Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@14:33:48 GMT

تقويت سرمايه اجتماعي و تأمين امنيت نرم

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۲۹۶۸

تقويت سرمايه اجتماعي و تأمين امنيت نرم

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مشارکت اجتماعي، مردم سالاري و اعتماد متقابل مردم و دولت به يکديگر از نتايج بسيار مهم سرمايه اجتماعي است که هم رضايت مردمي و مشروعيت سياسي را تأمين مي کند و هم به ثبات و امنيت داخلي مي انجامد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، اهميت روز افزون جنگ نرم، ضرورت توجه به راه کارهاي حفظ و تقويت امنيت نرم در جامعه را بيش از هر زمان ديگري برجسته ساخته است و يکي از راه هاي مهم و قابل توجه تأمين امنيت جامعه در مقابل تهديدات نرم تقويت و افزايش سرمايه اجتماعي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زماني که در يک جامعه اي ميزان اعتماد و مشارکت اجتماعي به عنوان مهمترين ابعاد سرمايه اجتماعي بالا باشد مقابله با هرگونه تهديد نرم در حوزه هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي آسان تر خواهد بود.
نظر به اهميت موضوع، پژوهشگر ايرن با «علي نورزاد» مدرس دانشگاه و پژوهشگر مطالعات فرهنگي گفت وگويي انجام داده است.
** سرمايه اجتماعي و تقويت باورمندي متکي به روحيه جمعي
به گفته نورزاد: امنيت نرم به طورکلي به حفظ ارزش ها و هويت اجتماعي مربوط مي شود. سرمايه اجتماعي نيز موجب ايجاد ارتباط و مشارکت بهينه اعضاي يک اجتماع شده و در نهايت منافع متقابل را تأمين کرده وبسترهاي اجتماعي توسعه سياسي و اجتماعي را فراهم مي کند.
وي افزود: در موارد زيادي، دولت ها عملکرد مناسبي نداشته و ضعف هايي دارند. سرمايه اجتماعي اين ضعف ها را جبران مي کند و باعث ايجاد ثبات در جامعه مي شود. سرمايه اجتماعي داراي اشتراکات و پيوند زيادي با مؤلفه هاي امنيت در هر کشور دارد. سرمايه اجتماعي يا مؤلفه هاي آن، همچون شبکه ها، هنجارها و اعتماد، تسهيل کننده کنش و افزايش همکاري جمعي براي نفع هاي چندجانبه است. سرمايه اجتماعي در شبکههاي مشارکتي غنا و عمق مي يابد و تقويت باورمنديِ دروني متکي بر روحيه جمعي را به دنبال دارد. اين باورمندي دروني مهمترين موضوع در مصونيت جامعه در برابر هرگونه تهديد نرم به شمار مي رود.
** اعتماد به حاکميت پيش شرط موفقيت سياست هاي حوزه امنيت نرم
اين پژوهشگر حوزه فرهنگ اضافه کرد: سرمايه اجتماعي خود داراي ماهيتي نرم بوده و در نهايت به مفهوم پاسخگويي گره خورده است. پاسخگويي نيز از مهمترين خواسته هاي شهروندي و موضوعي کليدي در فهم امنيت نرم در جامعه است. در نتيجه پاسخگويي به خواسته هاي شهروندي، نوعي رضايتمندي در شهروندان به وجود مي آيد که آنها را اقناع نموده و در نتيجه سياست پذيرش را پيشه مي سازند.
وي افزود: در واقع از اين طريق موجبات تقويت اعتماد به نهادهاي حاکميت فراهم شده و اين اعتماد شرط لازم اجراي سياست هاي فرهنگي جهت تقويت امنيت نرم در جامعه است. ضعف و يا سقوط سرمايه اجتماعي موجب بالا رفتن هزينه هاي زندگي اجتماعي هم براي دولت و هم براي مردم مي شود. يکي از اين موارد بالا رفتن هزينه هاي تأمين امنيت است. زيرا زمينه هاي نارضايتي شهروندان از دولت فراهم شده و در نهايت حفظ امنيت نرم که مربوط به هويت آنها مي شود براي دولت بسيار مشکل خواهد بود. بعلاوه، در صورت فقدان و يا تضعيف سرمايه اجتماعي هزينه ها و فشارها افزايش يافته و حاکميت را به امنيتي ديدن رفتارها سوق مي دهد.
**نارضايتي به مثابه تهديد نرم
وي با اشاره به کتاب `ايوان کليما`با نام` بين امنيت و ناامني` گفت: کليما در کتاب خود در ارزيابي وضعيت امنيتي انسان معاصر چنين آورده است`: عليرغم تمام پيشرفت هاي حاصله در حوزه فناوري و توليد ابزارهاي نوين براي امنيت سازي و صيانت از امنيت، بايد گفت که وضعيت امنيتي انسان نه تنها بهبود نيافته است، بلکه همچون گذشته هم نيست؛ چرا که `انسان امروز از زندگي ناراضي است`.
نورزاد اضافه کرد: کليما و پيروان او توانستند تحولي در ماهيت تهديدات امنيتي ايجاد کرده روايتي جديد از`تهديد نرم` ارائه دهند. مطابق نظريه آنها، هر بازيگر در ميانه دو وضعيت قرار دارد که عبارتند از وضع موجود و وضع مطلوب. فاصله ميان اين دو وضعيت، `فضاي امنيتي` مطلوب است وتهديدات نيز در همين فضا امکان رشد و تکميل مي يابند. تهديدات متصور در قالب اين رويکرد عبارتند از:` افزايش نارضايتي نسبت به وضعيت موجود؛ تعريف افراطي از وضعيت مطلوب به گونه اي که به وضعيت ايده آل و غير قابل دستيابي، نزديک يا تبديل شود؛ شکل گيري مقاومت اجتماعي نسبت به فرآيندهاي انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب.
** امنيت نرم و مشروعيت سياسي
وي تصريح کرد: تأمين امنيت بدون داشتن سرمايه اي چشمگير در حوزه اجتماعي ميسر نبوده يا دست کم بسيار دشوار است. اعتماد متقابل مردم و دولت به يکديگر از نتايج بسيار مهم سرمايه اجتماعي مي باشد که هم به افزايش رضايت مردم مي انجامد و هم به مشروعيت سياسي و در نهايت ثبات و امنيت داخلي را در پي خواهد داشت. سرمايه اجتماعي، با توليد امنيت نرم نقش بسزايي در نهادينه سازي رضايتمندي و تقويت مشروعيت و ثبات سياسي در جامعه دارند.
پژوهشم**س-م**1552
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۲۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ خبر خوش دولت برای بازنشستگان تأمین اجتماعی

وزراء و اعضای کابینه پس از پایان جلسه هیأت دولت چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) به جمع خبرنگاران آمده و خبرهای جدیدی را در اختیار آن‌ها قرار دادند، در همین ارتباط «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت، با اشاره به تصویب افزایش حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی، گفت: حقوق حداقل بگیران بازنشستگان حوزه تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت.

دریافت 129 MB

خبرنگار: محسن فرامرزی / تصویربردار و تدوینگر: مجتبی هادوی 

دیگر خبرها

  • نقش جامعه کارگری در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است
  • ویدیو/ خبر خوش دولت برای بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از بی‌اعتمادی جامعه ایران نسبت به همدیگر، رسانه و مسئولان (فیلم)
  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • باید به سواحل خلیج فارس به صورت یکپارچه نگریست
  • خلیج فارس باعث تقویت وفاق ملی در ایران شده است
  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است