تبیین انقلاب اسلامی یکی از اصلیترین مسائل اجتماعی است/ به جای تخریب و مقابله، به همفکری بپردازیم/ تحول در افکار حوزویان ایجاد شده است
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۶۴۴۱
خبرگزاری میزان- رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر تبیین انقلاب اسلامی تاکید دارند و انقلاب اسلامی به نام جمهوری اسلامی شناخته میشود، اگر موضوع تبیین انقلاب اسلامی روشن شود یکی از اصلیترین مسائل اجتماعی مشخص میشود. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، آیتالله محمدتقی مصباحیزدی امروز در دیدار حجت الاسلام قمی رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: در ادبیات سیاسی واژه انقلاب اسلامی در همه دنیا مطرح میشود و از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه بسیاری از نابسامانیهای سیاسی و اجتماعی ما به دلیل عدم شناخت و باور انقلاب اسلامی و تفاوت انقلاب اسلامی با دیگرانقلابها است، بیان کرد: این موضوع میتواند از نظر روانشناسی اجتماعی علتهایی داشته باشد که برخی از علتها قابل گذشت است و درگیریهای داخلی و خارجی سبب شده تا نتوانیم به تبیین انقلاب اسلامی بپردازیم.
وی با بیان اینکه جنگ و مشکلات داخلی سبب شد تا در زمینه تبیین انقلاب اسلامی به خوبی اقدام نشود، گفت:حوزه علمیه تا آمد خود را بشناسد و انقلاب اسلامی را تبیین کند درگیر جنگ شد، البته برخی از کم کاریها نیز سبب شد تا نتوانیم به تبیین انقلاب اسلامی و تفاوت آن با دیگر انقلابها بپردازیم.
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: تحول در افکار حوزویان ایجاد شده است که این موضوع پیش از انقلاب اسلامی وجود نداشت، برای اینکه اسلام ناب و انقلاب اسلامی را معرفی و ترویج کنیم باید ابتدا اسلام را آن گونه که هست بشناسیم.
وی افزود:برای مردم ما این سوال وجود دارد که تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلابها چیست، باید این موضوع تبیین شود که تفاوت جمهوری اسلامی با دیگر جمهوریها چه چیزی است.
رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر تبیین انقلاب اسلامی تاکید دارند و انقلاب اسلامی به نام جمهوری اسلامی شناخته میشود، اگر موضوع تبیین انقلاب اسلامی روشن شود یکی از اصلیترین مسائل اجتماعی مشخص میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی مطرح میکنند که دین برای جامعه اسلامی ضرورت دارد یا خیر و اینکه چه ارتباطی با انقلاب اسلامی دارد، در محافل علمی موضوع ارتباط دین و انقلاب اسلامی مورد بحث قرار میگیرد و اگر پس از ۴۰ سال نتوانیم ماهیت انقلاب اسلامی را برای جامعه اسلامی تبیین کنیم موفق نمیشویم.
رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره) با اشاره به اهمیت اخلاق در جامعه اسلامی عنوان کرد: در گذشته درسهای اخلاق توسط آیت الله مشکینی و آیت الله احمدی میانجی وجود داشت، اما امروز با توجه به طلاب تعداد درسهای اخلاق کم شده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بصیرت اجتماعی یکی از موضوعات مهمی است که متاسفانه از آن غفلت شده، افزود: در شناخت اسلام و فقه کم کاریهای صورت گرفته است و باید به سرعت در این زمینه اقدام شود و اگر بی توجهی کنیم روزی چوب آن را میخوریم.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه دنیا تشنه این است که ما چه میگوییم و تشنه حقیقت است، بیان کرد: یکی دیگر از علتهای عدم موفقیت در تبیین انقلاب اسلامی در مدیریت ضعیف برخی از مسئولین و عدم استفاده از وقت و کوتاهیها است.
رئیس موسسه امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: جنگ با عراق پس از ۸ سال تمام شد و ۳۰ سال است که جنگ تمام شده، اما در این مدت چه اقدامی شد، متاسفانه هنوز برای برخی از حوزویان موضوع انقلاب تبیین نشده است و همچنین برای دیگر اقشار مردم و سایر دنیا کاری نشده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر بخواهیم تحولی جدی ایجاد شود باید فکری نو و اندیشهای جدید ایجاد شود و قدم نخست آن این است که سازمان تبلیغات اسلامی اتاق فکر ایجاد کرده و به هفکری اقدام کند.
وی در پایان بیان کرد: باید به جای تخریب و مقابله با یکدیگر به همفکری بپردازیم و اگر این اقدام انجام شود راه سریعتر به سوی کمال طی میشود و به سرانجام عملی میرسیم. انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: آیت الله مصباح موسسه آموزشی امام خمینی ره انقلاب اسلامی ادبیات سیاسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۶۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051