Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد هماهنگی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری ایران با اشاره به فرسایش آبی در کشور، از اختصاص ۲۲میلیون دلار اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، هوشنگ جزی ظهر امروز در دهمین نشست ستاد هماهنگی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان‌داری سال 97 در سالن جلسات شهید ترحمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: امسال اعتبار مناسبی برای اجرای طرح‌‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اختصاص بیش از 22 میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور عنوان کرد: با این اعتبار ارزی که معادل با هفت هزار میلیارد ریال است؛ می‌توان در 700 هزار هکتار از عرصه‌های در معرض فرسایش آبی در کشور عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری با شیوه مکانیکی و بیومکانیکی انجام داد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه برای نخستین‌بار است که این میزان اعتبار به اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور اختصاص یافت؛ به سهم استان سمنان از این میزان اعتبار اشاره و تصریح کرد: در مرحله نخست بیش از 164 میلیارد ریال اعتبار اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری به استان سمنان اختصاص یافت.

جزی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده بیش از 125 میلیون هکتار از عرصه‌های ملی در کشور را فرسایش آبی تهدید می‌کند افزود: با انجام کارشناسی‌های لازم برای 26 میلیون هکتار از این عرصه‌های ملی واقع در حوزه‌های آبخیز در معرض فرسایش، آمادگی لازم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در این عرصه‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مطالعات اجرای بیش از پنج میلیون هکتار از این اراضی نهایی شده است؛ از تأمین اعتبار برای اجرای فاز مطالعاتی عملیات آبخیزداری برای بیش از 11 میلیون هکتار دیگر از این عرصه‌ها خبر داد و بیان کرد: 9 میلیون هکتار باقیمانده از این اراضی نیازمند تخصیص اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری است و تا کنون هیچ کاری برای این سطح در این زمینه انجام نشده است.

دبیر ستاد هماهنگی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری با بیان اینکه میزان فرسایش و رسوب پشت سدهای کشور زیاد است عنوان کرد: ورود سیلاب به پشت سدها می‌تواند از دلایل این مهم باشد و از این رو باید برای مهار سیلاب و افزایش نفوذ آب در زمین و کاهش تبخیر آب برنامه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا شود تا از منابع آبی موجود بهره‌برداری مناسب صورت پذیرد.

جزی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در ایران کمتر از یک سوم میانگین بارش‌ها در دنیاست اضافه کرد: از طرف دیگر میزان تبخیر آب در کشور نیز بیش از سه برابر میانگین جهانی آن است و این آمار لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور را برای افزایش نفوذ و ذخیره آب در سفره‌های زیرزمینی بیشتر نمایان می‌کند.

وی برنامه‌ریزی مناسب را لازمه اجرای موفق طرح‌های آبخیزداری دانست و با بیان اینکه امروز طرح‌های آبخیزداری باید در 602 حوزه آبخیز کشور اجرایی شود اظهار داشت: با اجرای این طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری شاهد افزایش نفوذ آب در خاک و تزریق آن به سفره‌های آبی زیرزمینی تا 520 مترمکعب در هر هکتار شده و میزان علوفه تولیدی در هر هکتار از مراتع کشور نیز تا 120 کیلوگرم در سال افزایش می‌یابد.

دبیر ستاد هماهنگی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری که قرار است امسال در کشور اجرایی شود افزود: در مجموع 45 نوع عملیات آبخیزداری در این طرح‌ها از عرصه‌های ملی اجرایی می‌شود که شامل جنگل‌کاری، مبارزه با آفات و مدیریت مراتع، اجرای طرح‌های آبخیزداری بیولوژیک و عمرانی و مکانیکی و مواردی از این دست است.

به‌گفته جزی در راستای اجرای این طرح ملی، امسال برای بیش از هشت میلیون هکتار از اراضی ملی کشور سند‌های تک‌برگ کاداستر اخذ می‌شود.

انتهای پیام/ب

۱۲۵میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در معرض فرسایش آبی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۶۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از خردادماه سال ۱۴۰۲ به صورت سراسری در کشور، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند برای حفظ سفره مردم از تورم در سبد غذایی این طرح تعریف شد.

طی چند فاز اجرایی و با گسترش اجرای آن در نهایت، هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و در صورتی که این هفت دهک درآمدی ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند. به عبارتی با استفاده از این طرح، یارانه دهک‌های یک تا ۳ درآمدی به ۵۲۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم تا هفتم درآمدی به ۴۲۰ هزارتومان افزایش یافت.

اما در مرحله جدید اجرایی و شروع دهه فجر، دولت از ۱۷ بهمن‌ماه به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد؛ این فاز جدیدی بوده که «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به بیانی دیگر در این طرح، یک سبد ۱۱ قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران) با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه التفاوت قیمت سبد مبنا سال ۱۴۰۱ با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تامین می‌شود، به این صورت که قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تامین می‌شود.
 
اعتبار جدید (۲۲۰ هزار تومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و خانوار مشمول طرح به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. البته خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کند و امکان جا به جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. به عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد.

از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت خواهد کرد.

براساس اعلام وزارت رفاه مرحله سوم طرح کالابرگ از ۲۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ شروع شده و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا ۲۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت که از زمان شروع طرح تا ۹ اردیبهشت، به صورت میانگین روزانه بیش از ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم انجام شده و این یعنی موفقیت بالای طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوار در مقابل تورم و گرانی. طی ۸۰ روز طرح فجرانه توزیع حدود ۱۳۹ میلیون بسته غذایی صورت گرفته و اثر بسیار خوبی در رونق بازار و تولید کارخانجات صنایع غذایی گذاشته است.

تنها هفت روز تا پایان طرح سه ماهه فجرانه الکترونیک باقی مانده و هنوز دولت برنامه جدید خود را برای ادامه طرح کالابرگ اعلام نکرده است. البته ۱۹ فروردین ماه بود که سیدرضا یحیوی- مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تداوم اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در سال جاری به ایسنا اعلام کرد که در حال حاضر طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در حال اجراست و منابع آن برای مدت سه ماه در نظر گرفته شده بود که در صورت تامین منابع، همین مدل ادامه پیدا خواهد کرد، اما اگر منابع تامین نشود چند مدل طراحی و به دولت ارائه خواهد شد و در صورت موافقت با یکی از مدل‌های ارائه شده، اجرا خواهد شد.

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اعلام کرده بود که در هر صورت حمایت از معیشت مردم ادامه‌دار است اما بستگی به این دارد که در چه قالب و طرحی ادامه یابد.

اکنون باید منتظر اعلام دولت ماند تا مشخص شود که قرار است پس از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته چه مدلی برای مرحله جدید کالابرگ الکترونیک اجرایی شود.

دیگر خبرها

  • ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال یکپارچه سازی می شود
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان
  • هفت روز تا پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • سایت بازیافت در انتظار سرمایه‌گذار/اختصاص ۸ هکتار زمین برای رفع مشکل آرامستان
  • سایت بازیافت شهرداری در انتظار سرمایه‌گذار/اختصاص ۸ هکتار زمین برای رفع مشکل آرامستان شهر