Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-03-19@02:15:29 GMT

ثبت جهانی توس در راه است

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۲۰۱۳

به گزارش پارس نیوز، 

فرهاد عزیزی روز پنجشنبه در حاشیه سفر به مشهد و شرکت در نشست هیات راهبردی احیای توس، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی از ارزشهای تاریخی و منحصربفرد لازم برای قرار گفتن در فهرست آثار جهانی یونسکو برخوردارند.
وی به اقدامات و برنامه های مطلوب موجود برای خدمات رسانی در شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی نیز اشاره و بیان کرد: یکی از نگرانیهای همیشگی سازمان میراث فرهنگی در خصوص مناطق ارزشمند تاریخی همچون شهر تاریخی توس، ایجاد امکانات و شرایط لازم برای نمایان شدن ارزش واقعی این مناطق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل امور پایگاههای جهانی سازمان میراث فرهنگی به آغاز عملیات مرمت برج و باروی تاریخی توس اشاره و بیان کرد: حفاظت، مرمت و ساماندهی این برج و باروی تاریخی با توجه به پشتوانه مطالعاتی که دارد می تواند شکوه و عظمت توس تاریخی را بیش از پیش نمایان کند.
وی ادامه داد: با اتمام این عملیات مرمتی نگاه مردم و گردشگران به ارزش و جایگاه تاریخی این منطقه به واقعیت آن بسیار نزدیکتر خواهد شد زیرا جلال و شکوه این شهر تاریخی قابل مشاهده می شود. اجرای طرح بازسازی جلوخان آرامگاه فردوسی با همکاری شهرداری مشهد نیز نمادی از مشارکت مدیریت شهری در حفاظت و صیانت از هویت و ارزشهای تاریخی و ملی است.
عزیزی گفت: طرح کلی جلوخان آرامگاه فردوسی نهایی شده و طی چند روز آینده کار اجرایی و عملیات آن آغاز می شود. انجام این طرحها و پروژه های عملیاتی گامهای مهم و اصلی برای آغاز روند تهیه پرونده ثبت جهانی توس برای پیشنهاد به یونسکو است.
وی افزود: در کنار ارزش و اهمیت تاریخی توس، فراهم شدن زیرساختهای لازم، مدیریت و ساماندهی بخشی از مشکلات در توس، مدیریت ساخت و سازها و تامین برخی دیگر امکانات ضروری است. این اقدامات در مجموع کارهای پیش درآمد برای ثبت جهانی توس هستند که امید می رود ظرف چند سال آینده بتوان روند ثبت جهانی توس و تهیه پرونده پیشنهادی آن را آغاز نمود.
شهر تاریخی توس با محوطه 360 هکتاری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. منطقه توس در سده دوم هجری مجموعه‌ ای ‌از آبادیهایی همچون نوقان، سناباد و توس بود که این آخری آبادترین آنها محسوب می شد. امروز همه آن آبادیها درون شهر مشهد قرار دارند. پس از شهادت امام رضا(ع) در خراسان، تاریخدانان محل دفن پیکر مطهر و حرم ایشان را ارض توس عنوان کردند. توس در زمان حمله مغول ویران اما پس از مدتی تجدید عمارت و چندمرتبه مقر فرمانروایان مغول شد. بازسازی عمارت قلعه توس پس از فوت تیمور صورت گرفت. در دوره‌ های بعد نام توس را با نام مشهد یکجا می‌ بردند اما مشهد به تدریج به واسطه اهمیت مذهبی، شهر توس را تحت‌ الشعاع خود قرار داد و پایتخت خراسان شناخته شد.
توس تا بهمن 1391 یکی از روستاهای تابع مشهد شناخته می ‌شد اما با تایید شورای عالی معماری و شهرسازی این روستای تاریخی که مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی در جوار آن قرار دارد به عنوان یک محدوده منفصل شهری به شهرداری مشهد واگذار شد. هم اکنون توس زیر نظر شهرداری منطقه دوازدهم مشهد اداره می‌ شود.
خراسان رضوی هزار و 540 اثر، بنا، محوطه و تپه تاریخی و میراث معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران دارد.
7496/1858

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: مشهد یونسکو خدمات رسانی سازمان میراث فرهنگی میراث فرهنگی برج شهرداری مشکلات درآمد فوت پایتخت معماری ایران خدمات رسانی خراسان رضوی صنایع دستی و گردشگری مشهد یونسکو پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۲۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مدیر باغ فین کاشان به فیلم منتشره از این مجموعه در فضای مجازی

ایسنا/اصفهان مدیر مجموعه باغ جهانی فین کاشان گفت: مجموعه باغ جهانی فین، یکی از وسیع‌ترین باغ‌های تاریخی ایران است که نظافت و باغبانی آن، فقط با پنج باغبان اداره می‌شود که دو نفر آنها نیز در پایان سال بازنشست می‌شوند.

رضا دهقانی بیدگلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: باغ فین یکی از آثار شاخص منطقه کاشان است که برخی منابع تاریخی، پیشینه آن را به دوران سلطنت آل‌بویه می‌رسانند و به واسطه حادثه شهادت میرزا تقی‌خان امیرکبیر، صدراعظم ناصرالدین‌شاه در جهان به شهرت رسیده است. این باغ همراه با هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از مقصدهای گردشگران داخلی و خارجی است، به‌طوری که در عید نوروز حدود یک‌میلیون نفر را پذیرایی می‌کند.

وی افزود: باغ فین یک مجموعه تاریخی با وسعت ۲۴ هزار متر مربع یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های ایرانی است که فضای سبز، فواره‌ها و جوی‌های آن نیازمند پاکیزگی مرتب است که توسط پنج باغبان انجام می‌شود.

مدیر مجموعه باغ جهانی فین کاشان تصریح کرد: مسیر جوی‌ها در طراحی باغ به‌گونه‌ای است که جلبک‌های بالادست باغ پس از لایروبی توسط جریان آب به طرف پایین دست هدایت می‌شود که ورودی باغ است و روز گذشته، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که شهروندی با نمایش این وضعیت، از نظافت باغ فین انتقاد کرده است.

دهقانی بیدگلی تأکید کرد: دغدغه‌مندی شهروندان نسبت به باغ فین و آثار تاریخی و فرهنگی قابل تقدیر است، اما این نمایش‌ها، نادیده گرفتن زحمت و تلاش باغبان‌هایی است که از ساعت نخست روز تا پاسی از شب به نظافت مستمر باغ بزرگ فین می‌پردازند تا خاطره خوشی برای گردشگران بسازند.

وی گفت: مجموعه باغ جهانی فین، یکی از وسیع‌ترین باغ‌های تاریخی ایران است که نظافت آن، فقط با پنج باغبان اداره می‌شود که دو نفر آنها نیز در پایان سال بازنشست می‌شوند.

دهقانی افزود: حجم بالای کار در باغ فین، نیازمند نیروی بیشتری است و امیدواریم که با توجه ویژه مسئولان وزارت میراث فرهنگی و اداره کل پایگاه‌های میراث فرهنگی، با افزایش اعتبار سالانه و نیروی باغبان بتوانیم به شایستگی این مجموعه را مدیریت کنیم.

باغ فین و مجموعه بناهای آن به ۳۳۷۹۹ مترمربع در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شماره ۲۳۸ به‌عنوان یکی آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در ۱۳۹۰ نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاح همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان  
  • گشایش همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان
  • ارگ بَم پذیرای گردشگران نوروز
  • مجموعه تاریخی بسطام تا انتقال مومیایی رازآلود به روسیه!
  • استان زنجان سرزمینی با رازهای نهفته در هزار توی تاریخ
  • مکان های تاریخی مشهد که باید بشناسید
  • واکنش مدیر باغ فین کاشان به فیلم منتشره در فضای مجازی
  • واکنش مدیر باغ فین کاشان به فیلم منتشره از این مجموعه در فضای مجازی
  • میراث جهانی یونسکو در اصفهان را بشناسید