Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:40:17 GMT

حرکت رو به گسترش وقف از دانشگاه تهران تا شریف

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۳۰۷۸۸

حرکت رو به گسترش وقف از دانشگاه تهران تا شریف

تهران - ایرنا - مشارکت مردم در امور خیریه و نیکوکاری در بیشتر جوامع جایگاهی بسیار ویژه و مهم دارد، کارشناسان یکی از دلایل رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای غربی را توجه ویژه مردم این کشورها به نیازمندان و مشارکت در امور انسان دوستانه می دانند .

به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، از نگاه کارشناسان از آنجایی که در فرایند کمک های مردم به نیازمندان هیچ انگیزه شخصی برای هدر رفت سرمایه ها ندارد ، با اندک مدیریت مناسب می توان نتایج اثر بخش بسیاری از آن بدست آورد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئولان و متولیان امور خیرخواهانه و وقف در این مراکز با وجود آنکه موظف به حفظ سرمایه اولیه هستند، به طور قانونی وظیفه دارند تا جهت کسب درآمد از موقوفات برای تأمین هزینه هایی که خیریه برای گردش کار آنها پدید آمده است تلاش مضاعف کنند.
در ایران هم تاریخ وقف به ویژه در امور فرهنگی، علمی و دانشگاهی قدمت بسیار طولانی دارد و تولد اولین وقف های دانشگاهی به دوران تأسیس دانشگاه تهران باز می گردد.
با گذر زمان و با توجه به الگوهای جهانی در زمینه وقف های دانشگاهی امروز شاهد افزایش تعداد خیرین در این حوزه هستیم.
در حال حاضر بیشتر دانشگاه ها با ایجاد بنیادهای خیریه سعی در نظام دهی امور وقف دارند،
در این میان دانشگاه صنعتی شریف نیز با ایجاد بنیادی با نام شریف به عنوان نهاد حامی دانشگاه صنعتی شریف، ساز و کار مناسب برای جمع آوری کمک های خیرین، واقفین و نیکوکاران را فراهم آورده است.
این بنیاد با مشاهده شفاف و مستقیم نحوه هزینه کمک های اهدایی و یا نحوه بهره برداری از موقوفات در قالب سیاست اتاق شیشه ای، تأثیر هرچه بیشتر این کمک ها برای دستیابی دانشگاه به اهداف عالیه توسعه ای آن یاری می رساند.
در حال حاضر بیش از یکصد خیر در ارتباط با موقوفات دانشگاه صنعتی شریف به فراخور توانمندی خود همراهی و همیاری می کند.

**تلاش دانشگاه شریف برای دریافت حمایت های مالی و معنوی
بنیاد شریف یک موسسه غیردولتی و غیر انتفاعی است که با هدف حمایت از دانشگاه و توسعه کمی و کیفی آن به ثبت رسیده و با توجه به غیردولتی و غیرانتفاعی بودن بنیاد به هیچ وجه بودجه ای برای پیشبرد اهداف از هیچ ارگان دولتی دریافت نمی کند.
تلاش این بنیاد خیریه همواره بر آن بوده تا با ساماندهی طیف گسترده حمایت‌های مردمی از طریق شناسایی یاوران، خیرین، واقفین و دوستداران دانشگاه صنعتی شریف به ‌منظور دریافت حمایت‌های مادی و معنوی آن‌ها، تأسیس شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین حمایت از پروژه‌های فناور جهت تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان و شرکت های نوپای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان برای دانشگاه صنعتی شریف کسب درآمد کند.

** ایجاد فضایی پویا برای دانشجویان
در سال های اخیر دانشگاه صنعتی شریف با چالش هایی از جمله کمبود منابع مالی روبرو بوده است. فقر در دانشگاه ها سبب می شود که تامین و تجهیز آزمایشگاه ها، نگهداری ابنیه و تاسیسات و ایجاد امکانات رفاهی برای دانشجویان و استادان براساس برنامه و با کیفیت لازم انجام نشود.
با توجه به فعالیت بنیاد شریف در سال های گذشته و با همدلی خیرین کمک های قابل توجهی جهت ایجاد فضایی پویا و شاداب برای دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف فراهم شده است که از جمله این کمک ها می توان به ساختمان مجموعه ورزش های آبی دانشگاه صنعتی شریف، ساختمان خوابگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مرکز تحقیقات فناوری های توانبخشی عصبی هوشمند، توسعه فیزیکی طبقه هفتم دانشکده مهندسی برق، فراهم سازی تجهیزات مختلف آزمایشگاه های دانشکده مهندسی برق، ساخت و تجهیز سالن کیمیا دانشکده شیمی، احداث و تجهیز کتابخانه عبدالسلام دانشکده فیزیک و مشارکت در ساخت آمفی تئاتر دانشکده مهندسی اشاره کرد.

**راه اندازی کمپین های تبلیغاتی وقف
بنیاد شریف با راه اندازی کمپین های تبلیغاتی و مشارکتی سعی کرده تا کمک های خیرین را با موضوعات و اهداف مشخص خود همراه و همسو و یا با راه اندازی پورتال یاری رسانی به صورت آنلاین سعی در تسهیل فرآیند همراهی خیرین با دانشگاه کند.
همچنین در پورتال یاری رسانی به صورت آنلاین هر کس با توجه به علاقه و سلیقه اش می تواند در یک و یا چند پروژه مشارکت داشته و میزان پیشرفت پروژه را از نزدیک ببیند.
ن.م**1601

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشگاه صنعتي شريف وقف دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۰۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندانیان گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند

با هدف توسعه اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان مسؤولان اداره کل زندان‌های استان تهران، بنیاد تعاون زندانیان و شهرک‌های صنعتی تشکیل جلسه دادند.

به گزارش مهر، سید حشمت الله حیات‌الغیب مدیر کل زندان‌های استان تهران در جلسه‌ای که با توسعه اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان تشکیل شده بود، اظهار کرد: با ورود زندانی به زندان، خانواده وی دچار مشکلات معیشتی و اقتصادی می‌شوند و کمک به اشتغال آنان و تأمین معاش خانواده‌هایشان، امر ثواب است و اجر اخروی دارد.

وی تاکید کرد: یکی از رسالت‌های مهم سازمان زندان‌ها و نیز وظیفه ذاتی بنیاد تعاون زندانیان، توسعه زمینه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان به منظور پیشگیری از بازگشت آنان به چرخه جرم است.

رئیس هیأت اجرایی بنیاد تعاون زندانیان استان افزود: در حال حاضر ۲۰۰ کارآفرین با مجموعه زندان‌ها همکاری می‌کنند که برابر دستورالعمل صادره از سوی بنیاد تعاون زندانیان استان، حقوق و دستمزد ماهیانه یا روزانه دریافت می‌کنند که به حسابشان واریز می‌شود و کارآفرینان بر اساس این دستورالعمل می‌توانند بیشتر از سقف تعیین شده حقوق واریز کنند.

وی بیان داشت: زندانیان به دو صورت کارگاهی و نشسته در داخل زندان‌ها یا کارگاه‌های سطح شهر مشغول به کار هستند، زندانیان خارج از زندان نیز با حمایت مراجع قضائی که در دوره اخیر چشمگیر بوده، پس از پایان کار نزد خانواده‌هایشان بازمی‌گردند.

همچنین در ادامه مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان تهران ضمن ارائه گزارشی کوتاه از عملکرد یک ساله این مرکز گفت: در برنامه‌های سال جاری، تعداد مددجویان مورد نیاز کارگاه‌های شهرک‌های صنعتی برآورد شده، با همکاری دستگاه قضائی، آمادگی اعزام آنان را داریم.

محمدرضا تقی‌پور افزود: کارآفرینان شهرک‌های صنعتی با شرکت در این طرح، از معافیت‌های مالی و تأمین اجتماعی برخوردار خواهند بود.

وی همچنین تصریح کرد: مددجویان شاغل ضمن آموزش‌های تخصصی رایگان در رشته‌های شغلی و مورد علاقه خویش، گواهینامه‌های معتبر فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند که پس از اتمام دوره حبس از این مدارک جهت ادامه آن حرفه و حتی دریافت وام‌های خوداشتغالی بهره‌مند می‌شوند.

در این جلسه دو ساعته که سعید صادقی مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی استان، جمیاری معاون سلامت، اصلاح و تربیت و نیز مسئولان این حوزه‌ها شرکت داشتند، مقرر شد برنامه همکاری در مورد توسعه کارگاه‌های تولیدی داخل و خارج از زندان‌ها تنظیم و ارائه شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دفتر همکاری مشترک دانشگاه صنعتی شریف و اتکا افتتاح شد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایرانول
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف
  • مریم نواز شریف: تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهم گرفت
  • محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
  • محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
  • رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است/قدردانی شریف از رئیسی
  • راه‌های ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد
  • ایجاد شبکه بین‌المللی تحقیقات در حوزه انرژی بررسی شد
  • زندانیان گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند