Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@05:08:09 GMT

۹۰درصد مردم جهان در هوای بسیار آلوده زندگی می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۴۴۹۶

۹۰درصد مردم جهان در هوای بسیار آلوده زندگی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر ،بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) طی ماه می سال ۲۰۱۸، سالانه در حدود ۷ میلیون نفر در سراسر جهان و بیشتر در کشورهای درحال‌توسعه به دلیل آلودگی هوا در فضای باز و بسته جان خود را از دست می‌دهند.

همچنین به‌طورکلی از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان ۹ نفر در هوای بسیار آلوده و حتی خطرناک زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سولماز احدی» کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: با استناد به بانک داده سازمان بهداشت جهانی تخمین زده‌شده سالانه در حدود ۷ میلیون نفر در اثر تنفس ذرات معلق ریز در هوا به بیماریهای سکته مغزی، قلبی، سرطان ریه، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه و عفونت‌های تنفسی مبتلا می شوند.

به گفته احدی، ‌ در سال ۲۰۱۶، حدود ۴.۲ میلیون مرگ به دلیل آلودگی هوا در فضای آزاد رخ داده و سهم آلودگی هوا در فضای بسته در همین زمان حدود ۳.۸ میلیون نفر بوده که بیشترین سهم مربوط به زنان و کودکان بوده است.

آلاینده PM۲.۵ حاوی آلاینده‌هایی مانند سولفات، نیترات و کربن سیاه است که بیشترین خطر را برای سلامت انسان دارند. با استناد به آمار سازمان بهداشت جهانی در حدود یک‌چهارم (۲۴%) از کل مرگ و میر بزرگ‌سالان از بیماری‌های قلبی، ۲۵درصد از سکته مغزی، ۴۳ درصد از بیماریهای انسدادی ریه و ۲۹ درصد از سرطان ریه به دلیل آلودگی هوا رخ می دهد.

در حال حاضر اطلاعات آلودگی هوای بیش از ۴۳۰۰ شهر در ۱۰۸ کشور جهان در پایگاه داده کیفیت هوا در سازمان جهانی بهداشت WHO سال ۲۰۱۸ قرار دارند و این پایگاه جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی جهانی در مورد آلودگی هوا محسوب می شود. از سال ۲۰۱۶، اطلاعات بیش از ۱۰۰۰ شهر به پایگاه داده سازمان بهداشت جهانی اضافه‌شده که نشان می‌دهد که کشورهای بیشتری به اندازه گیری و اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا اقدام کرده اند.  کمترین اطلاعات وضعیت آلودگی هوا (ایستگاههای سنجش آلودگی) در کشورهای آفریقایی و برخی از مناطق غربی اقیانوس آرام و بیشترین اطلاعات وضعیت آلودگی مربوط به کشورهای اروپایی است .

کارشناس شرکت کنترل کیفت هوای تهران اضافه کرد: در این بانک داده، غلظت متوسط ذرات ریز معلق (PM۱۰ و PM۲.۵) شهرهای مختلف جهان جمع‌آوری‌شده است. بر اساس دستورالعمل WHO حد مجاز سالانه آلاینده PM۱۰ و PM۲.۵، به ترتیب ۲۰ و ۱۰ میکروگرم بر مترمکعب است .

 اطلاعات مربوط به شهر تهران با استناد بر اطلاعات ۱۶ ایستگاه شرکت کنترل کیفیت هوا ذکرشده و همان‌گونه که مشاهده میشود، وضعیت این دو آلاینده در شهر تهران بسیار فراتر از حد مجاز سلامت قرار داشته است. بااین‌وجود همچنان وضعیت شهر تهران نسبت به بسیاری از شهرهای دنیا ازجمله شهرهای منطقه خاورمیانه در وضعیت مناسبتری بوده است. همچنین با توجه به اینکه داده غلظت ذرات معلق در شهرهای مختلف دنیا مربوط به سالهای مختلف بوده و تعداد ایستگاهها، تکنولوژی اندازهگیری، مکان‌یابی و ... در مورد شهرهای مختلف یکسان نیست، امکان رتبه‌بندی دقیق شهرها از نظر آلودگی وجود ندارد.

بر اساس مطالعه سازمان بهداشت جهانی در حدود ۹۰ درصد از مردم در سراسر جهان، هوای آلوده نفس می‌کنند. در سطح جهانی طی ۶ سال گذشته، میزان آلودگی هوا فراتر از حد مجاز بوده و روند ثابتی داشته و تنها در برخی از بخش‌های اروپا و آمریکا در حال کاهش است. بالاترین سطح آلودگی هوا در منطقه شرق مدیترانه و آسیای جنوب شرقی مشاهده‌شده و میانگین سالانه آن بیش از ۵ برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی بوده و به دنبال آن شهرهای با درآمد کم و متوسط در آفریقا و غرب اقیانوس آرام قرار دارند.

کد خبر 4433988 نورا حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: آلودگی هوا شهر تهران اربعین ۹۷ شورای شهر تهران شهرداری تهران نیروی انتظامی وزارت آموزش و پرورش شهر تهران اربعین 97 کنگره ملی خانواده محمد علی افشانی قوه قضاییه بیمه سازمان تامین اجتماعی خانواده پلیس راهور سردار حسین اشتری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۴۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الزام اقدام عملی سازمان جهانی بهداشت برای غزه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: دکتر بهرام عین اللهی تصریح کرد: بسیاری از نیرو‌های سلامت، پزشکان و پرستاران ما به‌صورت روزانه به ما مراجعه می‌کنند و از صحنه‌هایی که مشاهده می‌کنند، بسیار متاثر هستند و آماده اعزام و ارائه کمک‌های انسانی، دارویی و درمانی هستند.
وی افزود: متاسفانه اقدام عملیاتی خوبی انجام نگرفته و این ناتوانی سازمان‌های جهانی در استکبار جهانی و امپریالیسم آمریکا و کشور‌هایی همچون فرانسه و انگلیس و آلمان نشان‌دهنده این است که به گفته‌های خود هیچ اعتقادی ندارند.
وزیر بهداشت گفت: در حوزه سلامت ما تحقیقات سازمان بهداشت جهانی را داریم. این سازمان تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارد که یکی از این تقسیم‌بندی‌ها، منطقه مدیترانه شرقی است که در این منطقه اخیرا انتخاباتی انجام شد و حنان حسن بلخی به عنوان رئیس منطقه شرق مدیترانه انتخاب شدند و به ایران سفر کردند که امروز سومین روز سفر ایشان است و ابتدا به اصفهان رفتند.

دیگر خبرها

  • سازمان بهداشت جهانی باردیگر خواستار حمایت از بیمارستان‌های غزه شد
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳
  • مشکلات آلودگی آب سرخون به نفت هنوز وجود دارد
  • ایران مرجع بهداشت منطقه است
  • ایران برای سازمان بهداشت جهانی یک کشور مرجع است
  • تأکید امیرعبداللهیان بر نقش سازمان بهداشت جهانی برای کمک به غزه
  • تاکید امیرعبداللهیان بر نقش سازمان بهداشت جهانی برای کمک به غزه
  • (عکس) حجاب مدیرکل منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در دیدار امیرعبداللهیان
  • تلاش سازمان جهانی بهداشت برای انتقال مجروحان غزه به سایر کشورها
  • الزام اقدام عملی سازمان جهانی بهداشت برای غزه