Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرکرد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشارزی چهارمحال و بختیاری گفت: برای دوازدهمین سال متوالی این استان امسال با تولید بیش از 24 هزار تن محصول بادام، رتبه نخست تولید رقم مامایی کشور را کسب کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی ابراهیم شیرانی، از برداشت 2 تن محصول بادام در هر هکتار خبر داد و افزود: ارقام بادام این استان را مامایی، ربیع، سفید، شاهرود، سنگی و محلی تشکیل می دهد و بیشتر بادام تولیدی این استان از نوع مامایی مرغوب صادراتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی، تعداد بهره برداران محصول بادام در استان را حدود 30 هزار نفر برآورد کرد و گفت : سطح باغات بادام استان 14 هزار و 200 هکتار است که بیشتر آن در شهرستان سامان و حاشیه رودخانه زاینده رود قرار دارد.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تاجران کشورهای هندوستان و کشورهای حوزه خلیج فارس مشتری بیش از 2 هزار تن مغز محصول بادام تولیدی مامایی استان هستند، که امسال نیز با شروع فصل برداشت، فرایند انعقاد قرارداد در حال انجام است.
شیرانی، میزان بادام تولیدی امسال را 24 هزار تن برآورد کرد و افزود: حدود 6 هزار تن از محصول بادام تولیدی استان را رقم مامایی صادراتی تشکیل می دهد.
وی، قیمت هر کیلوگرم مغز بادام صادراتی استان را حدود 12 دلار برآورد کرد و اظهار داشت: بدلیل مرغوبیت این محصول، بیشتر کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس نیز برای خرید اعلام آمادگی کرده اند.
به گفته وی، پیش از این بادام چهارمحال و بختیاری به استانهای دیگر به ویژه اصفهان، تهران و آذربایجان شرقی ارسال و از آنجا ، پس از فرآوری و بسته بندی به خارج از کشور صادر می شد.
به گزارش ایرنا ، 40 هزار و 890 هکتار از زمین های کشاورزی این استان به کشت محصولات باغی هسته درشت و ریز اختصاص دارد.
سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و 500 هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می شود و سطح زیرکشت استان 270 هزار هکتار با 60 هزار بهره بردار است.
6199/2097

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي باغات محصول بادام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۱۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد

 یحیی رمضانی گفت: سم پاشی به موقع ۲۵ درصد افزایش بهره وری در تولید را به همراه خواهد داشت که در ۵۰ هزار هکتار معادل ۱۰ هزار تن محصول بیشتری به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان برداشت خواهد شد.

او گفت : برای مبارزه با آفات و بیماری‌هایی همچون سن گندم، علف هرز، سوسک سیاه و زنگ زرد مهم‌ترین عامل سم پاشی به موقع است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بجنورد با اشاره به اینکه کشاروزان هزینه لازم برای خرید سم را ندارند افزود: با تعدادی از سم فروشان قرار دادی منعقد شده تا سم لازم را دراختیار کشاورزان قرار دهند و در زمان برداشت محصول وجه خود را دریافت کنند.

رمضانی گفت : هشت گروه از کارشناسان جهاد کشاورزی از مرحله کاشت، داشت و برداشت با آموزش‌های لازم در کنار کشاورزان ۵۰ هزار هکتار از ارضی دیم و آبی بجنورد برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها فعال هستند.

باقر پورفرماندار بجنورد در بازدید از مزارع کشاورزی گفت: برای بخش کشاورزی این شهرستان اعتباراتی حدود ۵۷ میلیارد تومان را اختصاص داده اند و همچنین به منظور مبارزه با این آفت‌ها برنامه سم پاشی را بصورت یکپارچه در نظر دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • پاسخگویی به بیش از ۸۷ هزار تماس با سامانه تلفنی ۱۴۱ در چهارمحال و بختیاری
  • تولید سالانه بیش از ۲۵هزار تن زردآلو در باغات لرستان
  • افتخاری دیگر در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
  • بهره‌مندی ۱۸۵هزار مسافر از خدمات هلال احمر چهارمحال وبختیاری
  • حفظ محیط زیست مهمترین زیر ساخت توسعه و جهش تولید
  • سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ۱۶هزار نوآموز در چهارمحال و بختیاری
  • افزایش ۲ هزار تنی صادرات مغز بادام از چهارمحال و بختیاری
  • رتبه نخست هشترود در کشاورزی قراردادی آذربایجان شرقی