Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- بهره گیری از دیدگاه های علمی و دانشگاهی یکی از راهکارهای رفع چالش های اقتصادی کشور به شمار می رود که بارها در کلام مقامات و مسئولان کشور بر به کارگیری از این ظرفیت ها تاکید شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا، عبور از چالش های اقتصادی در شرایط کنونی کشور از اصلی ترین دغدغه های دولتمردان و تصمیم گیران اقتصادی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و اقتصاددانان برای عبور از دشواری های اقتصادی در ماه های اخیر همواره مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی و مسئولان دولت بوده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تازه ترین دیدار‌ خود با سران قوای سه‌ گانه با محوریت مسائل اقتصادی بار دیگر بر استفاده از فعالان دانشگاهی در حل مشکلات اقتصادی تاکید کردند.
ایشان قوای سه ‌گانه به‌ ویژه دولت را به استفاده از نظرات و راه ‌حل‌ های اقتصاددانان دلسوز و فعالان بخش خصوصی فراخواندند و گفتند: شرایط کنونی کشور موجب شده است نخبگان و فعالان دلسوز، احساس مسئولیت مضاعف کنند و ظرفیت‌ها و داشته ‌های علمی و تجربی خود را به مسئولان عرضه کنند، بنابراین قدر این فرصت را بدانید و از پیشنهادهای فعالان دانشگاهی و اقتصادی استفاده‌ کامل کنید.
به همین منظور گروه دانشگاه ایرنا در گفت وگو با استادان دانشگاه و اقتصاددانان به نقطه نظرات این گروه از متخصصان اقتصادی کشور برای رفع چالش های اقتصادی پرداخت.
کارشناسان اقتصادی با تاکید بر لزوم به کارگیری ظرفیت های علمی و دانشگاهی برای رفع چالش ها، بر حرکت در مسیر علم اقتصاد تاکید و عنوان می کنند که تنها شنیدن صدای اقتصاددانان کافی نیست بلکه باید پس از بررسی های کارشناسانه، پیشنهادات در مسیر اجرا و عملیاتی شدن قرار گیرند.
خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا دراین خصوص گفت وگویی با سه نفر از اقتصاد دانان «بایزید مردوخی »، «بهمن آرمان » و «علی قنبری » داشته است .

** لزوم رفع مشکلات ساختاری
«بایزید مردوخی » اقتصاددان در تشریح چالش های اقتصادی و راهکارهای موجود به خبرنگار دانشگاه ایرنا گفت: نمی توان از یک دولت چهارساله انتظار معجزه داشت. به طور معمول دولت ها 4 یا حداکثر هشت سال مهلت دارند و در این مدت تمام تلاش و برنامه های خود را بر حل مسائلی چون تامین خوراک، بهداشت، آب، درمان یا امنیت متمرکز می سازند. از این رو می توان گفت تمامی دولت ها تلاش خود را می کنند اما به دلیل وجود مشکلات ساختاری، چالش ها برطرف نمی شوند.
این استاد دانشگاه افزود: مشکلات ساختاری و برخی خلاءهای قانونی در نهاد و ساختارها نیازمند مطالعه دقیق هستند.
این اقتصاددان در ادامه گسترش دیپلماسی و روابط بین المللی میان ایران و کشورهای جهان را راهکاری بر رفع چالش های اقتصادی دانست و عنوان کرد: رابطه با دنیای خارج نیز جنبه دیگری است که کارشناسان باید به بررسی هزینه و فایده های آن بپردازند.
مردوخی افزود: این دو رشته مطالعه و بررسی باید بدون تعصب و جانبداری گروهی و حزبی صورت گیرد تا امیدوار باشیم که به راه راست خواهیم رفت.

** سیاستگذاران، صدای متخصصان را بشنوند
« بهمن آرمان » اقتصاددان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: بخش زیادی از چالش های کنونی کشور نتیجه سوء مدیریت ها و نبود بینش درست و دقیق است.
آرمان با اشاره به رویکردهای گوناگون دولت ها در به کارگیری از نیروهای متخصص گفت: رویکرد دولت ها در به کارگیری از افراد فن گرا (تکنوکرات) متفاوت است. برخی دولت ها در ساختارهای مدیریتی خود از متخصصان و صاحبان فن بیشتر بهره برده و به طوری طبیعی موفقیت این دولت ها در حوزه های گوناگون نیز بیشتر بود اما شماری نیز نسبت به وجود صاحبنظران علمی و متخصصان به ویژه در عرصه اقتصادی بی اعتنایی کردند.
«دستاوردهای بزرگ در دولت ها مدیون به کارگیری نیروهای متخصص و دوری از مرزبندی های جناحی است.»
آرمان افزود: در سال های اخیر استفاده از نیروهای کارآمد و نخبه که برای بار چندم مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، از توجه و نظر دور مانده است. در عرصه اجرایی کشور خبری از متخصصان مستقل نیست و به کارگیری آنان به برخی جناح گرایی ها معطوف شده است.
این استاد دانشگاه معتقد است: تا زمانی که بدنه سیاسی کشور خود را از نظر نخبگان و خبرگان محروم کند بدون شک دچار چالش های زیاد همانند وضعیت کنونی خواهیم شد.
آرمان می گوید: علم اقتصاد با سایر علوم متفاوت است. اقتصاد بر پایه ریاضیات است و برداشت های شخصی در آن جای ندارد. بنابراین پیاده سازی چنین علمی بسیار ساده تر و نتیجه بخش تر خواهد بود.
«فضای استفاده از صاحبنظران و اقتصاددانان به ویژه نخبگان بازار سرمایه باید فراهم شود.»
این اقتصاددان با انتقاد از برخی سیاست های اجرایی در حوزه نفت و گاز و شیوه قیمت گذاری نادرست در مصارف خانگی و صادرات گفت: اجرای برخی سیاست های ناهمسو با آنچه در عرصه بین الملل رخ می دهد، آثار زیانباری چون خروج سرمایه سنگین در کشور را به دنبال داشته است. آرمان افزود: در سال گذشته بر اساس آمار صندوق بین امللی پول حدود 27 میلیارد دلارسرمایه از کشور خارج شده است. بروز چنین چالش هایی ناشی از نشنیدن و بی توجهی به صدای متخصصان و همچنین، بستن درهای مراکز تصمیم گیری و سیاستگذاران به روی متخصصان است.

** بر مبنای علم اقتصاد باید حرکت کرد
«علی قنبری » استاد دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر لزوم اجرای مبانی علمی اقتصاد به ایرنا گفت: راهکارهای اقتصادی شامل مبانی علمی نظری و تئوریک است به گونه ای که تجارت کسب شده از این راهکارها در تمامی کشورها نتیجه بخش بوده و بخش زیادی از مشکلات کشورها را حل کرده است.
وی افزود: چالش های کنونی کشور بیشتر به اقتصاد کلان مربوط است که دارای مبنای علمی و تئوریک است. بنابراین اگر بر اساس آن حرکت کنیم به نتایج مشخص و معینی همانند سایر کشورها دست می یابیم که البته اجرای آن بر اساس میزان توسعه یافتگی کشورها متفاوت است.
این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس عمده مشکلات اقتصادی کشور را نبود بخش خصوصی قوی، دولتی بودن اقتصاد و وابستگی شدید به نفت عنوان کرد و گفت: خروج اقتصاد از نظارت دولت و تقویت بخش خصوصی در کنار رهایی از وابستگی نفتی بخشی از مشکلاتی چون تورم، بیکاری، رکود و مدیریت را در اقتصاد کشور حل خواهد کرد.
وی پیشنهاد داد: هدایت نقدینگی به سوی تولید و مزیت های نسبی و تقویت تولید با هدف رفع نیاز داخلی و صادرات از جمله راهکارهایی است که دولت باید در حل چالش ها به کاربندد.
شناسایی مزیت و ظرفیت های اقتصادی کشور مانند صادرات و گردشگری دیگر راهکارهای مورد اشاره این کارشناس اقتصادی بود که در ادامه افزود: دولت با جذب سرمایه های خارجی و به کارگیری آن در بخش گردشگردی ضمن اشتغالزایی، به ارزآوری و درآمدافزایی کمک خواهد کرد.
این کارشناس اقتصادی در پایان افزود: با فراهم سازی بسترهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای جذب سرمایه گذار، می توان به سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای سرمایه گذاری اطمینان داد.
**9283**1601**

** نظرات فعالان دانشگاهی عملیاتی و اجرا شود
کامران ندری استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) به ایرنا گفت: ایران دارای چالش های جدی در زمینه اقتصاد است از چالش های بانکی و صندوق های بازنشستگی گرفته تا نظام مالیاتی و پرداخت یارانه. دولت ها برای رفع هر یک از این چالش ها باید دارای برنامه باشند تا در کوتاه مدت مقابل پیشرفت مشکل ایستاده و در بلند مدت درصدد رفع آن برآیند.
وی افزود: در شرایط فعلی مسئولان احساس نیازی بر استفاده از دانش چهره های دانشگاهی و دانش آموختگان اقتصاد می کنند. این امر مبارکی است در حالی که پیشتر اینگونه نبود. باید درنظرداشت این احساس ضرورت و نیاز به تنهایی کافی نیست.
این کارشناسی اقتصادی گفت: مسئولیت اداره کشور به طور خاص با دولت و به طور عام با حاکمیت است بنابراین تنها توجه و شنیدن راهکارهای از زبان اقتصاددان و فعالان دانشگاهی کشور کافی نیست بلکه نظرات ارائه شده پس از بررسی باید به مرحله اجرا و عملیاتی برسند.
ندری افزود: مدیران کلان کشور باید راهکارهای درست را تشخیص داده و هرچه سریعتر برای عملیاتی ساختن آن ها گام بردارند.

**9283**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي رهبري فعالان دانشگاهي چالش هاي اقتصادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۴۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند

به گزارش خبرآنلاین لرستان در متن سید فرهاد ناصری نیا آمده است : کار و تلاش لازمه بقا و تداوم حیات بشر و نماد عزت و بالندگی فردی و اجتماعی یک کشور و ملت است .کارگران پرچم داران عرصه اقتصاد مقاومتی و سفیران رشد و توسعه اقتصادی و رونق تولید کشور هستند، و در این راستا هزاران اندیشه خلاق و نو در عرصه تولید و خدمات وجود دارد که رشد و کیفیت تولید و توسعه کشور شاهدی بر این مدعاست.

توجه به قشر زحمتکش و مولد کارگر در طول عمر پر برکت انقلاب اسلامی، میدان دار عرصه تولید و اشتغال بوده و به عنوان عضو موثر و نیروی محرکه چرخه اقتصاد کشور و به مدد تعهد و وجدان کاری و اندیشه های خلاقانه،توانسته است نقش کلیدی خود را در راه توسعه و سازندگی کشور به خوبی ایفا کند.

امروز نیز با همان اراده سترگ و مصمم تر از همیشه، در تلاش است تا با حضور پرشور، نشاط و شورآفرین درجبهه اقتصاد و تولید، مسیر رونق و شکوفایی اقتصادی و جهش تولید را بیش از پیش هموار نماید؛ شکی نیست که حمایت از کالای ایرانی، حمایت مستقیم از کارگران و زحمتکشان عرصه تولید ، گامی بلند در جهت رونق و پویایی چرخه اقتصاد کشور خواهد بود.

اهمیت دادن به کار و تولید و تکریم کارگر ایرانی به عنوان یک ارزش و یک وظیفه عمومی است و کار و کارگر زمانی برای یادآوری این ارزش‌هاست . ما نیز با گرامیداشت این روز تلاش خواهیم کرد تا گوشه‌ای از زحمات آنان را قدردانی کنیم.

اینجانب به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ کار و تولید هفته کار و کارگر را به همه تلاشگران و کارگران عزیز و دست اندر کاران تولید صمیمانه تبریک عرض می نمایم توفیق روزافزون همراه باسلامتی و سعادتمندی شما را از درگاه پروردگار مسئلت می نمایم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898925

دیگر خبرها

  • چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • قابل توجه فعالان اقتصادی
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • خندان و با انگیزه: رونمایی از اولین نسخه پائز در ایران
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند