Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@01:42:02 GMT

یزد | قانون جامع آب در کشور تدوین می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۷۸۰۷

یزد | قانون جامع آب در کشور تدوین می‌شود

مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: قانون جامع آب بر مبنای تقسیم‌بندی‌های متداول و مرتبط با حقوق آب در کشور در حال تدوین و تکمیل است. ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱ استانها یزد نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، غلامرضا مدنیان بعد از ظهر امروز در نشست مشترک مدیران و کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای یزد با رئیس کل و قضات دادگستری استان یزد اظهار داشت: وظیفه دولت‌ها در بحث آب در سه بخش دسترسی همه مردم به آب بدون تبعیض، جلوگیری از آلوده شدن آب و اطمینان از تداوم دسترسی همه مردم به آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان پیشینه تاریخی حقوق آب افزود: قانون‌گذار تاکنون به صورت جدی در مباحث آب و عرصه‌های متداول آن وارد نشده و از این پیشینه‌ها و ظرفیت‌های هر بخش در عرصه عمل‌، بخوبی استفاده نکرده است.

مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران تأکید کرد: با توجه به اینکه در تبیین قوانین فقط از مفاهیم اولیه در حوزه آب استفاده شده، در برخی موارد همچون قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، ضد قانون هم عمل شده و به متخلفان پاداش داده می‌شود.

مدنیان در این رابطه تصریح کرد: در آن مقطع گزارشی داشتیم که در هر شبانه روز در کشور، 50 تا 70 چاه غیرمجاز حفر می‌شد که در واقع دلیل آن پاداش دادن به افراد متخلف بود.

وی از وجود چالش‌های حکمرانی آب در ایران خبر داد و افزود: در این رابطه با مباحثی همچون عدم حل مساله مالکیت منابع آب، عدم حل مساله موضوع حقابه‌ها‌، عدم وجود قواعد الزام‌آور حاکم بر نحوه مصرف‌، عدم اجرای دقیق قواعد الزام آور حاکم بر حفاظت از آبها، لزوم ایجاد محاکم اختصاصی آب و اصلاح مقررات ناقص فعلی حقوق آب مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه افراد حق مالکیت بر آب ندارند، یادآور شد: بر اساس مطالعه‌ای که درباره مالکیت آب در 44 کشور انجام شده مشاهده شد که در این کشورها تنها حق دسترسی و بهره‌‌مندی از آب به رسمیت شناخته می‌شود و حقابه وجود ندارد بنابر این باید در ایران هم نظام حقابه‌داری بر مبنای حق استفاده و نحوه مصرف تغییر کند.

این مسئول از قضات دادگستری درخواست کرد تا زمان اصلاح قوانین، عدم ارجاع پرونده به کارشناسان رسمی دادگستری فاقد تخصص در امور آب، ایجاد شعبه‌های تخصصی در مراجع بدوی و تجدید نظر استان‌ها در ارتباط با آب و رسیدگی فوری و خارج از نوبت با توجه به اهمیت حفاظت از آب‌های زیرزمینی را مدنظر قرار دهند.

انتهای پیام/ش

R41376/P1377/S6,76/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۷۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد کجکی سرریز کرد در افغانستان سرریز کرد؟ چرا حقابه ایران را نمی‌دهند؟ دیگر چه بهانه‌ای دارند (فیلم)

عصر ایران ــ‌ سد کجکی در ولایت هلمند افغانستان بر روی رود هیرمند ساخته شده است. هیرمند به دریاچه هامون می‌ریزد که بخشی از آن در سیستان ایران است و برای مصارف شرب، کشاورزی و دامداری مصرف می‌شود. حالا چند سالی است افغان‌ها سدهای کجکی و کمالخان را روی این رود ساخته‌اند و حقابه ایران را بسیار کمتر از میزانی که تعیین شده می‌دهند.

گزارش را ببینید

بهانه آنها این است که خشکسالی باعث شده آب زیادی در هیرمند نباشد اما حالا تصاویری که از هامون صابری منتشر شده نشان می‌دهد این دریاچه پر است. ایرانیان انتظار دارند افغان‌ها حقابه دریاچه هامون را بدهند. این گزارش را در این باره ببینید.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رهاسازی حقابه هیرمند به ایران
  • تدوین طرح جامع فرودگاه پارس آباد
  • سد کجکی در افغانستان سرریز کرد؟ چرا حقابه ایران را نمی‌دهند؟ دیگر چه بهانه‌ای دارند (فیلم)
  • سد کجکی سرریز کرد در افغانستان سرریز کرد؟ چرا حقابه ایران را نمی‌دهند؟ دیگر چه بهانه‌ای دارند (فیلم)
  • حقابه هیرمند از سوی افغانستان امسال رهاسازی شد/ اولویت‌بندی انتقال آب بر اساس نیاز شرب استان‌ها
  • تدوین طرح مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس
  •  اطلاع‌رسانی نقش مهمی در ترغیب مالکین به اخذ سند دارد
  • (ویدئو) مقام ارشد طالبان از سد کجکی بازدید و پرآبی هیرمند را تایید کرد
  • رسانه ها مالکین اراضی و املاک را برای اخذ سند ترغیب کنند
  • در حج تمتع ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر خانه خدا راهی کشور عربستان می‌شوند