Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:08:55 GMT

تشکیل دولت لبنان در ایستگاه پایانی

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۳۹۰۰

تشکیل دولت لبنان در ایستگاه پایانی

بیروت-ایرنا- در حالی که تحرکات و دیدارها میان سران گروه های سیاسی و مقام های لبنانی افزایش یافته است، رئیس جمهوری این کشور تاکید کرد که دولت لبنان تا تولد فاصله بسیار کمی دارد.

به گزارش ایرنا، «میشل عون» ظهر امروز (پنج شنبه) در جمع خبرنگارانی که در کاخ ریاست جمهوری «بعبدا» حاضر شده بودند، گفت: دولت لبنان به زودی تشکیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه دیدارهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری مقام ها و مسئولان و سران گروه های سیاسی، دیروز و امروز نیز کاخ بعبدا و «بیت الوسط» مقر «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه نقطه کانون توجهات رسانه های لبنانی و عربی است.
علاوه بر دیدارهای میشل عون و سعد الحریری، دیشب در اتفاقی منحصر به فرد، سرانجام «جبران باسیل» رئیس حزب «جریان ملی آزاد» و وزیر خارجه، در دفتر حزبش «ملحم الریاشی» از سران ارشد دیگر حزب بزرگ مسیحی یعنی «نیروهای لبنانی» را ملاقات کرد تا به گفته رسانه ها، پایانی باشد بر اختلافات چند ماهه اخیر میان این دو حزب که گره مسیحی را در راه تشکیل دولت بوجود آورده بود.
از خرداد ماه که فرایند تشکیل دولت در لبنان آغاز شد، یکی از مهم ترین گره ها، سهم خواهی حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» بوده که فراکسیون آن در مجلس دارای 15 عضو است و 4 یا 5 وزیر را در دولت طلب می کرد، اما با مخالفت عون و باسیل و دیگر گروه ها روبرو بود. نیروهای لبنانی علاوه بر خواستن این تعداد وزرا، همواره اصرار داشت تا یا یکی از وزارت های کلیدی «دفاع، خارجه، کشور و دارایی» را داشته باشد یا منصب معاون نخست وزیر که معمولا سهم رئیس جمهوری است.
برخی منابع نزدیک به ریاست جمهوری لبنان نقل کردند که عون بالاخره راضی شده تا منصب معاون نخست وزیر را در کابینه به نیروهای لبنانی واگذار کند اما وزارت دادگستری که همواره خواسته یاران جعجع بوده را جزو سهمیه خود نگه دارد، تا روند تشکیل دولت سرعت گیرد و یکی از بزرگترین موانع از سر راه برداشته شود.
الریاشی پس از دیدار با باسیل همان شب هنگام به بیت الوسط رفت و با الحریری به گفت و گو نشست.
وی پس از رایزنی با نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه، از فضای مثبت دیدارهایش با باسیل و الحریری گفت و پیش بینی کرد که تا 48 ساعت دیگر دولت لبنان متولد شود.

**تعجیل و تسریع در تشکیل دولت برای چیست
در حالی که بسیاری با طولانی شدن فرایند تشکیل کابینه از 3 خرداد امسال، به وجود گره های خارجی و مانع تراشی آمریکا و رژیم عربستان سعودی اذعان می کردند، به وضوح مشخص است که با مشغولیت این دو کشور در پرونده قتل و ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول، راه برای تشکیل دولت در لبنان هموار شده است.
روزنامه ها، رسانه های لبنانی، ناظران سیاسی و حتی مقام های هر دو جریان سیاسی 14 و 8 مارس در روزهای اخیر تأکید کرده اند که پس از دیدار میشل عون با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، پاریس به بیروت چراغ سبزی نشان داده و اصرار دارد که لبنان از فرصت مشغولیت عربستان بهترین استفاده را بکند، و پیش از فروکش کردن مساله خاشقچی، الحریری دولتش را سریعتر تشکیل دهد.
این در حالی است که این هفته آمریکا برای ایجاد گره ای جدید در تشکیل دولت لبنان نام حزب الله را در میان سازمان های تبهکار قرار داد، تا به خیال خود نگذارد مقاومت در دولت لبنان نماینده داشته باشد.
کاری که واشنگتن مشابه آن را بلافاصله پس از روشن شدن نتایج انتخابات پارلمانی لبنان در اردیبهشت ماه گذشته انجام داد، و با مشخص شدن اینکه مقاومت و احزاب و شخصیت های نزدیک به آن توانسته اند اکثریت مجلس لبنان را به دست آورند، حزب الله را در لیست سیاه تروریسم قرار داد و اشخاصی از شاخه سیاسی آن را تحریم کرد، و 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس نیز به سرعت زیر این تحریم ها را امضا کردند تا نگذارند، حزب الله در کابینه و فرایند سیاسی لبنان نقش ایفا کند.
اما از رئیس جمهوری و رئیس پارلمان لبنان گرفته تا خود سعد الحریری و سمیر جعجع همواره تاکید کردند که سیاست در لبنان به گونه ای نیست که گروهی ، دیگری را کنار بزند.
دولت آمریکا حتی زمانی که مطرح شد، وزرات بهداشت و درمان لبنان، که از وزرات های خدماتی مهم در این کشور محسوب می شود، به حزب الله اختصاص خواهد یافت، تهدید کرد که کمک های خود را به این وزرات و بخش سلامت لبنان قطع کرده و بخش درمان لبنان را تحریم می کند.

**افزایش وزرای حزب الله در دولت جدید و رویارویی با آمریکا
در حالی که گروه های سیاسی لبنانی همواره بر سر برخی وزرات های خدماتی از جمله بهداشت با بودجه ای 550 میلیاردی رقابت می کنند و تهدیدهای آمریکا را مانعی برای دستیابی حزب الله به این وزراتخانه می دانستند، سعد الحریری چندی پیش به صراحت اعلام کرد که هیچ مانعی برای اعطای سکان هدایت وزارت بهداشت به حزب الله وجود ندارد.
از این رو، منابع آگاه نیز به خبرنگار ایرنا تأکید کردند برای خنثی کردن فشارهای آمریکا و همکاری با نخست وزیر حزب الله شخصی را معرفی خواهد کرد که از اعضای حزبی آن نیست اما شخصیتی مستقل، فعال و آگاه در پایگاه مردمی مقاومت است.
بنابراین نام دکتر «عماد شمص» برای تصدی وزرات بهداشت لبنان به سعدالحریری ارائه شد که وی از این اقدام هوشمندانه حزب الله استقبال کرد.
اینک حزب الله در دولت آینده به جای 2 وزیر، 3 کرسی وزارتی خواهد داشت و این موفقیتی قابل توجه در رویارویی با آمریکاست که تلاش می کرد مقاومت را از کابینه لبنان دور کند.
منابع آگاه به خبرنگار ایرنا گفتند که «محمد فنیش» نیز وزیر مشاور در امور پارلمانی خواهد بود و «محمود قماطی» در وزارت صنعت جایگزین «حسین الحاج حسن» خواهد شد.
خاورم**2054*1049

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان ميشل عون تشكيل دولت لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۳۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای هفته‌های آخر لیگ کارگروه رصد تشکیل شده است

نائب رئیس فدراسیون فوتبال گفت: به دلیل حساسیت‌های هفته‌های پایانی لیگ برتر کارگروهی تشکیل شده است تا مسابقات آتی را از همه جهات به دقت نظارت و بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی محمد نبی در پاسخ به اینکه فدراسیون فوتبال برای مدیریت حساسیت هفته‌های پایانی لیگ برتر چه تدبیری اندیشیده است، اظهار کرد: ۲۴ هفته از رقابت‌های لیگ امسال را پشت سر گذاشتیم و به هفته‌های پایانی نزدیک می‌شویم. در بالای جدول رقابت سختی بین استقلال و پرسپولیس وجود دارد. به دلیل همین حساسیت‌ها، جلساتی را در فدراسیون برگزار کردیم که طی آن کارگروهی تعیین شد تا همه مسابقات هفته‌های پایانی را با دقت نظارت و بررسی کند و مشکلی ایجاد نشود.

وی افزود: این کارگروه از همه جهات مسابقات هفته‌های پایانی را نظارت خواهد کرد و تمام بازی‌ها به دقت مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. تیم‌ها در این خصوص نگرانی نداشته باشند.

نائب رئیس فدراسیون فوتبال درباره واگذاری تیم‌های بزرگ پایتخت اضافه کرد: بخش خصوصی با مطالعه و تجزیه و تحلیل خاص خود وارد عرصه ورزش می‌شود و همه موارد و شرایط را پیش از ورود، ارزیابی کرده است چراکه باید به اهدافش برسد. یکی از این موارد نرخ بازگشت سرمایه است که باید روی آن حساب کرد. از سوی دیگر بحث درآمد پایدار هم مطرح است که این موارد می‌تواند به توسعه فوتبال کمک کند و نتایج آن را در استقلال و پرسپولیس خواهیم دید.

به گزارش ایمنا، آئین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی دیروز با حضور کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان، سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، سیدمحمدشروین اسبقیان، معاون توسعه ورزش قهرمانی، مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و نمایندگان مالکان جدید سرخابی‌ها برگزار شد.

بر این اساس در این جلسه مشخص شد که ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های تابعه آن شامل پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی پارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز به بانک‌های شهر (۳۰ درصد)، ملت (۲۰ درصد)، تجارت (۲۰ درصد)، صادرات (پنج درصد)، رفاه (پنج درصد) و اقتصاد نوین (پنج درصد) انتقال پیدا کرد.

استقلال تهران هم‌اکنون با ۵۳ امتیاز در رده نخست قرار دارد و پرسپولیس با یک اختلاف امتیاز در جایگاه دوم لیگ برتر جای گرفته است.

منبع: ایرنا کد خبر 747834

دیگر خبرها

  • تشکیل کارگروه رصد: برای هفته‌های آخر لیگ
  • برای هفته‌های آخر لیگ کارگروه رصد تشکیل شده است
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است
  • صهیونیست‌های پنهان‌شده در یک خانه شکار نیروهای لبنانی شدند
  • شهادت و زخمی شدن ۸ لبنانی در حمله رژیم صهیونیستی
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • شهادت یک نفر در حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در لبنان + جزئیات
  • حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به یک خودرو در جنوب لبنان