Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست -  به گزارش ایران اکونومیست؛ محمد حسین مقیمی روز پنجشنبه در نشست تبیین اسناد توسعه استان تهران با بیان اینکه فرهنگ برنامه محوری در بین مدیران باید نهادینه و اعتبارات استانی هم بر اساس برنامه ریزی توسعه ای توزیع شود تاکید کرد: باید به تهیه، تصویب، اجرا و نظارت برنامه ها بها داد و متوجه بود که برای تدوین یک برنامه زمان صرف شده که متعلق به مردم است و به نتیجه نرسیدن شان نیز اجحاف در حق مردم به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: پنج برنامه توسعه قبل از پیروزی انقلاب تدوین و اجرا شد و طی 40 سال گذشته هم پنج برنامه، که می توان تخمین زد 70 درصد اقدامات انجام شده در این مدت بر اساس اسناد و برنامه ریزی های توسعه ای بوده است.

استاندار تهران گفت: میزان اجرای برنامه های توسعه ای در حد 50 درصد بود و فقط برنامه سوم بیشترین میزان تحقق را داشت.

وی به علل تحقق نیافتن برنامه های توسعه ای اشاره و اضافه کرد: نخست اینکه این برنامه ها بر اساس طرح آمایش سرزمین نبوده و مبتنی بر آمار تخمینی تدوین شده است.

مقیمی افزود: از سوی دیگر مداخله های منطقه ای به مانعی در برابر اجرای برنامه های توسعه تبدیل شده بود و فشارهای وارده به مدیران استانی برای اجرای طرح های مدنظر مداخله گران، مسئولان استانی را از مسیر اجرای برنامه ها منحرف می ساخت.

استاندار تهران گفت: عمل نکردن به برنامه و مداخله در طرح ها ثمره ای جز انبوهی از طرح ها و پروژه های نیمه تمام نداشت.

وی با بیان اینکه بنا بود در اجرای برنامه ها به توسعه متوازن و پایدار دست یابیم یادآورشد: برای دستیابی به چنین توسعه ای باید همه جوانب و مسائل و ابعاد اجتماعی و فرهنگی طرح ها را در نظر داشت.

مقیمی اظهار داشت: بی توجهی به ابعاد مختلف بخصوص در حوزه اجتماعی و فرهنگی در اجرای برنامه های گذشته، باعث شد با وجود پیشرفت، چالش های جدی هم برای کشور ایجاد شود.

استاندار تهران گفت: امروز همه افراد موثر در جامعه و مداخله گران پذیرفته اند که توسعه باید بر اساس سند باشد و از همین رو سند 20 ساله را مد نظر قرار داده اند تا بتوان در سال 1404 الگویی عملی به منطقه ارائه داد و در خاورمیانه حرف اول را زد.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اشکال های برنامه ریزی های قبلی تدوین آن در مرکز و ابلاغ برای اجرا در استان ها بود که این روند با تشکیل شورای برنامه ریزی استان ها تغییر یافت و بنا شد تدوین اسناد از پایین به بالا باشد.

مقیمی ادامه داد: در این شیوه استان ها تلاش کردند شهرستان ها را در تصمیم گیری ضعیف و کمرنگ در نظر بگیرند و به این طریق شکل جدیدی از مشکلات بخصوص در روستاها و مناطق محروم ایجاد شد.

استاندار تهران با بیان اینکه مسائل تهران به علت پایتخت بودن، تاثیر ملی، منطقه و خاورمیانه ای دارد، بر لزوم دستیابی تمام مسئولان این استان به وحدت نظر و عمل تاکید کرد.

وی همچنین بر لزوم برنامه گرایی دستگاه ها تاکید و خاطرنشان کرد: اجازه ندهیم برنامه توسعه استان دستخوش تغییر قرار گیرد، به توسعه روستاها بها دهیم و متوجه باشیم که بی توجهی به این مناطق می تواند مشکل ساز شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در این نشست گفت: یکی از مهمترین چالش های پیش روی این استان، تداخل نظام تصمیم گیری محسوب می شود که در نظام ملی، استانی و محلی مساله ساز شده است.

نعمت الله ترکی افزود: پنج برنامه توسعه کشور که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اجرا شد، مساله محور بود و پنج سند توسعه هم پس از اتمام هشت سال جنگ تحمیلی تدوین و تصویب شد.

ترکی اظهارداشت: اجرای برنامه های توسعه ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی در سال های پس از جنگ جهانی قابل قبول محسوب می شود و اگر گلایه ای وجود دارد به علت انتظار بیشتر در مورد توسعه جمهوری اسلامی است.

ترکی ادامه داد: یکی از فرصت های پیش روی تهران که اگر به آن توجه نشود می تواند به چالش تبدیل شود جمعیت 13 میلیون نفری آن است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه این استان 17 درصد جمعیت کشور را در مساحت نزدیک به هشت درصدی ایران جا داده است گفت: سهم ارزش افزوده تولید شده تهران بتنهایی معادل 23.72 درصد ارزش افزوده کشور است.

وی با بیان اینکه بسیاری از سرانه های ورزشی، بهداشتی و آموزشی استان تهران پایین تر از میانگین کشوری است، اضافه کرد: تراکم جمعیت این استان از 201 قطعه شهری در سال 1335، به یک هزار و 243 نقطه در سال 1395 رسیده است.

ترکی افزود: اولویت نخست برای تهیه سند توسعه استان تهران، در نظر گرفتن سند آمایش بود که تمام هشت فصل آن به اتمام رسیده است و برای دستیابی به توسعه متوازن باید ملاک عمل و تصمیم گیری قرار گیرد.

وی تحقق 80 درصدی سند توسعه تهران تا سال 1400 را موفقیت آمیز برشمرد و این استان را دارای منابع درآمدی قابل توجهی خواند که بهره گیری از آن می تواند وابستگی به درآمدهای نفتی را به صفر برساند.

در این همایش سند توسعه استان تهران براساس اسناد بالادستی و طرح آمایش سرزمین که طی دو سال گذشته تدوین شده، بررسی و تشریح شد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: توسعه مردم استاندار تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۵۰ ویژه برنامه دهه کرامت در سطح استان بوشهر اجرا می‌شود

اکبر قائدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به حضور خدام حرم رضوی در سطح استان اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته خدام روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت وارد استان می‌شوند و در تمامی شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنند.

دبیر جشن‌های زیر سایه خورشید استان بوشهر افزود: برنامه‌ها تا روز سه شنبه یکم خرداد ماه ادامه دارد و در این مدت خدام حرم رضوی در ۶۵ شهر و روستا حضور پیدا می‌کنند.

قائدی ادامه داد: در این مدت بیش از ۴۵۰ برنامه در نقاط مختلف استان با حضور خدام و پرچم بارگاه رضوی توسط خادم یاران و یاوران رضوی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در این برنامه‌ها ۱۳۵ خادم اجرایی در سطح استان حضور فعال دارند.

کد خبر 6097634

دیگر خبرها

  • برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو چیست؟
  • مدیران برای برنامه ریزی استان تهران نیاز‌ها و ضروریات را شناسایی کنند
  • مدیران برای برنامه‌‌ریزی استان تهران نیازها و ضروریات را شناسایی کنند
  • مدیران برای برنامه‌ ریزی در استان تهران نیازها را شناسایی کنند
  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • حضور ۲ هزار ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب قطعی شده است/اتکای برپایی نمایشگاه به بودجه‌ دولتی کم است
  • ۴۵۰ ویژه برنامه دهه کرامت در سطح استان بوشهر اجرا می‌شود
  • احمدوند: در نمایشگاه کتاب برنامه‌های ویژه‌ای برای فلسطین تدارک دیدیم/ کلیه ناشران در فضای مسقف جانمایی شدند
  • گفت‌وگوی مستقیم نامزدهای انتخابات با مردم در «فرصت انتخاب» و «نماینده مردم»
  • طرح آمایش سرزمین با هدف توسعه ورزش در استان اجرا می شود