Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-26@03:04:09 GMT

استعفای دی میستورا و واقعیت سوریه

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۸۹۶۷

استعفای دی میستورا و واقعیت سوریه

به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، این امر بعد از آن صورت گرفت که غرب و گردانندگان عناصر مسلح از مرگ طرح خود در سوریه خبر دادند. استعفا دی میستورا در سایه موافقت سیاسی منطقه ای و بین المللی برای از سرگیری روابط با سوریه و تماس با رهبران این کشور صورت گرفت. 

دی میستورا در طول دوره کاری خود به عنوان فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به میزان زیادی خارج از حیطه ماموریت خود عمل کرد و نقش خود به عنوان میانجیگر سازمان ملل و لزوم برخورداری از موضع بی طرفانه در قبال مسائل را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او این مسئله را نادیده گرفت که باید میانجیگری واقعی و سالم و بی طرف باشد و به مسائل در چارچوب خود و قالب سیاسی آن نگاه کند و تاکید فراوانی داشته باشد که از حد و مرز مسئولیت های خود پا را فراتر نگذار و از طرح هرگونه ایده یا پیشنهادی بنا به خواست دیگران دوری گزیند.

البته استفعای دی میستورا تصادفی نیست بلکه این استعفا پس از آن صورت گرفت که وی بعد از دستاوردهای عملی ارتش سوریه به بن بست رسید و یاس و نا امیدی و ناتوانی خود در مجموعه طرح پروژه های طراحی شده علیه کشور سوریه در سطح جغرافیایی و هویت سیاسی مستقل آن را اعلام کرد؛ پروژه هایی که صدها مایل آنطرف تر از سوریه طراحی می شد.

دی میستورا در بسیاری از مناسبت ها و شرایط بیش از آنکه نماینده سازمان ملل در سوریه باشد؛ نمایده آمریکا و جبهه النصره بود. همه ما به یاد داریم که عملکرد فرستاده سازمان ملل در آستانه آزادسازی حلب از دست گروههای مسلح چه بود زیرا نبرد حلب از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

او برای گروههای جبهه النصره اشک می ریخت و طرحی کاری را به شورای امنیت پیشنهاد کرد که در وهله اول حاوی برقراری آتش بس در حلب و سپس گسترش آن در به سایر مناطق در مراحل بعدی بود. اما وقتی جدیت تصمیم ارتش برای آزادسازی حلب را احساس کرد؛ طرح او به تعلیق موقت حملات هوایی به شهر و پیشنهاد مناطق "توقف عملیات خصمانه" در محله های حلب و تکرار سخن از نیاز به یک راه حل سیاسی از طریق "یک ابتکار عمل گستردهِ نامشخص" تبدیل شد.

دی میستورا به عنوان نماینده سازمان ملل به دهها هزار گلوله سنگینی که روی سر غیرنظامیان در شهر حلب فرو آمد، توجهی نکرد و تلاش کرد که آزادسازی غیرنظامیان از دست تروریسم عناصر مسلح در همه محله های شهر حلب را در راستای منافع آمریکا و عربستان و نظایر آنها متوقف کند.

با شنیدن سخن استعفای دی میستورا چیزهای زیادی به سرعت از ذهن ما عبور می کند؛ از جمله تصویر مذاکرات ژنو که دی میستورا هماهنگ کننده آن بود. این تصاویر با وضوح تمام طرفداری دی میستورا از گروههای مسلح را نشان می دهد و اینکه چطور در آن مذاکرات پیشنهادها از طریق فرستاده آمریکا به این مذاکرات می رسید و با سران گروههای مسلح و معارضی که زیر چتر جمایت عربستان و آمریکا آمده بودند، نشست برگزار می کرد.

یادمان نرفته است که دی میستورا چطور در دالان های اجلاس ژنو به عنوان پیغام آور امین دولت آمریکا و حتی فرانسه و انگلیس تردد می کرد . این وضعیت تفسیر کننده تنش دائم در روابط بین دی میستورا و دولت دمشق بود که بارها و خصوصا قبل از پنجمین دور مذاکرات ژنو اعلام شد که دمشق از او استقبال نمی کند. اجلاس سوچی نیز شاهد اختلاف با فرستاده سازمان ملل درخصوص کمیته تدوین قانون اساسی بود که در آن زمان دی میستورا خواهان ریاست بر آن شد و دمشق آن را رد کرد. 

اما در این برهه زمانی که ساعت یکسره کردن نظامی و سیاسی اوضاع در ادلب نزدیک شده است، بحث و جدل بی فایده درباره بسیاری از مسائل مربوط به جنگ علیه سوریه به پایان خود نزدیک می شود. یادمان می آید که دی میستورا چطور برای سرنوشت تروریست ها در ادلب اشک می ریخت و همه توان خود را برای گمراه کردن جامعه بین المللی بسیج کرد.

این امر ما را به یاد جنبش و جوش دی میستورا قبل از آزادی حلب و غوطه شرقی  و داریا و بسیاری از مناطق دیگر می اندازد.

این امر که حقوق 40 هزار دلاری و حق ماموریت و سفر می گیرد، فهمید که از یک سو دیری نخواهد پایید که وضعیت به روال طبیعی خود بازخواهد گشت و از سوی دیگر حفظ حقوق خودش بعد از افول قدرت تاثیرگذاریش دشوار شده است و اظهارات مکررش دیگر اثری ندارد.

دی میستورا که در سال 1947 میلادی در استکهلم سوئد بدنیا آمد، عضو سابق دولت ایتالیا بود و نزدیک به 40 سال از عمر خود را در آژانس های مختلف سازمان ملل گذراند و سپس به جای اخضر ابراهیمی الجزائری به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل منصوب شد؛ جانشینی او بعد از استعفای ابراهیمی از این سمت صورت گرفت.

دی میستورا بیشتر زمان ماموریت چهار ساله خود را در فرودگاهها کشورهای مختلف درحال تردد گذارند و استعفای این روزهای او اذعان آشکار و واضح نهادهای تصمیم گیر در سازمان ملل یا آمریکا به این مسئله است که بازی سیاسی که محور شرارت جهانی هدایت انجام می داد، در شرف پایان است و اینکه دی مستورا با آغازِ پایان حضور عناصر مسلح در ادلب چمدان های خود را می بندد، پیام های زیادی دارد که باید در آنها تامل کرد.

این امر بعد از تغییر معادله بین المللی است که نتایج آن به سرعت در سوریه جنبه عملی خواهد گرفت زیرا نشانه های آن آشکار و روشن شده است و فقط کافی است که تاملی در عرصه بین المللی کرد که برای از سرگیری روابط خود با دمشق به رقابت تکاپو افتاده است.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۸۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، ۱۶.۷ میلیون نفر، یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت سوریه، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیص‌یافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران‌کننده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: گزارش سازمان ملل تاکید می‌کند که برای اجرای کامل طرح واکنش بشردوستانه سوریه در مجموع ۴.۰۷ میلیارد دلار نیاز است. این مبلغ جهت برآورده‌سازی نیازهای فوری ۱۰.۸ میلیون فرد آسیب‌پذیر از میان این ۱۶.۷ میلیون نفر، مورد نیاز است.

وی گفت: ارائه کمک‌های فوری بسیار مهم است، با این حال، این یک راه حل پایدار در دراز مدت نیست. تلاش‌ها باید بر بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، ایجاد شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی و پیشبرد روند سیاسی متمرکز شود.

ایروانی تاکید کرد: متأسفانه ایالات متحده و متحدانش تصمیم گرفته‌اند چشمان خود را بر وضعیت انسانی ببندند و به برنامه سیاسی خود در سوریه ادامه دهند. آن‌ها از تحریم‌ها به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهدافی استفاده می‌کنند که از طریق مجاری نظامی یا دیپلماتیک نتوانسته‌اند به آن دست یابند.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: همچنین، آن‌ها تلاش‌های مذبوحانه‌ای مانند سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه و ممانعت از بازگشت آوارگان انجام دادند. چنین اقدامات غیرقانونی تنها می‌تواند به طولانی‌تر شدن بحران و تشدید رنجی که مردم سوریه متحمل شده‌اند کمک کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبه است. تداوم چنین اقدامات غیرانسانی حقوق اولیه بشری مردم سوریه را نقض می‌کند، کل جمعیت سوریه را مجازات می‌کند و وضعیت اسفبار آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را تشدید می‌کند.

ایروانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه به دلیل همکاری با سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی، که تسهیلات ضروری برای امدادرسانی و کمک به مناطق آسیب‌دیده از بحران را فراهم می‌کند، قدردانی می‌کند. هر مکانیسم کمکی باید با هماهنگی نزدیک با دولت سوریه اجرا شود و نهایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حملات تروریستی بزدلانه رژیم اسرائیل در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را به شدت محکوم می‌کند.

ایروانی افزود: رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، به‌ویژه ماده ۲ (۴) منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شد. این نقض فاحش نیز نقض مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی بود. ما همچنین اقدامات تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را که با مصونیت کامل و بدون هیچ واکنشی از سوی شورای امنیت ادامه دارد، به شدت محکوم می‌کنیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل این بحران از طریق راه حل سیاسی است. ایران به حمایت از یک فرآیند سیاسی که به‌صورت واقعی تحت رهبری و مالکیت سوریه و با تسهیل سازمان ملل، و همچنین کمک به مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان، قرار دارد ادامه خواهد داد.

ایروانی تاکید کرد: ما به حمایت خود از تلاش‌های آقای پدرسون، فرستاده ویژه، برای از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان مکانیزمی موثر برای پیشبرد روند سیاسی ادامه می‌دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: احیای تمامیت ارضی سوریه مستلزم تلاش‌های بی‌وقفه برای مبارزه مداوم با تمامی گروه‌های تروریستی است. در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل از دولت سوریه در تلاش‌های ضد تروریسم حمایت و کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: با این حال، ضروری است که حفاظت از غیرنظامیان در طول تلاش‌های ضد تروریسم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ایروانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر درخواست خود را برای خروج فوری تمامی نیروهای نظامی آمریکا از سوریه که بخش‌هایی از خاک این کشور را اشغال کرده‌اند، تکرار می‌کند. ادامه حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه نه تنها حاکمیت و خاک سوریه را نقض می‌کند، بلکه منشأ اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور است و تنها فضا را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند تا موقعیت خود را مستحکم نموده و جنایات بیشتری مرتکب شوند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: همراه با شرکای خود در فرایند آستانه، جمهوری اسلامی ایران متعهد به کار در جهت عادی‌سازی شرایط به صورت طولانی‌مدت و پایدار در داخل و اطراف سوریه است. همچنین بسیار مهم است که تمام تلاش ممکن را برای تسهیل بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان سوری به وطن خود و رفع نیازهای بشردوستانه آن‌ها انجام دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در پایان، تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فوراً جنگ و نسل‌کشی در غزه را متوقف نموده، آتش‌بس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه پایان دهد.

کد خبر 6088744 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی: شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف فوری جنگ کند
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه هستیم
  • سازمان ملل: نگران چرخه خطرناک و در حال افزایش خشونت در خاورمیانه  هستیم
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است
  • فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟
  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟