Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- سيا به اين نتيجه رسيده است بن سلمان مسئول قتل خاشقجي است و هيئت بيعت عربستان هم درصدد تعيين جانشين وليعهد در اين کشور است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، شبکه تلويزيوني الجزيره عربي به نقل از روزنامه فيگارو فرانسه گزارش داد هيئت بيعت عربستان جلسه اي سري براي انتخاب جانشين وليعهد سعودي تشکيل داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين روزنامه به نقل از يک منبع ديپلماتيک گزارش داد اگر خالد بن سلمان سفير عربستان سعودي در واشنگتن به عنوان جانشين وليعهد تعيين شود اين اقدام به معناي آن است که محمد بن سلمان نه به صورت فوري بلکه در ميان مدت منصبش را ترک خواهد گفت.
فيگارو نوشت: در پرتو فشارهاي روز افزون بين المللي که عامل آن ناپديد شدن جمال خاشقجي روزنامه نگار سعودي بوده است هيئت بيعت چند روزي است که مساله محمد بن سلمان -که ترديدهاي بسياري درباره او ايجاد شده- را مورد اهتمام قرار داده است.
اين روزنامه افزود: از يک منبع عربستاني در رياض از اين خبر مطلع شده است.

بن سلمان مسئول قتل خاشقجي است
جولياني وکيل ترامپ در گفتگو با واشنگتن پست اعلام کرد مقامات بلندپايه دولت آمريکا هفته گذشته به اين نتيجه رسيدند که عربستان مسئول قتل جمال خاشقجي است.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره؛ روزنامه نيويورک تايمز نوشت سازمان اطلاعات آمريکا (سي آي اي) به اين نتيجه رسيده است محمد بن سلمان وليعهد سعودي مسئول قتل جمال خاشقجي است و اسنادي در اختيار دارد که نقش او را در اين قتل ثابت مي کند.
همچنين؛ رودي جولياني وکيل شخصي دونالد ترامپ در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد مقامات بلندپايه دولت آمريکا هفته گذشته به اين نتيجه رسيدند که عربستان مسئول قتل جمال خاشقجي است.
روزنامه واشنگتن پست نوشت: دولت آمريکا و رياض تلاش مي کنند قتل جمال خاشقجي را به گونه اي تفسير کنند که نقش بن سلمان در آن انکار شود.
 همزمان؛ نانسي پلوسي رئيس اقليت دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا در واکنش به حمايت هاي ترامپ از عربستان سعودي گفت: تا آنجايي که به اين دولت مربوط مي شود رئيس جمهور بسيار شفاف اعلام کرده است که به دنبال پول است.اين به معناي آن است که اگر ما يک توافق خوب تجاري با عربستان سعودي داريم نبايد هيچ نگراني درباره اينکه آنها خبرنگاران را و به خصوص آنهايي را که براي يک روزنامه آمريکايي کار مي کنند، بکشند، داشته باشيم.
وي افزود به نظرم سخنان رئيس جمهور هيچ انعکاسي از ارزشهاي ما را به همراه نداشت. او تنها به روشي اغراق آميز درباره توافق هاي تسليحاتي صحبت کرد. من معتقدم که او به طور خيلي شفاف اعلام کرد که تنها به دنبال پول است. پول شرکت هاي ترامپ کجاست؟سخنان ترامپ همچنان در دفاع از سعودي ها است.

هفت متهم قتل خاشقجي از محافظان شخصي بن سلمان هستند
هفت نفر از متهمان به قتل جمال خاشقجي روزنامه نگار منتقد سعودي، از محافظان شخصي محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي هستند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، پايگاه ميدل ايست آي فاش کرد هفت نفر از پانزده فرد متهم به مشارکت در قتل خاشقجي از اعضاي تيم حفاظت محمد بن سلمان هستند. اين پايگاه تاکيد کرد به سندي از وزارت کشور عربستان دست پيدا کرد که به طور مفصل اسامي و درجه‌هاي امنيتي، شماره‌هاي تلفن و گذرنامه‌هاي اين افراد را نشان مي‌دهد. در اين سند به سفر‌هايي که اين افراد، محمد بن سلمان را همراهي کرده اند، اشاره شده است.
روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز هم تاکيد کرد افراد مظنون به قتل جمال خاشقجي با محمد بن سلمان وليعهد سعودي در ارتباط هستند و يکي از اين افراد به نام ماهر عبدالعزيز مطرب از جمله افراد نزديک به وليعهد سعودي است.

احتمال جانشيني خالد بن سلمان به جاي محمد بن سلمان
احتمال کنار گذاشتن بن سلمان و روي کار آوردن خالد بن سلمان پس از ماجراي خاشقجي وجود دارد.
روزنامه تايمز چاپ انگليس نوشت، در پي ناپديد شدن و قتل احتمالي جمال خاشقجي روزنامه نگار منتقد سعودي و افزايش شک و ترديدهاي واشنگتن به اينکه محمد بن سلمان وليعهد سعودي شخصا دستور قتل وي را داده باشد، بحث ها درباره انتخاب جانشين وي بسيار پر رنگ تر شده است از اين رو خالد بن سلمان سفير سعودي در واشنگتن جايگزين احتمالي بن سلمان خواهد بود.
روزنامه انگليسي تايمز در مقاله اي با عنوان «چه کسي جانشين محمد بن سلمان وليعهد عربستان مي شود»، نوشت: از زمان شکست مداخله هاي آمريکا در امور عراق و سپس شکست تلاشها در ليبي و سوريه، واژه «تغيير رژيم» به واژه اي بسيار بدنام و نامناسب تبديل شده است.
اين مقاله مي افزايد: روي کار آمدن محمد بن سلمان به منزله ريسمان نجات براي آمريکا و انگليس بوده است چرا که در طي دهه ها، اين دو کشور از يک سو از هم پيماني خود با عربستان به عنوان زير بناي راهبرد امنيتي و سياست خارجي شان به علت دو موضوع نفت و ايران، دفاع و حمايت کردند و از سوي ديگر اين کشور خليج (فارس) به مثابه جزيره باثبات و طرفدار غرب در بحبوحه نابساماني ها و هرج ومرج هاي منطقه اي بوده است.
اين روزنامه در ادامه نوشت: اين ائتلاف و هم پيماني در چشم ملت و همچنين در ميان مخالفان در غرب غير قابل قبول بود و دليل آن هم به سياست هاي عربستان در قبال زنان و آزادي هاي مدني برمي گشت. اما بن سلمان با روي کار آمدن بر تغيير همه اين مسائل پافشاري کرد و اين مسئله حمايت ها از برنامه به اصطلاح اصلاح گرايانه اش را تشديد کرد اما با گسترده شدن دايره خشم و فشارها در پي ناپديد شدن جمال خاشقجي روزنامه نگار (منتقد سعودي) و افزايش شک و ترديدهاي واشنگتن به اينکه بن سلمان شخصا دستور قتل وي را داده باشد، بحث ها درباره انتخاب جانشيني براي وي (بن سلمان) بسيار پر رنگ تر و سهل تر از صحبت ها درباره تأييد وي به ميان آمده است چرا که بدترين سناريويي در نظر آمريکايي ها و انگليسي ها اين است که ثبات و امنيت عربستان سعودي در معرض تهديد قرار گيرد.
اين روزنامه انگليسي همچنين ياد آور شد: اگر ملک سلمان تصميم به قرباني کردن ولي عهد گرفته باشد، به احتمال بسيار زياد ترجيح خواهد داد که اين منصب از آنِ فردي از درون خاندان حاکم باشد که اين مسئله انتخاب خالد بن سلمان سفير عربستان در آمريکا را که پس از اين حادثه در استانبول (ناپديد شدن خاشقجي)، احضار شد، به عنوان جانشين بن سلمان محتمل مي کند.

پادشاه سعودي بن سلمان را از سمت وليعهدي برکنار خواهد کرد
المانيتور نوشت به واسطه فشارهايي که بر بن سلمان وجود دارد، احتمالا پادشاه سعودي وي را از سمت وليعهدي برکنار خواهد کرد.
پايگاه اينترنتي المانيتور به بررسي تاثير پرونده ناپديد شدن جمال خاشقجي روزنامه نگار منتقد عربستان سعودي پرداخت و نوشت اين بحران باعث شده است خاندان سلطنتي سعودي در حال ارزيابي هزينه هاي مالي و سياسي ناشي از مقصر دانستن وليعهد اين کشور در جريان پرونده خاشقجي باشند. به همين علت، هر احتمالي را مي توان متصور شد. همچنين به واسطه فشارهايي که اکنون بر محمد بن سلمان وجود دارد، وي ممکن است از پادشاه اين کشور بخواهد سمت وليعهدي را –دست کم فعلا- از او بگيرد.
ليندسي گراهام سناتور جمهوريخواه که يک حامي وفادار عربستان سعودي شمرده مي شود، اين هفته در گفتگوي خود با شبکه خبري فاکس نيوز اعلام کرد محمد بن سلمان وليعهد عربستان "بايد برود". طرح اين سخنان توسط گراهام، مايه تعجب بسياري شد. اکنون، روزنامه فرانسوي فيگارو در گزارش خود نوشته است دست کم هفت تن از نمايندگان خاندان سلطنتي عربستان سعودي در حال برگزاري نشست هايي محتاطانه و محرمانه هستند تا بتوانند راه برون رفتي از آشوب حاصل از ناپديد شدن جمال خاشقجي روزنامه نگار سعودي پيدا کنند. خاشقجي در کنسولگري عربستان سعودي در استانبول ناپديد شد.
المانيتور با شماري از کارشناسان مسائل کشورهاي حاشيه خليج (فارس) گفتگو کرد. نتايج اين گفتگوها نشان داد اين کارشناسان بر اين باور هستند با توجه به آنکه خاندان سلطنتي سعودي در حال ارزيابي هزينه هاي مالي و سياسي ناشي از مقصر دانستن محمد بن سلمان، وليعهد متکبر 33 ساله سعودي در جريان پرونده خاشقجي هستند و به همين علت، هر احتمالي را مي توان متصور شد.
بروس ريدل از کارشناسان پيشين آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) و از همکاران بخش "نبض خليج (فارس)" در المانيتور در اين باره گفت: "در برهه کنوني، در شرايط جديدي به سر مي بريم که تا کنون هيچ تجربه اي در خصوص آن نداشته ايم. تقريبا هر اتفاقي ممکن اس روي دهد. همچنين اين احتمال وجود دارد که محمد بن سلمان بتواند با فريبکاري و گزافه گويي، از پس اين شرايط بر آيد و پيروز شود."
اما اين موضوع چرا تا اين اندازه مهم است. محمد بن سلمان خود را به عنوان چهره اصلاح طلب پادشاهي سعودي معرفي کرد. وي تلاش مي کند تا اين کشور را از اقتصاد مبتني بر ثروت نفتي دور کند و آن را به اقتصاد دانش بنيان برساند. اکنون با توجه به اتهاماتي که در خصوص صدور دستور قتل بي رحمانه خاشقجي توسط محمد بن سلمان منتشر شده است، وي به هدف خشم جامعه بين المللي و نماد توحش تبديل شده است.
وليعهد عربستان سعودي با به کار گيري تاکتيک هاي مشت آهنين با هدف سرکوب کردن مخالفان در کشور، از جمله بازداشت اعضاي خانه سعود که سال گذشته در هتل ريتز-کارلتون صورت گرفت، دشمنان قدرتمندي را براي خود ايجاد کرده است. ريدل در اين باره گفت محمد بن سلمان اکنون به منظور کاهش فشارهايي که بر وي وجود دارد، مي تواند به سلمان مراجعه و از وي درخواست کند سمت وليعهدي را –دست کم فعلا- از او بگيرد.
ريدل در اين باره گفت: "وي به شدت باعث افزايش فضاي رعب و وحشت شده است. او ممکن است به قتل برسد. او خود نيز از اين جريان آگاه است و براي جلوگيري از وقوع چنين شرايطي، به اقدامات افراطي متوسل شده است."
حسين ايبيش کارشناس عالي مقيم در «موسسه کشورهاي عرب خليج (فارس) در واشنگتن» در اين باره گفت ملک سلمان نيز مي تواند قدرت را دوباره توزيع کند و محمد بن سلمان را از سلطه بر نيروهاي مسلح عربستان سعودي برکنار کند، اختيارات را به عهده ديگر مقامات خاندان سلطنتي سعودي واگذار کند و ماموريت ها و آژانس هاي جديدي را در اختيار محمد بن سلمان قرار دهد.
وي در اين باره گفت: "مردم درباره محمد بن سلمان به گونه اي سخن مي گويند که گويي وي عملا حاکم عربستان سعودي است. اما اين گونه نيست. پادشاه سالخورده است. او بخش زيادي از اختيارات هر روزه خود را واگذار کرده است. اما تصور نمي کنم در اين باره ترديدي وجود داشته باشد زماني که پادشاه، تصميم خود را بگيرد آن را اجرايي خواهد کرد."
ناظران مسائل عربستان سعودي در اين باره به لورا روزن خبرنگار ديپلماتيک المانيتور اعلام کردند به طور خاص مجذوب مطلبي شده اند که ديويد ايگناتيوس در روزنامه واشنگتن پست منتشر و در آن اعلام کرده است نتيجه تحقيقات دولت عربستان سعودي ممکن است حاکي از آن باشد که احمد العسيري متحد محمد بن سلمان و معاون رئيس دستگاه اطلاعاتي عربستان سعودي، سرحلقه عمليات قتل باشد.
يک مقام پيشين آمريکايي نيز در اين باره به المانيتور گفت اگر سعودي ها "به دنبال نسبت دادن اين جريان به العسيري باشند که از مدت ها پيش در محفل نزديکان محمد بن سلمان قرار داشته است، شايد بتوان گفت آنها دست کم تا حدي در خصوص پاسخگويي نسبت به اين جريان، جدي هستند. اما اگر آنها به دنبال نسبت دادن اين جريان به ديگران باشند، ممکن است هدف آنها تلاش براي استفاده از اين بحران به منظور تغيير سمت هاي متحدان محمد بن سلمان يا ارتقاي سمت هاي آنها باشد."
واکنش هاي بين المللي، و به ويژه واکنش هاي آمريکا نيز مي تواند در اين خصوص نقش مهمي را ايفا کند. مايک پمپئو وزير امور خارجه دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا ظاهرا مشتاق است تا هر چه زودتر پرونده خاشقجي را پشت سر بگذارد. اين در حالي است که قانونگذاران خشمگين آمريکا در کنگره اين کشور احتمالا تلاش خواهند کرد تلافي اين جريان را در قبال عربستان سعودي انجام دهند و براي مثال، فروش تسليحات را به اين کشور متوقف کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بن سلمان خاشقجي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۰۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پادشاه عربستان بستری شد

 تلویزیون رسمی عربستان، امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور در بیمارستان تخصصی «ملک فیصل» در شهر جده بستری شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از «عربی ۲۱»، دیوان پادشاهی عربستان اعلام کرد که دلیل بستری ملک سلمان در بیمارستان، انجام معاینات دوره ای به مدت چند ساعت بوده است.

ملک سلمان بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۵ و پس از آنکه به مدت ۲ سال و نیم ولیعهد عربستان بود، به پادشاهی این کشور رسید.

ملک سلمان ۸۸ ساله، در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ نیز برای انجام معاینات پزشکی در بیمارستان بستری شد و در سال ۲۰۲۰ نیز تحت عمل جراحی برداشتن طحال قرار گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • سرمربی ترکیه ای تیم ملی بسکتبال رفتنی شد