Web Analytics Made Easy - Statcounter

افتتاح پالایشگاه در روستای کیانلی، توسعه بندر سبز ترکمن‌باشی و احداث منطقه ویژه گردشگری آوازه با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه از جمله مهم‌ترین گام‌های ترکمنستان در این راستا به حساب می‌آید. ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر توسط 5 کشور ساحلی در آکتائو و فراهم آمدن نخستین پیش‌زمینه‌ها برای حل اختلافات در این دریاچه، همه کشورهای ساحلی در تکاپوی بالفعل‌سازی ظرفیت‌های بالقوه جغرافیایی، اقتصادی و حتی لجستیک خود در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی نموده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکمنستان که تا پیش از این به جز برداشت یکجانبه انرژی، کمترین بهره‌برداری منطقه‌ای و بین‌المللی را از این زیرساخت‌ها نموده بود، در این راستا تکاپوی قابل توجهی را از خود نشان داده است. قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس‌جمهوری این کشور در سخنرانی سالانه خود در سازمان ملل متحد با اشاره به این امر، گفته بود: «عشق آباد آماده بررسی پیشنهادات همکاران در بخش اجرای پروژه‌های مختلف در سواحل دریا است که این برنامه‌ها دارای نقش بلندمدت در تقویت امنیت منطقه‌ای می‌باشد و فوائد اقتصادی برای تمام سرمایه‌گذاران دارد».

یکی از گام‌های مهم ترکمنستان در این راستا در حوزه پتروشیمی صورت گرفته است. عشق‌آباد اگرچه یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان گاز طبیعی در جهان می‌باشد، اما نبود زیرساخت‌ها و عدم برخورداری از تکنولوژی‌های مربوطه باعث شده بود این کشور صرفا در مرحله خام‌فروشی انرژی باقی بماند. از همین رو توجه به حوزه تولید محصولات پتروشیمی یکی از اولویت‌های مهم این کشور در سال‌های اخیر بوده است. در همین راستا روز گذشته رئیس‌جمهور ترکمنستان یک مجتمع پالایشگاهی تولید پلی اتیلن و پلی پروپیلن را با سرمایه‌گذاری 3.4 میلیارد دلار در روستای کیانلی افتتاح کرد. این پالایشگاه به سفارش شرکت دولتی «ترکمن گاز» و توسط چند شرکت خارجی احداث شده است. شرکت‌های بین‌المللی ال‌جی و شرکت خدمات مهندسی هیوندای از کره جنوبی و شرکت مهندسی تویو از ژاپن اصلی‌ترین پیمان‌کاران این پروژه بزرگ بوده‌اند. امضاء قرارداد پروژه احداث این پالایشگاه به سفر سال 2013 بردی‌محمداف به ژاپن باز می‌گردد. بر اساس اعلان ترکمنستان این مجموعه ظرفیت تولید 381 هزار تُن پلی اتیلن با درصد چگالی بالا، 81 هزار تُن پلی پروپیلن و 4.5 میلیارد متر مکعب گاز (به عنوان سوخت) دارد.

نکته قابل توجه دیگری که در این راستا وجود دارد، موقعیت جغرافیایی این پالایشگاه است. روستای کیانلی در سواحل دریای خزر و در موقعیت 25 کیلومتری از بندر ترکمن‌باشی قرار دارد. بندر ترکمن‌باشی از جمله مهم‌ترین بنادر دریای خزر به شمار می‌رود که می‌تواند نقشی مهم در طرح‌های ترانزیتی بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا نماید. برنامه توسعه این بندر مهم چندی پیش به پایان رسید و پس از مراسم افتتاحیه بندر سبز ترکمن‌باشی (جدید) ریاست آن نیز از سوی رئیس‌جمهور ترکمنستان منصوب شد. ظرفیت بندر جدید احداث شده 17 الی 18 میلیون تن بار است که با احتساب بندر سابق به بیش از 25 میلیون تن در سال می‌رسد. بخش مسافربری و کشتی‌رانی این بندر نیز ظرفیت مدیریت تا 300 هزار نفر مسافر و  75 هزار تریلی را دارا می‌باشد. ترمینال کانتینری این بندر نیز از ظرفیتی معادل 400 هزار واحد TEU برخوردار است که در نوع خود در خزر قابل توجه می‌باشد.

سومین پروژه‌ای که ترکمنستان در این راستا در صدد بهره‌برداری از آن بوده است، مجموعه تفریحی و گردشگری آوازه می‌باشد. ساخت این مجموعه گردشگری از سال 2007 با بودجه‌ای بالغ بر 2 میلیارد دلار آغاز شده است. تاکنون در مجموع 15 طرح از زیرمجموعه‌های این منطقه گردشگری افتتاح شده است که شامل مجموعه‌های تفریحی، اقامتی و توریستی می‌باشد. ایجاد فضای سبز به مساحت 1300 هکتار و احداث موزه و تاسیسات ورزشی از دیگر برنامه‌های ترکمنستان برای این منطقه ویژه گردشگری است. چندی پیش نیز یک کنفرانس بین‌المللی در حوزه گردشگری به میزبانی ترکمنستان و با حضور نمایندگانی از کشورهای جهان برای ایجاد زمینه‌های همکاری در حوزه گردشگری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه برگزار شد. آوازه نیز در فاصله نزدیکی از کیانلی و ترکمن‌باشی قرار دارد.

در مجموع به نظر می‌رسد ترکمنستان که طی سال‌های گذشته به دلیل سیاست‌های انزواگرایانه مشارکت چندانی در طرح‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی نداشته است، با انجام سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه و احداث زیرساخت‌هایی مدرن در صدد افزایش نقش‌آفرینی خود در این راستا می‌باشد. امضاء کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، تغییر رویکردهای سیاست خارجی و نگاه‌های منطقه‌ای ازبکستان با روی کار آمدن میرضیایف و مشارکت فعالانه چین در پروژه عظیم کمربند و جاده از اصلی‌ترین محرکه‌های عشق‌آباد در این راستا به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

R36446/P36446/S8,1414/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۱۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری

مدیرعامل مؤسسه توانمندسازی اقتصادی علوی گفت: هدف بنیاد علوی برای سال جاری پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ هزار شغل در سطح کشور و مناطق جامعه هدف بنیاد علوی است. - اخبار اجتماعی -

مسعود پناهی؛ مدیرعامل مؤسسه توانمندسازی اقتصادی علوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به نام‌گذاری سال 1403 از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: در همین ارتباط مؤسسه توانمندسازی و اقتصاد علوی زیرمجموعه بنیاد علوی به عنوان بازوی اجرایی در حوزه توانمندسازی محرومان و ایجاد اشتغال پایدار برای این افراد فعالیت‌ها و برنامه‌هایی را انجام می‌دهد.

وی افزود: هدف بنیاد علوی برای سال جاری پایه‌گذاری بیش از 100 هزار شغل در سطح کشور و مناطق جامعه هدف بنیاد علوی است که در این راستا با توجه به نام‌گذاری امسال، برنامه‌ریزی برای استفاده از مشارکت مردم در ایجاد 100 هزار فرصت شغلی پیش‌بینی شده است.

پناهی با اشاره به فراخوان برای استفاده از ظرفیت و مشارکت مردم در ایجاد اشتغال گفت: در این زمینه با توجه به درگاه‌های مجازی و رسانه‌های مرتبط فراخوان جهت جذب تصمیم‌گیران و فعالان حوزه اقتصادی انجام شده و تاکنون 1500 نفر در این ارتباط ثبت‌نام کرده‌اند.

راه‌اندازی "مرکز توسعه کارآفرینی و اشتغال" در سازمان بهزیستی

مدیرعامل مؤسسه توانمندسازی اقتصادی علوی ادامه داد: امسال بزرگترین رویداد آموزشی در حوزه تسهیلگران و مجریان اشتغال و توانمندسازی اقتصادی توسط مؤسسه توانمندسازی و اقتصادی بنیاد علوی در استان تهران شکل خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: از تاریخ 22 تا 27 اردیبهشت ماه این رویداد در مجتمع آموزش و فرهنگی امام خمینی(ره) در محل لواسان برگزار خواهد شد.

پناهی بیان کرد: مؤسسه توانمندسازی و اقتصادی علوی در حوزه اشتغال با 3 راهبرد (حمایت از کسب و کارهای خرد، کارگاهی و بنگا‌های کوچک) در بیش از 350 شهرستان و منطقه فعالیت دارد.

مدیرعامل مؤسسه توانمندسازی اقتصادی علوی با اشاره به ایجاد 100 هزار فرصت شغلی در سال1403 گفت: ان‌شاءالله با رویکرد مشارکت و هم افزایی متقاضیان کسب و کار این هدف مهم محقق خواهد شد. 29 هزار میلیارد تومان جهت توسعه برنامه‌های اشتغال در بنیاد علوی در سال 1403 پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰۰۰ شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری
  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • درآمد ترکمنستان از فروش گاز به چین از روسیه بیشتر شد
  • دعوت از گروه‌های جهادی خراسان رضوی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان
  • رویه‌های بندری در هرمزگان اصلاح می‌شود