Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@00:30:54 GMT

صادرات گاز طبیعی جایگزین مناسب نفت خام

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۳۷۶۶۲

یک کارشناس صنعت گاز گفت: صادرات ٣٠٠ میلیون مترمکعب گازطبیعی به کشورهای منطقه می تواند درآمدی معادل فروش یک میلیون بشکه نفت در روز نصیب کشور کند.

به گزارش خبرنگار مهر، با نزدیک شدن به زمان آغاز تحریم ها و کاهش فروش نفت ایران، درآمد های ارزی کشور از محل صادرات نفت با نوسان مواجه خواهد شد. اگرچه افزایش قیمت نفت مقداری از ضرر حاصل از کاهش فروش نفت را جبران می‌کند اما در مجموع این افزایش قیمت به حدی نیست که کاهش فروش نفت را جبران کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی با توجه به فشارهای قابل توجه ایالات متحده در دوره فعلی تحریم‌ها انتظار می‌رود تا با دشواری‌های بیشتری در فروش نفت مواجه باشیم، چنانچه پیش از این نیز در زمان اوج تحریم های پیش از برجام فروش نفت حتی به حدود یک میلیون بشکه در روز رسید. صادرات گاز یکی از اهرم هایی است که می‌تواند در مقابله با تحریم به کار گرفته شود و فشارهای حاصل از کاهش فروش نفت را جبران کند.

احمد حسینی، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به معافیت صادرات گاز ایران از تحریم های اقتصادی علیه ایران از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، گفت: فروش نفت ایران در حالت عادی بیش از دو و نیم میلیون بشکه در روز است و در اثر تحریم‌ها در دوره قبلی فروش نفت ایران به کمتر از ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. این در حالی است که صادرات ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز به بازار منطقه درآمدی معادل فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت خام برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که صادرات این حجم از گاز در بازار منطقه میزان معقولی است چرا که مصرف گاز داخلی کشور در فصل زمستان به بیش از ۱۲۰۰میلیون متر مکعب می‌رسد و صادرات ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز برابر یک چهارم این رقم است. بنابراین صادرات گاز با این حجم که کمتر از نصف مصرف گاز جمعیت ۸۰ میلیونی کشور است به بازار ۱.۵ میلیارد نفری کشورهایی همچون پاکستان و هند و عراق و ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس کار دشواری نخواهد بود.

به گفته این کارشناس حوزه گاز، زیرساخت های صادرات گاز به کشور های منطقه به علت وجود شبکه گازرسانی در کشور آماده است و شروع یا افزایش صادرات گاز به این کشورها پس از عقد قرارداد زمان زیادی طول نمی‌کشد.

حسینی با بیان اینکه قرارداد های گازی برخلاف قرارداد های فروش نفت با سرمایه گذاری مشترک کشورها و برای مدت طولانی بسته می‌شود، اظهار داشت: با عقد قراردادهای بلندمدت گازی، می‌توان تا حداقل بیست سال بدون تهدید تحریم، درامد کشور را تامین کرد. در دوره قبلی تحریم ها نیز با وجود کاهش فروش نفت، صادرات گاز به ترکیه به علت ساختار تحریم ناپذیر آن، چه در مرحله فروش و چه در مرحله دریافت درآمد حاصله تحریم نشد و در این زمینه مشکلی بوجود نیامد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۷۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این آژانس فقط پس از برپایی کشور مستقل فلسطین منحل خواهد شد

لازارینی گفت: از کشور‌های عضو سازمان ملل می‌خواهم با این فشار‌ها مقابله کنند، زیرا هدف واقعی از انحلال آژانس، اهداف سیاسی است که ممکن است در آینده بر سر تلاش‌ها برای حل مساله فلسطین و برپایی کشور مستقل فلسطینی مانع ایجاد کند.

رئیس آژانس آنروا افزود: هدف اصلی در این زمینه، عدم ثبت فلسطینی‌ها به عنوان آواره است که نماینده اسرائیل در نشست شورای امنیت سازمان ملل، هفته گذشته به صراحت به این موضوع اشاره کرد و گفت که وجود آنروا باعث ادامه دار شدن مساله آوارگان خواهد شد. اما مسئله اصلی، فقدان راه حل سیاسی است که باعث می‌شود فلسطینی‌ها مدت طولانی تری به عنوان آواره باقی بمانند.

لازارینی تصریح کرد که از درخواست رسمی رژیم صهیونیستی اطلاعی ندارد، اما اطمینان دارد که این رژیم فراخوان‌هایی را برای این موضوع و مذاکراتی را درباره تشکیلاتی جایگزین آنروا انجام داده است.

رئیس آژانس امدادرسان آنروا خاطرنشان کرد: نمی‌توان در شرایط کنونی، ساختار دیگری را جایگزین آنروا کرد، زیرا هیچ تشکیلات دیگری وجود ندارد که مسئولیت‌های آژانس آنروا را بپذیرد و مانند آن، امکان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و آموزشی را فراهم سازد. فقط یک دولت یا حاکمیت دارای حقوق کامل از عهده این مسئولیت برمی آید.

وی در پایان تاکید کرد: تنها طرفی که می‌تواند این مسئولیت‌ها را انجام دهد، کشور مستقل فلسطین در آینده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • این آژانس فقط پس از برپایی کشور مستقل فلسطین منحل خواهد شد
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست