Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اجرایی فرماندار سروآباد گفت: احداث سد داریان در منطقه عامل حذف و نابودی سطح بالایی از باغات درجه یک انار شهرستان سروآباد بویژه در حوزه روستایی سلین بوده که مستلزم پیگیری جدی مسئولان برای احیای باغات است.

به گزارش ایسنا، محمود عبدی، معاون اجرایی فرماندار سروآباد در آیین افتتاحیه جشنواره انار اظهار کرد: مساحت باغات انار سروآباد ۳۵۰ هکتار است که از این میزان ۲۸۰ هکتار آن باغات بارور و ۷۰ هکتار غیربارور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متوسط تولید انار ۱۸ تن در هر هکتار است و میزان پیش بینی تولید انار در سال جاری 5000 تن بوده است.

عبدی اعلام کرد: بیشترین میزان برداشت در واحد هکتار در این شهرستان ۳۰ تا ۳۵ تن و مربوط به باغات درجه یک است که شرایط استاندارد، تغذیه مناسب و عملیات به‌باغی در آن رعایت شده است.

وی ارقام انار در شهرستان سروآباد را شامل ملس، رباب و ارقام بومی اورامان ذکر کرد و گفت: سروآباد در تولید انار از لحاظ سطح و میزان در استان کردستان رتبه اول را داراست. بیشترین مساحت باغات انار و تمرکز این محصول در روستاهای گواز، بلبر، ژیوار، سلین، رودبار و دلمرز است و بیشترین میزان مصرف انار به صورت تازه خوری و در بازارهای داخلی صورت می گیرد و مابقی نیز به صورت آب انار، رب انار، رنگ رزی و دارویی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

عبدی، افت محسوس در مهرماه و آبیاری نامنظم در بعضی از باغات را عامل ترکیدگی در باغات انار دانست و تصریح کرد: در این خصوص مدیریت مناسب در زمینه آبیاری و تغذیه پیشنهاد شده است.

 معاون فرماندار سروآباد خاطرنشان کرد: شهرستان سروآباد با وسعتی معادل ۱۲۰۰ کیلومتر مربع در جنوب غربی استان کردستان قرار گرفته است. این شهرستان از دو شهر سروآباد و اورامان تخت تشکیل شده و طبق آخرین سرشماری، این شهرستان دارای ۴۵ هزار نفر جمعیت است.

محمدرشید شریفی، رئیس شورای روستای ناو در استان کردستان در آیین افتتاحیه جشنواره انار اظهار کرد: روستای ناو آخرین روستای شهرستان سروآباد است که ۹۷ کیلومتر از مرکز سروآباد فاصله دارد. این روستا دارای ۱۴۸ خانوار مشتمل بر ۴۸۵ نفر جمعیت است. این روستا دارای بافت سنتی، مدرسه و مرکز بهداشت است اما جاده ارتباطی آن بسیار نامناسب بوده که امیدواریم فرمانداری نگاه ویژه‌ای به این روستا داشته باشد. ما این موضوع را به وزارت خانه هم ارجاع داده‌ایم اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

محمد علی سجادی، رئیس شورای اورامان هم در ادامه این مراسم اظهار کرد: متاسفانه بخش اورامان با جمعیتی بالغ بر 16 هزار نفر به جایگاه واقعی خود و به آنچه که لایق مردم باشد، نرسیده است.

وی ضمن انتقاد از عملکرد نامناسب دولت در این منطقه با اشاره به مشکلات این منطقه عنوان کرد: متاسفانه مدرسه روستای ناو که ظرفیت علمی بالایی دارد نیز به علت کمبود معلم و نیرو در برخی از پایه‌ها تعطیل شده است. همچنین احداث سد داریان به معضلی بزرگ برای مردم منطقه تبدیل شده و با وجود وعده‌های زیاد مسئولان بسیاری از باغات انار و انجیر مردم از بین رفته است. خواسته های کشاورزان منطقه را بارها به گوش مسئولان رسانده و مطرح کرده ایم اما متاسفانه پیگیری نشده است.

وی، روستای ناو را با بیشترین جمعیت و سطح بالای علمی در منطقه وصف کرد و افزود: متاسفانه در این منطقه هیچ نوع توسعه ای صورت نگرفته و امکانات رفاهی در سطح پایینی است.

وی، ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ آب برای توسعه و تولید محصول با کیفیت انار، واگذاری اراضی به بخش کشاورزی، تخصیص آب سد داریان و اختصاص معلم به پایه سوم متوسطه اول مدرسه این روستا را از جمله خواسته‌های اهالی این روستا مطرح کرد.

آیین افتتاحیه جشنواره انار با حضور مردم، مسئولان و اهالی رسانه و خبرنگاران در روستای ناو از منطقه اورامانات استان کردستان برگزار شد. در بخشی از برنامه، کودکان و نوجوانان حاضر در این مراسم با سبدهای انار خود به رقص انار پرداختند. همچنین خبرنگاران، عکاسان خبری و مسئولان حاضر در این مراسم در داخل باغات صعب العبور انار روستای ناو به گشت و گذار پرداختند و با میوه انار پذیرایی شدند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام انار منطقه کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۴۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت جهانی پالنگان نیازمند همت جمعی است

به‌گزارش خبرنگار مهر، آرمان وطن‌دوست عصر چهارشنبه در نشست کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی استان، اظهار کرد: استان کردستان یکی از مقاصد مهم گردشگری در غرب کشور به‌شمار می‌رود که با دارا بودن ظرفیت‌های متنوع طبیعی، فرهنگی و تاریخی مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان افزود: باید با برنامه‌ریزی و مشارکت همه‌جانبه این ظرفیت‌ها در سطح ملی و فراملی معرفی و در راستای تنوع بخشی به تأسیسات و جاذبه‌های گردشگری اقدامات جدی انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به معرفی پالنگان به‌عنوان یکی از روستاهای جهانی گردشگری ایران به سازمان جهانی گردشگری، عنوان کرد: پس از تشکیل کارگروه روستاهای جهانی، ١٣٠ روستا از بین کل روستاهای کشور وارد مرحله اولیه انتخاب شدند که در ارزیابی نهایی این تعداد به ٨ روستا رسید.

وطن‌دوست یادآور شد: روستای پالنگان کردستان یکی از ٨ روستایی است که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این رقابت جهانی شرکت خواهد کرد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان بیان کرد: دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از منابع طبیعی، پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری محیطی، توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری، زیرساخت و اتصال و همچنین بهداشت و ایمنی و امنیت از جمله شاخص‌های اعلام شده از سوی سازمان جهانی گردشگری بوده است.

وطن‌دوست یادآور شد: روستایی که توسط سازمان جهانی گردشگری معرفی شود از اطلاع‌رسانی بین‌المللی و امتیازهای تبلیغاتی به عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی بهره‌مند خواهند شد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان با اشاره به اینکه محتوای موجود در فضای مجازی شامل عکس، فیلم، گزارش و نیز نظر مخاطبان یکی از ملاک‌های مهم انتخاب خواهد بود، بیان کرد: ثبت جهانی روستای تاریخی پالنگان مستلزم همکاری و تلاش همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی، مردم محلی، هنرمندان، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای است.

وی از بازدید کارشناس معاونت گردشگری کشور در روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته جاری به‌منظور بررسی و تکمیل پرونده روستای تاریخی پالنگان برای کاندید قرار گرفتن در مجموعه روستاهای جهانی گردشگری خبر داد و گفت: ارزیابی ثبت جهانی در دو سطح ملی و بین‌المللی انجام می‌شود که تا ۱۵ اردیبهشت فرصت داریم پرونده روستای پالنگان را برای ثبت جهانی تکمیل کنیم.

وطن‌دوست اظهار کرد: ضرورت دارد در مدت‌زمان باقیمانده با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود و ارائه راهکارهای جامع، اقدامات لازم انجام شود.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کردستان در پایان سخنانش با اشاره به برگزاری جشن بزرگ هزار دف در روستای تاریخی پالنگان افزود: این آئین فرهنگی، به‌عنوان یک میراث آئینی و معنوی، امسال در آخرین جمعه فروردین‌ماه با حضور گروه‌های مختلف دف‌نوازی و هنری در روستای گردشگری پالنگان برگزار می‌شود.

کد خبر 6081371

دیگر خبرها

  • بارش‌های پراکنده در منطقه
  • فیلم| تداوم عملیات بازگشایی گردنه تته در کردستان
  • ثبت جهانی پالنگان نیازمند همت جمعی است
  • گلایه از خرابی جاده روستای یله گنبد بخش کوهین در قزوین
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • پالنگان کردستان در رویای جهانی شدن
  • تداوم اجرای عملیات بازگشایی گردنه تته + فیلم
  • حجم سنگین برف گردنه تته کردستان در بهار ۱۴۰۳
  • حجم سنگین برف گردنه تته کردستان در بهار ۱۴۰۳ + فیلم
  • کشاورزان تفتی بقایای هرس شده درختان خود را جمع آوری کنند