Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - لندن - ايرنا - شرکت‌کنندگان در همايش «چشم‌انداز و توسعه روابط تجاري انگليس و ايران»، به‌رغم خروج آمريکا از برجام و ازسرگيري مجدد تحريم‌ها، بازار ايران را حائز اهميت و پرسود توصيف کردند.

به گزارش بامداد جمعه ايرنا، حميد بعيدي نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن به‌عنوان نخستين سخنران اين نشست اظهار داشت که روابط اقتصادي تهران و لندن در چارچوب روابط اقتصادي و تجاري با ايران و اروپا در يک بزنگاه تاريخي قرار دارد به‌طوري‌که هرگز تا اين حد راهبردي نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي توضيح داد که همواره روابط اقتصادي دو کشور سنتي بوده اما اين بار اهميت سياسي و استراتژيک ويژه‌اي پيدا کرده است.
سفير کشورمان عنوان کرد که اکنون اتحاديه اروپا و سه کشور اروپايي در سطوح بالاي سياسي، روابط اقتصادي و همکاري‌هاي تجاري با ايران را تشويق مي‌کنند و يک نماينده عالي سياسي اروپايي در تهران در حال بررسي آخرين نحوه تعيين کانال ارتباط مالي و بانکي ميان ايران و اروپا است.
وي با مروري بر مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه پنج به‌علاوه يک، به نقش جک استراو وزير خارجه پيشين انگليس که يکي از سخنرانان اصلي اين نشست بود اشاره کرد و ادامه داد که استراو نقش مهمي در طراحي و آغاز مذاکره ايران با سه کشور اروپايي داشت که در سال 2003 آغاز گرديد.
بعيدي نژاد افزود: اگرچه آن مذاکرات به دليل کارشکني‌هاي آمريکا نافرجام ماند، اما زمينه‌اي شد براي مذاکرات بعدي با گروه پنج به‌علاوه يک که نهايتاً به برجام منتهي شد.
وي گفت: همان‌طور که ملاحظه مي‌کنيد برخي ابتکار عمل‌ها در زمان خودشان ممکن است موفق نباشند اما همه ابتکار عمل‌ها ارزش‌هاي خودشان رادارند که باپشتکار و وفاداري به اصول مي‌توانند به موفقيت نائل شوند.
در اين نشست که در محل اقامت سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن برگزار شد، علاوه بر بعيدي نژاد، لرد نورمن لامونت فرستاده ويژه دولت انگليس در امور تجاري ايران و جک استراو وزير امور خارجه اسبق انگليس سخنراني کردند.
** مخالفت انگليس با آمريکا در برجام گام بزرگي است
لرد «نورمن لامونت» با اشاره به رابطه راهبردي انگليس و آمريکا، گفت: همراهي انگليس با اروپا و مخالفت با آمريکا در موضوع برجام يک‌قدم بزرگ است.
وي افزود: انگليس و اروپا مايل به تداوم برجام هستند. آن‌ها هم به دليل مزاياي برجام و هم به اين دليل که مي‌تواند زمينه‌اي باشد براي گفتگو در موضوعات ديگر در آينده، مايل به حفظ آن هستند.
اين سياستمدار انگليسي گفت: گاهي ايراني‌ها متوجه اهميت اين مساله نيستند که براي انگليس اين کار بسيار بزرگي است که خودش را در معرض مخالفت با آمريکا قرار دهد. البته مي‌دانيم که ايراني‌ها به‌ويژه از اينکه انگليس، متحد آمريکا است دل‌خوشي ندارند. ولي همين همراهي با اروپا و مخالفت با آمريکا براي ما يک‌قدم بزرگ است.
لامونت در ادامه مدعي شد که از تحريم‌ها بيش‌ازحد استفاده ‌شده است و بيان داشت: دولت انگليس معتقد است که تأکيد بيش‌ازحدي روي مساله تحريم شده است.
اين سياستمدار انگليسي تحريم را يک ابزار اقتصادي براي رسيدن به اهداف سياسي توصيف و تأکيد کرد که در مورد ايران، تحريم‌ها بيشتر مردم محروم را هدف قرار داده‌اند. وي در اين زمينه به بحران‌هاي پيش‌آمده در زمينهٔ کالاهاي انسان دوستانه مانند دارو اشاره کرد.
لامونت همچنين تصويب مقررات مسدودسازي را يکي از قدم‌هاي اروپا برشمرد و گفت: در انگليس، و نه لزوماً در بقيه اروپا، همراهي با تحريم‌ها يا تنبيه‌هاي آمريکا يک جرم محسوب مي‌شود.
وي تأکيد کرد که دولت انگليس در حال فشار آوردن بر اوفک (دفتر کنترل دارايي‌هاي خارجي خزانه‌داري آمريکا) است تا بتواند اقلام انسان دوستانه را از تحريم‌ها معاف کند.
رئيس اتاق بازرگاني انگليس و ايران گفت: دولت انگليس اکنون اين اطمينان را از دولت واشنگتن دريافت کرده است که اقلام انسان دوستانه معاف خواهند بود.
او با اشاره به وجود تحريم‌هاي بانکي آمريکا بر سر راه ورود اقلام انسان دوستانه افزود: اين موضوعي است که دولت‌هاي اروپايي براي حل آن تلاش مي‌کنند تا اقلام دارويي، غذايي و محصولات کشاورزي دچار مشکل نشوند.
وي خاطرنشان کرد که رسيدن بانک‌هاي ايراني به استانداردهاي موردنظر اروپا در اينجا اهميت پيدا مي‌کند.
لامونت همچنين ايجاد يک مرکز دريافت و پرداخت متمرکز دريکي از کشورهاي اروپايي که بدون ارتباط با آمريکا بتواند پرداخت‌ها تسهيل کند را به‌عنوان يکي ديگر از مسيرهايي که اتحاديه اروپا دنبال مي‌کند، معرفي کرد.
او ابراز اميدواري کرد که روش‌هاي اتخاذشده تفاوت مثبتي ايجاد کند و خاطرنشان کرد که البته به اين سرعت تجارت به وضع قبلي بر نخواهد گشت، اما سطح اعتماد بالاتر خواهد رفت.
اين سياستمدار انگليسي در ادامه سخنان خود به سقوط ارزش ريال اشاره کرد و گفت: براي کشوري با تراز تجاري مثبت و بدهي خارجي اندک، خيلي بعيد است که ارزش واحد پول آن به اين سرعت سقوط کند. البته اين تأثير تحريم‌ها روي بازار است و تحريم‌ها روي بازار بيشتر تأثير رواني داشته‌اند.
وي تأکيد کرد که نکته مهم براي ايرانيان اين است که بتوانند بهاي نفت صادراتي خود را دريافت کنند و اظهار داشت که در اين خصوص مطلع است که دولت‌هاي اروپايي در حال مذاکره با برخي خريداران آسيايي نفت ايران هستند تا آن‌ها را به خريد دوباره نفت ايران در مقياس بزرگ متقاعد کنند.
فرستاده ويژه دولت انگليس همچنين به سخنان وزير نفت کشورمان اشاره کرد که گفته بود بعيد مي‌داند عربستان بتواند جاي خالي ايران را در بازار نفت پر کند و خاطرنشان کرد که به نظر مي‌رسد بازار نيز موافق اين نظر است و قيمت نفت اکنون به نزديک بشکه‌اي صد دلار رسيده است.
وي در مورد تأثير تحريم‌ها گفت که ايران قبلاً نيز اين وضعيت را تجربه کرده است و بايد دانست که تحريم‌ها به‌مرور تأثيرشان کم مي‌شود.
لامونت اظهار داشت: اگرچه به گفته آمريکا اين تحريم‌ها قرار است سخت‌ترين تحريم‌ها باشند، اما تحريمي که اروپا از آن پيروي نکند نمي‌تواند سخت‌ترين تحريم‌ها باشد.
** تحريم ايران جدي‌ترين اشتباه سياست خارجي آمريکا است
در ادامه اين نشست، وزير امور خارجه اسبق انگليس با اشاره به اينکه آمريکا در اعمال تحريم‌هاي يک‌جانبه عليه ايران در موضع انزوا قرار دارد، گفت: تحريم‌هاي فعلي نه سخت‌ترين تحريم‌ها، بلکه جدي‌ترين اشتباه سياست خارجي آمريکا به شمار مي‌رود.
جک استراو گفت: دوره‌هايي از تاريخ بوده که انگليس راهي جدا از آمريکا انتخاب کرده، اما اين (راه جداي انگليس در موضوع برجام) يکي از مهم‌ترين‌ها به شمار مي‌رود.
وي با اشاره به حمايت انگليس از توافق با ايران ابراز اطمينان کرد که موضع فعلي اين کشور ادامه خواهد يافت و افزود: اگرچه تحت‌فشار هستيم اما آمريکا بايد اين موضوع را هضم کند.
وزير خارجه اسبق انگليس با اشاره به سخن جان بولتون مشاور امنيتي کاخ سفيد که تحريم‌هاي اخير را سخت‌ترين تحريم‌ها ناميده بود، گفت: به نظر او اين تحريم‌ها «انتقام‌جويانه‌ترين تحريم‌ها» هستند چراکه اقشار ضعيف و مردم عادي را هدف قرار داده‌اند.
استراو تأکيد کرد که بخش «انتقام‌جويانه» تحريم‌ها وقتي آشکار مي‌شود که توجه کنيم کالاهاي انسان دوستانه مانند دارو، تجهيزات پزشکي و حتي غذا از سوي مقررات خزانه‌داري آمريکا نيز از تحريم معاف نيستند. وزير خارجه اسبق انگليس تأکيد کرد: در عمل يک بيمار در تهران يا تبريز يا شيراز به خاطر تحريم‌هاي ثانويه نخواهد توانست به دارو دسترسي پيدا کند.
وي گفت:اميدوارم آمريکا از اين کار خود و آسيب زدن به مردم عادي شرم کند.
استراو با اشاره بر انتقام‌جويانه بودن تحريم‌ها تأکيد کرد که اکنون اراده‌اي از طرف بقيه دنيا وجود دارد که نمي‌گذارد تحريم‌ها مطابق ميل آمريکا انجام شود. اين بار اجماع جهاني وجود ندارد و حتي جامعه جهاني مايل است که به آمريکا نشان دهد اين‌گونه تحريم‌هاي يک‌جانبه براي آمريکا هزينه خواهد داشت.
وزير خارجه اسبق انگليس ضمن تأکيد بر اهميت ابزارهاي مالي اروپا گفت که مهم‌تر از آن، اين است که بتوان مقامات واشنگتن را قانع کرد که پشت کردن به معاهدات بين‌المللي که بعد از جنگ جهاني دوم عامل ثبات جهان بوده‌اند، يک اشتباه خطرناک براي خود آمريکايي‌هاست، همان‌طور که براي باقي دنيا هم هست.
سخنرانان ديگر در اين برنامه به جنبه‌هاي ملموس‌تري از تجارت با ايران و تأثير تحريم‌ها اشاره کردند. تام کيا کارشناس مسائل حقوقي ضمن تمجيد از دستاوردهاي انگليس و اتحاديه اروپا در زمينهٔ مخالفت با تحريم‌ها خواستار حفظ واقع‌بيني در زمينهٔ تجارت با ايران شد. وي بازار ايران را بسيار پرسود توصيف کرد و گفت امکان رشد و سود دهي در ايران مانند زمان انقلاب صنعتي است.
انيسه بصيري تبريزي عضو انديشکده روسي نيز در زمينهٔ تحريم‌هاي نفتي نکاتي را بيان کرد و اظهار داشت که روز 5 نوامبر (فرداي تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران) آخر دنيا نخواهد بود. وي توضيح داد که از بين خريداران نفت ايران، چين و هند تغيير چنداني در خريد خود نداده‌اند. وضع ژاپن معلوم نيست و فقط کره جنوبي واردات خود را قطع کرده است.
تبريزي ضمن تأکيد بر کم اثر بودن تحريم‌ها گفت: برخلاف آنچه آمريکايي‌ها روي شيخ‌نشين‌هاي خليج‌فارس حساب کرده‌اند، نمي‌توان مطمئن بود که آن‌ها بتوانند به تقاضاي بازار در صورت قطع صادرات ايران پاسخ دهند.
آندرياس شوايتزر مديرعامل شرکت ارجان کپيتال از ديگر سخنرانان اين نشست نيز اظهار داشت که همواره تجارت در ايران را تجارت تحت تحريم فرض کرده است. او بااين‌حال تأکيد کرد که تجارت با ايران بسيار پرسود و فضاي رشد بسيار زياد است.
شوايتزر فرصت رشد در ايران را حتي بهتر از اروپاي شرقي در دهه 1990 توصيف کرد و گفت: توصيه ما به شرکت‌ها اين است که در اين روزها ايران را ترک نکنند، چون هزينه بازگشت و شروع از صفر خيلي زياد خواهد بود.
وي گفت: در وضعيت تحريم، شرکت‌هاي کوچک خصوصي که وابستگي چنداني به دلار ندارند در ايران موفق‌تر خواهند بود.
در اين نشست که در محل اقامت سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن برگزار شد، افزون بر يک صد تن از فعالان حوزه اقتصادي، سرمايه گذاران و علاقمندان به تجارت با ايران شرکت کردند.
شبد**اروپام ** هـ ن **1379
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۰۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست کمک رئیس رژیم صهیونیستی از آلمان و انگلیس

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس با وزرای خارجه انگلیس و آلمان گفتگو کرد و در واکنش به پاسخ قاطع کشورمان در عملیات «وعده صادق» گفت: «تمام جهان باید قاطعانه و سرسختانه علیه تهدید ایران که به دنبال تضعیف ثبات منطقه است، همکاری کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس و آنالنا بائربوک، همتای آلمانی وی از اولین دیپلمات‌هایی هستند که پس از حمله بی‌سابقه موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌اند.

بائربوک از اتحادیه اروپا خواسته است که تحریم‌های جدیدی را علیه فناوری پهپادی ایران اعمال کند. او روز گذشته گفته بود سفرش به سرزمین‌های اشغالی برای اعلام همبستگی آلمان با این رژیم است.

ادعا‌های رئیس رژیم صهیونیستی در خصوص کشورمان و تنش‌افزایی در منطقه در حالی بیان می‌شود که این رژیم طی ۶ ماه گذشته تمامی نواحی نوار غزه را بمباران کرده و بیش از ۸۰ درصد زیرساخت‌های آن را از بین برده است. این رژیم همچنین اول آوریل در اقدامی تجاوزکارانه به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرده و جمعی از فرماندهان نظامی کشورمان را به شهادت رساند. 

حمله ایران به اسرائیل که بر اساس اصل شناخته شده «دفاع مشروع» صورت گرفته، تاکنون واکنش مقامات غربی را به همراه داشته است. پیش از این، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در هراس از تقویت توان دفاعی ایران و در حمایت از تل‌آویو اعلام کرد آمریکا تحریم‌هایی جدیدی علیه تهران وضع خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • واکنش سفیر ایران به تحریم‌های جدید علیه کشورمان
  • تحریم های هماهنگ آمریکا و انگلیس علیه ایران اعلام شد
  • دور جدید تحریم‌های انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط با عملیات«وعده صادق» تحریم کرد
  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط عملیات «وعده صادق» تحریم کرد
  • فهرست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • تحریم‌های خصمانه جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • درخواست کمک رئیس رژیم صهیونیستی از آلمان و انگلیس