Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-28@17:19:37 GMT

مرمت حمام تاریخی ملابابا در کازرون

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۱۹۱۸۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، محمدرضا معینی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون گفت: مرمت حمام تاریخی ملابابا که از آثار دوران قاجاریه است، با اعتبار ۲۴۰ میلیون تومان آغاز شد.
وی افزود: به دلیل مشکلات تملک، امکان مرمت این حمام تاریخی وجود نداشت.
معینی ادامه داد: این اثر ۱۲ اسفند ۱۳۷۹ به شماره ۳۲۸۴ در فهرست آثارملی به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این حمام به عرض تقریبی ۲۱ متر و طول ۳۲ متر با سقف گنبدی شکل به ارتفاع ۸ متر وبا مصالح بکاررفته گچ و سنگ شامل مدخل، راهرو و یک صحن وسیع بنام سربینه است که نورگیر‌هایی در مرکز گنبد قرار دارد.
در این حمام سکو‌های نشیمن و در زیرسکو‌ها حفره‌های گذاشتن کفش تعبیه شده است.
به نظر می‌رسد که کف اصلی آن از سنگ پوشیده شده بود و قسمت درونی شامل خزینه و آتش دان بوده که با توجه به موقعیت منطقه نوع سوخت آن از هیزم و خار بیابان بوده است.
کازرون در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس مرمت حمام کازرون تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۹۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص بودجه مرمت مسجد سید از سوی میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا محققیان صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران با تشریح فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، اظهار کرد: مرمت، نگهداری و ساماندهی آثاری مانند پل‌های تاریخی با کمک شهرداری انجام می‌شود.

وی با اشاره به ترک‌های ناشی از نشست یا فرونشست در بناهای تاریخی اصفهان افزود: تحقیقات و مطالعاتی در این خصوص انجام شده است، اما نیازمند اعتبارات و بودجه کافی است تا مرمت این آثار در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه مسجد سید اصفهان نیاز به مرمت دارد، اظهار کرد: تاکنون اقداماتی به کمک مدیریت استان و شهر در این راستا انجام شده و اداره کل میراث فرهنگی نیز بودجه‌ای را برای این کار اختصاص داده است، اما حفظ و مرمت بناهای تاریخی با مالکان آن است. با این حال اداره کل میراث و شهرداری اعتباری را برای مرمت مسجد سید اختصاص داده‌اند.

کد خبر 6064040

دیگر خبرها

  • بیش از پانصدهزارنفر از اماکن تاریخی و گردشگری همدان بازدید کردند
  • مسجد سید اصفهان مرمت می‌شود
  • اختصاص بودجه مرمت مسجد سید از سوی میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان
  • بناها و عمارت‌ها گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن کردستان
  • کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر
  • موزه فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله و حمام قدیمی سنگی دو جاذبه گردشگری شهرستان کبودراهنگ
  • معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان/از رمز و راز حمام «شیخ بهایی» تا معرفی مقبره ناشناخته شاعر معروف
  • مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ
  • بارش‌های اخیر آسیب جدی به بازار تاریخی اراک وارد نکرد
  • سفر به دیار چشمه و آبشار/ بویین میاندشت، یک مقصد گردشگری خنک