Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-07@11:43:34 GMT

رشد ۲۸ درصدی صادرات به کشور‌های همسایه

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۳۱۷۱۹

رشد ۲۸ درصدی صادرات به کشور‌های همسایه

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، از جداول آماری منتشر شده در گمرک، در نیمه نخست امسال مجموع صادرات غیرنفتی کشور به بیش از 56 میلیون و 644 تن کالا رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 3.27 درصد کاهش نشان می دهد؛ همچنین در این مدت 16 میلیون و 220 تن کالا وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی 9.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 درصد کم شد.
 
از نظر ارزشی، در 6 ماه نخست امسال در مجموع بیش از 23 میلیارد دلار کالا از ایران صادر شد و در مقابل 22 میلیارد و 182 میلیون دلار کالا وارد کشور شد تا تراز تجاری مثت 940 میلیون دلاری ثبت شود.
 
نگاهی به روند صادرات ایران به کشورهای همجوار نشان می دهد که افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق و ارمنستان همسایگانی که دارای مرز زمینی و عمان، قطر، کویت، امارات متحده عربی، بحرین، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان کشورهای که دارای مرز دریایی با ایران هستند، در فهرست 100 کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران قرار دارند.
 وضعیت کشورهای همسایه واردکننده کالا از ایران در یک نگاه
 
مقایسه آمار صادرات نیمه نخست امسال و مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد، اگرچه میزان واردات ترکمنستان و ترکیه به لحاظ وزنی و ارزشی کم شده اما صادرات به بقیه همسایگان در مرز خاکی رشد داشته است.
 
مجموع واردات کشورهای همسایه های خاکی ایران در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزشی 30.69 و وزنی 27.65 درصد افزایش یافته است.
 
همچنین واردات قطر، بحرین، امارات متحده عربی که دارای سرحد آبی با ایران هستند، از نظر وزنی کاهش و از نظر ارزشی رشد داشت.
نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته از نظر ارزشی شاهد رشد 25.24 درصد و از نظر وزنی 14.78 درصدی صادرات به همسایگان مرز آبی بودیم.
 عمده کالاهای صادراتی
 
محصولات کشاورزی، لبنی، لوازم خانگی، پتروشیمی و شیرینی عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به کشورهای همسایه است.
عراق و امارات بیشترین سهم صادرات کالاهای ایرانی
 
یکی از عمده مقاصد صادراتی ایران در سال‌های اخیر، کشور عراق بوده و همواره در رده های بالای فهرست 100 کشور عمده مقصد صادراتی ایران قرار داشته است.
 
بررسی تازه‌ترین جداول آماری نیمه نخست 1397 گمرک نشان می دهد در این مدت 9 میلیون و 618 هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 563 میلیون و 978 هزار دلار به عراق صادر شده و برابر آمارها این کشور در رده دوم بازارهای هدف صادراتی ایران بوده است.
 
همچنین صادرات کالا به عراق 16.98 درصد از وزن کل و 19.74 درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را شامل می شود.
 
مقایسه آمار صادرات 6 ماهه نخست امسال و سال گذشته نشان می دهد که صادرات به این کشور از نظر وزنی 45.32 درصد و از لحاظ ارزشی 44.58 درصد افزایش یافته است.
 
بر اساس آمار گمرک، ایران در نیمه نخست امسال هشت میلیون و 983 هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 63 میلیون و 195 دلار کالا به امارات متحده عربی صادر کرده که از لحاظ وزنی 15.86 درصد و از لحاظ ارزشی 17.57 درصد از صادرات کل ایران را شامل می شود.
 
براین اساس اگرچه صادرات به این کشور از نظر وزنی تغییر محسوسی نداشته اما از لحاظ ارزشی 33 درصد رشد داشته است. واردات امارات از ایران از نظر وزنی 0.8 درصد کاهش یافته است.
صادرات به کویت و ارمنستان بیش از 50 درصد رشد داشت
 
مقایسه آمار صادرات ایران در 6 ماهه نخست سال های 1396 و 1397 نشان می دهد که صادرات کالا به کویت و ارمنستان از لحاظ وزنی بیش از 50 درصد رشد یافته است.
 
بر این اساس، یک میلیون و 820 هزار تن کالا به ارزش 141 میلیون و 153 هزار دلار کالا به کویت صادر شده که نسبت به نیمه نخست پارسال از نظر وزنی 75.52 درصد و از نظر ارزشی 34.71 درصد افزایش داشت.
 
صادرات به ارمنستان نیز از نظر وزنی 66.58 درصد و از لحاظ ارزشی 37.86 درصد رشد داشت. در مجموع 73 میلیون و 179 هزار دلار ارز از صادرات 243 هزار و 971 تن کالا نصیب ایران شد.
درآمد 735 میلیون دلاری صادرات به ترکیه
 
ترکیه در فهرست یکصد کشور مقصد عمده کالاهای صادراتی رتبه هفتم را دارد؛ صادرات کالای ایرانی به این کشور 1.82 درصد از وزن کل و 3.18 درصد از ارزش کل صادرات ایران در نیمه نخست امسال را شامل می شود.
 
در این مدت یک میلیون و 31 هزار تن کالا به ارزش 735 میلیون و 625 هزار و 882 دلار به ترکیه صادر شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته از نظر وزنی 51.3 درصد و از نظر ارزشی 21.26 درصد کاهش یافته است.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۱۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است

شجاع الدین امامی رئوف گفت: تجربه اقتصاد جهانی ثابت كرده كه بسیاری از كشورها در مسیر توسعه خود از گذرگاه نساجی عبور كرده اند و در این صنعت به توفیقات بزرگ دست یافته اند.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران تصریح كرد: بهره‎ وری بالا در حوزه جذب و به كار گیری نیروی انسانی از مهمترین مزایای این صنعت به شمار می رود.

وی گفت: یكی از مزایای این صنعت آن است كه مواد اولیه پایه را با ارزش افزوده بسیار بالا به یك محصول دیگر مبدل می كند. یك بخش اصلی در تامین مواد اولیه صنعت نساجی از كشاورزی تامین می شود و بخش دیگر از پتروشیمی از الیاف مصنوعی تهیه می شود كه در یك زنجیره ارزش به الیاف و نخ و پارچه و با رنگرزی و چاپ و تكمیل به محصول نهایی مبدل می شود.عموم مردم ممكن است لباس را محصول نهایی نساجی بدانند ولی فرش و پتو و پرده و روفرشی و... به نوعی از محصولات صنعت نساجی به شمار می روند.

رئوف یادآورشد: در كشورما ۵ هزار واحد نساجی و ده ها هزار واحد توزیعی و صنفی و ... در كشور فعالیت دارند. ۱۲ درصد واحدهای صنعتی كشور را صنایع نساجی تشكیل می دهند. همچنین نساجی ۸ تا ۱۰ درصد اشتغال مستقیم صنعتی كشور را نیز به خود اختصاص داده است.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران تصریح كرد: یكی از مزیت های صنعت نساجی آن است كه یك كیلو ماده اولیه خام با قیمتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به لباس هایی با چند برابر قیمت ماده خام مبدل می شود.

وی گفت: كشور تركیه با جمعیت ۸۵ میلیون و تولید ناخالص ۸۱۹ میلیارد دلار، ۳۵۰ میلیارد دلار صادرات دارد كه ۱۰ درصد كل صادرات این كشور را صنایع نساجی تشكیل می دهند كه با كل صادرات نفت و گاز ما برابری می كند.

وی افزود: كشور بنگلادش ۵۹ میلیارد دلار صادرات دارد كه نزدیك به ۵۰ میلیارد دلار صادرات آن را نساجی تشكیل می دهد. ویتنام سال گذشته ۴۴ میلیارد دلار صادرات نساجی داشته ولی ایران با جمعیتی معادل همین كشورهای مذكور ۶۰۰ میلیون دلار صادرات نساجی داشته است.

رئوف یادآورشد: طبیعی است كه نسبت به كشورهایی كه از نظر جمعیتی نظیر ما هستند در حوزه تجارت نساجی و تامین نیاز داخلی با مشكلات عظیمی مواجه هستیم. بازار نساجی در ایران شامل ۱۲ تا ۱۴ میلیارد دلار است كه حدود پخش عمده ای از آن را باید به پوشاك اختصاص داد. از این طریق بخشی از بازارما با كالای قاچاق پر می شود كه متاسفانه بیش از دو میلیارد دلار است.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران تصریح كرد: دستگاه های فرهنگی و رسانه ای كشور باید مشاركت مردم را در تولید كالای با كیفیت بالا ببرند تا با كیفیت كالای خوب سهم قاچاق نیز به شكل طبیعی كاهش یابد. همچنین باید با افزایش كیفیت محصولات داخلی زمینه استفاده هرچه بیشتر مردم ازاین كالاها و صادرات قوی تر آن را فراهم كنیم.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت مردمی در تولید نساجی در كشور گفت: متاسفانه به دلیل مشكلات اقتصادی شاهد ارز چند نرخی هستیم و وقتی این ارز با كالاهای مختلف را اختصاص می دهیم در واقع سود واقعی یارانه را به بازرگانان می دهیم.

وی افزود: ما معتقدیم كه وزارت صمت باید تعرفه های گمركی را در زمینه حمایت از تولید داخلی به كار ببندند و اگر كالای خارجی امكان ورود می یابد، نظام تعرفه ای متناسب با آن را نیز ببینیم. در تغییر تعرفه هایی كه صورت گرفت صنعت نساجی ضرر و زیان بزرگی دید.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران تصریح كرد: زمانی بیان شد كه تمام تعرفه هایی كه ۱۰ تا ۲۷ است به ۵ درصد مبدل می شود ولی اگر این تغییرات كار شناسی نباشد همه را با مشكل مواجه می كند.

مثلا تعرفه الیاف را به عنوان ماده خام پایه مورد نیاز كشور را ۵ درصد تعیین كردیم و نخ را هم ۵ درصد تعیین كردیم. در ادامه این موضوع نیز تخصیص ارز صورت گرفت. تا انتهای دولت پیشین و ابتدای دولت فعلی همین ۵ درصد نیز بر اساس دلار ۴۲۰۰ تعیین می شد و با این وجود گویا تعرفه صفر است. این نوع تعرفه دادن مبنای محاسبه درستی ندارد.

وی گفت: در این فرایند با مجموعه ای از اتفاقات روبرو شدیم و حس شد كه صنعت داخلی به خطر افتاده است. در ادامه این روند باعث شد كه محدودیت هایی ایجاد شد كه همین روند نیز به امضاهای طلایی ختم شد. در سال گذشته حدود ۸۵۰ میلیون دلار پارچه وارد كشور شده است كه بخش عمده ای از آن توسط بازرگانان وارد شده و شاید تولید كننده نهایی ما نیز این پارچه را هم اندازه قیمت ارز بازار تهیه كرده است.

وی افزود: یكی از بزرگترین مشكلات ما، مساله قاچاق است. مهمترین مزیت قاچاق، سود مالی آن است كه باید در این زمینه این مزیت را حذف كنیم. یكی از راه های كم شدن سود قاچاق، پایین آمدن قیمت مواد اولیه و قیمت تمام شده كالا و افزایش تنوع و سلیقه مصرف كننده و كیفیت محصول است.

رئوف یادآورشد: متاسفانه در زنجیره ارزش صنعت نساجی شاهد این انسجام نیستیم. برای كم شدن قیمت تمام شده پارچه باید تعرفه نخ و الیاف نیز كاهش یابد كه در حال حاضر چنین مساله ای را شاهد نیستیم. در حال حاضر ۱۸۰ هزار تن مصرف پنبه در كشور است كه بیشترین میزان آن در داخل تامین می شود و بخشی از آن نیز وارد می شود كه باید این واردات با حداقل قیمت باشد. از سوی وزارت صمت در نقطه شروع ۵ درصد عوارض واردات نخ و الیاف دریافت می شود كه خود این مساله تاثیر خود را روی افزایش قیمت محصول نهایی خواهد گذاشت.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران تصریح كرد: این مساله در حالی است كه در تركیه ۱میلیون ۶۰۰ هزار تن پنبه نیاز دارند كه بخش عمده آن را تامین می كنند و بخش دیگر را وارد می كنند ولی در عین حال حداقل عوارض واردات را شاهد هستند و به شكل كاملا باز واردات و صادرات انجام می دهند ولی در ایران بیان می كنند كه پنبه ای كه می خواهید تامین كنید از هر كشوری نباشد. یك زمانی می گویند محدودیت ایجاد شود كه پنبه تولید داخل تامین شود و سپس وارد خرید خارجی شویم ولی پنبه یك محصول جهانی است و باید در فصل خود انجام شود.

وی گفت: همین امروز به دلیل تحریم ها با هزینه بیشتری خرید را انجام می دهیم. مثلا امروز پنبه ای كه از هند وارد می كنیم باید اسناد قرنطینه ای و گند زدایی به كشور ثالث انجام شود. باید هر ساله در شورای عالی امنیت ملی مجوزی را بگیریم كه سازمان حفظ نباتات كشور ثالث را بپذیرد. همین مساله باعث می شود كه پنبه ما مدت ها از گمرك بماند و علاوه بر آسیب قیمت داخلی را نیز افزایش می دهد.

وی افزود: صنعت پوشاك ما در سالهای اخیر از نظر حجم پوشاك و تنوع توسعه خوبی پیدا كرده است و قطعا اگر در این عرصه به خوبی حمایت شوند می توانند توان صادراتی خود را به بالاترین حد برسانند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • رشد ۱۷ درصدی صادرات از استان کرمانشاه
  • رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا از گمرک کرمانشاه طی فروردین سال جاری
  • افزایش ۸۱ درصدی صادرات از پایانه مرزی بیله سوار
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!