Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن نیک‌نفس در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین درباره اهمیت توسعه مناطق روستا بیان کرد: از دلایل خالی شدن روستا مهیا نبودن ظرفیت‌ها، امکانات و شرایط برای مردم روستا است. همچنین برخی از واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها نیز روستاها را از بین می‌برد. با از بین رفتن این علل ماندگاری مردم در روستا بیش‌تر می‌شود.
وی با اشاره به اهداف این قرارگاه بیان داشت: درآمد روستا، کسب درآمد خوب برای روستایی و بالا رفتن میل زندگی در روستا به‌عنوان هدف نهایی‌ این قرارگاه است و برای این تحقق این اهداف به ظرفیت‌های هر روستا اتکا شده تا با استفاده از آن حال روستا بهتر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئول دفتر مطالعات قرارگاه پیشرفت و آبادانی درباره تاثیر حال خوب یک روستا بر دیگر روستاها بیان کرد: زمانی‌که کار انجام شده در یک روستا باعث روند رو به رشد آن شود، همان فرآیند در محیط های دیگر نیز به‌عنوان الگوی کاری قرار می‌گیرد و بسیار سریع به صورت شبکه‌ای در همه نقاط پخش می‌شود. به عنوان مثال اگر در شهری کاری انجام شود که ثمره خوبی در بر داشته باشد برای دیگر شهرها الگو می‌شود، این اتفاق برای روستاها نیز می‌افتد.
وی ادامه داد: با استفاده از الگو سازی در یک روستا، دیگر روستاها بازخورد طرح را می‌بینند و خود برای آن درخواست می‌کنند؛ بیشر اوقات افراد از روستاهای دیگر می‌آیند و در برنامه‌های روستا شرکت می‌کنند و فعالیت‌هایی که در آن‌جا انجام می‌شود را بدون حضور قرارگاه در روستای خود انجام می‌دهند.
نیک‌نفس با اشاره به برخی روستاهای محروم در کشور، گفت: روستائیان پایه و اساس تمام اتفاقات درست در کشور هستند و اگر از روستاها مهاجرت کرده و به شهرها بیایند دچار آسیب‌های اجتماعی شده و با بازگشت به روستا این آسیب‌های اجتماعی را نیز با خود به روستا می‌برند. طبق فرمایش مقام معظم رهبری به محرومین در کشور به درستی رسیدگی نکردیم و در این راستا نیاز به یک الگوی محرومیت‌زا داریم.
مسئول دفتر مطالعات قرارگاه پیشرفت و آبادانی با بیان اینکه در سال گذشته به‌صورت میانگین روزانه سه روستا خالی از سکنه شده است، افزود: با این اتفاق امنیت قضایی کشور دچار مشکل می‌شود، در سیستان و بلوچستان، دلال‌ها خرما را از مردم روستا کیلویی 200 تومان می‌خریدند و با تمهیدات صورت گرفته در آن‌جا، به حدود کیلویی 6 یا 7 هزار تومان رسید و افرادی که در سال گذشته محروم بودند با این روند اسفند ماه گذشته در نمایشگاه امارات شرکت کردند.
وی در پاسخ به این سوال که این همه ارگان برای روستاها تلاش می‌کنند، اما چرا این همه سال نتیجه مناسبی گرفته نشده است، بیان داشت: متاسفانه برای محرومیت‌زدایی در کشور الگو و مدلی ارائه نشده است که مبتنی بر عزت نفس باشد. همچنین به آنان اعتماد و اتکایی برساند که نیازی به قرض گرفتن نداشته باشد.
نیک‌نفس تاکید ادامه داد: در روند فرآیند محرومیت زدایی از سوی این قرارگاه به روستاییان وام و پول داده نمی‌شود. بلکه آنان با داشته‌ها و امکانات خود کار را شروع می‌کنند.
نیک‌نفس در این‌باره تاکید کرد: متاسفانه به‌جای آن‌که هنر ماهیگیری یاد داده شود، ماهی آماده داده شده است.
مسئول دفتر مطالعات قرارگاه پیشرفت و آبادانی در خصوص تفاوت کار این قرارگاه با دیگر نهادها بیان داشت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی ابتدا بررسی می‌کند که ظرفیت‌های منطقه چیست و شغل‌هایی را که در منطقه وجود دارد دسته بندی می‌کند، سپس توان نیروی انسانی و منابعی مردم آن منطقه از جمله منابع انسانی و فیزیکی و مالی را شناسایی می‌کند. همچنین بازار را پیدا کرده و تولید در آن منطقه شروع می‌شود.
نیک‌نفس تاکید کرد: اگر قرارگاه سازندگی مجموعه‌های محرومیت‌زدای کشور با یکدیگر هم‌گرا و هم‌راستا شوند، موضوع محرومیت در کشور طی 3 سال برطرف می‌شود در غیر اینصورت شاید 8 تا 10 سال طول بکشد. امید است روزی تمام مجموعه‌های فعال در این راستا با یکدیگر همکاری کنند تا به یک هدف مشترک برسند. نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: قرارگاه پیشرفت و آبادانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۱۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رژه روز ارتش در کرمانشاه به صورت پیاده و موتوری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه-

امیر سلیمان طاهری ، اظهار کرد: رژه پیاده و موتوری یگان‌های نیروی‌های مسلح به مناسبت روز ارتش در روز چهارشنبه شنبه ۲۹ فروردین ماه ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح در بزرگراه امام خمینی (ره) با حضور مسئولان لشکری و استانی آغاز شد ..

وی افزود: در این مراسم علاوه بر رژه پیاده و موتوری یگان‌های نیروی‌های مسلح، فرود چتربازان را نیز خواهیم داشت.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا خاطر نشان کرد: سخنران این مراسم نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه و استاندار کرمانشاه است.

 

طاهری به تشریح برنامه‌های گرامیداشت روز ارتش در کرمانشاه پرداخت و ادامه داد: غبار روبی گلزار مطهر شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، دیدار و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس و برگزاری همایش پیاده‌روی از جمله برنامه‌های گرامیداشت این روز در قرارگاه منطقه‌ای ارتش در غرب کشور است.

 

وی با بیان اینکه برگزاری رژه روز ارتش نمادی از اقتدار و توانمندی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: امروز توان و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران از مرز بازدارندگی عبور کرده و به عنوان یک کشور تأثیرگذار در معادلات جهانی مطرح است.

 

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ارتش در غرب کشور در بخش دیگری از سخنانش به رصد ۲۴ ساعته مرزهای غربی کشور اشاره و تاکید کرد: نه تنها در منطقه غرب بلکه در همه مرزهای کشور هیچ تهدیدی وجود ندارد.

 

.

دیگر خبرها

  • اولین رویداد فرهنگی محفل فرشته‌ها در استان
  • ۷ هزار روستا به شبکه ملی ارتباطات و اینترنت متصل شدند
  • پیشرفت ۹۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی به روستاها در آذربایجان شرقی
  • خرداد امسال ۱۲۱ روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند
  • شاداب سازی ۲۰ درصد مدارس چهارمحال و بختیاری
  • برخورداری ۱۲۱ روستای آذربایجان شرقی از آب پایدار در خردادماه
  • اجرای طرح شاداب سازی در ۴۳۰ مدرسه چهارمحال و بختیاری
  • اجرای ۱۵ طرح روستایی و عشایری در شهرستان میانه
  • آغاز رژه روز ارتش در کرمانشاه به صورت پیاده و موتوری
  • آخرین وضعیت سیل در استانهای جنوبی کشور/ برخی روستاها تخلیه شدند