Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری روسیه با یادآوری اینکه کشورش به سوریه کمک کرده تا استقلال و حاکمیت خود را حفظ کند، بطور ضمنی تاکید کرد، روسیه برخلاف آمریکا، هرگز برای پیشبرد سیاست خارجی خود، جهان را در معرض بحران قرار نداده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، روزنامه «ایزوستیا» امروز نوشت: پانزدهمین نشست سالانه باشگاه مباحثات بین‌المللی «والدای» که در سال جاری عنوان «روسیه- برنامه قرن ۲۱» نام گرفته بود و در تاریخ ۱۵ اکتبر (۲۳ مهرماه) در بندر سوچی آغاز شده بود، روز گذشته (پنج شنبه) به کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در آخرین روز این نشست بین المللی، به طور مرسوم "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه نیز در آن شرکت داشت، البته این بار سخنان زیادی نگفت، بلکه بلافاصله شروع به پاسخگویی به طیف وسیعی از سئوالات مطرح شده توسط شرکت‌کننده در این مباحثات کرد. بخشی از سخنان مهم پوتین در این نشست به شرح ذیل است:

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا عملیات نظامی در سوریه ارزش آن را داشت، توضیح داد، روسیه می‌بایست به تشدید وخامت اوضاع در سوریه و خطر گسترش تهدیدات تروریستی در منطقه، در شرایطی که گروه‌های تروریستی اقدامات خود را در کشور‌های همسایه سوریه گسترش داده بودند، واکنش نشان می‌داد. وی تاکید کرد که البته مقابله با تروریسم بین المللی باید در صورت اقدام جمعی و با تشریک مساعی موثر خواهد بود، ولی متاسفانه اقدام مشترک جامعه بین المللی در این رابطه به طور کامل وجود ندارد.

پوتین یادآور شد، در نتیجه عملیات نظامی روسیه تعداد بسیار زیادی از تروریست‌ها در این کشور نابود شدند و تعدادی نیز سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و مسلما این مسئله مانع از گسترش تهدیدات تروریستی در آینده شد.

وی گفت، روسیه در جریان عملیات نظامی به دولت سوریه کمک کرد تا تقریبا ۹۵ درصد از خاک این کشور را آزاد کند و حاکمیت این کشور حفظ شده و اوضاع در منطقه با ثبات شود. وی افزود: ما توانستیم به اهداف خود که برای رسیدن به آن عملیات در سوریه را آغاز کرده بودیم، دست یابیم.

اوضاع در مناطق تحت کنترل آمریکا در سوریه رو به وخامت گذاشته است
رئیس جمهوری روسیه همچنین به ادامه وخامت اوضاع در کرانه شرقی رود فرات که نیرو‌های نظامی آمریکایی در آنجا مستقر هستند، نیز اشاره کرده و گفت، تروریست‌های گروه داعش که در آن منطقه باقی مانده بودند، اکنون شروع به افزایش نفوذ خود کرده، بخشی از این مناطق را تحت کنترل خود درآورده و حتی ۷۰۰ را در چند منطقه مسکونی به گروگان گرفته‌اند.

ولادیمیر پوتین گفت، ترکیه فعلا وظایف خود برای ایجاد منطقه غیرنظامی در استان ادلب را انجام نداده، ولی در حال کار به روی این مسئله است. واقعیت این است که این اقدامات اصلا ساده نبوده و بسیار پیچیده هستند.

وی درباره حضور نظامی ایران در سوریه نیز گفت: این مقامات دمشق و تهران هستند که باید در این باره به توافق برسند. به عقیده وی، برای اینکه سوریه بتوانند از کمک متحدان خود، که یکی از آن‌ها ایران است، صرف‌نظر کند، لازم است تا تضمین امنیتی قابل اطمینان به دست آورد.

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت، یکی از مشکلات حل نشده در منطقه خاورمیانه همچنان مناقشه فلسطین و اسرائیل است. وی تاکید کرد که در این رابطه همه طرفین باید تلاش کنند تا این مسئله هرچه سریعتر حل و فصل شود.

ولادیمیر پوتین درباره روابط خود با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز یادآور شد، گفتگو‌های ما کاملا حرفه‌ای و عادی هستند و به دلایل و استدلالات طرف دیگر گوش می‌دهیم. البته دیدگاه‌های ما کاملا متفاوت هستند، ولی این مسئله در مباحثات شرکای خارجی کاملا طبیعی است. وی ملاقات‌های خود با ترامپ را بیشتر مثبت دانست تا منفی و افزود، آنچه روی این مذاکرات تاثیر منفی میگذارد، وضعیت سیاست داخلی آمریکا است.

مسکو انتظار ندارد که تحریم‌های ضدروسی غرب به این زودی لغو شوند
رئیس جمهوری روسیه درباره امکان تحریک بحران‌های گسترده در جهان برای حل و فصل اهداف سیاست خارجی گفت: روسیه هرگز به خاطر رسیدن به اهداف خاص خود، جهان را در آستانه بحران قرار نداده است. این نظریه بسیار بدی است و به طور کلی افزایش وخامت اوضاع و اقدامات تحریک آمیز، شیوه سیاست خارجی ما نیست. ما هرگز به کسی فشار نیاورده و در امور داخلی سایر کشور‌ها دخالت نمی‌کنیم، برخلاف آنچه که ما را به آن متهم می‌کنند. ضمن اینکه کسانی که این مسائل را مطرح کرده‌اند تا کنون هیچ دلیل و مدرکی در این باره ارائه نداده‌اند.

ولادیمیر پوتین اظهارات ضدروسی گسترش یافته در جهان را نتیجه مبارزات سیاسی داخلی در جهان غرب، بخصوص در آمریکا نامید و یادآور شد که این مسئله تنها ممکن است بعد از سال ۲۰۲۰ که انتخابات ریاست جمهوری مجدد در ایالات متحده انجام گیرد، کاهش یابد. به همین دلیل، به عقیده او، روسیه انتظار ندارد که تحریم‌های ضدروسی غرب به این زودی‌ها لغو شوند.

به گفته وی، مشکلات به وجود آمده در عرصه بین المللی مربوط به جهان تک‌قطبی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد، ولی اکنون همه چیز در حال بازگشت به جهان چندقطبی است. البته جهان همچنان باید بر بحران‌های ناشی از جهان تک قطبی فائق آید.

پوتین تلاش برخی کشور‌ها برای از بین بردن دولت‌هایی که مطلوب آن‌ها نیستند و یا تحمیل اراده بر سایر کشور‌ها را سیاستی غیراخلاقی و غیرمنطقی نامید و تاکید کرد، همیشه باید به توافق رسید. به نظر من، روابط بین المللی به گونه‌ای است که باید بر سر میز مذاکره نشست و با تشریک مساعی به روی تهدیدات مشترک کار کرد. وی یادآور شد، به رغم افزایش تهدیدات و چالش‌ها، جهان به ثبات بیشتری رسیده است.

روسیه از جنگیدن با هر متجاوزی هیچ واهمه‌ای ندارد
ولادیمیر پوتین در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا روسیه از بروز درگیری نظامی هراس دارد، گفت: ما از چیزی نمی‌ترسیم. وی با اشاره به دکترین هسته‌ای این کشور، توضیح داد: روسیه تنها در صورتی حاضر است سلاح‌های هسته‌ای خود را استفاده کند که مجبور باشد به چنین حملاتی پاسخ بدهد، یا متقاعد شود که حمله هسته‌ای به این کشور خواهد شد.

وی در عین حال با اشاره به اینکه قطعا استفاده از سلاح هسته‌ای نتایج فاجعه آمیز خواهد داشت، تأکید کرد که هر متجاوزی که علیه روسیه سلاح هسته‌ای استفاده کند، باید بداند که انتقام از چنین اقدامی غیرقابل اجتناب است.

به گفته وی، فعال شدن توسعه تسلیحاتی روسیه و مدرنیزه تسلیحات نظامی در این کشور واقعیتی غیرقابل انکار و در جهت تقویت توان دفاعی این کشور است.

رهبر روسیه توسعه روند اوضاع در شبه جزیره کره را مثبت ارزیابی کرد و گفت: پیش از این کره شمالی در آستانه جنگ قرار داشت، ولی اکنون در آستانه صلح است. وی یادآور شد، درخواست از کره شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای کامل تضمین امنیتی در پی نداشته و این مسئله اقدامی یکجانبه خواهد بود. به گفته وی، روسیه می‌تواند سهم موثری در حل و فصل مسائل شبه جزیره کره و عادی سازی روابط دو کره داشته باشد.

پوتین همچنین تاکید کرد که اصلی‌ترین مشکل در اوکراین وخامت اوضاع در منطقه دونباس است و تنها راه خروج از این بحران، اجرای توافقنامه مینسک است که متاسفانه مقامات کی‌یف این کار را انجام نمی‌دهند. وی در عین حال تاکید کرد که روسیه علاقه‌مند است تا روابط کامل عادی با اوکراین داشته باشد.

رئیس جمهور روسیه همچنین بار دیگر از آمادگی مسکو برای گفتگو با ژاپن صحبت کرد به رغم آنکه شینزو آبه، نخست وزیر این کشور از امضای پیمان صلح قبل از حل و فصل مشکلات ارضی بین دو کشور خودداری کرده است.

پوتین برخورد منطقی و تحمل ادیان و دیگر ملل در روسیه را پایه و اساس موجودیت این کشور نامید و تأکید کرد که آرزویش حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و تامین منافع همه ملت روسیه است.

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که هراسی از مسئولیت سنگین در مقابل جهان ندارد، و چنین مسئولیتی پیش روی رهبران کشور‌های بزرگی مانند روسیه، چین و ایالات متحده قرار دارد. وی توضیح داد، اگر من تصمیمی بگیرم این تصمیم را بدون توجه به عواقب منفی آن برای شخص خودم انجام خواهم داد، چرا که معتقدم باید به عواقب مثبت کار‌ها اندیشید و برای آن تلاش کرد.

ولادیمیر پوتین با یادآوری اینکه اعتماد مردم روسیه انگیزه مثبتی برای ادامه اقدامات وی است، افزود، بسیار مهم است که مردم به دولت و رهبران خود اعتماد داشته باشند. به عقیده من مردم روسیه بدرستی این مسئله را درک می‌کنند و اقدامات دولت را و تصمیمات دولت را قبول می‌کنند، هر چند ممکن است آن‌ها را با دشواری‌هایی مواجه کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عملیات نظامی روسیه در سوریه اهداف روسیه در سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۳۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف

روسای جمهور آذربایجان در دیدار با پوتین گفت: روسیه از نظر امنیت منطقه‌ای در قفقاز و جغرافیای وسیع‌تر، کشور اصلی است. ما در تلاش برای تقویت اقدامات اعتمادآفرین، همکاری، درک متقابل و حل‌وفصل همه مسائل در راستای منافع متقابل هستیم. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یکی از محورهای اصلی دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان، مربوط به امنیت منطقه بود.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: از منظر تأمین امنیت منطقه به بررسی وضعیت خواهیم پرداخت. سؤالات زیادی در اینجا وجود دارد و آن‌ها مسائل بسیار حساسی هستند.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان نیز گفت: روسیه از نظر امنیت منطقه‌ای در قفقاز و جغرافیای وسیع‌تر، کشور اصلی است. خیلی مسائل به همکاری و فعالیت متقابل بین کشورهای ما بستگی دارد. ما در تلاش برای تقویت اقدامات اعتمادآفرین، همکاری، درک متقابل و حل‌وفصل همه مسائل در راستای فعالیت متقابل و منافع متقابل هستیم.

نشریه «کومرسانت» در این خصوص نوشت: دو رئیس‌جمهور پس از انتخاب مجدد به عنوان رئیس دولت در سال 2024 اولین تماس رو در روی خود را داشتند. تغییر وضعیت در قفقاز جنوبی نیاز به آغاز سریع تماس‌های شخصی بین رهبران دو کشور پس از آغاز مرحله جدید سیاسی در روسیه و آذربایجان را حکم می‌کند.

این نشریه می‌نویسد: وضعیت منطقه قفقاز ناپایدار به نظر می‌رسد و چندین سناریو جایگزین برای توسعه و امنیت منطقه با مشارکت بازیگران رقیب (روسیه از یک طرف و غرب از طرف دیگر) وجود دارد. دو رهبر آذربایجان و روسیه به دنبال پاسخی مشترک به تهدید خارجی هستند. نگرانی اصلی هر دو کشور افزایش تهدیدات خارجی در منطقه است.

آیدین حسین‌اف، نماینده مجلس ملی آذربایجان به خبرگزاری «ینی مساوات» گفت: موضوعات مطرح شده در دیدار الهام علی‌اف با ولادیمیر پوتین نشان از توسعه روابط بین کشورها بر اساس اراده سیاسی دو رئیس‌جمهور دارد. روابط متقابل آذربایجان و روسیه چندوجهی است و در عین حال روابط سیاسی جایگاه مهمی در این روابط دارد. مسائل امنیتی منطقه‌ای به‌ویژه به حوزه روابط سیاسی مرتبط است. این واقعیت که آذربایجان و روسیه سال‌هاست که بخشی از یک اتحادیه واحد بوده‌اند، ویژگی منحصربه‌فردی از روابط بین کشورهای ما را شکل داده است. این شامل بسیاری از اجزای مهم است. روابط ما در سال‌های استقلال بیشتر توسعه یافته است. همانطور که می‌دانید روابط دیپلماتیک بین آذربایجان مستقل و روسیه در 4 آوریل 1992 برقرار شد. در 25 سپتامبر 1992 سفارت روسیه در آذربایجان شروع به کار کرد. اگرچه روابط در ابتدا در سطح مطلوبی قرار نداشت و به طور کامل منافع هر دو کشور را برآورده نمی‌کرد، اما پس از بازگشت حیدر علی‌اف رهبر ملی به قدرت سیاسی در آذربایجان، روابط بین کشورهای ما در عالی‌ترین سطح توسعه یافت. سند اصلی تشکیل‌دهنده مبنای حقوقی روابط دوجانبه، «پیمان دوستی، همکاری و امنیت متقابل» است که در 3 ژوئیه 1997 بین روسیه و آذربایجان امضا شد.

این سند توسعه روابط روسیه و آذربایجان را در سطح مشارکت راهبردی نشان می‌دهد. پس از به قدرت رسیدن الهام علی‌اف در سال 2003، روابط دوستانه و همکاری در روابط روسیه و آذربایجان خط عمیق‌تری به خود گرفت. رئیس‌جمهور الهام علی‌اف بر گسترش روابط دوجانبه با روسیه به عنوان یک عامل مهم تأکید می‌کند.

این نماینده مجلس ملی آذربایجان تأکید کرد: مسائل امنیتی منطقه همیشه در روابط آذربایجان و روسیه مطرح است. این روابط به نفع کل منطقه در تضمین ثبات در منطقه و جلوگیری از مداخلات نامناسب و بالقوه خطرناک توسط قدرت‌هایی که به منطقه تعلق ندارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

روسیه کشوری کلیدی برای امنیت منطقه‌ای در قفقاز و جغرافیای وسیع‌تر است. آذربایجان این عامل را در نظر می‌گیرد. این مسئله خیلی به همکاری و فعالیت متقابل بین کشورهای ما بستگی دارد.

آذربایجان در تلاش است تا اقدامات اعتماد آفرین، همکاری، درک متقابل را تقویت کند و همه مسائل را در راستای فعالیت متقابل و منافع متقابل حل‌وفصل کند. موفقیت‌هایی در این راستا وجود دارد.

روسای جمهور آذربایجان و روسیه در 22 فوریه 2022 در مسکو اعلامیه در مورد اتحاد بین جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه را بر اساس سنت‌های دوستی تاریخی و حسن همجواری امضا کردند و کیفیت روابط بین دولتی ما به سطح جدیدی از اتحاد ارتقا یافته است. روابط ما هم اکنون بر اساس این اعلامیه است. توسعه روابط سیاسی در بالاترین سطح، تأثیر مثبتی بر گسترش روابط اقتصادی دارد.

موسی قاسملی دیگر نماینده مجلس ملی آذربایجان گفت: نشست پوتین و علی‌اف با پنجاهمین سالگرد افتتاح بزرگراه بایکال آمور که برای روسیه و کشورهای اتحاد جماهیر شوری سابق اهمیت استراتژیک زیادی دارد تصادفی نیست. از اواخر دهه 20 قرن بیستم، هر چقدر هم که دولت شوروی تلاش کرد تا بزرگراه بایکال آمور را بسازد، حتی با استفاده از زندانیان، با وجود اینکه ده‌ها هزار نفر در این راه جان خود را از دست دادند، نتیجه حاصل نشد. این کار تحت رهبری حیدر علی‌اف، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی اتحاد جماهیر شوروی و معاون اول رئیس شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی تکمیل شد.

موسی قاسملی معتقد است: همکاری‌های تجاری و اقتصادی که اساس مادی روابط بین کشورهای آذربایجان و روسیه است، در حال افزایش است. همانطور که مشخص است، در روابط بین‌الملل، بسیاری از کشورها می‌توانند اسناد امضا کنند و بیانیه بدهند، اما اگر پایه‌های مادی روابط قوی نباشد، احتمال شکسته شدن آن در مواقع بحران بسیار زیاد است. همچنین مسائل امنیتی منطقه‌ای جایگاه ویژه‌ای در روابط آذربایجان و روسیه دارد. بدون پرداختن به جزئیات باید بگوییم که عوامل اصلی مانع توسعه روابط دو کشور از جمله کمک به اشغالگران قره‌باغ و حضور نیروهای روسی در خاک ما، حذف شده است. دیدگاه‌هایی که از سوی رئیس‌جمهور علی‌اف بیان می‌شود، نشان‌دهنده سطح همکاری ما و نقش فزاینده آذربایجان در سیاست منطقه‌ای و جهانی است. از جمله سخنان مهم علی‌اف این بود که "مسائل امنیت منطقه همیشه در دستور کار نشست ما قرار دارد و روسیه کشوری کلیدی برای امنیت منطقه‌ای در قفقاز و جغرافیای وسیع‌تر است".

این دیدگاه‌های رئیس‌جمهور آذربایجان تأیید می‌کند که یکی از موضوعات اصلی که در دیدار با ولادیمیر پوتین مطرح شد، موضوع امنیت منطقه بود.

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوتین به چین سفر می‌کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می‌کند
  • امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف
  • «پوتین» با هوش مصنوعی بازیگر شد
  • پوتین: روش های تروریست ها روز به روز پیچیده تر و وحشیانه تر می شود
  • شولتز: پوتین حق ندارد از امانوئل کانت نقل قول کند!
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • روز تحلیف پوتین مشخص شد