Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@11:13:02 GMT

نرخ ارزهاي خارجي در بازار ترکيه سقوط کرد

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۰۱۱۶

نرخ ارزهاي خارجي در بازار ترکيه سقوط کرد

خبرگزاري آريا - آنکارا ـ ايرنا ـ نرخ دلار و يورو در بازار ترکيه که با تقويت احتمال آزاد کشيش `آندرو برونسون` روندي نزولي اما آرام به خود گرفته بود، با صدور راي آزادي وي از سوي دادگاه شهر `ازمير` و احتمال ترميم روابط آنکارا ـ واشنگتن به روند کاهشي ادامه داد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، ساعاتي قبل و بعد از آزادي برونسون نرخ دلار و يورو در بازار ترکيه پس از هفته ها افزايش، با کاهش مواجه شد، به طوري که در روز آزادي وي (عصر جمعه گذشته) هر دلار 5.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

87 لير و هر يورو نيز 6.79 دلار ارزشگذاري شد.
تداوم روند کاهشي دلار با بروز حادثه `جمال خاشقچي` ادامه يافت. امروز نرخ هر دلار 5.6 لير و نرخ هر يورو نيز 6.43 لير در تابلو صرافي ها مشاهده مي شود.
روند جهشي قيمت دلار و يورو در برابر لير با اتخاذ تدابير ويژه اقتصادي از سوي دولت ترکيه و نيز بيان مواضعي نرم در برابر آمريکا از سوي `رجب طيب اردوغان` در مجمع عمومي سازمان ملل، از تب و تاب افتاده و با کاهش مواجه شد، اما همچنان نرخ دلار در ارقام 6.2 تا 6.5 و نرخ يورو بين ارقام 7.3 تا 7.6 طي هفته هاي اخير و پيش از انتشار شايعات آزادي کشيش برونسون آمريکايي از حبس خانگي در ازمير در نوسان بود.
به گفته کارشناسان اقتصادي و صرافان ترک، روند کاهشي دلار با توجه به فضاي حاکم ايجاد شده به دليل آزادي برونسون و بروز حادثه ناپديد شدن خاشقچي همچنان ادامه خواهد داشت، اما قيمت دلار و يورو با کاهش بسيار محسوس مواجه نخواهد شد.
نابساماني در بازار ارز ترکيه و روند افزايش نرخ ارزهاي خارجي که از اول سال جاري ميلادي آغاز شده بود، در پي بروز تنش بين آنکارا و واشنگتن درباره پرونده برونسون، کشيش آمريکايي زنداني در ازمير شدت گرفت و ارزش پول ملي ترکيه در ماه هاي اخير حدود 30 درصد کاهس يافت.
مجموع افت ارزش پول ملي ترکيه در سال ميلادي جاري حدود 60 درصد برآورد شده است.
اگر چه دولت ترکيه با استفاده از فرصت به وجود آمده درباره تنش با آمريکا، سعي در القاي آشفتگي بازار به دليل فشار اقتصادي واشنگتن کرد، اما کارشناسان اقتصادي ترک تاکيد داشته و دارند که اين نابساماني ناشي از سياست هاي غلط ساليان گذشته حزب حاکم است.
`ارول موترجيملر` کارشناس اقتصادي و مفسر تلويزيوني درباره ارزش دلار در ترکيه بيان کرد: روند کاهشي دلار موقتي و ناشي از جو آزادي برونسون است و در آينده يعني اواخر سال جاري و يا سه ماهه اول سال آينده به بيش از هفت لير و يورو به بيش از هشت لير خواهد رسيد.
اين کارشناس اقتصادي تصريح کرد: سال گذشته بدون وجود تنش بر سر محکوميت کشيش برونسون، شرايط کنوني اقتصاد کشور و افزايش نرخ ارز را پيش بيني کرده بودم، چرا که اين نابساماني اقتصادي از مولفه هايي ناشي مي شود که کمترين ارتباط را با فشار آمريکا دارد و در واقع بررسي سياست هاي غلط اقتصادي دولت مرا در پيش بيني اين شرايط ياري کرد و نه چيز ديگر.
بسياري از کارشناسان مشهور اقتصادي ترک از جمله `اوغور جيولک` از نزديک شدن بروز `توفان اقتصاد تورمي` در ترکيه خبر مي دهند که با افزايش هزينه هاي توليد، بر جمعيت بيکاران مي افزايد و با بالا رفتن هزينه هاي خانوار، فقراي ترک را بيشتر مي کند.
بر اساس آخرين آمار بانک مرکزي ترکيه، نرخ تورم سالانه اين کشور در ماه منتهي به 31 سپتامبر به بالاترين ميزان طي 15 سال اخير يعني 24.52 درصد رسيد که اين رقم در علم اقتصاد `فراتر از بحران` نامگذاري شده است، اما به باور بسياري مفسران اقتصادي هنوز ترکيه با افزايش جهشي قيمت ها ناشي از افت ارزش پول مواجه نشده است. برآورد شده که در آينده ترکيه با تورمي بالاي 40 درصدي مواجه خواهد شد.
خاورم/1905**1651
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۰۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۷

امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هم‌اکنون در بازار آزاد، قیمت طلای 18 عیار هر گرم 3 میلیون و 650 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 40 میلیون و300 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 42 میلیون و 900 هزار تومان است.

آغاز اولین حراج سکه در سال جدید از ساعت 12 امروز

 

در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 25 میلیون و 500 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 15  میلیون و 500 هزار تومان و سکه یک‌گرمی7 میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، 15 میلیون و 840 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 2349 دلار است.

قیمت‌های جدید ارزهای مبادله‌ای/ دلار چند شد؟

 

 در معاملات امروز (دوشنبه 27 فروردین 1403) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ 43 هزار و 567 تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ 40 هزار و 648 تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به 46 هزار و 394 تومان و نرخ حواله یورو به 43 هزار و 285  تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته، 11 هزار و 863 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 68 تومان است.

بروز رسانی: دو‌‌شنبه 27  فروردین 09:00

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت دلار (اسکناس)

43  هزار و 567  

قیمت دلار (حواله)

40  هزار و 648

قیمت یورو (اسکناس)

46  هزار و 394

قیمت یورو (حواله)

43 هزار و 285

قیمت درهم (اسکناس)

11 هزار و 863

قیمت درهم (حواله)

11 هزار و 68

بروز رسانی: دو‌‌شنبه 27  فروردین 12:50

نوع

قیمت لحظه (تومان)

قیمت سکه بهارآزادی

  40  میلیون و 300 هزار

قیمت سکه بهارآزادی(طرح جدید)

42  میلیون و 900

قیمت نیم سکه بهارآزادی

25  میلیون و 500 هزار

قیمت ربع سکه بهارآزادی

15  میلیون و 500 هزار

قیمت سکه گرمی

7 میلیون

بروز رسانی: دو‌‌شنبه 27  فروردین 12:50

نوع

قیمت لحبظه (تومان)

گرم طلای 18 عیار

3 میلیون و 650 هزار

مثقال طلا

15 میلیون و 840 هزار

انس طلا(دلار)

2349

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روند قیمت طلا و انواع سکه در بازار؛ سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • قیمت‌ روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار ثابت ماند
  • چرا قیمت دلار محکوم به سقوط است‌؟
  • ریزش قیمت بیت‌کوین تا کجا ادامه خواهد داشت؟
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ارزهای مهم با افت تنش سقوط کرد
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
  • قیمت دلار، سکه، طلا و یورو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳؛ بازگشت آرامش به بازار؟
  • جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در مرکز مبادله ارز | دلار چند شد؟
  • قیمت‌های جدید ارزهای مبادله‌ای/ دلار چند شد؟
  • ریزش قیمت‌ها در بازار طلا وسکه آغاز شد