Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست ماهیانه اندیشکده سبک زندگی اسلامی با موضوع زندگی فانتزی شامگاه گذشته 25 مهرماه در سالن اجتماعات این اندیشکده برگزار شد. بررسی «مُد و مدلینگ» موضوع این نشست بود.

حجت الاسلام حسین عباسی اصل مدرس دوره‌های سبک زندگی در ابتدا به تعریفی از زندگی فانتزی پرداخت و گفت: تلقی ما از زندگی فانتزی، تأثیراتی است که از فضاسازی‌های اجتماعی در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله اوقات فراغت و سرگرمی، موسیقی، پوشش، معماری خانه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به وجود می آید. شما در بدو ورود به جامعه خواه ناخواه تحت تأثیر فضاسازی‌ های اجتماعی قرار می‌گیرید. این موضوع سبب تحریک هیجانات درونی شده و زمینه گرفتن تصمیم‌های هیجانی را به وجود می‌آورد.

تصمیمات هیجانی تحت تاثیر فضای اجتماعی

وی با اشاره به نمونه‌هایی از تبلیغاتی که در سطح شهر در معرض دید مردم قرار می‌گیرد، عرصه اثرگذاری رسانه و تبلیغات را در حوزه‌های مختلف زندگی از جمله انتخاب رشته و شغل تبیین کرد و گفت: به طور مثال غالبا دانش آموزان یا خانواده‌های آنها مایل هستند که رشته علوم تجربی یا ریاضی فیزیک را انتخاب کنند؛ علی رغم اینکه علاقه آنها به رشته دیگری باشد. گرفتن تصمیم‌‌های هیجانی تحت تأثیر فضاسازی اجتماعی به تدریج باعث ایجاد یک زاویه با خود حقیقی ما می‌شود.

عباسی اصل با اشاره به مثال «انتخاب رشته» تحت تأثیر فضاسازی اجتماعی و به ناچار ادامه آن تا مقاطع بالاتر تحصیلی، تصریح کرد: ادامه این تصمیم‌ها تحت تأثیر فضاسازی اجتماعی زمینه ساز از خودبیگانگی در فرد شده و افسردگی به بار می‌آورد.

فضاسازی اجتماعی؛ مقابله یا همراهی با آن

این محقق سبک زندگی گفت: ما در مقابل فضاسازی اجتماعی دو راه پیش رو داریم، یک راه این است که با موج آنها همراه شویم و راه دیگر این است که با آن مقابله کنید. ما در جلسات گذشته تأثیر این فضاسازی های اجتماعی را در مقوله اوقات فراغت و موسیقی در جامعه به بحث گذاشتیم و اینک بحث مُد و مدگرایی بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بررسی اندیشه‌ای یک مسأله باید بررسی از منشأ و ریشه باشد، گفت: مشکل ما در مواجهه با آسیب‌ها، تشخیص ریشه است. اگر ریشه یک مسأله درست شناخته شود، به درستی نیز حل می‌شود. منشأ اصلی مُد و مدگرایی نیاز به امنیت است. از قدیم الایام افراد برای اینکه خود را به یک جریان یا قبیله ای منتسب کنند، خود را نشانه گذاری می‌کردند  تا از حمایت آنها برخودار باشند. پس خود نیاز، نیاز مشروعی است.

مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی اهواز توضیح داد: زمینه‌ای که باعث رشد و بارور شدن مُدگرایی می‌شود تثبیت هویت و عامل آن نیاز به تأمین حس زیباشناسی نوجوان یا جوان است و اینجا است که صنعت مُد ظهور پیدا می‌کند. در غرب این نیازها شناخته شده و نسخه‌های تأمین آن را زودتر از ما روی میز گذاشته اند.

چگونگی بحران هویت

عباسی اصل با بیان اینکه افراد زمانی که چیزی نداشته باشند که با آن هویت خود را تثبیت کنند، دچار بحران هویت می‌شوند، اظهار کرد: چنین کسانی تلاش می‌کنند به حداقل داشته‌های خود چنگ بزنند و آنها را پروبال دهند. غرب برای اینکه فرد را دنباله رو خود سازد با تحقیر داشته‌های او در گام نخست او را دچار بحران هویت می‌کند(این سخنان که ما جهان سومی هستیم، از تفریح محرومیم، وضع خوبی نداریم و...)  پس از آن روی داشته‌های ما سرمایه گذاری می‌کند.

این محقق سبک زندگی گفت: صنعت مُد برای اینکه شما را به سمت خود سوق دهد، سه کار انجام می‌دهد؛ اول اینکه روحیه «تکبر» را در انسان برمی‌انگیزد؛ این همان روحیه تلاش برای خاص بودن در افراد است. کار دوم تشویق به «تبرج» است؛ یعنی تلاش در صنعت مُد در این جهت است که زیبایی‌های افراد بیشتر نشان داده شود. چون هویتی غیر از مادیات ندارد که بخواهند به وسیله آن خاص باشد.

وی ادامه داد: کار دیگر صنعت مُد، «تقلید» است.  سبک خاصی از پوشش مُد می‌شود و همه از آن تقلید می‌کنند.

عباسی با اشاره به فیلم پخش شده با موضوع بررسی ورود صنعت مُد به ایران در دوران قاجار، توضیح داد: از این دوران تلاش برای تخریب هویت زن ایرانی در جهت تقلید از غرب آغاز شد.

عباسی اصل با تصریح به اینکه اصلاح بحران هویت یک امر ساده نیست، گفت: دلیل این مطلب آن است که به طور مثال در مواجهه با دانش آموزی که بی هویت شده است، خواهیم دید عقبه آن پدر و مادر و یا معلمی است که دچار بحران بی هویتی شده است.  

نتیجه بحران بی‌هویتی چیست؟

مدیر اندیشکده سبک زندگی اسلامی در تلخیص مطالب گفته شده، بیان کرد: پس بحران بی هویتی، سرمایه گذاری روی داشته های مادی فرد با تأکید بر تکبر، تبرج و تقلید است. این بحران تأثیرپذیری اجتماعی افراد را میسر می‌سازد که به دو روش انجام می‌شود؛ یک؛ تأثیر ذهنی به این معنا که زیبایی مولفه موفقیت معرفی می‌شود و دوم؛ تأثیر قلبی از طریق محبت اسطوره‌های ثروت و شهرت است. این زمینه‌ها به تدریج مدیریت اجتماعی پوشش جهانی را برای صنعت مُد فراهم می‌آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: درگیری ما با غرب درباره آفت‌هایی است که بر سر سبک زندگی آورده است. غرب  توانسته این سلطه‌گری را به وجود بیاورد که پوشش همه باید یکدست باشد. در عمل این مُد نتوانسته برای انسان امنتیی ایجاد کند، بلکه ترس از زشتی یا زشتی هراسی را در او به وجود آورده و این ترس باعث افراط در مُد شده است. این صنعت آفات دیگری هم دارد؛ از جمله اینکه اخلال  در زیباشناسی افراد به وجود می‌آورد تا جایی که پارگی در لباس به عنوان مُد به افراد عرضه می‌شود.

 عباسی اصل گفت: یکی دیگر از این آفات ایجاد اعتیاد فردی و اجتماعی به تهیه و خرید کالای مُد و احساس آرامش افراد از این طریق است که ماهیانه پولی را برای این کار اختصاص دهند تا به آرامش برسند. آفت دیگر صنعت مُد بی توجهی به سلیقه و تفاوت افراد است؛ به طوری که برخی خود را ناچار می‌بینند از مُد پیروی کنند، با آنکه پسند آنها چیز دیگری است.

 انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان معارف اندیشکده سبک زندگی اهواز مد و مدلینگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۱۹۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سواد رسانه چه جایگاهی در زندگی افراد دارد؟

محمّد لسانی، فعال و پژوهشگر حوزه رسانه درمورد اهمیت سواد رسانه در میان افراد جامعه در شرایط مختلف بیان کرد: اصولاً سواد رسانه یکی از الزامات و ضرورت‌های زندگی در دنیای مدرن است. به همین دلیل، یک سواد پایه‌ای و اولیه محسوب می‌شود. لزوماً ربطی به این ندارد که بحران وجود داشته باشد و یا این‌که پدر یا مادر باشیم تا نیاز داشته باشیم که سواد رسانه بدانیم. بلکه همین‌که به عنوان یک فرد از رسانه استفاده می‌کنیم باید سواد رسانه‌ای داشته باشیم.

این پژوهشگر حوزه رسانه گفت: در سال ۱۹۵۴ «نیل پستمن» (Neil Postman) سواد رادیو را در آمریکا بیان کرده است و این نشان می‌دهد که در آن زمان، رادیو رسانه‌ی اول آن‌ها بوده است و بعد از آن، آقای «مارشال مک لوهان» (Marshal McLuhan) واژه سواد رسانه را به کار برده است.

یک زمانی تلویزیون پدید آمد و در خانواده‌ها رونق گرفته بود و در حال حاضر، هم دنیای دیجیتال و هم تلفن‌های همراه و هوش مصنوعی باعث شده‌اند که الزام وجود سواد رسانه احساس شود.

لسانی در پاسخ به این‌که «چگونه می‌توان این حجم از اخبار را راستی‌آزمایی کرد؟» مطرح کرد: یکی از مسائلی که کمک می‌کند تا ما این حجم از اخبار را راستی‌آزمایی کنیم منابع و اشخاص خبره و حرفه‌ای هستند. مثلاً antifakenews.ir یا مجموعه‌هایی مثل factyar.com که در داخل کشور فعالیت می‌کنند و هویت رسانه‌ای دارند یا سرویس‌های شبهه و شایعات خبرگزاری‌هایی مثل ایرنا و فارس می‌توانند برای این منظور کمک کننده و موثر باشند. 

 از سوی دیگر، افرادی هم در این حوزه فعال هستند و ما آن‌ها را تحت عنوان راستی‌آزما می‌شناسیم. مثلاً خود بنده راستی‌آزمایی می‌کنم و همچنین، افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند. 

این پژوهشگر حوزه رسانه ادامه داد: با توجه به این‌که حجم اخبار زیاد است و ما به عنوان کاربران معمولی نمی‌توانیم راستی‌آزمایی را انجام دهیم، می‌توانیم با افراد خبره در این زمینه ارتباط برقرار کنیم.

لسانی درمورد چگونه دور شدن از نگاه غرض ورزانه رسانه‌ها افزود: تقویت تفکر نقادانه و چند منبعی بودن موثر هستند. یعنی منابع مخالف ذیل گفتمان‌ها هستند؛ به طوری‌که گاهی اوقات، اصلاح‌طلب، اصولگرا جناح‌های داخلی هستند و بعضی وقت‌ها، رسانه‌های خارجی؛ آمریکا، اسرائیل، انگلیس، قطر، الجزیره، العربیه و... هستند که باید چند منبعی باشیم و اگر موضوع داخلی است همان‌طور که به جناح اصولگرا توجه می‌شود باید به اصلاح‌طلب هم نگاه شود و اگر موضوع بین المللی است نباید صرفاً روایت یک رسانه مثلاً آمریکایی را نگاه کرد و باید به روایت غربی و عربی هم توجه داشت و از میان آن‌ها به یک فهمی دست پیدا کرد. 

لسانی با اشاره به راهکار‌هایی برای این‌که پیگیری مداوم اخبار باعث خدشه‌دار شدن روح و روان افراد نشود، مطرح کرد: قطعاً در دورانی هستیم که سرریز و افزونگی اطلاعات باعث شده است که هر چه تلاش کنیم باز هم به پایان اطلاعات و اخبار نرسیم. زیرا با توجه به این‌که اطلاعات به صورت انبوه در حال تولید شدن هستند، فکر می‌کنیم ما جا مانده‌ایم و همین حس جا‌ماندگی، یکی از اضطراب‌های فضای مجازی است که به آن ( Fear Of missing out ) یا « فومو » به معنای ترس از دست دادن گفته می‌شود. یعنی شما فکر می‌کنید که اخبار فلان کانال یا محتوا را نخوانده‌اید و همین موضوع، خودش اضطراب‌آور است. در نتیجه، راهکار چیست؟ یکی از راهکار‌ها این است که مجاری ورودی‌مان را کم کنیم. یعنی از خیلی از گروه‌ها و کانال‌ها خارج شویم و گلچین کنیم. زیرا خیلی وقت‌ها یک روزنامه، به ویژه الان که روزنامه‌ها سرویس‌های مختلف دارند یا خواندن بسته‌های خبری روزانه که شامل اتفاق کلی روز می‌شوند، می‌توانند به ما کمک کنند تا در جریان مهم‌ترین اتفاق‌ها باشیم و از چیزی یا خبری جا نمانیم. 

این پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به سخره گرفتن اخبار و اتفاق‌های مهم در کشور و جهان توسط برخی از افراد یادآور شد: اصولاً ما در زندگی عادی و واقعی و در فضای رسانه‌ای آزادی اظهارنظر داریم؛ چیزی که تحت عنوان ( Free Speech )یا ( Free Expression) یا آزادی بیان شناخته می‌شود و تا حدی بر اساس ارزش‌های اسلامی قابل دفاع است و افراد در نظر دادن آزاد هستند. از اینرو، اگر به سخره گرفتن باعث شیرینی و شادکامی زندگی شود ایرادی ندارد. زیرا می‌تواند باعث تخلیه هیجانات و آرامش روان افراد شود. اما اگر با هر چیزی شوخی شود که به زندگی و آبروی انسان‌ها و مسائل هویتی و ملی ارتباط دارد و بعضاً شوخی‌بردار نیستند نباید این کار را انجام داد. چون آثار روانی و اجتماعی و امنیتی دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • سواد رسانه چه جایگاهی در زندگی افراد دارد؟
  • کافه‌نشینی، از ازل تا ابد
  • پس لرزه‌های بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها
  • ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی
  • خدمات فصد و حجامت بیمه شد
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • فیک بیوتی
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری
  • هوش مصنوعی به درمان آلزایمر کمک خواهد کرد؟
  • جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب به عنوان پاکبان