Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:07:14 GMT

پنج درصد زباله ها در کشور دفن بهداشتی می شوند

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۳۳۴۹

پنج درصد زباله ها در کشور دفن بهداشتی می شوند

مشهد- ایرنا- سرپرست دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: هم اینک فقط پنج درصد از حجم کل زباله ها در سطح کشور به صورت بهداشتی دفن می شود.

حبیب راضی روز پنجشنبه در نشست کمیته تخصصی پسماند کلانشهر های کشور در مشهد افزود: ساماندهی پسماندها به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اولویت ویژه دارد لذا بین 17 تا 30 درصد اعتبارات شهرداریها در همین حوزه هزینه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به موضوع مدیریت پسماند اشاره و بیان کرد: پسماندها از سه منظر تولید گازهای گلخانه ای، فرسایش و آلودگی خاک و هزینه کرد منابع مالی خسارات قابل توجهی دارند لذا می بایست در جستجوی راهی بود که خسارات پسماند در هر سه حوزه کاهش یابد.
سرپرست دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور ادامه داد: بر اساس آمار سال پایه مطالعاتی (1395) در سه حوزه یاد شده سالانه 45 میلیارد تومان خسارت ریالی وارد می شود. از کل پسماند جمع آوری شده در کشور 25 درصد بازیافت شده، 75 درصد دفن می شود که از این میزان پنج درصد دفن بهداشتی دارد، برای 27 درصد جمع آوری مکانیزه و هفت درصد تفکیک زباله تر از خشک در مبداء انجام می شود.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزی، در افق پنج سال آینده باید در بازیافت زباله از 25 به 80 درصد، در خصوص دفن از 75 درصد به 20 تا 30 درصد، جمع آوری میکانیزه از 27 به 60 درصد و تفکیک زباله از هفت درصد به 30 درصد دست یافت. بر پایه این چشم انداز در کشور 283 منطقه مدیریت پسماند شهری و روستایی با 123 پروژه پردازش و کمپوست، 264 محل دفن و 18 نیروگاه زباله سوز پیش بینی شده است .
راضی افزود: در کل شهرها و روستاهای کشور روازنه حدود 58 هزار تن زباله با نسبت 70 درصد تر و 30 درصد خشک تولید و از این میزان حدود 75 درصد می شود که تنها دفن پنج درصد آن بهداشتی است.
مسئول روابط عمومی مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز در حاشیه این همایش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان میانگین تولید روزانه پسماند را در این کلانشهر دو هزار تن اعلام و بیان کرد: این میزان در ایام زوارپذیری افزایش می یابد.
فرخنده مداح حسینی افزود: از کل پسماند تولیدی شهر مشهد 25 درصد زباله خشک شامل کاغذ، پلاستیک و شیشه قابل بازیافت است و هم اینک حدود 11 درصد آن بازیافت می شود.
وی ادامه داد: هم این کارخانه کمپوست مشهد روزانه 650 تن پسماند را می پذیرد. همچنین یک نیرگاه برق زباله سوز 660 کیلوواتی در این شهر فعال و ساخت یک نیروگاه دیگر در دست مطالعه است. علاوه بر موارد یک کارخانه بازیافت آسفالت نیز با تناژ قابل توجه در شهر مشهد فعالیت دارد.
مسئول روابط عمومی مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: در سطح این کلانشهر سه و نیم میلیون نفری 48 ایستگاه جمع آوری زباله خشک در محلات مختلف فعالند که شهروندان می توانند در ازای تحویل پسماندهای خشک اقلام مصرفی همچون مواد شوینده و نوشت افزار دریافت کنند.
نشست کمیته تخصصی پسماند کلانشهرهای کشور با حضور مدیران عامل سازمانهای مدیریت پسماند 15 کلانشهر ایران با هدف بررسی راهکارهای علمی و کارشناسی این حوزه و تبادل تجربیات و اطلاعات در مشهد برگزار شد.
6070/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي خدمات شهري پسماند كميته كلانشهرها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۳۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل زباله خشک از درب منزل و ارائه پول به ازای آن

به گزارش خبرگزاری مهر، عسگر جلالیان، معاون بین‌الملل و حقوق بشر وزارت دادگستری در مورد پدیده زباله‌گردی و نقش اتباع خارجی در آن گفت: یکی از اقشاری که در پدیده زباله‌گردی نقش پررنگی دارند، اتباع بیگانه هستند. به طور کلی ما زباله‌گردی را نقض حقوق بشر می‌دانیم و معتقدیم که این پدیده به بهداشت عمومی و سلامت جامعه آسیب وارد می‌کند. لذا باید تدابیری در این خصوص در نظر گرفته شود. در همین راستا قانون مدیریت پسماند در سال ۱۳۸۳ تصویب و سال بعد از آن اجرا شده است.

وی در مورد قانون مدیریت پسماند اظهار کرد: بر طبق این قانون، همه مراحل مربوط به پسماند، از تولید گرفته تا جمع‌آوری مورد بررسی قرار گرفته است. از اواخر سال ۱۴۰۱ ما به صورت جدی به این موضوع ورود کردیم. در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ای برای پیدا کردن قانونی عملیاتی و اجرایی در خصوص پسماندها در نظر گرفته شد. در همین راستا دستگاه‌های متولی و ذیربط در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا مجریان را به اجرای قانون مدیریت پسماندها ملزم کنند.

جلالیان اظهار داشت: در پی اجرای قانون مدیریت پسماند، جلسات متعددی با افراد مختلف، از رئیس سازمان محیط زیست کشور گرفته تا معاون دادستان کل کشور، دادستان تهران و شهردار تهران در این جلسات حضور داشته‌اند. ماحصل این جلسات نقشه‌ای است که برای مدیریت پسماند به شکل صحیح طراحی شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات شهرداری این است که دلیل زباله‌گردی افراد را قبل از هر چیزی کشف کند. بعد از آن کودک زباله‌گرد تحویل پدر و مادرش داده می‌شود و تعهدی برای عدم ادامه فعالیت او گرفته می‌شود. متناسب با شرایط کودک زباله‌گرد، اقدامات لازم در خصوص ساماندهی وی انجام می‌شود. با این حال باید این موضوع را در نظر داشت که بسیاری از این افراد به زباله‌گردی به عنوان شغل ثابت خود نگاه می‌کنند. اکنون بیش از ۵ هزار مجوز شغلی برای سازمان مدیریت پسماند کشور در نظر گرفته تا افراد رسماً به کار مشغول شوند. برای این افراد حقوق حدوداً ۱۵ میلیون تومانی با بیمه در نظر گرفته شده است.

جلالیان اظهار داشت: اکنون شهرداری به جای ۱۵۴ پیمانکار در سطح تهران، با ۱۴ پیمانکار مواجه بوده و بر کار آن‌ها نظارت دارد. به این شکل مافیایی در خصوص زباله‌گردی وجود نخواهد داشت و در صورت حضور زباله‌گرد خارج از منطقه هر پیمانکار، جریمه‌ای در نظر گرفته می‌شود. در همین راستا سامانه نوماند نیز طراحی شده است.

کد خبر 6085496 فائزه نجارزادگان

دیگر خبرها

  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • تعامل مدیریت شهری ساوه برای دفع بهداشتی زباله‌ها ضروری است
  • ناگفته‌هایی از مزایده زباله در ایران / پول‌سازی ۱۰ میلیارد دلاری آشغال‌ها در سال
  • پاکسازی ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • تحویل زباله خشک از درب منزل و ارائه پول به ازای آن
  • پسماند و مشکلات فراوان در کردستان
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله گرد‌ها ؟
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله‌گرد‌ها؟