايد به افراد کمک کرد نقاطي را که انگيزه و مهارت‌ها با يکديگر منطبق هستند با محل تقاطع خلاقيت را تشخيص دهند. اين محل ترکيب پر قدرتي است چرا که در اين نقطه امکان خلاقيت فراهم مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براي تحقيق و پرورش خلاقيت، تنها آموزش مطالب يا برنامه‌ريزي براي توسعه استعدادهاي خلاق کافي نيست؛ بلکه بايد به افراد کمک کرد نقاطي را که انگيزه و مهارت‌ها با يکديگر منطبق هستند با محل تقاطع خلاقيت را تشخيص دهند. اين محل ترکيب پر قدرتي است چرا که در اين نقطه امکان خلاقيت فراهم مي‌شود.
براي رشد خلاقيت مي‌توان از اين ترکيب پر قدرت بيشترين استفاده را بعمل آورد. يک مديريت موفق مي‌تواند اين محل تقاطع را در سازمان خويش يافته و از اين ترکيب بهره زيادي ببرد در نتيجه سازماني پويا، فعال، نوآور و پيشرو خواهد داشت.
براي بهره‌مندي از محل تقاطع، تحليل دقيق و عميق‌تري از عناصر، عوامل و شرايط مؤثر در شکل‌گيري آن محل لازم است.
بنابراين پرداختن به مديريت خلاقيت مستلزم افزايش دانش و اطلاعات تخصصي مورد نياز درباره موضوع مورد نظر، آشنايي با روش‌هاي تفکر و کار خلاق و استفاده از آنها در انجام امور مي باشد.
روش‌هاي متعدد بسياري براي ايجاد انديشه خلاق و کمک به افزايش اين توانايي در افراد تبيين شده است؛ نظير يورش فکري، سينکتيکس، فهرست پرسش‌ها و... محور اصلي اغلب اين روش‌ها شکستن قالب‌هاي فکري با استفاده از راهبردهاي موثر زير است:
1. جلوگيري از قضاوت فوري با يک مهارت اساسي در خلاقيت، چرا که داوري فوري درباره يک راه حل مانع راه‌حل‌هاي ابتکاري مي‌شود. براي جلوگيري از داوري زود هنگام فرد بايد تمام عوامل يعني پرداختن به هدف‌هاي مسئله، بررسي راه‌هاي مختلف و توجه به نتايج آنها را در نظر بگيرد.
2. درک اصل مطلب، محور کار در ايجاد فرايند تفکري است که براي حل مسئله به تجزيه اطلاعات اساسي پرداخته و موارد غير اساسي و بي مورد و غير مفيد را رها مي‌کند. اين امر سبب مي‌شود افراد تحت تاثير ايده حاکم نيز قرار نگيرند. بدون شناسايي اصل مطلب، امکان اين که افراد تحت تاثير موضوع قرار گيرند، بسيار زياد است.
3. شک و ترديد؛ شرط تحقق خلاقيت اين است که افراد اسير فرض‌ها نشوند زيرا هدف تغيير يا تجديد ساخت هر الگوست. استفاده از شيوه "چرا" در انجام اين روش موثر است. اين شيوه تنها مربوط به زماني نيست که فرد جواب را نمي‌داند بلکه ممکن است با مطالب کاملا آشنا باشد و باز هم بپرسد چرا؟
4. تجسم قوي؛ يکي از موارد تعيين کننده در خلاقيت، توانايي تجسم اشياء مفاهيم و فرايندهاست. چگونگي تصويرها نيز اهميت زيادي دارد. هر چه تصاوير روشن، قوي، زنده و متنوع باشد، امکان ابداع و ابتکار بيشتر است.
5. تخيل؛ بسياري از ابداعات و اختراعات نتيجه تخيل است. بسياري از داستانهاي تخيلي نيز امروزه به واقعيت پيوسته‌اند. يکي از جنبه‌هاي روش تخيلي ( که محور روش‌هايي مانند سينکتيکس است) (Synecties) اين است که فرد خود را جاي فرد يا چيز ديگري قرار مي‌دهد.
6. نگرش جديد؛ نگرش متفاوت به مسائل، جز لاينفک خلاقيت است. دانشمند خلاق متوجه جنبه‌هاي تازه‌اي از پديده‌هاست يا نقاش خلاق با ديدي متفاوت مسائل را دريافته و در يک نقاشي آن را ترسيم مي‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۸۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عیدیHD»؛ سفری به سرزمین طنز و خلاقیت

به گزارش قدس آنلاین، در ایام نوروز ۱۴۰۲، پلتفرم فیلیمو با رونمایی از برنامه گفتگو محور طنز "عیدیHD" به کارگردانی و اجرای امیرحسین قیاسی، گامی نو در عرصه سرگرمی مخاطبان خود برداشت. این برنامه ۱۰ قسمتی با فضایی شاد و صمیمی، با بهره‌گیری از طنز هوشمندانه، خلاقیت در اجرا، حضور چهره‌های محبوب و استفاده از جذابیت‌های بصری و موسیقی، به یکی از برنامه‌های محبوب نوروزی تبدیل شد و توانست نام خود را در میان برنامه‌های گفتگو محور طنز ماندگار کند.

برخلاف بسیاری از برنامه‌های گفتگو محور مرسوم که در چارچوب سوالات کلیشه‌ای و تکراری گرفتار شده‌اند، عیدیHD با اتکا به خلاقیت و نوآوری، فضایی متفاوت و جذاب را برای مخاطبان خود رقم زد. قیاسی با دوری از کلیشه‌ها و پرسش‌های تکراری، به گفتگوی صمیمی و خودمانی با مهمانان برنامه می‌پرداخت و با طرح پرسش‌های ظریف و طنزآمیز، آنها را به واکنش‌های جالب و خنده‌دار وادار می‌کرد. این رویکرد، فضایی شاد و مفرح را برای مخاطبان ایجاد می‌کرد و آنها را به تماشای ادامه برنامه ترغیب می‌کرد.

علاوه بر پرسش‌های طنزآمیز، قیاسی از خلاقیت در اجرا نیز بهره می‌برد. استفاده از جذابیت‌های بصری مانند نمایش تصاویر و ویدئوهای مرتبط با موضوع گفتگو، اجرای حرکات طنزآمیز و همچنین خرق عادت در نحوه معرفی مهمان، به جذابیت برنامه می‌افزود. این خلاقیت‌ها، عیدیHD را از یک برنامه گفتگو محور معمولی متمایز می‌کرد و آن را به تجربه‌ای منحصر به فرد برای مخاطبان تبدیل می‌کرد.

حضور چهره‌های محبوب و شناخته شده سینما و تلویزیون در عیدیHD، از دیگر عوامل موفقیت آن بود. مریم امیرجلالی، ابوطالب حسینی، بهمن هاشمی و ... از جمله مهمانان این برنامه بودند که با حضور خود، لحظات شاد و مفرحی را برای مخاطبان رقم زدند. این چهره‌های محبوب با شوخ طبعی خود، به جذابیت برنامه می‌افزودند و مخاطبان را به تماشای ادامه آن ترغیب می‌کردند.

استفاده از موسیقی‌های خاطره‌انگیز و نوستالژیک در برنامه، حس و حال خاصی به آن می‌بخشید. بخش اجرای زنده موسیقی که ترانه‌های خاطره‌انگیز را با ملودی‌های متفاوت اجرا می‌کرد، از دیگر جذابیت‌های عیدیHD بود. این بخش از برنامه، علاوه بر ایجاد فضایی شاد و صمیمی، حس نوستالژی را در مخاطبان زنده می‌کرد و آنها را به یاد خاطرات گذشته می‌انداخت.

تیتراژ ابتدایی برنامه که ترکیبی از آهنگ‌های ضرب‌دار با رژه ارتش‌های مختلف جهان بود، از همان ابتدا نوید یک برنامه متفاوت و سرگرم‌کننده را می‌داد. این تیتراژ بامزه و خلاق، مخاطبان را برای تماشای ادامه برنامه مشتاق می‌کرد و آنها را به دنیای طنز و خلاقیت عیدیHD رهنمون می‌شد.

عیدیHD با طنز هوشمندانه، خلاقیت در اجرا، حضور چهره‌های محبوب و استفاده از جذابیت‌های بصری و موسیقی، به یکی از برنامه‌های محبوب نوروزی در فیلیمو تبدیل شد. این برنامه نشان داد که با کمی خلاقیت و نوآوری، می‌توان برنامه‌های گفتگو محور را به تجربه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده برای مخاطبان تبدیل کرد. عیدیHD نه تنها لحظات مفرحی را برای مخاطبان خود رقم زد، بلکه به عنوان نمونه‌ای از یک برنامه گفتگو محور خلاق و متفاوت، در ذهن مخاطبان ماندگار شد و به عنوان نقطه عطفی در تاریخ برنامه‌های گفتگو محور طنز در ایران شناخته می‌شود.

دیگر خبرها

  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌گردها
  • شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • مدیریت ارشد استان بوشهر برای رفع مشکلات مردم پای کار است
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره دانش آموزی از ایده تا بازار
  • روش‌شناسی رئالیسم انتقادی؛ عناصر، فرایند و گام‌ها
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • خلاقیت بامزه یک هموطن در ساخت یک مینی نیسان (فیلم)
  • «عیدیHD»؛ سفری به سرزمین طنز و خلاقیت
  • خصوصیات کلیدی خانه‌های خلاق کدام است؟