Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@21:40:00 GMT

چطور خمیازه نکشیم؟

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۳۰۴۲۵

خمیازه کشیدن معمولا یکی از عواملی است که نشان می‌دهد شما با کمبود خواب مواجه هستید. ناطقان: خمیازه؛ حرکتی غیرارادی که هر کسی در طول زندگی خود آن را تجربه کرده است.


 حرکتی غیرارادی است که همه ما در طول روز آن را تجربه می‌کنیم، برخی با این عادت طبیعی مشکل ندارند و به نوعی از انجام آن لذت می برند، اما در این بین برخی رابطه‌ای خوب با این اتفاق نداشته و همیشه سعی می کنند از شرش خلاص شوند!


اما واقعا خمیازه چیست و چرا خمیازه می کشیم و آیا اصلا راهی برای جلوگیری از آن وجود دارد؟

خمیازه چیست؟

خمیازه (کوتاه‌شده واژه خامیازه، یازه به معنای کشش) یا دهان‌دره یا فاژه (از فعل فاژیدن) بازکردن دهان و تنفس عمیق به صورت «غیرارادی» و گاهی کشش در دست‌ها و سینه که تقریباً از زمان پیش از تولد و به عبارتی دقیق‌تر از دوره جنینی و در یازده هفته‌ای قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معمولاً خمیازه از نشانه‌های خواب است، پدیده‌ای که اگرچه در انسان و برخی حیوانات دیده می‌شود، اما در بیشتر حیوانات امری غیرعادی تلقی می‌شود.
آیا خمیازه مسری است؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهد خمیازه کشیدن عملی مسری است، همچنین بر اساس تحقیقات صورت گرفته خمیازه کشیدن به دلیل یک رفتار همدلانه به‌وسیله دیگران تکرار می‌شود.

در کنار این موارد دانشمندان در یک بررسی در سال ۲۰۰۵ با اسکن مغز‌ گروهی از افراد که شاهد خمیازه‌کشیدن فرد دیگری بودند، الگو‌هایی منحصربه‌فرد از فعالیت برخی از نواحی مغز که به تقلید رفتاری مربوط می‌شد، را مکان‌یابی کنند.
چرا خمیازه می‌کشیم؟

بر اساس یکی از نظریه‌های مطرح شده انسان خمیازه می‌کشد تا مغز را خنک نگه دارد، دانشمندان استرالیایی معتقدند افرادی که کمپرس سرد روی سر آن ها قرار دارد هنگام تماشای فیلمی از خمیازه کشیدن، نسبت به کسانی که کمپرس گرم روی سرشان بود کمتر خمیازه می‌کشیدند. همچنین کسانی که از بینی نفس می‌کشیدند کمتر خمیازه می‌کشیدند، زیرا تنفس با بینی خونی سردتر به نسبت تنفس با دهان فراهم می‌کند.

یکی دیگر از دلایل بروز خمیازه نیاز به کشیدن و ریلکس شدن عضلات خسته و گرفته است، بسیاری از افراد هنگام خمیازه کشیدن تمام بدن خود را می‌کشند، این حرکت عضلات همراه با آرام شدن ذهن بدن را به آرامش می‌رساند.

زمانی که فرد پیش از اتفاقی مهم عصبی می‌شود خمیازه می‌کشد، مثلا دانش آموز قبل از امتحان خمیازه می‌کشد.

زمانی که فرد خسته می‌شود و نیاز به استراحت و خواب دارد خمیازه می‌کشد.

خمیازه کشیدن هنگام سفر هوایی نیز کمک بزرگی است.

خمیازه به رفع گرفتگی گوش که هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما اتفاق می‌افتد کمک می‌کند. حنجره به حفره گوش میانی متصل است و خمیازه کشیدن به برابر شدن فشار در گوش‌ها کمک می‌کند.

چطور دیگر خمیازه نکشیم؟!

از بینی نفس بکشید

زمانی انسان ابراز خستگی می‌کند که مغز بیش از حد گرم شده باشد و اگر با بینی نفس بکشیم مغز خنک می‌شود.؟ریلکس شوید و یک خوراکی سرد بخورید.

دمای اتاق را بررسی کنید و یا یک خوراکی سرد مثل بستنی بخورید، اما زیاده روی نکنید.
نفس عمیق بکشید

ناگهانی و سریع تنفس را عمیق نکنید، زیرا بدن تصور می‌کند دچار تنفس سریع در اثر استرس شده اید و مشکل بدتر می‌شود.

به فضای آزاد بروید

ساعت‌ها در یک مکان بودن مثل جلوی کامپیوتر برای ذهن خسته کننده است و همین باعث می‌شود احساس خستگی کنید و خمیازه بکشید. یک تغییر محیط کوتاه در این شرایط لازم است

چند دقیقه به فضای آزاد بروید و بدن را با هوای تازه رفرش کنید.

یک لیوان آب بخورید

وقتی آب بدن کم می‌شود احساس خستگی می‌کند. پس روزانه یک لیوان آب بخورید تا تعادل مایعات بدن را برگردانده و کمتر خمیازه بکشید.

ورزش کنید

وقتی دائم پشت سر هم خمیازه می‌کشید بدن نیاز به حرکت دارد. اگر در محیط کار هستید بلند شوید و برای خوردن یک لیوان آب راه بروید یا چند حرکت کششی انجام دهید. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: خمیازه ، عضلات خسته ، سفر هوایی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: خمیازه سفر هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۰۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به رخ کشیدن گوشه‌ای از اقتدار نظام با عملیات تنبیهی وعده صادق

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ امام جمعه جرقویه در خطبه‌های نماز جمعه در مسجد امام حسن مجتبی (ع) شهر نیک آباد گفت: رسانه‌های غربی سالهاست که با موج رسانه‌ای واهی، هیمنه‌ای پوشالی از قدرت نظامی اسرائیل و همچنین آمریکا برای جهانیان ساخته بودند که دلاورمردان سپاه موفق شدند تبلیغات دروغین آمریکا و هم رژیم کودک کش اسرائیل، را برای جهانیان آشکار کردند.
حجت الاسلام اسماعیل اسدپور با تأکید بر حمایت همه جانبه ملت از پاسخ قاطع ایران به اسرائیل گفت: فضای روانی جامعه پس از این پاسخ دندان شکن، فضای شادی و آرامش بوده و هست و چنانچه استکبار بخواهد بار دیگر شیطنت کند، قطعاً پاسخی دریافت خواهد کرد که شاید آخرین پاسخ باشد.

دیگر خبرها

  • (ویدیو) مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی
  • به رخ کشیدن گوشه‌ای از اقتدار نظام با عملیات تنبیهی وعده صادق
  • استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس
  • وقتی وعده صادق به اهالی غزه فرصت نفس کشیدن داد
  • استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس/ تراکتور پس از تغییرات
  • به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی توسط یهودیان + فیلم