Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@15:34:36 GMT

چه کسانی در معرض ابتلا به سرطان روده هستند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۳۰۳۵۷

چه کسانی در معرض ابتلا به سرطان روده هستند؟

خبرگزاری فارس: فوق تخصص جراحی دستگاه گوارش با اشاره به علائم سرطان روده بزرگ را‌ه‌های پیشگیری از آن را تشریح کرد.

مهدی تهمتن، فوق تخصص جراحی دستگاه گوارش و جراحی چاقی در ارتباط با سرطان روده اظهار داشت: علائم سرطان روده بسیار مخفی و پنهان است و اغلب افراد، آن را با سایر بیماری‌های معمول اشتباه می‌گیرند به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که بیش از ۴ هفته دچار علایم شکمی نظیر تغییر در اجابت مزاج (اسهال یا یبوست) هستند به متخصص گوارش مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: تغییر در عادات روده از جمله اسهال یا یبوست، خونریزی مستقیم یا خون در مدفوع، ناراحتی مکرر شکم، مانند گرفتگی، نفخ یا درد، احساس خالی نشدن کامل روده، ضعف یا خستگی، کاهش وزن نامعلوم از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود و اگر افراد پس از مراحل درمان بهبود نیافتند باید جهت پیگیری درمان و انجام کولونوسکوپی احتمالی به پزشک مراجعه کنند.

این پزشک جراح ادامه داد: توجه به غربالگری سرطان روده در افراد، به‌خصوص کسانی که بالای ۵۰ سال سن دارند باید به یک فرهنگ پیشگیری در جامعه مبدل شود، موضوعی که در کشور توسعه یافته به آن توجه ویژه‌ای می‌شود.

وی رژیم غذایی را یکی از مهمترین عوامل سرطان روده دانست و افزود: افرادی که به طور پیوسته از غذا‌های غربی استفاده می‌کنند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان روده هستند چرا که در این رژیم غذایی، چربی زیاد و میزان فیبر بسیار کم است و چربی به طور مستقیم اثر سمی بر مخاط روده دارد و باعث القاء تغییرات بدخیمی می‌شود.

فوق تخصص جراحی دستگاه گوارش ابراز کرد: افراد چاق بیشتر از سایر افراد در معرض سرطان روده بزرگ هستند و توصیه می‌شود افراد با سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ از ۴۰ سالگی یا ۱۰ سال زودتر از جوانترین فرد مبتلا در خانواده، اقدام به کولونوسکوپی کرده و سپس با مشورت پزشک خود کولونوسکوپی را در سال‌های بعد تکرار کنند، ضمن اینکه نباید از نقش ورزش در کاهش احتمال بیماری‌های معده و روده به سادگی گذشت.

وی اضافه کرد: در صورت تشخیص بیماری در مراحل اولیه شانس موفقیت درمان بقای بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است در حالی که در تشخیص دیرهنگام این میزان به کمتر از ۱۶ درصد می‌رسد، همچنین باید توجه داشت که سیگار، الکل و بیماری‌های التهابی روده امکان ابتلا به سرطان روده را زیاد می‌کند و عواملی نظیر ویتامین‌های A؛ و C؛ و مصرف سبزیجات و میوه‌ها به‌خصوص کلم بروکلی باعث کاهش سرطان می‌شود.

تهمتن خاطر نشان کرد: خوشبختانه اقدامات تشخیصی و درمانی سرطان روده در ایران همتراز با کشور‌های پیشرفته دنیا است به طوری که توانایی و امکانات درمان سرطان‌هایی مانند دستگاه گوارش از جمله معده و روده با کیفیت بالایی در کشور وجود دارد که این امر مبین پیشرفت ایران در حوزه پزشکی به‌خصوص جراحی سرطان است.

منبع: فردا

کلیدواژه: سرطان روده دستگاه گوارش علائم سرطان روده اجابت مزاج یبوست اسهال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۰۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم

چند روزی است که ابتلای ترانه علیدوستی، بازیگر مشهور کشورمان به «سندرم DREES» که برای اکثر افراد شناخته شده نیست، خبر ساز شده است. دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله به این بهانه درباره این بیماری و درمان آن می‌گوید: DREES یک بیماری حساسیتی تاخیری است که با تغییرات پوستی، تغییرات احشاء داخلی و تغییرات سلول های خونی خود را نشان می دهد، شایع ترین علت بروز این بیماری حساسیت های دارویی به داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک‌ها هستند. واکنش های دارویی با تاخیر ٢ تا ٨ هفته ای اتفاق می افتد و علایم بالینی ناشی از آن با ضایعات پوستی کهیر مانند و یا شبیه آبله مرغان بروز کند. همچنین ممکن است درگیری مخاط دهان بروز می کند . اما از آن مهم تر، گرفتاری غدد لنفاوی به شکل گسترده ممکن است بروز کند و درگیری مخاط داخلی بدن نیز ممکن است با علایمی شبیه به هپاتیت حاد بروز کند. مهم ترین اقدام در درمان این بیماری قطع مصرف داروهای مشکوک و استفاده از کورتون‌های سیستمیک و یا سایر داروهای سرکوب سیستم ایمنی است. در موارد خفیف ببماری بهبود یابنده است. تشخیص زودرس بیماری در درمان آن بسیار موثر است./خبرآنلاین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟