Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-28@12:23:08 GMT

چه عواملی باعث پرخوابی می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۵۲۶۶

مقدار خواب هر شخص در سنین مختلف، متفاوت بوده و ساعت بیولوژیکی بدن با بالا رفتن سن دچار تغییر و تحول می‌شود اما گاه زمان خوابیدن در فرد تا حدی افزایش می‌یابد که طول روز و شب به خوابیدن اختصاص می‌یابد و شخص عملاً قادر به انجام کار مفیدی نیست. در افراد میانسال متوسط زمان خوابیدن حدود 7 ساعت خواب شبانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور کلی، نوزادان تازه متولد شده تا 2 ماهه بین 12 تا 18 ساعت از روز، نوزادان 2 تا 11 ماه بین 14 تا 15 ساعت، نوپاهای یک تا 3 سال 12 تا 14 ساعت، کودکان 3 تا 5 سال 11 تا 13 ساعت، کودکان 5 تا 10 سال بین 10 تا 11 ساعت، نوجوانان 10 تا 18 سال 8 تا 9 ساعت و بزرگسالان بالای 18 سال نیز بین 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارند. زمانی که بدن به پایین‌ترین دمای خود در 6 ساعت خواب نزدیک شده و نیز مقدار «ملاتونین» ترشح شده به حداکثر خود بعد از 4 ساعت خوابیدن برسد، بهترین کیفیت خواب صورت گرفته است.

خواب بیشتر، زندگی بهتر؟

با وجود اینکه خواب یکی از ضروریات جسمی سالم است ولی از طرفی، بیش از حد خوابیدن نیز خود می‌تواند علامت برخی بیماری‌ها باشد. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد، افرادی که ساعات زیادی در طول روز می‌خوابند، ممکن است مبتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی و دیابت بوده یا خطر مرگ در آنها به مراتب بیشتر شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد افسردگی و شرایط نامساعد اجتماعی- اقتصادی ارتباط تنگاتنگی با خوابیدن بیش از حد دارد و اثرات منفی را بر سلامت جسم و روح می‌گذارد. به عنوان مثال، افرادی که از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند، دسترسی کمتری به مراکز درمانی داشته و همین امر، آنها را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها از قبیل مشکلات قلبی قرار داده که در نهایت خواب زیاد را به همراه دارد.

عفونت‌ ها:گرچه عفونت‌ ها علایم ظاهری بسیاری دارند اما گاهی ممکن است عفونتی در بدن شما در حال گسترش باشد بدون آن که شما متوجه آن باشید یا پزشک تشخیص داده باشد. مثلا در بیماری مربوط به سیستم ایمنی، عفونت ممکن است خود را به شکل خستگی شدید بروز دهد.

آلرژی ها:جالب است بدانید هیستامین و دیگر ترکیب ‌های شیمیایی که بدن برای مقابله با آلرژی ترشح می‌ کند، خواب آور هستند.از سوی دیگر سرفه، عطسه ی ناشی از بوییدن یک گل یا التهاب دستگاه تنفسی به دلیل ورود هاگ ‌ها به درون بینی سبب بی ‌خوابی می ‌شود.

کم ‌خونی: اصلی‌ ترین کار گلبول‌ های قرمز رساندن اکسیژن از ریه‌ ها به دیگر ارگان ‌ها است. وقتی فردی دچار کمبود گلبول قرمز می ‌شود یا اختلالی در عملکرد گلبول‌ ها پیش می ‌آید فرد دچار کم ‌خونی شده و در ضمن به قدری احساس خستگی می ‌کند که از انجام کارهای معمول روزمره برنمی ‌آید.

به‌ هم ریختگی هومورنی:در زنان، کاهش هورمون استروژن در اغلب موارد می ‌تواند سبب کاهش وزن و خستگی، اشتیاق شود.

قطع تنفس در خواب : بعضی افراد با این که شبانه ۸ ساعت یا بیشتر هم می خوابند، باز هم در طول روز خسته اند. Sleep Apnea در واقع قطع موقتی تنفس در خواب است که مدت چندین ثانیه طول می کشد. هر بار که شما دچار این حالت می شوید برای لحظاتی از خواب بیدار می شوید و ممکن است خود شما هم از این بیدار شدن های کوتاه اطلاعی نداشته باشید.

غدای ناکافی: تغذیه ناکافی هم یکی دیگر از دلایل خستگی است. همچنین خوردن غذاهای اشتباه! می تواند چنین مشکلی ایجاد کند. اگر شما روز خود را با خوردن شیرینیجات شروع می کنید، گلوکز خون شما به سرعت افزایش می یابد و به همان سرعت نیز پایین می آید در نتیجه شما پس از مدت کوتاهی احساس کسالت و خستگی می کنید.

افسردگی: افسردگی علاوه بر اینکه بر روی روان اثرات سوء می گذارد، بلکه باعث اختلالات فیزیکی مانند خستگی، سردرد و بی میلی جنسی می شود. اگر به مدت ۲ هفته یا بیشتر به این علایم دچار شدید، احتمالا به افسردگی دچار شده اید.افسردگی به خوبی به روان درمانی و دارو پاسخ می دهد. برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

کم کاری تیروئید (Hypothyroidism): تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن است که در گردن و جلوی حنجره واقع شده است. این غده متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کنترل می کند. هنگامی که فعالیت این غده کم می شود شما دچار خستگی و کسالت می شوید.

دیابت: در افراد دیابتی گلوکز در خون باقی می ماند و توسط سلول ها استفاده نمی شود و به انرژی تبدیل نمی شود.در نتیجه بدن به کمبود انرژی و خستگی دچار می شود. برای آگاهی از علائم دیابت به این پست مراجعه کنید.
کبد چه نقشی دارد؟

70 درصد کسانی که بعد از وعده غذایی ناهار احساس خواب آلودگی دارند دچار کبد چرب هستند و حتما سونوگرافی از کبد انجام دهند، چون کبدشان بیمار است. افرادی که زود احساس خستگی می کنند و با وجود خواب کافی صبح ها به سختی از خواب بیدار می شود به احتمال زیاد دچار بیماری های کبدی هستند. بررسی ها نشان می دهند استراحت و کبد ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و اگر فرد در صورت خواب و استراحت کافی پس از ساعاتی کار کردن احساس کسالت و خستگی زیادی می کند دچار نوعی نارسایی کبدی می باشد. گفتنی است، شناخت نقش کبد در تولید انرژی مشخص می‌کند که چگونه کبد ناسالم می‌تواند سبب احساس خستگی شود. کبد نقش عمده‌ای در تولید انرژی برای بدن دارد.

همانطور که می‌دانید، کبد کلوگز را به کلیگوژن تبدیل می‌کند و برای استفاده‌ی بعدی بدن ذخیره می‌کند. نتایج مطالعات نشان می دهند استراحت ناکافی و خوابیدن در بازه کوتاهی در شب نیز باعث بروز کبد چرب می شود و میل افراد را به خورن مواد غذایی چرب و پر کالری افزایش می دهد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۵۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه عواملی سبب شکست رژیم غذایی می‌شوند؟

اگرچه دلایل مختلف سبب شکست رژیم غذایی می‌شود؛ اما شاید بتوان گفت، یکی از مهم‌ترین علت شکست رژیم غذایی، کم‌خونی و فقر آهن باشد. کم خونی و فقر آهن منجر به میل شدید به شیرینی و احساس ضعف شدید می‌شود و میل به خوردن شیرینی در شکست رژیم غذایی به ویژه در زنان نقش چشمگیری دارد.

رژیم‌های غذایی مختلف و رها کردن رژیم‌های غذایی گذشته از دیگر عوامل شکست رژیم‌های غذایی به حساب می‌آید. هنگامی که رژیم‌های غذایی به طور ناگهانی رها می‌شوند کاهش وزن در رژیم‌های غذایی بعدی سخت‌تر می‌شود.

رژیم‌های غذایی خاص که فرد را به خوردن یک ماده غذایی خاص محدود می‌کنند نیز با شکست مواجه می‌شوند. به عبارت دیگر، رژیم‌های غذایی که در روز‌های هفته فرد را مجبور به استفاده از غذا‌های خاص می‌کنند یا محدودیت‌های بیش از حد را در رژیم اعمال می‌کنند نیز منجر به شکست می‌شوند.

همچنین رژیم‌های غذایی خودسرانه جزو عوامل دیگر شکست رژیم‌های غذایی هستند؛ به منظور جلوگیری از این مولفه می‌توان رژیم‌های غذایی را از متخصصان تغذیه دریافت کرد.

انتظار بیش از حد از خود از عوامل شکست رژیم‌های غذایی به حساب می‌آید. کاهش وزن اصولی به این معنا است که فرد حدود ۲ تا ۴ کیلوگرم در ماه وزن کم کند؛ چرا که کاهش وزن بیش از این مقدار، سبب عوارض متعدد مانند کبد چرب می‌شود. 

برخی متخصصان توصیه می‌کنند به منظور کاهش وزن، روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب نوشیده شود. نوشیدن آب به میزان کافی، سبب دفع سموم می‌شود و بر روند کاهش وزن اثر دارد.

زندگی پراسترس می‌تواند به طور مستقیم با مشکلات تناسب اندام همراه باشد. استرس سبب افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌شود که علاوه‌بر بروز حالات هیجانی ناآرام، تمایل به مصرف کالری بیشتر را افزایش می‌دهد.

اختلالات هورمونی مانند کم‌کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و مقاومت به انسولین از جمله عوامل بازدارنده لاغری هستند. بی‌خوابی و اختلالات خواب بر ریتم متابولیسم و عملکرد هورمون‌های گرسنگی مانند لپتین و گرلین تاثیر می‌گذارد. لپتین مسئول فرستادن پیام‌های دست کشیدن از غذا خوردن به مغز است، در حالی که گرلین گرسنگی را تحریک می‌کند. افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند یا ساعات کمی در شبانه‌روز می‌خوابند دچار سطح پایین لپتین و افزایش گرلین هستند. پس بی خوابی منجر به چاقی می‌شود.

همچنین «سندرم شب‌خوری» از دیگر عواملی است که منجر به شکست رژیم غذایی می‌شود. افرادی که به سندرم شب‌خوری مبتلا هستند؛ بخش اعظم غذا را در طول شب و به دنبال بیداری‌های مکرر دریافت می‌کنند.

احساس گرسنگی نیز از دیگر عوامل شکست رژیم غذایی به حساب می‌آید. رژیم غذایی باید به صورتی باشد که احساس گرسنگی به حداقل‌ترین حالت ممکن برسد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ترکیب بدن نیز می‌تواند سبب شکست رژیم غذایی شود. یافته‌های برخی از تحقیقات بیانگر این است اگرچه زنان نسبت به رژیم‌های غذایی پایبندتر هستند؛ اما به دلیل میزان سطح چربی بدن آنها احتمال شکست رژیم غذایی در میان آنها بیشتر است.

برخی تصور می‌کنند که گرسنه بودن به معنای وزن کم‌کردن است؛ اما گرسنگی به معنای وزن کم‌کردن نیست. بسیاری از افراد با این تصور که گرسنه بودن و دست کشیدن از وعده‌های غذایی به آنها در لاغر شدن کمک می‌کند، زمان‌های زیادی را بدون خوردن غذا طی می‌کنند؛ اما افراد با این کار بیشتر در معرض افزایش وزن قرار می‌گیرند. 

همچنین کمبود ویتامین D سبب مختل شدن پروسه سوختن چربی‌های بدن می‌شود.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • خستگی و خواب آلودگی علت حادثه امروز سمنان
  • روش بسیار آسان برای جلوگیری از خواب آلودگی در هنگام رانندگی
  • تعداد کشته‌های تصادفات نوروزی به ۵۸۵ نفر رسید
  • ◄ کاهش بیش از ۵۰ درصدی تلفات جاده ای / خواب آلودگی و خستگی، مهمترین عامل تصادفات
  • خواب آلودگی راننده پراید در محور دماوند - تهران حادثه آفرید
  • چه عواملی سبب شکست رژیم غذایی می‌شوند؟
  • اگر صبح‌ها با این علائم از خواب بیدار می‌شوید، به پزشک مراجعه کنید
  • ۷۰ درصد تصادفات فوتی استان اصفهان ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده بوده است
  • هشدار محققان نسبت به تاثیر حذف صبحانه بر زندگی
  • عواملی که باعث عقوبت مادی می‌شود + فیلم