Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:49:32 GMT

13 میلیارد دلار کالا به کشورهای همسایه صادر شد

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۳۰۸۲۶

13 میلیارد دلار کالا به کشورهای همسایه صادر شد

تهران- ایرنا- بررسی آمارها نشان می دهد که در 6 ماهه نخست امسال 12 میلیارد و 951 میلیون و 259 هزار و 649 دلار کالا به کشورهای همسایه صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی به طور میانگین 27.96 درصد رشد داشت.

به گزارش ایرنا از جداول آماری منتشر شده در گمرک، در نیمه نخست امسال مجموع صادرات غیرنفتی کشور به بیش از 56 میلیون و 644 تن کالا رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 3.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

27 درصد کاهش نشان می دهد؛ همچنین در این مدت 16 میلیون و 220 تن کالا وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی 9.3 درصد کم شد.
از نظر ارزشی، در 6 ماه نخست امسال در مجموع بیش از 23 میلیارد دلار کالا از ایران صادر شد و در مقابل 22 میلیارد و 182 میلیون دلار کالا وارد کشور شد تا تراز تجاری مثت 940 میلیون دلاری ثبت شود.
نگاهی به روند صادرات ایران به کشورهای همجوار نشان می دهد که افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق و ارمنستان همسایگانی که دارای مرز زمینی و عمان، قطر، کویت، امارات متحده عربی، بحرین، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان کشورهای که دارای مرز دریایی با ایران هستند، در فهرست 100 کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارند.

** وضعیت کشورهای همسایه واردکننده کالا از ایران در یک نگاه
مقایسه آمار صادرات نیمه نخست امسال و مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد، اگرچه میزان واردات ترکمنستان و ترکیه به لحاظ وزنی و ارزشی کم شده اما صادرات به بقیه همسایگان در مرز خاکی رشد داشته است.
مجموع واردات کشورهای همسایه های خاکی ایران در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزشی 30.69 و وزنی 27.65 درصد افزایش یافته است.
همچنین واردات قطر، بحرین، امارات متحده عربی که دارای سرحد آبی با ایران هستند، از نظر وزنی کاهش و از نظر ارزشی رشد داشت.
نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته از نظر ارزشی شاهد رشد 25.24 درصد و از نظر وزنی 14.78 درصدی صادرات به همسایگان مرز آبی بودیم.

** عمده کالاهای صادراتی
محصولات کشاورزی، لبنی، لوازم خانگی، پتروشیمی و شیرینی عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به کشورهای همسایه است.

** عراق و امارات بیشترین سهم صادرات کالاهای ایرانی
یکی از عمده مقاصد صادراتی ایران در سال‌های اخیر، کشور عراق بوده و همواره در رده های بالای فهرست 100 کشور عمده مقصد صادراتی ایران قرار داشته است.
بررسی تازه‌ترین جداول آماری نیمه نخست 1397 گمرک نشان می دهد در این مدت 9 میلیون و 618 هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 563 میلیون و 978 هزار دلار به عراق صادر شده و برابر آمارها این کشور در رده دوم بازارهای هدف صادراتی ایران بوده است.
همچنین صادرات کالا به عراق 16.98 درصد از وزن کل و 19.74 درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را شامل می شود.
مقایسه آمار صادرات 6 ماهه نخست امسال و سال گذشته نشان می دهد که صادرات به این کشور از نظر وزنی 45.32 درصد و از لحاظ ارزشی 44.58 درصد افزایش یافته است.
بر اساس آمار گمرک، ایران در نیمه نخست امسال هشت میلیون و 983 هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 63 میلیون و 195 دلار کالا به امارات متحده عربی صادر کرده که از لحاظ وزنی 15.86 درصد و از لحاظ ارزشی 17.57 درصد از صادرات کل ایران را شامل می شود.
براین اساس اگرچه صادرات به این کشور از نظر وزنی تغییر محسوسی نداشته اما از لحاظ ارزشی 33 درصد رشد داشته است. واردات امارات از ایران از نظر وزنی 0.8 درصد کاهش یافته است.

** صادرات به کویت و ارمنستان بیش از 50 درصد رشد داشت
مقایسه آمار صادرات ایران در 6 ماهه نخست سال های 1396 و 1397 نشان می دهد که صادرات کالا به کویت و ارمنستان از لحاظ وزنی بیش از 50 درصد رشد یافته است.
بر این اساس، یک میلیون و 820 هزار تن کالا به ارزش 141 میلیون و 153 هزار دلار کالا به کویت صادر شده که نسبت به نیمه نخست پارسال از نظر وزنی 75.52 درصد و از نظر ارزشی 34.71 درصد افزایش داشت.
صادرات به ارمنستان نیز از نظر وزنی 66.58 درصد و از لحاظ ارزشی 37.86 درصد رشد داشت. در مجموع 73 میلیون و 179 هزار دلار ارز از صادرات 243 هزار و 971 تن کالا نصیب ایران شد.

** درآمد 735 میلیون دلاری صادرات به ترکیه
ترکیه در فهرست یکصد کشور مقصد عمده کالاهای صادراتی رتبه هفتم را دارد؛ صادرات کالای ایرانی به این کشور 1.82 درصد از وزن کل و 3.18 درصد از ارزش کل صادرات ایران در نیمه نخست امسال را شامل می شود.
در این مدت یک میلیون و 31 هزار تن کالا به ارزش 735 میلیون و 625 هزار و 882 دلار به ترکیه صادر شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته از نظر وزنی 51.3 درصد و از نظر ارزشی 21.26 درصد کاهش یافته است.
اقتصام**9132*2025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد صادرات كشورهاي همسايه گمرك نيمه نخست 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۰۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین

تین نیوز

طبق اعلام گمرک، تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، از مجموع صادرات و واردات کشور هفت میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و دو میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان چهار میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

همچنین صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان سه میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسیده و تراز تجاری کشور بدون نفت در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ میلیون دلار مثبت بود.

صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی نیز در فروردین ماه سال جاری چهار میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

این گزارش حاکی است؛ ارزش صادرات کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین سه قلم عمده کالای صادراتی در فروردین ۱۴۰۳ به پروپان مایع شده با ۲۱۸ میلیون دلار، متانول با ۲۰۱ میلیون دلار و قیر نفت با ۱۸۰ میلیون دلار اختصاص داشت و میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده است.

در این مدت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته است.

عمده ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این هفت کشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش، در فروردین ماه سال جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش نشان می دهد.

لازم به ذکر است؛ در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

در خصوص واردات کالا به کشور در فروردین ماه سال جاری نیز اعلام شده که دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶ درصد کاهش داشته است.

در این میان ذرت دامی با ۳۵۳ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱ میلیون دلار و گوشی های تلفن هوشمند با ۱۰۶ میلیون دلار سه قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده اند.

همچنین بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری هم ۱۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد کاهش داشته است.

طبق آنچه گمرک اعلام کرده، هفت کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان، هند و هنگ کنگ در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند و میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری با ۴۷ درصد افزایش به رقم یک میلیون ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • رشد ۳۱ درصدی صادرات در خوزستان
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار