Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@18:37:34 GMT

چراغ باستانشناسی در تپه کلار خاموش شده است

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۲۸۳۵۵

چراغ باستانشناسی در تپه کلار خاموش شده است

حسن فاضلی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مدرنیته غرب شاخص های مختلفی دارد و میراث فرهنگی بخشی از شاخص های آن است و در جذب توریست، گردشگری، ثبات فرهنگی و هویت یابی تاثیر دارد گفت: میراث فرهنگی در بسیاری از مسائل نقش بسیاری دارد.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر گرایش جوانان ما به سمت غرب است اظهار داشت: این درحالی که نیاکان ما میراث های گرانبهایی را به یادگار گذاشته اند و باید این میراث ها را معرفی و حفظ کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با عنوان اینکه نقش باستان شناسی در معرفی میراث های گرانبها حائز اهمیت است درباره تپه باستانی کلار گفت: تپه کلار کلاردشت داستان غم انگیزی دارد و به کاوش های باستانی در این تپه میراث فرهنگی و استان توجه نکرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: چراغ باستان شناسی تپه کلار که بخش مهمی از تاریخ مازندران و رابطه ما با شمال غرب ایران بوده خاموش شده است و هیچ شناختی از این میراث نداریم و در نتیجه بی مبالاتی از بین رفته است.

فاضی با بیان اینکه لایه تحتانی تپه کلار به شش هزار سال قبل برمی گردد افزود: این تپه مربوط به چهار هزار سال قبل از میلاد است و هنوز پول پژوهشگران و کاوشگران را بعد از سالها نداده اند.

تپه کلار باتوجه به سابقه دیرینه ای که دارد یکی از نادر تپه های تاریخی است و در ارتفاعات بالای ۱۲۰۰ متری از سطح دریای آزاد قرار دارد.

کد خبر 4434409

منبع: مهر

کلیدواژه: آثار باستانی اداره کل میراث فرهنگی مازندران کلاردشت اربعین ۹۷ اربعین 97 اربعین حسینی گرگان کرمانشاه بوشهر یاسوج خبرگزاری مهر مشهد شهرکرد شیراز خرم آباد مرز مهران مجلس شورای اسلامی سنندج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۲۸۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ پس از ارائه مستندات توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی ورزنه و با تلاش‌های مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و شهردار ورزنه، چادر سفید زنان این شهر ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ به شماره ۲۶۷۳ در فهرست میراث ناملموس ایران ثبت ملی شده است.


پوشیدن چادر سفید زنان ورزنه دلایل تاریخی متعددی دارد، از جمله کشت پنبه مرغوب و وجود صنایع دستی کرباس بافی و سفره بافی و عوامل فرهنگی و دینی که اسلام به پوشیدن رنگ سفید سفارش کرده، علل پوشش چادر سفید این خطه است.


زنان شهر ورزنه معمولاً از پارچه‌های کرباس سفید برای دوخت چادر استفاده می‌کردند، اما اکنون بیشتر با استفاده از پارچه‌های کارخانه‌ای روی آورده‌اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم
  • تن «سنگلج» می‌لرزد!
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است