Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@21:13:24 GMT

وقوع ابرتورم در ایران مثل ونزوئلا را جدی بگیریم

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۳۲۵۰

وقوع ابرتورم در ایران مثل ونزوئلا را جدی بگیریم

ساعت24-روز چهارشنبه در محل اتاق بازرگانی ایران نشستی با حضور اعضا و علاقه‌مندان به انجمن اقتصاددانان ایران برگزار شد . در این نشست علی سعدوندی اقتصاددان ایرانی که یکی از اقتصاددانان حاضر در نشست با رئیس‌جمهور بوده است سخنران اصلی و علی دینی ترکمان بحث کننده بود.

علی سعدوندی در شروع سخنانش گفت اگر فرصت اجازه دهد درباره دو موضع بسیار بااهمیت تنگناهای نظام بانکی و موضوع سیاست‌های ارزی نکاتی را مطرح خواهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بااین‌حال به دلیل سخنرانی طولانی دینی ترکمان که با اعتراض ضمنی سعدوندی نیز همراه بود او نتوانست درباره موضوع نرخ ارز به‌طور مشروح صحبت کند. به گزارش خبرنگار ساعت 24 وی در این نشست با شتاب نکات پرشماری درباره رفتار دولت‌های ایران در اقتصاد ، دیدارش با رئیس‌جمهور ، مخالفتش با دیدگاه‌های آقای مسعود نیلی مشاور ارشد رئیس‌جمهور در اقتصاد و موضوع ورشکستگی بانک‌ها و کاهش نسبت شبه پول به نقدینگی به‌عنوان یک عامل مهم در کاهش ارزش ریال در برابر دلار را مطرح کرد. سعدوندی با ارائه آماری از نسبت شبه پول به نقدینگی و  اینکه این نسبت از 89 درصد به 86 درصد رسیده است تأکید کرد  همین پول‌ها به بازار ارز یورش آوردند و  موجب افزایش قیمت دلار به ریال ایران شدند. او توضیح داد احتمال اینکه با افزایش نرخ تورم که به‌سرعت در حال شتاب گرفتن است نسبت شبه پول به نقدینگی کاهش یابد بیشتر می‌شود و احتمال اینکه این شبه پول تبدیل‌شده به پول  ممکن ست به‌سوی بازارهای خاص حرکت کنند وجود دارد. در چنین وضعی است که احتمال دارد  ابرتورم‌هایی مثل ابرتورم ونزوئلا و زیمبابوه در ایران شکل بگیرد. به گفته او با توجه به‌شتاب گرفتن نرخ تورم از تیرماه امسال ، نرخ تورم 1397  از اوج نرخ تورم‌های قبلی در سال 1374 و 1392 نیز بالاتر خواهد رفت و شاید به 70د رصد نیز برسد. در حال حاضر 1700 میلیارد تومان نقدینگی در بازار وجود دارد که 86 درصد آن یعنی رقمی معادل 1462 هزار میلیارد تومان آن شبه پول است که  قدرت نقد شدگی ان نسبت به پول کمتر است و باید در بانک‌ها بماند تا سپرده بلندمدت تلقی شود . اگر فرض کنیم فقط سه درصد آن از شبه پول به پول تبدیل شود به عدد 51  هزار میلیارد تومان می‌رسیم . اگر این میزان پول به هر بازاری هجوم ببرد آن بازار را از تعادل خارج می‌کند و در داستان نرخ ارز این اتفاق افتاد. برای اینکه  از تیزی تیغ نقدینگی  بکاهیم و بتوانیم آن را مهار کنیم باید دولت به بانک مرکزی اجازه دهد عملیات باز انجام شود به این معنی که اوراق قرضه با نرخ سود مناسب منتشر شود و این اوراق به‌جای بدهی‌های دولت به بانک‌ها و سایر مراکز طلبکار از دولت داده شود. دولت می‌تواند با تعریف چند  مگا پروژه شامل امور زیر بنایی مثل استخراج نفت ، احداث راه‌آهن و نوسازی بافت‌های فرسوده و همچنین برطرف کردن کسری بودجه این اوراق را به کارگیرد.

سعد وندی دربخشی از سخنانش به وضعیت فاجعه‌بار بانک‌ها اشاره کرد و گفت بانک‌ها برای مثبت نشان دادن ترازنامه خود دارایی‌های موهوم نشان می‌دهند و ارزش دارایی‌های خود به‌ویژه ساختمان هر تحت تملک خود را  با دادوستد صوری شرکت‌های زیرمجموعه خود بالاتر از اندازه واقعی نشان می‌دهند و این همان دارایی موهوم است. بانک‌های ایرانی در شرایط حاضر در بدترین وضعیت قرار دارند و دولت به‌زحمت مانع از اعلام ورشکستگی برخی از بانک‌ها شده است. بانک‌های ایرانی برای نگه‌داشتن سپرده‌های سپرده‌گذاران بزرگ همه ترفندها را به کار می‌گیرند و حتی تا 30 درصد نرخ بهره نیز پرداخت می‌شود . این میزان نرخ سود پرداختی بازارها را از تعادل خارج می‌کند.

این اقتصاددان ایرانی گفت . در دیدار با رئیس‌جمهور که همراه با اقتصاددانان دیگر انجام شد به مدت 5 دقیقه نکاتی را به رئیس دولت یادآورشدم و به آقای روحانی گفتم که انباشت شوک در5 سال اخیر درباره نرخ ارز رخ داد و وقتی دست‌ها از روی  فنر نرخ ارز برداشته شدشاهد افزایش شدید نخ تبدیل یورو به ریال شدیم. رئیس‌جمهور این را قبول نداشت و می‌گفت ما کمبود ارزنداریم بلکه ذخایر ارزی کشور بالاتر رفته است. این اقتصاددان ایرانی   به سیاست ناکارآمد تثبیت نرخ ارز و سرکوب ارزی و تعیین قیمت ثابت 4200 لار برای دلار به‌عنوان یکی از دلایل رشد شتابان نرخ ارز اشاره کرد و گفت درهمسایگی ایران روسیه راداریم که با تحریم مواجه شد و نرخ تبدیل دلار به روبل روسیه جهش کرد و نرخ تورم بالا رفت. روسیه اما به‌جای اینکه نرخ دلار را سرکوب کند آن را آزاد کرد . نتیجه این سیاست کاهش نرخ دلار به روبل و مهار تورم در اندازه حدود 4درصد است.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۳۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

به گزارش صدای ایران از وزارت علوم، نیکلاس مادورو در ملاقات با معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین دبیر مجمع جهانی اهل البیت (ع) که به ونزوئلا سفر کرده اند با ابراز خوشحالی از سفر هیات ایرانی به این کشور، روابط ایران و ونزوئلا را برادرانه، عمیق و قدیمی خواند و تاکید کرد: این رابطه باید در راستای ارزش‌ها و حفظ اصول باشد.

وی با بیان اینکه در جهانی زورگو زیست می‌کنیم، خاطرنشان کرد: هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا قرن ۲۱ را قرن ملت‌ها می‌دانست و ما بخشی از قرن ۲۱ هستیم.

رئیس جمهور ونزوئلا ادامه داد: قرن ۲۱ قرن ماست و هیچکس نمی‌تواند حق آزادی و استقلال و زندگی در صلح و حق پیوند معنویت و فرهنگ و دین را از ما بگیرد.

نیکلاس مادورو در ادامه این دیدار که با حضور رئیس کمیسیون ونزوئلایی همکاری با ایران، وزیر حمل و نقل ونزوئلا، وزیر امور خارجه ونزوئلا، معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا در امور فرهنگی و گردشگری و وزیر ارتباطات ونزوئلا همراه بود، ضمن ابراز خوشحالی از سفر دبیر مجمع جهانی اهل البیت (ع) به ونزوئلا، روابط دو کشور را برادرانه، عمیق و قدیمی خواند و افزود: این رابطه باید در راستای ارزش‌ها و اصول باشد.

رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به اهمیت ارتباط میان ملت‌ها با یکدیگر تاکیدکرد: دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت.

وی همچنین با اشاره به ملاقات‌های خود با رهبر معظم انقلاب، ایشان را فردی خردمند و فرزانه دانست و تصریح کرد: آیت الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از جهان و تحولات آن دارند و ما همواره از رهنمود‌های ایشان استفاده می‌کنیم.

مادورو با بیان اینکه جهان وارد تحول جدیدی شده است، گفت: حدود صدسال از نازیسم و فاشیسم می‌گذرد، اما امروز همین جریان نازیستی و فاشیستی در آمریکا و غرب وجود دارد.

وی افزود: همه مشکلات امروز جهان ناشی از همین نگاه فاشیستی و نازیستی است که در همه ارکان آن نفوذ دارد. امروزه صهیونیست‌ها آمریکا را اداره می‌کنند و قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی و حتی کنترل هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در دست آنها است.

نیکلاس مادورو همچنین گفت: صهیونیست‌ها دو قدرت اصلی نظامی و شبکه‌های اجتماعی را کنترل می‌کنندو با قدرت نظامی صلح را به خطر انداخته اند و با قدرت شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر افکار عمومی را دست کاری می‌کنند.

وی اظهارکرد: البته ما امروز وارد جهان چندقطبی شده ایم که قطب‌های مختلف قدرت مانند چین، روسیه و ایران در آن شکل گرفته اند.

رییس جمهور ونزوئلا با اذعان به اینکه، ایران در حوزه نظامی پیشرفت‌های خوبی داشت است، افزود: ایران در حوزه شبکه‌های اجتماعی نیز باید مقتدرانه وارد شود.

مادورو تصریح کرد: ما نیز گام اول خود را توسعه علم و فناوری قرار داده ایم و تبادلات علمی با ایران را آغاز کرده ایم که امیدواریم گسترش یابد.

اکنون ایران از یک قدرت منطقه‌ای به قدرتی جهانی تبدیل شده است
دبیر مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در این نشست به تبیین جایگاه ایران در تولید علم جهانی پرداخت و گفت: توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف ناشی از رشد و قدرت علمی آن است.

آیت الله رضا رمضانی با بیان اینکه ایران در برخی از حوزه‌های علمی جزء ۱۰ کشور برتر جهان بوده و در رتبه بندی علمی جهانی رتبه ۱۶ را داراست، افزود: ایران آمادگی دارد که تجارب و دستاورد‌های علمی خود را به اشتراک بگذارد.

وی همچنین روابط ایران و ونزوئلا را عمیق و راهبردی دانست و تأکید کرد: بر اساس مبانی دینی ما «ظلم کردن» و «پذیرش ظلم» نکوهش شده است و در مقابل بر کرامت و عدالت تاکید شده است.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت (ع) یادآور شد: امام خمینی (ره) درس بزرگی به ملت ایران و ملل جهان داد و این درس این بود که ما می‌توانیم در برابر ظلم بایستیم و در مسیر تمدن سازی قرار گیریم.

وی با بیان اینکه، امام خمینی (ره) به چهار اصل باور و ایمان داشت؛ ایمان به پروردگار، ایمان به هدف، ایمان به مسیر و ایمان به مردم را به عنوان این چهاراصل نام برد و افزود: امام (ره) بر اساس این چهار باور و رکن ایمانی انقلاب کرد و تغییراتی را در ایران و جهان بوجود آورد و معادلات موجود جهانی را برهم زد.

رمضانی با اشاره به ظلم‌هایی که در جهان از طرف برخی از دولت‌ها صورت می‌گیرد، اذعان کرد: شرایطی که اکنون در جهان است؛ به نوعی مفهوم «بردگی مدرن» به خود گرفته و باید بساط آن را برچید. در گذشته یکصد یا هزاران نفر را به بردگی می‌گرفتند، اما امروزه ملت‌ها را به بردگی می‌گیرند از این رو باید به حقوق انسان‌ها به معنای واقعی احترام گذاشت.

وی ادامه داد: در تفکر شیعی عدالت جایگاه محوری دارد که سمبل آن امام علی (ع) است. بطوریکه متفکرانی نظیر جرج جرداق به آن توجه کرده اند.

رمضانی با بیان اینکه عقلانیت، معنویت و عدالت سه ضلع تفکر شیعی بوده که برخاسته از معارف اهل البیت (ع) هستند، گفت: مسیح (ع) نیز برای اقتدار ملت‌ها خواهد آمد. چه آنکه ما شیعیان نیز معتقدیم حضرت مهدی (عج) برای اقتدار ملت‌ها خواهد آمد و حکومت دست صالحان خواهد افتاد و مستضعفان که تحت ستم قرار گرفتند حاکم خواهند شد و ظالم و مستکبر و ستمگر حذف خواهند شد.

دبیرمجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: آماده ایم تا تجاربی که در طول این سالیان در شرایط تحریم بدست آورده ایم در اختیار کشور ونزوئلا قرار دهیم.

رئیس جمهور ونزوئلا نیز از دبیر مجمع جهانی اهل البیت (ع) تقاضا کرد که سلام ویژه وی را به رهبر معظم انقلاب برسانند.

لزوم تعمیق روابط علمی وآکادمیک ایران و ونزوئلا
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در دیدار با معاون علمی رئیس جمهور ونزوئلا بر لزوم تعمیق روابط علمی و آکادمیک ایران و ونزوئلا تاکید کرد.

عبدالحسین کلانتری اظهارکرد: توافقات و تفاهم نامه‌های منعقد شده در حوزه علم و فناوری باید به مرحله عملیاتی برسند تا هر دو کشور از آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: تبادلات علمی و آکادمیک موجود، متناسب با عمق روابط راهبردی دو کشور نیست و باید اقدامات ویژه و مهمی در این راستا انجام گیرد.

دیگر خبرها

  • وزیر امور خارجه ونزوئلا: ایران همواره حامی حق جهان است
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد
  • اخبار سیاسی ۵اردیبهشت؛ تاکید رهبر انقلاب بر حال خوب کارگران/افتتاح «اومااویا» با حضور رئیسی
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است
  • دشمن برای موضوع حجاب برنامه داشته و نباید بدون برنامه مقابل این دشمن هنجارشکن قرار بگیریم
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • تأکید قاطع «مادورو» بر مخالفت با قیمومیت آمریکا و تحریم‌های جدید