Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@20:34:27 GMT

غزال های تیزپای همدان به کوه زدند

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۰۵۱۰

غزال های تیزپای همدان به کوه زدند

حضور هفت هزار دونده همدانی اگر چه با حداقل امکانات به ویژه در شهرستان ها مواجه هستند اما عشق به سرعت، پرواز و پرتاب سبب شده تا به این رشته ورزشی علاقمند شوند.
امروزه ورزش دو ومیدانی همدان در رشته های استقامت، سرعت، پرتاب ها و پرش ها صاحب جایگاه شایسته در سطح کشور است.
این موفقیت حاصل تلاش شبانه روزی اعضای هیات دو ومیدانی، مربیان استعدادیاب و قهرمان پرور و نیز استعداد ذاتی همدانی ها در رشته دو ومیدانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخی کارشناسان معتقدند به دلیل قرار گرفتن همدان در ارتفاع و شرایط کوهستانی منطقه سبب شده تا ورزشکاران دونده این استان در سطوح ملی و بین المللی همواره موفق باشند.
کسب مدال های رنگارنگ در مسابقات ملی و تورنمنت های بین المللی توسط دونده های جوان همدان نشانگر برنامه ریزی اصولی در راستای استعدادیابی و پرورش مناسب این قشر از ورزشکاران استان همدان است.
دو ومیدانی همدان سابقه درخشانی در مسابقات مختلف ملی و بین المللی دارد و پیشکسوتان این رشته ورزشی تا به امروز نیز در میدان های مختلف بویژه رقابت های آسیایی صاحب عنوان و جایگاه شایسته هستند.
هیات دو ومیدانی استان همدان در سال های اخیر با تدوین برنامه استعدادیابی و بکارگیری مربیان سازنده در این رشته توانسته در عرصه قهرمانی بسیار موفق عمل کند و این اقدام موثر موجبات افتخارآفرینی در این ورزش را بیش از گذشته مهیا ساخته است.
مسعود بنوان، مهدی محمدی و مهدی زارع نژاد و دیگر مربیان سازنده این رشته ورزشی در استان همدان توانسته اند با پرورش استعدادهای ناب دو ومیدانی، جایگاه این رشته ورزشی را به لحاظ مدال آوری در کشور ارتقا چشمگیری دهند.

* نیم قرن قدمت
دو ومیدانی همدان بیش نیم قرن سابقه فعالیت رسمی در میادین ملی و بین المللی را در تاریخ ورزش این استان دارا است.
مرحوم جعفر جنتی و باب‌الحوائجی از بنیانگذاران رشته دو ومیدانی در همدان بودند و در ادامه مرحوم احمد، ساده دل، وجدان زاده، حسینی، سماوات شریف، نادری فر، بیژن ذهاب و محمد مرادی به این ورزش پیوستند.
نکته جالب اینکه ورزشکاران همدانی از محلات کار خود را آغاز کردند، دویدن با کفش های معمولی و نه چندان مناسب در زمین های خاکی در جوار مدرسه پهلوی سابق و ورزشگاه شهدای قدس فعلی مهمترین مکان برای ورزشکاران بود.
از سال 1385 نیز پیست خاکی و سپس آسفالت ورزشگاه شهدای قدس همدان با پیگیری های صورت گرفته تبدیل به تارتان شد تا دونده ها روز به یادماندنی را جشن بگیرند.
ثمره تارتان شدن این پیست آشنایی دونده ها با شرایط مسابقات رسمی شد چرا که پیش از این در پیست های خاکی و آسفالت تمرین داشتند.
اگرچه تمرین در پیست های خاکی به توانایی و قدرت دونده می انجامد اما در مجموع برای مسابقه باید به پیست تارتان عادت کند.

* رکوردار مدال در رده های سنی
ورزش دو ومیدانی همدان در تمامی رده های سنی صاحب مدال های رنگارنگ ملی و بین المللی است.
از دهه 50 به بعد همدان همدان همواره یکی از استان های موفق در دو ومیدانی کشور بوده است.
در دوهای 800 و هزار متر همواره صاحب عنوان بود و در 1500 متر 'مقدادی' یکی از اسطوره های دو ومیدانی همدان همواره روی سکو بود.
محمد خزایی، کرم سهرابی، حمید اسلامی، حسن لاچینی، مسعود سهرابی، زاهد ده پهلوان، شهرام زیرکی، زورآوند، علی عالمی، شاهین یزدان و ده ها دونده دیگر این استان در دو دهه گذشته جزو مدال آوران ملی و بین المللی ورزش همدان بوده اند.
سیدحسن حسینی با کسب بیش از 5 مدال آسیایی در رده سنی پیشکسوتان نیز یکی دیگر از اسطوره های این رشته ورزشی کشور به شمار می رود که از او به عنوان پدر دو ومیدانی همدان نیز یاد می شود.
سال گذشته هم دو و میدانی همدان با کسب 2 سهمیه اعزام به رقابت های قهرمانی نوجوانان جهان تاریخ ساز شد.
اولین بار در دهه 50 همدان موفق به کسب یک سهمیه اعزامی به نوجوانان جهان توسط عباس قربانی شد.
عباس قربانی نخستین نوجوان همدانی بود که در دهه 50 توانست به رقابت های جهانی راه یابد.
اما این بار و پس از حدود 50 سال همدان 2 نماینده در رقابت های قهرمانی جهان داشت و سیدامیر زمانپور و آرمین شاه‌ ملکی دو و میدانی‌کاران همدانی به ترتیب در مواد 1500 متر و پیاده‌روی مجوز حضور در مسابقات جهانی را کسب کردند.
زمانپور با کسب رتبه ششم جهان نیز تاریخ ساز شد و نام خود را به عنوان اولین دونده ایرانی که بهترین رتبه را در این رده سنی کسب کرد، برجای گذاشت.
محمد حاصلی در ماده 1500 متر، علی حاج بابایی در ماده 800 متر، پوریا وطن نواز و آرش قاسمی در ماده 2 هزار متر نیز از نخبه های رده پایه دو ومیدانی همدان هستند که همگی با عناوین قهرمانی کشور، عضویت در تیم ملی را دارند.

* گام های طلایی بانوان
مدال های کسب شده توسط دونده های همدانی فقط مختص آقایان نیست بلکه بانوان نیز سهم بسزایی در این مدال آوری ها دارند.
نفیسه آرمیون، سهیلا مرادی، سمیه شمس، زینب احدی، اکرم اسدی و فاطمه خیاطی از مدال آوران بنام دو ومیدانی بانوان همدان به شمار می روند.
هم اینک نیز گام های طلایی بانوان دونده جوان و خوش آتیه همدانی عملکرد موفقی را برای این رشته ورزش در میادین ملی و بین المللی رقم زده است.
کسب نتایج ارزشمند و تحسین برانگیز موجب شد تا شمار علاقه مندان به این ورزش بیشتر شود و از سوی دیگر، انگیزه مربیان را برای حضوری بیشتر دوچندان سازد.

* تمجید رئیس فدراسیون از عملکرد همدانی ها
رئیس فدراسیون دو ومیدانی نیز اخیرا در سفر به همدان به تمجید این استان پرداخت و گفت: همدان در رشته ورزشی دو استقامت و نیمه استقامت نمونه کشوری است و از استان های موفق در مدال آوری محسوب می شود.
مجید کیهانی افزود: همدانی ها باید به وجود مربیان با دانش و باتجربه افتخار کنند که زمینه ساز پرورش استعدادهای نخبه و مدال آوران قهرمان است.
وی بیان کرد: ورزشکاران این استان همواره در رشته های پیاده روی، دوصحرانوردی و پرتاب دیسک نیز جزو برترین نفرات کشور هستند.

* غزال های تیزپا به کوه زدند
با وجود اینکه پیست استاندارد و بی نظیر ورزشگاه شهید مفتح همدان برای استفاده دونده ها به هیات دو ومیدانی این استان تحویل داده شده اما دونده های مستعد همدانی برای آماده سازی مطلوب خود در ارتفاعات تمرین می کنند.
غزال های تیزپا این روزها به دامنه های منطقه گردشگری حیدره رفته و در ارتفاع این منطقه تمرین هوازی و آماده سازی می کنند.
دبیر هیات دو ومیدانی همدان در این باره می گوید: منطقه حیدره بهترین مکان برای تمرین های بدنسازی و هوازی دونده های همدانی است.
مسعود بنوان افزود: بخشی از این منطقه در دامنه های کوه را شناسایی کرده ایم و دوندگان همه روزه در این مکان تمرین می کنند.
وی بیان کرد: تاثیر تمرین در این نقطه مرتفع را به زودی در رقابت های انتخابی تیم ملی خواهیم دید و اطمینان می دهم به موفقیت های بیشتری می رسیم.

* راز موفقیت با تمرین در پیست های خاکی
دبیر هیات دو ومیدانی همدان تمرین در پیست های خاکی را بسیار موثر می داند و معتقد است ورزشکاران آفریقایی با تمرین در پیست های خاکی به مراتب بهتر از سایر دونده ها در مسابقات رسمی حضور می یابند.
وی افزود: تمرین در پیست های خاکی به توان و قدرت دونده کمک می کند و آنها راحت تر در پیست تارتان مسابقه می دهند.
بنوان اظهار داشت: در حال حاضر یک پیست استاندارد مسابقه بین المللی، یک پیست در حد مسابقات کشوری و 2 پیست خاکی در همدان داریم.
وی خاطرنشان کرد: برای بالا بردن سطح سختی تمرین آماده سازی دونده های صاحب نام و ملی پوش همدانی منطقه حیدره را انتخاب کردیم که معتقدم یکی از بی نظیرترین مکان ها برای تمرین است.
وی افزود: بخشی از این منطقه مسیر دایره ای و دارای شیب ایجاد شده که نقطه تمرینی بسیار خوب برای ما به شمار می رود.
همدان یکی از قطب های اصلی دو ومیدانی کشور به شمار می رود.
در یک دهه گذشته بیش از یکصد مدال رنگارنگ ملی و بین المللی نصیب دونده های همدانی شده است.
7520
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی پیشکسوتان رئیس فدراسیون زمین شبانه روزی گردشگری راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۰۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدال طلای ۴۰۰ متر با مانع آسیا به بانوی دونده ایران رسید

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون دوومیدانی، نازنین فاطمه عیدیان لحظاتی قبل موفق شد در جریان برگزاری مرحله نهایی ماده ۴۰۰متر با مانع مسابقات دو و میدانی جوانان قهرمانی آسیا ضمن شکستن رکورد ملی جوانان و بزرگسالان برای اولین بار یک مدال تاریخی به رنگ طلا را کسب نماید.

بر همین اساس، این بانوی جوان و خوش آتیه کشورمان موفق شد با ثبت حد نصاب ۵۸.۸۶ثانیه زودتر از سایر رقبای خود از دیگر کشورهای آسیایی از خط پایان عبور کند و مدال طلا این رقابت‌ها را به دست آورد.

گفتنی است، عیدیان با ثبت این زمان رکورد ملی رده سنی جوانان که با حد نصاب ۵۹.۴۸ثانیه در اخیار خودش بود بهبود ببخشد.
وی همچنین رکورد ملی رده سنی بزرگسالان کشورمان در این ماده را که با حد نصاب۵۹.۱۶(۱۴۰۲/۶/۱۰-تهران)در اخیار شهلا محمودی بود ارتقاء دهد و عنوان رکورد دار جدید ملی کشورمان در این ماده را به خود اختصاص دهد.

نازنین فاطمه عیدیان سال گذشته موفق شده بود مدال نقره را در این رقابت‌ها کسب نماید،اما این برای اولین بار است که دو و میدانی ایران توانسته در بخش بانوان مسابقات قهرمانی جوانان آسیا یک مدال طلا آن هم در دوهای با مانع کسب نماید.

کد خبر 6089298

دیگر خبرها

  • مدال طلای ۴۰۰ متر با مانع آسیا به دختر دونده ایران رسید
  • کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا
  • مدال طلای ۴۰۰ متر با مانع آسیا به بانوی دونده ایران رسید
  • بخشی از رونق تولید با خرید کالای ایرانی محقق می‌شود
  • مريم طوسى قهرمان مسابقه معتبر SAC آمريكا
  • سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم
  • آغاز عملیات احداث فاز اول پیست تارتان در اهر
  • رقابت بیش از ۲۳ هزار داوطلب همدانی در آزمون سراسری
  • افزایش ۵.۶ درصدی اهدای خون همدانی‌ها در سال گذشته
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی