Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اقتصاد فرانسه به دلیل گسترش ابعاد پرونده مفقود شدن روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه، از حضور در کنفرانس سرمایه‌گذاری در ریاض انصراف داد. آفتاب‌‌نیوز : درپی گسترش ابعاد پرونده مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، دولت فرانسه از شرکت در همایش اقتصادی ریاض انصراف داد.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، «برونو لو مر» وزیر اقتصاد فرانسه امروز اعلام کرد که پاریس در کنفرانس سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی شرکت نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لومر در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره حضور در کنفرانس ریاض گفت: «خیر، من هفته آینده به ریاض نمی‌رود. شرایط در حال حاضر مساعد نیست».
کنفرانس سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی که در اشاره به نشست اقتصادی سالانه «داووس» به «داووس در صحرا» معروف شده و در هتل «ریتز کارلتون» برگزار می‌شود، با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای طرح‌های چندصد میلیارد دلاری «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است. هتل محل برگزاری این نشست برای رسانه‌ها محلی آشناست، چراکه تنها چند ماه پیش بن‌سلمان ده‌ها شاهزاده سعودی متهم به «فساد مالی» را در آن حبس کرده بود.
روز گذشته «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده بود در این همایش شرکت نخواهد کرد. لاگارد پیشتر گفته بود که علی‌رغم انتشار گزارشات وحشتناک از ترکیه در باره خاشقچی در این کنفرانس شرکت خواهد کرد اما روز چهارشنبه سخنگوی صندوق‌بین‌المللی پول گفت سفر برنامه‌ریزی‌شده وی به خاورمیانه به طور کامل ملغی شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، پس از مدیران عامل چند شرکت و مؤسسه بزرگ آمریکایی نظیر گوگل، خودروسازی فورد، بانک JP مورگان و اوبر، لاگارد چندمین شخصیت مهم در عرصه سرمایه‌گذاری بین‌المللی است که سفر خود به عربستان را لغو کرده است.
تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیروهای امنیتی این کشور شامگاه گذشته برای دومین‌بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شوند.
خاشقچی ۵۹ ساله سه‌شنبه دو هفته قبل (دهم مهر – دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است. چهار روز بعد (چهاردهم مهر – ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.
وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن احضار دو مرتبه‌ای سفیر عربستان سعودی در آنکارا، آنقدر به تفتیش کامل ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول اصرار کرد تا ریاض راضی شد. رئیس‌جمهور ترکیه با هشدار به مقامات سعودی، تاکید کرد که آنها باید ثابت کنند خاشقچی سالم از کنسولگری خارج شده است.
بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا نقل کرد.

کد خبر: ۵۵۱۵۲۷ تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰

منبع: آفتاب

کلیدواژه: فرانسه عربستان کنفرانس سرمایه گذاری صندوق بین المللی پول خاشقچی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۰۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت دفاع انگلیس در معامله تسلیحاتی ۱۹۸۰ با عربستان «فریبکاری» کرده است

یک گزارش رسمی محرمانه در مورد ادعای فساد در یک قرارداد بزرگ تسلیحاتی بین انگلیس و عربستان در یک آرشیو عمومی کشف شد که مربوط به ۱۹۸۰ است و به جنجال سه دهه‌ای مبارزان برای افشای این سند جنجالی پایان داد.

به گزارش ایسنا، این گزارش که روزنامه گاردین به همراه اسناد مختلف در وبسایت خود منتشر کرده، گمان می‌رود تنها تحقیقی است که توسط سازمان نظارت بر هزینه‌های عمومی انگلیس، اداره حسابرسی ملی (NAO) انجام شده است که به طور کامل سانسور شده و تنها به دو نماینده اجازه داده شده نتیجه گیری آن را مشاهده کنند.

مخفی نگه داشتن این اوراق همراه با سایر اسناد مرتبط در سال ۱۹۹۲، برای چندین دهه به مساله ای خاص و مشهور در میان مبارزان ضد فساد تبدیل شده بود به طوری که نمایندگان کارگر و لیبرال دموکرات سه بار از طرح های پارلمان درباره انتشار این اوراق حمایت کردند آن هم در میان گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه این اسناد حاوی شواهدی از رشوه در قرارداد بدنام تسلیحاتی به نام «الیمامه» بود.

این اسناد نشان می‌دهد که این گزارش در واقع پس از لابی توسط کارمند ارشد وزارت دفاع ممنوع شده که استدلال می‌کرد انتشار آن باعث خشم سعودی‌ها و تهدید هزاران شغل می‌شود.

همچنین به نظر می‌رسد که سر «مایکل کوئینلان»، دبیر دائمی سابق وزارت دفاع انگلیس به نمایندگانی که در حال تحقیق در مورد این معامله بودند، دروغ گفته و به دروغ ادعا کرده که هیچ کمیسیونی با استفاده از بودجه عمومی پرداخت نمی‌شود و در افشای دخالت وزارت دفاع در پرداخت‌های محرمانه منظم به یک شاهزاده سعودی ناکام بوده است.

این کشف در پی تحقیقات گاردین از تبانی وزارت دفاع انگلیس در فساد و پرداخت‌های محرمانه به مقام‌های عالی رتبه سعودی صورت گرفته که با هدف تضمین قراردادهای دفاعی برای انگلیس در چندین دهه انجام شده است. این پرداخت‌ها به مقام‌های ارشد سعودی تا همین ۲۰۱۷ هم انجام شده است.

معامله ۴۰ میلیارد پوندی الیمامه که در ابتدا برای تامین ۱۲۰ فروند جنگنده تورنادو، هاوک و سایر تجهیزات نظامی بود، در سال ۱۹۸۵ توسط دولت وقت مارگارت تاچر و بندر بن سلطان، وزیر دفاع عربستان مورد توافق قرار گرفت.

وزارت دفاع انگلیس در آن زمان در یک توافق سمی با ریاض بر این معامله نظارت داشت، در حالی که بزرگترین شرکت تسلیحاتی انگلیس یعنیBAE Systems، پیمانکار اصلی بود.

اتهامات مبنی بر اینکه اعضای خانواده سلطنتی عربستان بابت این معامله رشوه گرفته‌اند، به سرعت رو شد. در سال ۱۹۹۲، ناتو تحقیقاتی را در این باره آغاز کرد.

چنین تحقیقاتی معمولا در جلسات علنی توسط نمایندگان کمیته محاسبات عمومی مجلس عوام (PAC) مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این حال، در این مورد، وزارت دفاع «رابرت شلدون»،رئیس وقت کمیته محاسبات عمومی مجلس عوام را متقاعد کرد که جلسه را مخفیانه برگزار و سپس گزارش را سانسور کند.

سر «مایکل کوئینلان»، دبیر دائمی سابق وزارت دفاع انگلیس نیز به صورت مخفیانه اعلام کرد که در صورتیکه اجازه داده شود این گزارش خوانده شود، هزاران شغل انگلیسی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی گفت انتشار این خبر چنان باعث ناراحتی سعودی‌ها می شود که آنها قراردادهای تسلیحاتی آینده با لندن را هم لغو خواهند کرد.

او ادامه داد: کل پروژه محرمانه عمل می‌کند. حساسیت بسیار زیادی در مورد این پروژه از سوی عربستان سعودی وجود دارد.

تنها ۱۰ کپی از این گزارش وجود داشت. شلدون و معاونش تنها دو نماینده مجلس بودند که اجازه داشتند آن را بخوانند یا در یک جلسه محرمانه از کوئینلان درباره محتوای آن سوال کنند.

آنها در می توانم به شما این اطمینان را بدهم که هیچ مبنایی برای حمایت از هرگونه پیشنهاد مبنی بر اینکه پرداخت پورسانت با استفاده از بودجه عمومی انجام شده است، وجود ندارد؛ پرداخت‌های پورسانت اغلب به معنای رشوه است.

پس از این دیدار، شلدون به عموم گفت که متوجه شده هیچ شواهدی مبنی بر فساد یا پرداخت‌های نامناسب از سوی وزارت دفاع انگلیس صورت نگرفته است.

اما گفته‌های کوئینلان عمیقا گمراه کننده بود. اکنون مشخص شده است که وزارت دفاع انگلیس نه تنها می‌دانست که به یکی از اعضای برجسته خاندان سلطنتی عربستان، شاهزاده بندر، پورسانت پرداخت می‌شود، بلکه خود وزارت دفاع نیز اجازه چنین کاری را صادر کرده بود.

یک یادداشت وزارت دفاع انگلیس که در جریان یک محاکمه جنایی اخیر فاش شد نشان می دهد که در سال ۱۹۸۸، تنها چهار سال قبل از تحقیقات دفتر محاسبات ملی، رئیس فروش تسلیحات وزارت دفاع به راه اندازی سیستم پرداخت‌های منظم به شاهزاده بندر که نقشی کلیدی در مذاکره درباره این معامله تسلیحاتی ایفا کرده بود، کمک کرد.

این پرداخت‌ها تا ۲۰۰۷ ادامه داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عربستان روی مدافع منچستر دست گذاشت
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های بین‌المللی
  • حمله به کنسولگری ترکیه در هانوفر آلمان
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی
  • فریبکاری انگلیس در معامله تسلیحاتی با عربستان
  • وزارت دفاع انگلیس در معامله تسلیحاتی ۱۹۸۰ با عربستان «فریبکاری» کرده است