Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی تماس شهروندان با دفتر ایسنا مبنی بر قطع درختان پشت دیوار ریل خیابان جوادالائمه(ع) و حضور خبرنگار در محل، علت موضوع را از مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم، پیگیر شدیم که وی عنوان کرد: هیچ کدام از این درختان قطع شده در آن منطقه کهنسال نبوده‌اند، و قطع درختان برای ایجاد یکی از رمپ های پل جمهوری بوده است اما .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. .

‌در تماس تلفنی یکی از شهروندان قمی با ایسنا‌، مبنی بر قطع بیش از 10 درخت کهنسال توسط شهرداری قم در خیابان جوادالائمه(ع) انتهای کوچه 42 جنب ریل راه آهن و نابودی طراوت و سرسبزی برای اهالی این محل چرایی علت انجام این کار با وجود توانایی در جابجایی درختان توسط شهرداری، این موضوع مورد بررسی میدانی قرار گرفت.

عکاس و خبرنگار‌ ایسنا‌ در بازدید میدانی از محل قطع درختان، تصاویری را از این محل و همچنین  جمع آوری شاخ و برگ باقیمانده توسط مامورین شهرداری قم ثبت کرده است، این در حالی است که در یکصد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم و در جریان مطرح شدن مصوبه افزایش جریمه قطع درختان در قم، این مصوبه با موافقت و دفاع شهرداری قم و ناکافی بودن مبلغ دو میلیون تومان بابت جریمه هر درخت، ‌به دو برابر جریمه افزایش یافت.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم، در گفت و گو با خبرنگارایسنا‌ در خصوص علت قطع درختان در این منطقه عنوان کرد: جهت ایجاد یکی از رمپ‌های پل جمهوری(9 دی)‌ که جزو طرح تفصیلی است و در کمسیون ماده 7 نیز به تصویب رسیده است، شهرداری مجبور به قطع  4 درخت اُکالیپتوس در این منطقه شد، این نوع درخت به علت عمقی بودن ریشه‌های آن با دیگر درختان تفاوت داشته و جابجایی و انتقال آن ممکن نیست.

محمد تقی نادعلی با تاکید براینکه هیچ کدام از این درختان کهنسال نبوده‌اند، تصریح کرد: تنها یک درخت کهنسال نارون در این منطقه وجود دارد که در صورت نیاز منتقل می‌شود، در غیر این صورت این درخت به همین شکل حفظ خواهد شد؛ همچنین در همین منطقه برای توسعه خیابان تعداد 4 درخت کاج بدون آن که قطع شود، توسط شهرداری منتقل شد.

وی در پایان تاکید کرد: وظیفه شهرداری کاشت و حفظ درختان است، ولی گاهی به دلیل رفاه مردم و انجام طرح‌های عمرانی مجبور به جابه‌جایی  یا در موارد محدود قطع درختان هستیم.

در ادامه و پس از پاسخ شهرداری قم، صبح امروز جمعه 27 مهرماه با تماس مجدد یکی از شهروندان ساکن در این منطقه اعلام شد که شهرداری به کمک بیل مکانیکی در حال درآوردن ریشه‌های این درختان است که عکاس و خبرنگار ‌ایسنا به منظور تکمیل گزارش و گفت‌وگو با چند تن از اهالی به منطقه مذکور رفت.

در گفتگو با مرتضی شیخی یک از اهالی محل که به همراه مادر خود و با ناراحتی زیاد در حال مشاهده از ریشه درآوردن تنه این درختان بود گفت: آقای علی رستمی در سال 1382 ایده کاشت درخت در این منطقه خاکی را مطرح کرد که به کمک چند تن از اهالی بیش از 10 اصله نهال در این قسمت کاشته شد و حتی در سال 1386 که درختان زیادی خشک شد با رسیدگی به این درختان سبزی و سرزندگی را به این درختان برگرداندیم.

شیخی ادامه داد: بارها از شهرداری تقاضای رسیدگی و آبیاری این درختان داده شد ولی هیچ گاه اقدامی از سوی شهرداری انجام نپذیرفت و اهالی خود با کشیدن شیلنگ آب از منزل اقدام به آبیاری درختان می‌کردند، که در نهایت به کمک یکی از اهالی که در اداره منابع طبیعی مشغول به کار بود شیر فلکه آبی برای آبیاری این درختان تعبیه شد.

شیخی در ادامه و با اشاره به طراوت و شادابی که این درختان در محل ایجاد کرده بود، گفت: حتی بارها مادرم به منظور تمیز نگاه داشتن محوطه این درختان از شهرداری درخواست مساعدت کرد که متاسفانه توجهی به آن نشد.

وی در پاسخ به مسئولین شهرداری که مدعی وجود تنها 4 درخت اکالیپتوس در این محل بودند اقدام به شمارش تنه درختان قطع شده کرد و گفت: تعداد سه درخت زیتون 8 و 15 ساله که با دستان خود کاشتم، دو درخت انار، یک نارون و تعداد 16 درخت اکالیپتوس که همگی در سال 1382 تا 1383 به کمک اهالی محل کاشته شد و حدود 15 سال سن هر یک از این درختان بوده است.

یکی از اهالی مسن این محل نیز گفت: در خصوص قطع این درختان شکایتی نمی‌توان داشت و به هر حال شهرداری برای ایجاد راه این درختان را قطع کرده است.

علی یکی از اهالی محل که قطع این درختان را به خبرنگار ایسنا اطلاع داده بود، گفت: قطع این درختان دو روز قبل و زمانی که در محل کار بودیم صورت گرفته و پس از اطلاع رسانی و پیگیری خبرنگاران هم‌اینک در حال درآوردن ریشه این درختان و خاک ریزی کل این منطقه هستند.

وی ادامه داد: چگونه است که شهرداری برای قطع درختان در منزل شخصی افراد نیز جریمه‌های سنگین قرار می‌دهد ولی خود اقدام به قطع تعداد زیادی درخت می‌کند، در حالی که امکان جابجایی درختان برای شهرداری قم وجود دارد.

لازم به ذکر است آیت الله اراکی در جلسه سی و دوم  از سلسله دروس خارج فقه «نظام عمران و شهرسازی اسلامی» بر کراهت قطع درختان تاکید می کند و ادامه می‌دهد: "در روایات بر حرمتِ قطع درخت با ثمر و کراهتِ قطع درخت سایه‌دارِ بی‌ثمر اشاره شده است، مگر اینکه جایگزین داشته باشند. درختی که ثمر داشته باشد، حرمت قطع دارد، مگر اینکه جایگزینش کنند با بهتر از آن یا نظیر آن. همچنین درختی که ثمر ندارد بلکه سایه و فضای سبز آن درخت منظور است؛  قطع چنین درختی هم به شدت کراهت دارد. مخصوصاً در آنجایی که انبوهِ درخت نباشد. آنجایی که انبوه درخت داریم؛ قطع درخت بی‌ثمر ظاهراً اشکال و کراهتی ندارد، به شرطی که به سایر درختان صدمه‌ای وارد نشود و صدمه‌ای به فضای سبز محیط وارد نکند".

‌انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام قطع درخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۵۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۸۵۰۰ تن آسفالت در ۶۱ معبر شهری تبریز

شهرداری تبریز از ۲۸ فروردین تا سوم اردیبهشت سال‌جاری، با توزیع ۸۵۰۰ تن آسفالت اساسی و لکه‌گیری در محله و معبر شهری گامی دیگر برای ساماندهی معابر و تسهیل تردد برداشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، شهرداری تبریز همگام با اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی خود در سال جاری، اهتمام ویژه‌ای در ارائه خدمات محله‌ای دارد.

یعقوب هوشیار شهردار تبریز برای احصای دقیق مسائل شهری و برطرف کردن آنها از سال گذشته طرح ناحیه بندی را در مناطق مختلف شهر آغاز کرده است به طوری که استقرار نواحی در مناطق ده‌گانه تبریز سهم بسزایی در نیازسنجی خدمات و بهسازی آسفالت معابر ایفا کرده است.

شهرداری تبریز در سال گذشته ۳۲۲ هزار تن آسفالت در سطح مناطق ده‌گانه توزیع کرده و تلاش دارد با بهبود وضعیت آسفالت معابر افزایش رضایت‌مندی شهروندان را فراهم کند.

سامان احمدزاده، معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با اشاره به اینکه کیفیت و ماندگاری آسفالت اصلی‌ترین شاخص معاونت فنی در موضوع تولید و توزیع آسفالت است و برای تحقق این هدف در سال گذشته سومین کارخانه آسفالت نیز راه اندازی شد.

در این مطلب نگاهی به آمار آسفالت‌ریزی طی هفته گذشته داشته‌ایم و به تفکیک میزان تناژ و نقاط آسفالت‌ریزی در هر منطقه بررسی شده است. شهرداری منطقه یک تبریز با توزیع ۲۲۷ تن آسفالت در سطح معابر منطقه جهت آسفالت اساسی و لکه گیری اقدام کرد.

بر همین اساس مسیرهای ولیعصر کوی اخوان، ولیعصر کوی بنفشه وکوی شیر سوار واقع در عباسی آسفالت ریزی شدند.

منطقه دو تبریز طی هفته گذشته با ۵۷۹ تن آسفالت نسبت به بهسازی معابر اقدام کرده است.

طی هفته گذشته ۱۸ متری بهارک ولیعصر جنوبی، ۱۳ آبان کوچه شهریار، کوچه جنت ۴ واقع در خیابان توحید یاغچیان، کوچه کریم‌پور نرسیده به فلکه گلشهر، کوچه ستاره ولیعصر جنوبی و کوچه میلاد گلشهر از جمله فعالیت‌های آسفالت ریزی این منطقه بود.

شهرداری منطقه سه تبریز نیز طی این مدت با توزیع دو هزار و ۲۷۲ تن آسفالت نسبت به آسفالت ریزی لایه رویه در خیابان صائب، آسفالت‌ریزی لایه زیرین خیابان جوان، خیابان امیر انتظام در طالقانی و دیگر معابر اقدام کرده است.

شهرداری منطقه چهار تبریز نیز طی هفته گذشته با آسفالت ریزی ۵۴۴ تنی در راستای بهسازی معابر اقدام کرد.

خیابان‌های حجتی (کوی یوسفی), فیضیه (کوی مطهری)، باغ امیر (کوی قائم)، حجتی (پشت فنی و حرفه‌ای)، کشاورز، فیروز (سالاری)، اره گر و شهید باکری و … معابری است که توسط معاونت‌های فنی عمرانی و خدمات شهری منطقه لکه‌گیری و آسفالت‌ریزی اساسی شده است.

شهرداری منطقه پنج تبریز با توزیع ۷۸۳ تنی آسفالت برای چاله زدایی و آسفالت خیابان صائب باغمیشه و مدرسه عفاف واقع در شهرک باغمیشه، میدان ولی امر و مقابل ایستگاه آتش نشانی، خیابان میثاق و کوچه‌های مشار واقع در باغمیشه، معابر اصلی و فرعی بارنج، فرهنگیان تربیت ۳ واقع در شهرک مرزداران را در دستور کار خود قرار داد.

شهرداری منطقه شش تبریز طی هفته گذشته با آسفالت ریزی یک هزار و ۸۷۹ تنی در جهت بهسازی معابر خود اقدام کرده است.

این میزان از آسفالت در معابری شامل مسیر ۳۵ متری صنعتگران، شهرک امام خمینی (ره) مقابل بلوک ۸۳، ۶۹ و کوی فرهنگیان، کوی سولماز، اوغلی، خیابان شهید حیدری، خطیب، قراملک، خیابان ۲۲ بهمن و شهرک شهید دکتر بهشتی به صورت مکانیزه و دستی بهسازی و مرمت شده است.

منطقه هفت تبریز نیز با توزیع ۵۰۴ تن آسفالت مسیرهای خیابان ۴۵ متری صمدی، کوی فروردین، خیابان شهید مدنی، آخماقیه جنب پارک فضیلت، لاله گلباران کوی ششم شرقی را به صورت اساسی و یا لکه گیری آسفالت ریزی کرده است.

شهرداری منطقه هشت تبریز نیز با ۲۶۸ تن آسفالت در خیابان‌های بهشتی، مدرس، دانشسرا، خیابان شهدا، خیابان جمهوری اسلامی، کوچه امامزاده، کوچه مقدس و …را آسفالت ریزی کرده است.

منطقه ۹ تبریز با توزیع ۱۲۴ تن آسفالت ریزی به چاله زدایی اقدام کرده است. شهرداری منطقه ۱۰ تبریز نیز آسفالت ریزی یک هزار و ۱۹۸ تنی را در معابر خیابان منبع کوی فیاض بخش، شهرک ارم ۱۲ متری کوثر، بهمن آباد کوچه دهقان، کوی صبا شهرک ارم، جنب زورخانه ارم و آسفالت رویه خیابان شمس تبریزی در دستور کار خود قرار داد.

همچنین طی هفته گذشته ۱۰۸ تن آسفالت در دیگر معابر شهر به صورت متفرقه آسفالت ریزی شده است.

شهرداری تبریز در راستای بهسازی معابر و ترمیم آسفالت از ابتدای سال تا به امروز ۱۴ هزار و ۴۸۸ تن آسفالت ریزی در سطح شهر تبریز انجام داده است.

کد خبر 747417

دیگر خبرها

  • توزیع ۸۵۰۰ تن آسفالت در ۶۱ معبر شهری تبریز
  • مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟
  • غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه ۵ اصفهان
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • آزرده خاطر شدن اهالی روستای یل چشمه سفلی از نابودی جنگل + تصاویر