Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون ارزي بانک مرکزي دولت سازندگي با بيان اينکه بانک مرکزي مي‌توانست در آن سال‌ها اجازه ثبت سفارش را ندهد، گفت: ارز را براي دستگاه‌هاي اجرايي، وزارتخانه‌ها و نهادها سهميه‌بندي کرده بوديم و براي هر بخشي بودجه ارزي ايجاد کرديم.
به گزارش خبرگزاري آريا، اصغر فخريه کاشان درباره مهار افزايش قيمت ارز در دهه 70 اظهار داشت:‌ شرايط امروز و دهه 70 تفاوت‌هاي قابل توجهي وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بايد منصفانه قضاوت کنيم. در آن سال‌ها تحريم نبوديم و دست دولت و بانک مرکزي در مصرف ارز بسته نبود.
وي با تاکيد بر اينکه در دهه 70 فرماندهي اقتصاد کشور تنها در يک بخش آن هم بانک مرکزي متمرکز شده بود، گفت: بانک مرکزي مي‌توانست و اين اختيار را داشت جلوي واردات بدون توجيه و بي‌رويه را بگيرد.
معاون ارزي بانک مرکزي دولت سازندگي با بيان اينکه بانک مرکزي مي‌توانست در آن سال‌ها اجازه ثبت سفارش را ندهد، گفت: ارز را براي دستگاه‌هاي اجرايي، وزارتخانه‌ها و نهادها سهميه‌بندي کرده بوديم و براي هر بخشي بودجه ارزي ايجاد کرديم.
فخريه‌کاشان ادامه داد: در هر وزارتخانه‌اي اعلام کرده بوديم که به اندازه سهميه خود مي‌توانيد مصرف ارزي داشته باشيد و در آن زمان هم بخش خصوصي مانند امروز فعال نبود که بدون حساب و کتاب بخواهد واردات يا مصرف ارزي داشته باشد.
وي افزود: بخش خصوصي داشتيم اما سر نخ آن دست دولت بود و وزارتخانه‌هايي مانند وزارت صنايع، بازرگاني که بيشترين مصرف ارزي را داشتند بايد طبق سهميه‌بندي بانک مرکزي ارز را خرج مي‌کردند.
فخريه کاشان يادآور شد: در آن زمان وزارت صنايع بي‌توجه به سهميه‌اي که داشت اجازه واردات مي‌داد و براي اينکه بتوانيم جلوي آن را بگيريم چک ارزي طراحي کرديم. براي مثال سقف چک يک وزارتخانه 2 ميليارد دلار بود و براي مصارف ارزي خود بايد چک مي‌کشيد که اگر مجموع چک‌ها بالاتر از اين رقم مي‌رسيد بانک مرکزي چک آن را قبول نمي‌کرد.
وي افزود: شرايط را اينگونه کنترل کرديم البته باز هم بايد تاکيد کنم در آن زمان تحريم نبوديم و بانک‌ها در اختيار ما بود. ارزي که به دست مي‌آورديم آزادانه مصرف مي‌کرديم و اينگونه توانستيم با توجه به محدوديت ارزي جلوي افزايش قيمت دلار را بگيريم.
فخريه‌کاشان با اشاره به درآمدهاي ارزي در دهه 70 گفت: در دولت سازندگي مجموع درآمدهاي غير نفتي و نفتي سالانه 8 ميليارد دلار بود البته تازه از جنگ خارج شده بوديم و تمام نيازهاي کشور وارداتي بود. پوشک، پنير، دستمال کاغذي، روغن تمام اينها از اقلام وارداتي بودند و مسافراني که از خارج برمي‌گشتند با خودشان دستمال کاغذي مي‌آوردند چرا که در کشور توليد نداشتيم.
وي ادامه داد: تنها يک کارخانه پنير در کشور وجود داشت که آن زمان هر کيلو پنير توليد داخل 55 تومان بود و پنير وارداتي را هر کيلو10 تومان وارد مي‌کرديم.
معاون ارزي بانک مرکزي دولت سازندگي گفت: در اين شرايط تنها با مديريت تقاضا توانستيم شرايط را کنترل کنيم اما الان چندصد هزار کانال براي تقاضا و مصرف ارز در کشور به وجود آمده. استانداري‌ها، سپاه، مناطق آزاد، بانک‌ها و... پول در اختيار دارند و آنها مي‌توانند آزادانه دربازارها حضور داشته باشند و در نهايت به همين دليل اين افتضاح بالا مي‌آيد.
فخريه‌کاشان تاکيد کرد: در آن زمان هم خريد دلارهاي خانگي و احتکار ارز وجود داشت ولي راه تقاضا را بسته بوديم يعني مردمي که دلار مي‌خريدند جايي براي مصرف آن نداشتند. روزنه‌هاي دلالي را بسته بوديم بنابراين انگيزه‌اي براي احتکار ارز وجود نداشت.
وي تاکيد کرد: وزارتخانه ها در آن زمان جرات ولخرجي‌ نداشتند. در وزارت صنعت همه چيز براساس سهميه‌بندي‌هاي از قبل تعيين شده هزينه مي‌شد نه اينکه مانند امروز در دو هفته 13 ميليارد دلار ثبت سفارش انجام مي‌شود مديران آن زمان جرات چنين کاري نداشتند چرا که ثبت سفارش بايد در بانک مرکزي تاييد مي‌شد و اگر مي‌ديديم يک ريال بالاتر از سهميه خود هزينه کرده‌اند به شدت با مديران برخورد مي‌کرديم.
فخريه کاشان تاکيد کرد: البته در آن زمان فساد مانند امروز گسترده نبود. تازه از جنگ خارج شده بوديم و هنوز همه ايمان و تقوا داشتند. امروز فساد بسيار گسترده است و از هر فرصتي استفاده مي‌کنند و به فکر منافع خود هستند.
به گزارش ايلنا، وي با بيان اينکه چند عامل باعث شد که در دهه 70 با توجه به محدوديت‌هاي ارزي فراوان جلوي افزايش قيمت ارز را بگيريم، گفت: نبود تحريم‌ها، تمرکز فرماندهي اقتصاد در يک بخش، کنترل تقاضا، نبود تمايل به فساد از عواملي بودند که باعث کنترل بازار ارز شدند. امروز اما مي‌بينيم شرکتي که 5 روزه ثبت شده اقدام به واردات کالاهاي غير اساسي با ارز دولتي مي کند و تنها عامل آن اين است که فرماندهي در اقتصاد وجود ندارد.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۱۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد.

به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اخیراً گفت مسئله وقوع جنگی دیگر در اروپا دیگر غیر ممکن نیست. وزیر خارجه لهستان نیز پیش‌تر گفت جنگ اوکراین هیچ راهکار دیپلماتیکی نداشته و تنها راه پایان بخشیدن به آن مناقشه نظامی است.

نخست‌وزیر مجارستان در واکنش به این اظهارات گفت: «این‌ها نشان‌دهنده مقاصد سیاسی حقیقی هستند. اروپا در حال حاضر دارد با آتش بازی می‌کند. ما روی مرز جنگ و صلح حرکت می‌کنیم.»

 «بالَژ اوربان» مشاور نخست‌وزیر مجارستان در امور سیاسی پیش‌تر در گفتگویی با «تاکر کارلسون» شخصیت رسانه‌ای شناخته شده آمریکا گفت واشنگتن در مناقشه روسیه و اوکراین به دنبال کسب منافع شخصی است و به همین دلیل است که نمی‌گذارد این جنگ به پایان برسد.

او در روز پنجشنبه در پاسخ به این پرسش که چرا وزیر خارجه آمریکا تا این حد به جنگ جهانی سوم اصرار دارد، گفت: «زیرا چند مزیت تاکتیکی وجود دارد از جمله تضعیف روسیه که همیشه اولویت آمریکا بوده و متوقف کردن همکاری روسیه و آلمان در حوزه انرژی که این هم یکی دیگر از اولویت‌های آمریکا بوده است.»

این مقام مجارستانی در ادامه گفت انگیزه‌های آمریکا برای ادامه جنگ اوکراین در نهایت اروپا که یک قدرت اقتصادی بزرگ است را از منظر استراتژیک تخریب می‌کند.

مشاور اوربان همچنین گفت خواص لیبرال در آمریکا می‌خواهند اروپای مرکزی را به نوک پیکان در جنگ جدید سرد علیه روسیه بدل کنند.

او گفت آمریکا از اروپای مرکزی می‌خواهد با دریافت اندکی حمایت تسلیحاتی و مالی نقش خط مقدم در جنگ سرد با روسیه را ایفا کند؛ خواسته‌ای که اجابتش برای مجارستان مقدور یست چرا که این کشور می‌خواهد کشوری مستقل و دارای حق حاکمیت قدرتمند باشد.

ویکتور اوربان و دونالد ترامپ

بالژ اوربان همچنین با بیان اینکه نخبگان سیاسی در آمریکا و اروپا شباهت‌های فکری بسیاری داشته و با هم در ارتباط هستند گفت امیدوار است دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امسال به قدرت رسیده و این ارتباط را از بین ببرد.

او گفت: فکر می‌کنم بهترین اتفاقی که در حال حاضر می‌تواند برای اروپا بیفتد این است که دونالد ترامپ در انتخابات پیروز شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • میزان ارز دانشجویی اعلام شد+ جزئیات تازه در خصوص نحوه دریافت
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی
  • در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد
  • بانک مسکن: در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان