Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما ؛ پایگاه اینترنتی نیویورک تایمز در گزارشي تحت عنوان « سازمان های جاسوسی آمریکا متقاعد شده اند ولیعهد سعودی در ناپدید شدن خاشقجی دست دارد » نوشت : مقامات اطلاعاتی آمریکا به گونه ای فزاینده به این نتیجه می رسند که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی مقصر بوده است و این در حالی است که این رویکرد نهادهای جاسوسی آمریکا ، مقاصد کاخ سفید را در حفظ مناسبات نزدیک با رژیم سعودی با چالش روبرو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقامات آمریکایی و اروپایی می گویند نهادهای اطلاعاتی هنوز موفق به گردآوری شواهد مستقیم دال بر دخالت ولیعهد سعودی در این ماجرا نشده اند. یکی از مقامات نیز اعلام کرد آنها همچنین هنوز نتوانسته اند به این جمع بندی برسند که آیا محمد بن سلمان مستقیما دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است یا اینکه قصد داشته است تا خاشقجی را بازداشت کند و وی را به عربستان سعودی بازگرداند.
با این همه برخی مقامات آمریکایی می گویند نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی شواهد فزاینده غیر مستقیمی دال بر دخالت بن سلمان در اختیار دارند که با توجه به حضور اعضای محافظان شخصی امنیتی ولیعهد سعودی و نیز بر اساس شنود مباحثات مقامات سعودی درباره طرح احتمالی بازداشت خاشقجی به دست آمده است. این مقامات همچنین تاکید دارند باتوجه به احاطه و کنترل کامل بن سلمان بر نیروهای امنیتی ، بسیار بعید به نظر می رسد که عملیاتی در این سطح بدون اطلاع و آگاهی ولیعهد سعودی صورت گرفته و به مورد اجرا در آمده باشد. نهادهای اطلاعاتی آمریکا هم اکنون سرگرم آماده سازی گزارش خود درباره ارزیابی نقش محمد بن سلمان در این ماجرا و ارائه آن به دونالد ترامپ رئیس جمهور هستند.  تصور می رفت سفر پمپئو به ریاض سرآغاز دستیابی به راه حلی دیپلماتیک باشد ولی دیدار خصوصی وی با بن سلمان که تعداد اندکی از دستیاران و معاونان دو طرف حضور داشتند، تشریفاتی بود و به گفته یکی از مقامات ارشد سابق دولتی، پمپئو هیچ تهدید یا اولتیماتومی را دراین باره مطرح نساخت. این در شرایطی است که سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی نیز به منظور یافتن راه حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به این بحران به نتیجه ای نرسیده است. مقامات آمریکایی می گویند نهادهای اطلاعاتی تلاش می کنند تا مراقب باشند گزینه های سیاسی کاخ سفید را محدود نسازند و صرفا به گردآوری شواهد و طرح حقایق در این پرونده اکتفا کنند. گزارشهای اطلاعاتی تنها یکی از عواملی به شمار می روند که کاخ سفید در بررسی موضوعات مربوط به امنیت ملی آن را مورد نظر قرار خواهد داد. ترامپ می تواند در روند تصمیم گیری درباره اتخاذ سیاست هایی که به اعتقاد وی منافع آمریکا را تامین می کند، این ارزیابی های اطلاعاتی محرمانه و طبقه بندی شده را نادیده بگیرد یا تصمیم بگیرد که این گزارشهای اطلاعاتی به اندازه کافی متقاعد کننده نبوده است. ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که ممکن است عوامل یاغی و خودسر عامل مرگ خاشقجی بوده باشند ولی ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا ممکن است این فرضیه را باطل سازد. تصور می رفت سفر پمپئو به ریاض سرآغاز دستیابی به راه حلی دیپلماتیک باشد. ولی دیدار خصوصی روز سه شنبه وی با محمد بن سلمان که تعداد اندکی از دستیاران و معاونان دو طرف درآن شرکت داشتند، به شدت تشریفاتی بود و به گفته یکی از مقامات ارشد سابق دولتی ، پمپئو هیچ تهدید یا اولتیماتومی را در این باره مطرح نساخت. این مقام افزود پمپئو خواستار توضیح درباره ماجرا شد و بن سلمان ضمن انکار هر گونه دخالت در ناپدید شدن خاشقجی صرفا اعلام کرد تحقیقات در جریان است و در نهایت تنها درخواست پمپئو از سعودی ها تکمیل فوری تحقیقات به گونه ای شفاف و روشن بود.
در مقر وزارت امور خارجه در واشنگتن برخی از دیپلماتها از پاسخگویی به سئوالات درباره ماموریت پمپئو در ریاض خودداری کردند. ولی یک منبع آگاه از مذاکرات به طور خصوصی به این نشریه گفت پمپئو در این دیدار با لحنی قاطع و محکم به بن سلمان گفت حتی اگر وی از مرگ خاشقجی اطلاعی نداشته باشد ، باید مسئولیت لازم را بر عهده بگیرد و کمک کند تا کشورش از پیامدهای حاصل از واکنش منفی و بازخورد بین المللی به این پرونده در امان بماند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز اعلام کرد پمپئو نوار صوتی مربوط به مرگ خاشقجی را نشنیده است. سناتور جمهوریخواه باب کورکر و رئیس کمیته روابط خارجی سنا دیروز از اینکه دولت تلاشهای مکرر وی را برای در اختیار داشتن نسخه ای از ارزیابی های اطلاعاتی درباره سرنوشت خاشقجی ناکام گذارده است ابراز یاس و نارضایتی کرده بود. کورکر گفت تصور من این است که آنها نمی خواهند ما گزارشهای اطلاعاتی را ببینیم. سامانتا پاور از مقامات سابق دولت باراک اوباما نیز در واکنش به خودداری پمپئو از گفتگو با خبرنگاران درباره این پرونده در مسیر عزیمت به ریاض گفته بود : این واقعیت که سعودی ها نمی خواهند درباره مسائل مربوط به پرونده ناپدید شدن خاشقجی حرف بزنند قابل انتظار و پیش بینی است ولی این موضوع که نماینده آمریکا نمی خواهد درباره حقایق این پرونده صحبت کند ، مسخره و ترسناک است. با این همه پمپئو ساعاتی بعد در مسیر بازگشت به آمریکا در پاسخ به این انتقادات گفت وی می خواسته است به سعودی ها فرصت بدهد تا تحقیقات خود را در این خصوص تکمیل کنند. وی تصریح کرد روابط میان آمریکا و عربستان سعودی به دلایل استراتژیک و مالی از اهمیت زیادی برخوردار است. تصاویر خبری از سفر وزیر خارجه آمریکا به ریاض ، پمپئو را در حال تکان دادن سر و لبخند زدن به ولیعهد سعودی نشان می دهد. این تصاویر با چهره جدی وی زمانی که عضو کنگره بود و هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا را درباره حمله سال 2012 به مقر دیپلماتیک آمریکا در بنغازی لیبی مورد بازخواست قرار می داد زمین تا آسمان فرق داشت. برخی مقامات آمریکایی می گویند نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی شواهد فزاینده غیر مستقیمی دال بر دخالت بن سلمان در اختیار دارند که با توجه به حضور اعضای محافظان شخصی امنیتی ولیعهد سعودی و نیز بر اساس شنود مباحثات مقامات سعودی درباره طرح احتمالی بازداشت خاشقجی به دست آمده است.
وندی شرمن از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در انتقاد از این وضعیت گفته بود : دستورالعمل پمپئو در زمینه لزوم حفظ روابط آمریکا و عربستان به هر قیمت ممکن روشن است. به همین دلیل سرنخ های غیر کلامی واظهاراتش در همین راستا شکل گرفته است. ولی وی می توانست لااقل این لبخند ملایم را از صورت خود بردارد و خیلی کوتاه توضیح دهد که حقایق بسیار مهم است و دولت آمریکا بدانها پایبند و در برابر آن متعهد است و این سفر را با نتیجه ای به مراتب بهتر به اتمام می رساند.
در هر حال در کاخ سفید ترامپ درباره سفر پمپئو به ترکیه و عربستان گفت وی مذاکرات طولانی با وزیر خارجه داشته و وی قرار است گزارش کامل خود را درباره نتایج این سفر ارائه کند.
نیکولاس برنز نفر سوم وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری جرج بوش نیز در این باره گفت پمپئو آدمی جدی و سختگیر است . مردم هنوز نمی دانند وی در مذاکرات خصوصی به طرف مقابل چه گفته است. برنز در عین حال افزود : ما منافع به مراتب مهمتری داریم . ما همواره نمی توانیم نگرشی مبتنی بر تجارت و کسب و کار معمول داشته باشیم. زمان آن فرا رسیده تا آمریکا برخورد قاطع و محکم تری با محمد بن سلمان داشته باشد و از جنایت دولت وی فاصله بگیرد و عربستان سعودی را هدف تحریم قرار دهد زیرا در غیر این صورت اعتبار آمریکا به عنوان یک دموکراسی در برابر علامت سئوال قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: آمريکا عربستان جمال خاشقجي سعودي قتل سيا جاسوسي بين الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۱۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری دوروف مالک تلگرام درباره تلاش دولت آمریکا برای جاسوسی از کاربران (فیلم)

   



منبع:فرنگ نوشت

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سخنگوی دولت : پلتفرم های واتساپ و تلگرام تحت حمایت دولت آمریکا هستند ببینید | وزیر ارتباطات: فیلتر شدن اینستاگرام و تلگرام ربطی به ما یا حتی دولت ندارد ببینید | وزیر کشور: اینترنت فیلتر نیست / اینستاگرام و تلگرام باید به ما تعهد بدهند

دیگر خبرها

  • انتقاد اردوغان از آمریکا
  • اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟
  • افشاگری دوروف مالک تلگرام درباره تلاش دولت آمریکا برای جاسوسی از کاربران (فیلم)
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • (ویدئو) افشاگری مالک تلگرام درباره تلاش آمریکا برای جاسوسی از کاربران
  • افشاگری مالک تلگرام درباره تلاش آمریکا برای جاسوسی از کاربران
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • (تصاویر) درباره بزرگترین پهپاد جاسوسی نیروی دریایی آمریکا
  • قدرت موشکی ایران خیلی فراتر از هشداری بود که به اسرائیل داد /در منطقه با کسی شوخی نداریم/دستگاه اطلاعاتی ایران از قوی‌ترین سرویس‌های امنیتی است