Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی مطلق در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: سرطان پستان شایع ترین سرطان در میان خانم ها در ایران و جهان است.
وی ادامه داد: یک چهارم خانم هایی که در ایران به سرطان مبتلا می شوند سرطان پستان دارند و سالانه بیش از 13 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.
مطلق با اشاره به اینکه میزان بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است، گفت: به دلیل افزایش نسبت جمعیت سالمندی و برخی شیوه های نادرست زندگی مثل افزایش وزن، کم تحرکی، مصرف غذاهای ناسالم و مصرف سیگار میزان ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: با کنترل وزن و زیاد کردن تحرک بدنی با فعالیت متوسط بدنی به صورت 5 روز در هفته و هر روز 30 دقیقه یا 15 دقیقه فعالیت بدنی شدید
، عدم مصرف فست فود، غذاهای چرب و پرکالری می توانیم بروز سرطان پستان و انواع سرطان را کم کنیم.
مطلق گفت: به طور کلی 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است و مردم باید بدانند که می توان سرطان را کاهش داد.
وی با اشاره به اینکه خانم ها می توانند با معاینه ماهیانه سرطان پستان را خیلی زود تشخیص دهند، افزود: اگر خانم ها هر ماه خودشان را معاینه کنند و به شبکه بهداشتی مراجعه کنند این بیماری را می توانند بسیار زود تشخیص دهند.
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: ما از چهار سال پیش برنامه مراقبت و پیشگیری از سرطان پستان را در سطح بیمارستان های منتخب شروع کردیم و خانم هایی را که در فاصله سنی 30 تا 69 سال هستند به صورت ماهانه معاینه می کنیم و اگر علائم مشکوکی وجود داشته باشد و یا نسبت خانوادگی در فرد باشد او را به سطح 2 خدمات ارجاع می دهیم.
مطلق ادامه داد: در این سطح خدمات کامل تر که برای 5 درصد از افراد ارائه می شود مثل مرکز ویزیت تخصصی، مشاوره ژنتیک و ماموگرافی و سونوگرافی وجود دارد و اگر فرد مبتلا باشد با روش استاندارد درمان می شود و اگر مشکلی نباشد به صورت دوره ای تحت درمان قرار می گیرد.
وی افزود: طراحی این برنامه و بوجود آوردن این ساختار شبکه مانند در ایران کشور ما را جزو کشورهای پیشرو برای مقابله و کنترل سرطان قرار داده و در مواردی که افراد به این بیماری مبتلا شوند با تشخیص به موقع می توانیم درمان آن را تسریع بخشیم.
مطلق خاطرنشان کرد: با تشخیص به موقع این بیماری هزینه های بیماران و نظام سلامت را هم کاهش می دهیم.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ایران سرطان بهداشت و درمان بیماری درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۴۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد

پژوهش‌گران دانشگاه میشیگان تست ادرار جدیدی را به نام MyProstateScore۲.۰ یا MPS۲ توسعه داده‌اند که ۱۸ ژن مختلف و مرتبط با سرطان پروستات درجه بالا را شناسایی می‌کند. MPS۲ توانسته است سرطان‌های با نمره گلیسون ۷=۴+۳ یا گرید ۲، یا درجه بالا را در آزمایش‌ها با موفقیت شناسایی کند. احتمال رشد و گسترش این سرطان‌ها از سرطان‌های گلیسون ۶ یا گرید ۱ بیشتر است.

به گزارش دیجیاتو، بیش از یک‌سوم سرطان‌های پروستات درجه پایین دارند؛ اما تست‌های استاندارد نمی‌توانند سرطان‌های جدی را از انواع کم‌خطر تشخیص دهند. پزشکان سال‌ها است به دنبال راهی هستند که سرطان‌های جدی را شناسایی کنند، زیرا سرطان‌های کم‌سرعت را می‌توان راحت‌تر درمان کرد.

تست MPS۲ نسخه جدیدی از MPS است که ۱۰ سال قبل توسعه پیدا کرد و با استفاده از نشانگر‌های آنتی‌ژن ویژه پروستات (PSA)، PCA۳ و ترکیب ژن TMPRSS۲::ERG این سرطان را تشخیص می‌دهد؛ اما MPS به‌تن‌هایی نمی‌توانست درجه سرطان را مشخص کند.

شناساگر‌های ژنتیکی سرطان پروستات درجه بالا

پژوهشگران از توالی‌یابی RNA بیش از ۵۸٬۰۰۰ ژن استفاده کردند و سپس به ۵۴ گزینه رسیدند که در سرطان‌های درجه بالا، بیانی بیش‌ازحد معمول دارند. آن‌ها سپس داده‌های ۷۰۰ نفر را با سطح بالای PSA از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ بررسی کردند.

درنهایت، ۱۸ نشانگر مشخص شد که ارتباطی مداوم با بیماری درجه بالا دارند. تست ادرار MPS۲ از این نشانگر‌ها برای تشخیص سرطان پروستات استفاده می‌کند. این تست نشانگر‌های اصلی MPS و ۱۶ نشانگر زیستی اضافی نیز به‌عنوان مکمل دارد.

در آزمایش MPS۲ روی بیش از ۸۰۰ نمونه ادرار، این تست توانست عملکردی قابل‌قبول در شناسایی سرطان‌های درجه بالا ارائه دهد. مهم‌تر آنکه در شناسایی سرطان پروستات با درجه پایین یا گرید ۱، موفقیت تقریباً ۱۰۰ درصدی داشت. این یعنی اگر تست منفی شود، تقریباً قطعی است که بیمار سرطان پروستات تهاجمی ندارد.

MPS۲ در شناسایی بیمارانی که نیازی به نمونه‌برداری از بافت ندارند موفق‌تر از نمونه قبلی خود است. نشانگر PSA می‌تواند تنها از ۱۱ درصد از نمونه‌برداری‌های غیرضروری جلوگیری کند. درحالی‌که این عدد در تست MPS۲ به ۴۱ درصد می‌رسد.

این یعنی چهار مورد از ۱۰ موردی که به نمونه‌برداری نیاز ندارد، نمره MPS۲ پایینی خواهند داشت و می‌توانند با خیال راحت از نمونه‌برداری‌های غیرضروری رها شوند. اگر یک مرد پیش‌تر طبق تست MPS نمونه‌برداری انجام داده باشد، نتیجه MPS۲ دقیق‌تر نیز خواهد شد.

برای مثال، یک بیمار ممکن است به علت افزایش PSA تحت نمونه‌برداری پروستات قرار بگیرد، اما سرطان در او شناسایی نشود. این بیمار در طول زمان تحت‌نظر قرار می‌گیرد و اگر PSA او دوباره بالا برود، باید نمونه‌برداری انجام دهد؛ اما تست MPS۲ می‌تواند در ۵۰ درصد موارد تشخیص دهد که بالا رفتن PSA نیازی به نمونه‌برداری ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • روزانه ۳ نفر در کهگیلویه و بویراحمد به سرطان مبتلا می شوند
  • افزایش مبتلایان به سرطان در بلخ
  • تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور ایرانی
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰ هزار بیمار در ایران
  • سنسور تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • درمان هپاتیت سی رایگان شد/ تخمین وجود ۲۰۰۰۰۰ بیمار در ایران