Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، «مبایعه نامه» اصطلاح حقوقی «قول نامه» است و مقصود از آن، قراردادی است که توسط بنگاه مشاور املاک بین طرفین معامله یعنی خریدار و فروشنده آپارتمان یا واحد مسکونی یا هر نوع ملک نوشته می شود. در مبایعه نامه جزییات تعهدات طرفین شامل شیوه پرداخت هزینه ها از سوی خریدار، زمان تحویل کلید توسط فروشنده ملک بر اساس تسویه بخش عمده ارزش ریالی ملک، متعلقات و تجهیزات ملک فروخته شده در صورت لزوم و سایر جزییات همچون ضرر و زیان ناشی از عمل نکردن به تعهدات که بر عهده هر یک از طرفین خواهد بود و همچنین زمان و شیوه نقل و انتقال سند به شکل دقیق درج می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به رغم اطلاع رسانی های صورت گرفته درباره مدارک ضروری برای دریافت تسهیلات بانکی خرید مسکن، هنوز هم برخی افراد مبایعه نامه را با سند محضری برابر تصور می‌کنند؛ در حالی که مبایعه نامه صرفا یک قرارداد عادی محسوب می شود و ارتباطی به سند محضری (ثبتی یا رسمی) ندارد، هر چند مشخصات سند ملک نیز در آن درج شود.

در واقع داشتن صرفا یک مبایعه نامه دلیلی بر اینکه خریدار نیاز به دریافت سند رسمی و ثبتی محضری ندارد، نمی شود، مگر اینکه بتواند ثابت کند بر اساس مبایعه نامه طرفین یعنی خریدار و فروشنده به تعهد خود عمل کرده و معامله را کامل کرده اند. از این رو ارایه مبایعه نامه اولین و مهم ترین مدرک لازم برای دریافت تسهیلات در کنار سند رسمی ملک است. خریدار و فروشنده ملک معمولاً با تنظیم مبایعه نامه متعهد می شوند در تاریخ مشخص، نسبت به مراجعه حضوری در یک دفتر اسناد رسمی برای دریافت سند محضری اقدام کنند.

البته ارایه مبایعه نامه برای تشکیل پرونده به منظور دریافت تسهیلات بانکی لازم است؛ اما در کنار آن باید حتما نسخه اصلی سند رسمی نیز به بانک ارایه شود. بانک مسکن از پذیرفتن نسخ کپی برابر اصل سند به منظور تکمیل مراحل تشکیل پرونده معذور است.

به لحاظ حقوقی مبایعه نامه های نوشته شده در بنگاه ها چه از نوع قول نامه و غیررسمی و چه از نوع مبایعه نامه های دارای کد رهگیری و ثبت شده در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران، سند عادی محسوب می شود و نمی‌تواند به عنوان وثیقه ملکی معتبر در زمان پرداخت تسهیلات مورد پذیرش شعب بانک مسکن قرار گیرد؛ بلکه تنها اسناد رسمی املاک مسکونی ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی یا دفترخانه ها می تواند به عنوان وثیقه به بانک واگذار شود.

طبیعی است فروشنده برای رعایت نکات امنیتی از ارایه سند به خریدار به عنوان امانت به منظور ارایه به بانک خودداری خواهد کرد؛ اما از آنجا که وی باید یک نوبت همراه خریدار به بانک مراجعه کرده و سندی تحت عنوان «بیع‌نامه» که از سوی بانک مسکن تنظیم می شود را امضا کند تا خریدار بتواند از تسهیلات بانکی استفاده کند، در همان زمان می تواند اصل سند را به شعبه ارایه دهد. بانک پس از رویت و اخذ کپی از اصل سند، آن را به فروشنده باز خواهد گرداند و سپس مراحل استعلام در خصوص صحت سند و عدم ترهین آن را دنبال خواهد کرد تا در نهایت آن را به عنوان وثیقه تسهیلات در رهن قرار دهد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تسهیلات بانکی بانک مسکن سند رسمی ملک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۰۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در معاملات امروز (یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403) بازار آزاد ارز تهران، نرخ دلار آمریکا به عبور از مرز 60 هزار تومان به دامنه پنجاه هزار تومان کاهش یافته است. روندی که به گفته کارشناسان ارزی و فعالان بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر تخلیه هیجانات و ریسک های سیاسی و منطقه ای، اخباری مبنی بر احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و همچنین آمار خوب صادرات نفتی شکل گرفته است و پیش بینی ها از تداوم آن طی روزهای آتی حکایت دارد.

از سوی دیگر؛ نرخ اسکناس دلار آمریکا در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان نرخ مورد تایید سیاست گذار ارزی به رقم 44359 تومان رسیده است و نرخ حواله دلار این مرکز این 41418 تومان شده است. همچنین قیمت اسکناس یورو در مرکز مبادله 47454 و نرخ حواله یورو نیز 44308 تومان تعیین شده است.

کاهش قیمت دلار در بازار آزاد ارز در حالی است که خبرها از این بازارها نشان می دهد که خریداری در بازار حضور ندارد و بسیاری نیز به دنبال فروش دلارهای خانگی هستند. 

سکه به ۴۰ میلیون نزدیک شد

اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرده است تا ساعت 18 و 30 دقیقه امروز، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افت یک میلیون و 700 هزار تومانی به رقم 40 میلیون تومان رسیده است که این نرخ نسبت به قله 46 هزار تومانی هفته های اخیر، کاهش معناداری دارد. هرچند علاوه بر افت نرخ ارز، عامل دیگری نیز در ریزش بهای سکه نقش دارد و آن کاهش بهای جهانی طلاست.

همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 37 میلیون تومان کاهش داشته است و هر نیم سکه نیز 23 میلیون و 500 هزار تومان ارزش گذاری شده است. هر ربع سکه نیز در بازار تهران 14 میلیون و 300 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

 

 

دیگر خبرها

  • ارز حج مغایرتی با ارز مسافرتی ندارد
  • برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی به کجا مراجعه کنیم؟
  • ممنوعیت نقل و انتقال واحدهای طرح نهصمت ملی مسکن 
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • وزیر : مودم‌ تولید داخل نمی‌تواند سرعت بالا داشته باشد
  • خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی + جزییات
  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • اعتراض استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی