Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سمنان- ايرنا - مديرکل دفتر آبخيزداري و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور گفت: 26 ميليون هکتار از حوزه هاي آبخيز کشور در معرض فرسايش قرار دارد و نيازمند مراقبت است.

هوشنگ جزي روز جمعه در گفت و گو با ايرنا افزود: جلوگيري از فرسايش خاک از برنامه هاي اولويت دار سازمان جنگل هاي کشور است و با توجه به مطالعات انجام شده کمبود اعتبار مانع اصلي اجراي طرح ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: اکنون در 11 ميليون هکتار از عرصه هاي ملي طرح هاي مطالعاتي اجرا شده و در 15 ميليون هکتار ديگر طرح هاي مطالعاتي انجام شده و در انتظار تامين اعتبار براي اجرا است.
وي اظهار داشت: در 100 ميليون هکتار از عرصه هاي منابع طبيعي هنوز کارهاي مطالعاتي انجام نشده و نيازمند اعتبار است.
مديرکل دفتر آبخيزداري و حفاظت خاک سازمان جنگل هاي کشور خاطر نشان کرد: 125 ميليون هکتار از عرصه هاي کشور در معرض فرسايش آبي قرار دارد که تهديد جدي براي سلامت طبيعت ايران محسوب مي شود.
به گفته جزي، هر چه منابع اعتباري ديرتر در اين حوزه اختصاص يابد، خسارت هاي ناشي فرسايش، سيلاب و از بين رفتن پوشش گياهي در عرصه هاي طبيعي افزايش مي يابد.
وي با اشاره به اينکه در کشور حدود 602 حوزه آبخيز وجود دارد، خاطر نشان کرد: در اين حوزه ها نزديک به 45 نوع عمليات آبخيزداري مانند فعاليت هاي بيولوژيک از جمله بذرپاشي، کپه کاري، حفاظت و قرق، کنترل فرسايش رسوب سنگ و ملات انجام مي شود.
مديرکل دفتر آبخيزداري و حفاظت خاک سازمان جنگل هاي کشور اظهار داشت: مشارکت مردمي و آموزش نقش مهمي در حفظ و حراست عرصه هاي طبيعي دارد و امسال از محل صندوق توسعه ملي 100 ميليارد ريال اعتبار براي ترويج و آموزش در کشور در نظر گرفته شده است.
جزي يادآور شد: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده 70 درصد اعتبار تخصيص يافته به حوزه آبخيزداري به منظور کنترل سيل، فرسايش و تغذيه سفره آب هاي زيرزميني و 30 درصد اعتبار براي توسعه پوشش گياهي ، نهال کاري و بهبود جنگل ها و مراتع در نظر گرفته شده است.
مديرکل دفتر آبخيزداري و حفاظت خاک سازمان جنگل هاي کشور گفت : امسال از محل صندوق توسعه ملي هفت هزار ميليار ريال معادل 22 ميليون دلار براي آبخيزداري و آبخوان داري در کشور تخصيص داده شده است.
به گزارش ايرنا، 65 ميليون هکتار وسعت کشور را مراتع و اراضي ملي و 36 ميليون هکتار را بيابان تشکيل مي دهد و 26 ميليون هکتار عرصه هاي مناع طبيعي کشور در حوزه آبخيز قرار دارد.
7343/6103
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۱۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی جنگل‌ها در ۱۸ ایالت مکزیک

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از بخش تصویری خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات مکزیک روز سه‌شنبه اعلام کردند تعداد ایالت‌های آسیب‌دیده از آتش‌سوزی جنگل‌ها که صد‌ها هکتار از مساحت مکزیک را ویران کرده به ۱۸ ایالت رسیده است.
طبق آمار کمیسیون ملی جنگل‌داری (CONAFOR)، آتش‌سوزی‌های جنگلی در ۱۸ ایالت روز سه‌شنبه شعله‌ور شده است و از آمار روز گذشته که تنها ۱۵ ایالت از ۳۲ ایالت این کشور تحت تأثیر قرار گرفتند، فراتر رفت.
کمیسیون ملی جنگل‌داری، سازمان دولتی مسئول حفاظت و احیای جنگل‌های مکزیک، اعلام کرد که در حال حاضر ۹۵ آتش‌سوزی در این کشور فعال است که ۳۰۴۹ هکتار را تحت تأثیر قرار داده است که بسیار بیشتر از ۱۴۲۱ هکتار گزارش شده در روز دوشنبه است.
ایالت وراکروز در ساحل خلیج مکزیک صحنه یکی از شدیدترین مناطق آتش‌سوزی بوده است. فرماندار ایالت کویتلاهواک هم روز سه شنبه گفت که توانایی‌های تیم مدیریت حادثه در آنجا "گسترش یافته است. "
دبیرخانه حفاظت مدنی وراکروز اعلام کرد که این آتش سوزی‌ها ۶۲۰ هکتار را در برگرفته و از تلفات و زخمی‌ها احتمالی گزارشی منتشر نشده است.
یاهیر خیمنز یک آتش نشان داوطلب توضیح داد: "ما به حفاری، حمل آب یا تامین آب به افرادی که به آن نیاز دارند، کمک می‌کنیم. "
موج آتش سوزی جنگل‌ها در بحبوحه خشکسالی شدیدی رخ می‌دهد که چندین منطقه مکزیک را درگیر کرده است.
۰۰:۰۰:۵۱
گارسیا خیمنز، فرماندار ایالت ایالت وراکروز /مرد: "توانمندی‌های تیم مدیریت حادثه گسترش یافت. به طور خلاصه، سه بخش برای توجه به وضعیت آتش سوزی ایجاد شد. یکی از آنها در منطقه مالتراتا نوگالس (Maltrata Nogales)، دیگری در هیولیپان مندوزا (Huiliopan Mendoza) و سومی در سولداد آتزومپا (Soledad Atzompa) است. "

دیگر خبرها

  • بیش از سه میلیون متر مکعب سیلاب بارش‌های بهاری در شاهرود مهار شد
  • مهارآتش سوزی عرصه های منابع طبیعی در راین کرمان
  • آتش سوزی جنگل‌ها در ۱۸ ایالت مکزیک
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد افتاد
  • ۳۰ میلیون هکتار از اراضی بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی است
  • آتش سوزی جنگل‌های مرزن آباد چالوس مهار شد
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد چالوس افتاد
  • بیانیه سازمان منابع طبیعی درباره خبر قطع ۴ هزار درخت در منطقه الیمالات
  • ۵۰ درصد سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی آبگیری شد
  • قطع ۴ هزار اصله الیمالات صحت ندارد