Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@04:18:39 GMT

ورود سازمان ملل به ماجراي خاشقجي/تحليل

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۳۰۷۷

ورود سازمان ملل به ماجراي خاشقجي/تحليل

خبرگزاري آريا - «گروه رسيدگي به ناپديد شدن اجباري در سازمان ملل» اعلام کرد در تدابيري فوري رايزني هايي را با مقامات عربستان آغاز کرده و نسخه اي از فعاليتش را به مقامات ترکيه تحويل داده است.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرد گروه رسيدگي به ناپديد شدن اجباري در سازمان ملل متحد درخواست اين سازمان را براي رسيدگي به پرونده جمال خاشقجي پذيرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاشقجي، دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شده است.
«کريستوف دالوار»، دبير کل سازمان خبرنگاران بدون مرز نيز در اين باره گفت هدف اصلي ما دستيابي به اخبار تفصيلي از سرنوشت جمال خاشقجي است. مشخص است براي پنهان نگه داشتن واقعيت هاي اين قضيه، تلاش مي شود و در اين زمينه استفاده از جايگاه سازمان ملل متحد براي يافتن پاسخ هاي ويژه از عربستان بسيار حياتي است.
در چنين شرايطي و در چارچوب ضوابط بين المللي و مباني حقوقي، عربستان مي بايست پاسخگوي سئوالات گروه رسيدگي به ناپديد شدن اجباري سازمان ملل متحد باشد. جامعه بين الملل خواستار روشنگري و پاسخ صريح «رياض» در اين رابطه است.
«مجتهد»، افشاگر اسرار پشت پرده آل سعود تاکيد کرد، نقش «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان در قتل «جمال خاشقجي»، روزنامه نگار منتقد سعودي آنقدر واضح است که تلاش‌ها براي سرپوش گذاشتن بر اين قضيه بي نتيجه خواهد ماند.
مجتهد درصفحه توييترش نوشت: هر چقدر براي سرپوش گذاشتن بر کار‌هاي بن سلمان و معرفي افراد ديگر به عنوان قرباني تلاش شود، نقش وي در ترور خاشقجي علني ترخواهد شد.
ورود سازمان ملل به ماجراي خاشقجي واکنشي به تحرکات آمريکا و عربستان جهت سرپوش گذاشتن بر نقش آنان در اين رسوايي است و اين تحرکات با سفر مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا به عربستان و ترکيه و ديدار با مقامات دوکشور ابعاد گسترده تر و در عين حال پيچيده تري به خود گرفته است.
به نظر مي‌رسد در اين مقطع عربستان به دنبال اين است که موضوع خاشقجي را با يک زد و بند سياسي همانند بحران سعد حريري‌ و بحران‌هاي ديگر کشورش به ويژه کشتار مردم بي‌دفاع يمن، لاپوشاني و مديريت کند. عربستان در حال حاضر به حمايت آمريکا براي اين منظور نيازمند است و ترامپ‌ با آگاهي از اين نياز، مطالبات بيشتري در زمينه مالي از اين کشور دارد.
در زمره مطالبات آمريکا از سعودي‌ها افزايش توليد نفت عربستان با هدف تأثيرگذاري‌ بر بازار و ارزان کردن بهاي نفت است که افزايش نرخ آن باعث ايجاد مشکلات جدي براي اقتصاد آمريکا شده و نارضايتي‌ مردم را در پي داشته است.
درچارچوب اين زد وبندهاي سياسي مطبوعات آمريکايي از پرداخت پول از جانب رژيم آل سعود به آمريکا در جريان سفر مايک پمپئو به عربستان خبر داده اند. نيويورک تايمز اعلام کرد که همزمان با ورود پمپئو به رياض، عربستان سعودي100 ميليون دلار به آمريکا پرداخت کرد.
پمپئو به عربستان سعودي سفر کرد تا با رهبران سعودي در مورد سرنوشت يکي از منتقدان رسانه اي سعودي گفتگو کند که پرداخت پول در چنين شرايطي در چارچوب ديپلماسي پول ميان عربستان و آمريکا و پيشبرد سياست هاي پنهانکارانه آنان در منطقه قابل ارزيابي است.
اين ديپلماسي پنهان در قالب همکاري هاي آنان در زمينه حذف شخصيتهاي منتقد رسانه اي به تعاملات ميان آمريکا و عربستان در قالب «معامله قرن» قابل ارزيابي است.
محمد بن سلمان، وليعهد عربستان با اقدامات افراطي و خارج از قاعده خود در مسير قدرت طلبي، به فاشيسم عربي دچار شده است. اين رويکرد قطعا براي امنيت منطقه اي و بين المللي خطرناک بوده و تهديدي جدي محسوب مي گردد.
اما واکنشهاي بين المللي به اقدامات آمريکا و عربستان در سرپوش گذاشتن بر رسوايي هاي خود در منطقه از جمله ماجراي جمال خاشقجي بيانگر انزجار افکار عمومي به تروريسم دولتي آل سعود و اقدامات اين رژيم در تبديل مکان هاي ديپلماتيک عربستان به مکان طراحي توطئه عليه مخالفان در سايه حمايتهاي واشنگتن است.
چنين وضعيتي موجب شده است تا افکارعمومي خواستار تلاشهاي سازمان ملل جهت روشن شدن زواياي ماجراي جمال خاشقجي و نقش بارز آل سعود و نقش پشت پرده دولت آمريکا در اين اقدام توطئه آميزمافيايي شود.118/112
نويسنده: بيژن نجفي
کليدواژه جمال خاشقجي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۳۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مروری بر رویدادهای جهانی نشان می‌دهد که حتی در حوزه اقتصاد نیز اغلب خبرها حول پاسخ نظامی قدرتمند ایران به رژیم صهیونیستی می‌چرخد. در چنین شرایطی برخی خبرها از افزایش فشارها از سوی نماینده‌های جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا بر دولت این کشور برای افزایش تحریم‌های نفتی ایران حکایت دارد. بااین‌حال تحلیل‌گران بین‌المللی می‌گویند در شرایط فعلی افزایش تحریم‌های نفتی ایران می‌تواند منجر به رشد قیمت نفت و افزایش تورم در آمریکا شود و این چیزی نیست که جو بایدن به آن علاقه‌مند باشد؛ چراکه افزایش تورم می‌تواند به کاهش آرای رأی‌دهندگان آمریکا به نفع بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بینجامد که آبان‌ماه برگزار می‌شود. تحلیل‌گران غربی دیروز درهمین‌باره به رویترز گفتند که بعید است پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی باعث شود دولت بایدن اقدام چشمگیری علیه صادرات نفت ایران انجام دهد؛ زیرا نگران افزایش قیمت نفت است.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت نفت با حمله ایران به صهیونیست‌ها

در رویدادی دیگر آمارها نشان می‌دهند که به‌دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه قیمت طلا و نفت تمایل زیادی به صعود پیدا کرده‌اند. تحلیل‌گران می‌گویند افزایش تنش‌ها می‌تواند قیمت طلا را به ۲۴۰۰دلار و نفت را به ۱۰۰دلار برساند.

همچنین در فضای اقتصاد جهان مشخص شد که آمریکا در حال قطع ارتباط شرکت‌های چینی با سایر کشورهاست و به‌تازگی فشارهای تازه‌ای را به امارات وارد کرده است. خبرگزاری بلومبرگ درهمین‌باره نوشت: یک شرکت اماراتی فعال در زمینه هوش مصنوعی در یک توافق پشت‌پرده با اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا توافق کرده است سرمایه‌گذاری در چین را قطع کند زیرا درغیراین‌صورت با تدابیر تنبیهی واشنگتن روبه‌رو خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1227466 برچسب‌ها نفت

دیگر خبرها

  • ببینید| لحظه ورود وزیر خارجه ایران به آمریکا پس از حمله به اسرائیل
  • ورود حراست وزارت ورزش به ماجرای چاقوکشی در کشتی مازندران
  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی
  • ماجرای ورود پارک علوم و فناوری به فیلمنامه‌نویسی
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند | ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟
  • ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان ایرانی چه بود؟
  • نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟
  • نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند/ ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟
  • ماجرای سرقت وسایل زنان هوادار تراکتورسازی از امانات ورزشگاه (+عکس)