Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ، سردبیر روزنامه رأی الیوم و تحلیلگر معروف عرب با اشاره به تلاش های ترامپ برای تبرئه ولیعهد عربستان از جنایت قتل احتمالی جمال خاشقجی نویسنده مخالف سعودی، نوشت: تحرکات گسترده مخالفان سیاست های ترامپ در کنگره و به عبارتی دولت پنهان آمریکا برای برکناری محمد بن سلمان، انتشار مستمر جزئیات این ماجرا توسط نهاد امنیتی ترکیه و طرح مستمر جزئیات ماجرای قتل خاشقجی در رسانه های آمریکایی مانع از ختم زودهنگام این پرونده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکنون سه مانع در برابر طرح های ترامپ برای بستن پرونده جنایت قتل جمال خاشقجی نویسنده سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول و تلاش های وی برای تبرئه محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم عملی عربستان از هرگونه سرزنشی، قرار دارد و من بر این باورم این سه مانع حرف آخر را خواهد زد:
- نخست تحرکات گسترده عناصر بارز نهاد قانون گذاری آمریکا "کنگره" برای سرنگون کردن بن سلمان و مسئول دانستن وی در مساله دست داشتن در این پرونده که مهمترین آنها دو سناتور جمهوری خواه یعنی مارکو روبیو کاندیدای سابق ریاست جمهوری، لیندسی گراهام و 22 نماینده دیگری هستند که خواستار اجرای بند تحریم کشورهای ناقض حقوق بشر در قانون اساسی آمریکا هستند.
دوم: مقامات ترکیه خواستار تداوم هجمه رسانه ای کنونی درباره مسئله خاشقجی با انتشار مستمر خبرهایی هستند که قتل و مثله شدن وی را تایید می کند و مثل مجموعه های تلویزیونی درام ترکی جزئیات این واقعه را بیان می کند.
سوم: رسانه های آمریکا که به منظور مخالفت با شیوه دولت ترامپ جبهه واحدی تشکیل داده اند و بر افشای ماهیت عوامل این جنایت و مجازات آنان و در رأس آنها محمد بن سلمان پافشاری می کنند.
حمله تند سناتور گراهام به بن سلمان در خور توجه بود. وی با توصیف بن سلمان به عنوان مردی ویرانگر، آشکارا وی را به این متهم کرد که در مصاحبه با شبکه تلویزیونی نزدیک به ترامپ و مورد قبول وی یعنی فاکس نیوز، دستور ترور خاشقجی را صادر کرده است. گراهام تاکید کرد عربستان برخورد اهانت آمیزی با ارزشهای آمریکا دارد و این مرد یعنی بن سلمان باید برود چرا که او شخصیتی آزار دهنده است و نمی تواند در عرصه بین المللی رهبری کند.
سناتور مارکو روبیو نیز که چیزی نمانده بود در انتخابات حزب جمهوری خواه برای نامزدی ریاست جمهوری ترامپ را شکست دهد، با مخالفت با ترجیح دادن قراردادهای تسلیحاتی بر حقوق بشر، برخورد تندتری با این دو یعنی بن سلمان و دوستش ترامپ داشت. وی گفته بود: "هیچ پولی نمی تواند اعتبار ما را درباره حقوق بشر بخرد". این دو سناتور نماینده دولت پنهان آمریکا یا جناحی هستند که با سیاست های دولت ترامپ در مدیریت این بحران با باج خواهی از مقامات سعودی و بهره برداری از ضعف کنونی دولت عربستان برای دستیابی به پولهای بیشتر چه با سرمایه گذاری یا با خرید سلاح مخالفند و از حمایت های بیشتر همکاران خود در سنا و مجلس نمایندگان برخوردارند.
هدف از انتشار مرحله ای گزارش های فجیع نهاد امنیتی ترکیه درباره شیوه اعدام خاشقجی، مثل اینکه گفته می شود هنگام بازجویی از وی در کنسولگری پیش از بریدن سرش انگشتان او را قطع کرده اند، بسیج افکار عمومی جهان علیه مقامات سعودی و مشخصا محمد بن سلمان، تحریک برای برکناری وی از قدرت، زنده نگه داشتن این ماجرا در رسانه های سنتی و الکترونیکی و اشاره به این مطلب است که رجب طیب اردوغان به ازای بستن یا دور کردن این پرونده از طرف اصلی که پشت صحنه ماجراست یا جستجو به دنبال «قوچ قربانی»، در پی معامله نیست.
شاید بد نباشد بگویم روزنامه واشنگتن پست که خاشقجی یکی از نویسندگان آن بود و اکنون پیگیر ماجرای اوست و از خانواده وی حمایت می کند، همان روزنامه ای است که رسوایی واترگیت را فاش کرد و موجب سرنگونی ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا شد. فکر نمی کنم این روزنامه ماجرا را نیمه کاره رها کند، به ویژه اینکه هماهنگی هایی بین واشنگتن پست و مقامات ترکیه وجود دارد و تقریبا پیش از همه خبرهای مربوط به این جنایت را منتشر می کند. بعید هم نیست در پایان ماجرا این روزنامه سرنخهایی از محمد بن سلمان به دست بیاورد.
به نظر می رسد تلاش برای عادی سازی ماجرا چه با تشکیل کمیته سعودی برای تحقیق درباره این جنایت، شناسایی عاملان آن و محاکمه آنها به بهانه اقدام به این جنایت بدون اطلاع مقامات عربستان از این امر، یا با خریدن ترامپ و جلب رضایت وی با دستیابی به پول و عقد معاملات، شاید تا حدودی موفقیت آمیز باشد. آخر چطور ممکن است متهم اصلی جنایت ترور به تحقیق درباره آن اقدام کند؟ و بدتر از آن تحقیقات او جدی گرفته شود! 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: تبرئه بن سلمان خاشقجی قتل کنگره ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۱۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است

اعتمادی کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با شبکه خبر  درباره تظاهرات دانشجویان آمریکایی اظهار کرد: این گونه تظاهرات در آمریکا سابقه داشته و بار‌ها چنین جنبش‌ها و خیزش‌هایی علیه سیاست‌های دولت آمریکا شکل گرفته است.

وی ادامه داد:اما این دوره و این اعتراضات بر اساس بیانات امام خمینی (ره) که انقلاب اسلامی باید صادر شود شکل گرفته است. نفس انقلاب اسلامی مبارزه با ظلم و دیکتاتوری است و بنابراین دانشجویان با آگاهی از این اتفاق و نگاه به آن که رژیم صهیونیستی در مسیر نسل کشی یک ملت است این دانشجویان وارد شدند  و قطعا تاثیرات مثبتی هم خواهیم داشت.

وی درباره ادامه این اعتراضات گفت:  این اعتراضات قطعا بر آینده آمریکا و دولت بایدن و ترامپ قطعا تاثیر خواهد گذاشت. آینده این حرکت مردمی از میان نسل جوان است. طبق آمار‌هایی که خودشان داده اند تا سال ۲۰۴۵ بیشتر جوانان را رنگین پوستان تشکیل می‌دهند  و در این تظاهرات جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ سال در دانشگاه‌ها و کف خیابان‌های اروپا و آمریکا علیه جنایات اسرائیل قد علم کرده اند. آن چیزی که در حال اتفاق افتادن است و جز سیاست‌های بارز آمریکایی‌ها است حمایت از صهیونیست بوده است. نطفه این صهیونیست را در خاورمیانه کاشتند و قطعا بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ با چالش‌های بزرگی در این زمینه و رای آوردن مواجه خواهد شد.

اعتمادی افزود: ترامپ هم در چهار دوره ریاست جمهوری خود حمایت تمام قدی از صهیونیست‌ها داشت  و چه بایدن و چه ترامپ رئیس جمهور شوند سیاست‌ها درباره صهیونیست‌ها تغییر نمی‌کند آن چیزی که تغییر خواهد کرد قطعا به دلیل این تظاهرات تعدیل سیاست‌های آمریکا است البته به شکل کلی این عمل انجام نمی‌شود.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد:منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است، اما آن چیزی که مقام معظم رهبری عنوان کردند را باید بار دیگرمطرح کنیم که حتما اسرائیل از بین خواهد رفت.

وی درباره شکست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها پس از عملیان طوفان الاقصی گفت: تا قبل از عملیات طوفان الاقصی و ۷ اکتبر صهیونیست‌ها قدرت بازدارندگی برای خود قائل بود و طی این ۷۵ سال این ترس را برای کشور‌های عربی ایجاد کردند.

 وگفت: محور مقاومت با عملیاتی که انجام داد توانست بازدارندگی که صهیونیست‌ها برای خود ایجاد کرده بودند را از بین ببرند و اکنون اسرائیل به هیچ کدام از سیاست‌ها و اهداف خود نرسیده و در یک چالش عمیقی در سطح منطقه و جهانی قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • آتش‌بس یا تقسیم کار واشنگتن و تل‌آویو برای ادامه جنایت‌گری؟
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل