Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار فلاورجان درباره اجرای پروژه مرمّت پل تاریخی شهر فلاورجان گفت: مرمّت این پل با مشارکت اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان از اواخر مهرماه امسال آغاز شده و فاز یک آن، تا اواخر آذر ماه به اتمام می‌رسد، همچنین اجرای فاز دوم و سوم مرمّت پل تاریخی فلاورجان به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ پل تاریخی فلاورجان یا همان پل «وَرگان» تنها پل دو قوسی ساخته شده در دوران صفویه بر روی رودخانه زاینده‌رود است، البته گفته ‌شده که کتیبه مرمرینی بر روی دیواره‌های این پل قرار داشته و قدمت آن را به بیش از 400 سال پیش می‌رساند اما این کتیبه در سال 1386 هجری شمسی به سرقت رفته است هرچند که کارشناسان وجود این سنگ‌نوشته را تأیید نکرده‌اند.

این پل بر خلاف پل‌هایی همچون سی‌وسه‌پل و خواجو، علاوه بر انحنایی که در طول خود دارد، در عرض نیز دارای انحنا است و ارتفاع وسط پل بیشتر از ابتدا و انتهای آن است. پل فلاورجان با طول نزدیک به 150 متر یکی از طولانی‌ترین پل‌های ساخته شده بر روی زاینده‌رود محسوب می‌شود و دارای 18 دهانه بزرگ و کوچک است.

عرض واقعی پل 4 متر است که در دهه 40 هجری شمسی توسط اداره راه وقت، برای اینکه کامیون‌ها بتوانند تجهیزات کارخانه ذوب‌آهن اصفهان را از آن عبور دهند، به اصطلاح پل‌ را تقویت کرده و با استفاده از مصالح جدید لایه ضخیمی از «بتن» بر روی پل ریخته و عرض پل را از هر طرف حدود یک متر اضافه می‌کنند.

شهردار فلاورجان، درباره اجرای پروژه مرمّت پل تاریخی شهر فلاورجان اظهار کرد: مرمّت این پل با مشارکت اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان از اواخر مهرماه امسال آغاز شده و فاز یک آن، تا اواخر آذر ماه به اتمام می‌رسد، همچنین اجرای فاز دوم و سوم مرمّت پل تاریخی فلاورجان به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

جواد نصری افزود: بازسازی کف دهانه‌های پل در فاز نخست، مرمّت کامل نمای پل در فاز دوم و بازسازی دیواره‌های آجری به همراه سنگ‌فرش روی پل در فاز سوم در نظر گرفته شده است، البته موضوع نورپردازی به صورت همزمان در حال مطالعه است که برای اجرا در فاز سوم برنامه‌ریزی می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۲۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سید مسلم سیدالحسینی ظهر پنج شنبه در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری در بوشهر افزود: سند توانمندسازی برنامه ملی بازآفرینی در صورت تصویب در هیأت وزیران بزودی در کشور اجرایی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:: مبنا و محور این برنامه بر پایه مشارکت مردمی است، و بر مبنای این برنامه یک مدیریت یکپارچه در کشور ایجاد می‌شود که کار در رأس آن در کشور رئیس جمهور، در استان‌ها استانداران و در شهرستان‌ها فرمانداران با دبیری شهرداران انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با اجرای این برنامه با مشارکت مردم و افزایش روحیه شورایی، شهرهای ایران در همه زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی بافت‌های تاریخی توسط خود مردم و با مشارکت واقعی مردمی رشد پیدا می‌کنند.

مدیر عامل شرکت باز آفرینی شهری ایران با بیان اینکه در این برنامه شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر، دولت و مردم سه رکن اصلی اجرایی هستند، افزود: توسعه شهری به جای کارشناسی و تخصصی بر مبنای توافقی است که میان مردم و موردقبول و توافق نهایی مردم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی بوشهر به‌عنوان نماد معماری کشور شناخته می‌شود، اظهار کرد: این نماد معماری نشان می‌دهد که آنچه موجب توفیق شهر بوده همان مشارکت مردم بوده است و تجربه تاریخی نشان می‌دهد که هیچگاه طرح‌های توسعه شهری از بالا به پایین موفقیتی نداشته است.

کد خبر 6088642

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • بررسی واگذاری بناهای تاریخی مناطق روستایی به دهیاری‌ها/اختصاص تسهیلات کم بهره جهت بازسازی بناها
  • نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور
  • اجرای ۸۰ میلیارد ریال پروژه در منطقه ۵ اصفهان
  • مجموعه خبری ۳۰۰ ثانیه
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • ۷۰ درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد
  • تکیه تاریخی سادات اخوی بازسازی می‌شود
  • اجرای طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم در خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور
  • تکیه تاریخی سادات اخوی احیا و بازسازی می‌شود