Web Analytics Made Easy - Statcounter

سران کشورهای آسیایی و اتحادیه اروپا در نشست روز جمعه پاریس با حمایت از توافق هسته ای ایران (برجام) و اعلام مفید بودن این پیمان برای امنیت جهانی، بر پایبندی به این توافقنامه بین المللی تاکید کردند.

به گزارش صدای ایران از اسوشیتدپرس از بروکسل؛ کشورهای آسیایی و اعضای اتحادیه اروپا با تاکید بر حمایت از برجام که برنامه های هسته ای تهران را محدود می کند، آن را پیمان مفید و موثری دانستند که توانایی دستیابی به اهدافش را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه (10اردیبهشت) با طرح ادعاهای بی پایه، خروج واشنگتن را از این توافق که به تائید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسیده بود و از سرگیری تحریم های یکجانبه علیه ایران اعلام کرد. 
به گزارش ایرنا؛ فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در دوازدهمین نشست دوسالانه آسیا و اروپا (آسم) گفت که موضع کشورهای آسیایی در این نشست درباره حفظ برجام با اروپا همسان است.
وی با اشاره به تلاش این نهاد برای استقرار سازوکار ویژه مالی ایران افزود: مطمئنم که اعضای اتحادیه اروپا در هفته های آینده با موفقیت به این تلاش ادامه خواهند داد.
براساس اعلام تارنمای رسمی اتحادیه اروپا، موگرینی همچنین درباره همکاری کشورهای آسیایی برای اجرایی شدن این سامانه تاکید کرد که همه شرکای آسیایی ما به دلایل امنیتی تمایل زیادی به اجرای کامل برجام نشان داده اند.
وی افزود که همواره شاهد موضع گیری مشابه شرکای آسیایی پیرامون لزوم حفظ برجام و پایبندی کامل ایران به این توافق بوده است.
اتحادیه اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام مخالفت خود را با اقدام رئیس جمهوری آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام اعلام و بر حفظ آن تلاش می کنند. 
این نهاد اروپایی اعلام کرده است که بسته هایی را در حمایت از تجارت شرکت های خود با ایران و همچنین سازوکار مالی موسوم به SPV برای مصون داشتن تعاملات مالی اروپا با ایران ارایه می دهد.
موگرینی پیش تر گفته بود: سازوکار ویژه مالی در ماه نوامبر سال جاری میلادی (آبان ماه) راه اندازی خواهد شد.
اجلاس گروه آسیا - اروپا (آسم) در سال 1996 تاسیس شده و برای اولین بار در تایلند آغاز به کار کرد. گروه بین قاره ای ˈآسمˈ از کمیسیون اروپا، 28 عضو اتحادیه اروپا، 12 عضو اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب شرق آسیا «آسه آن» و نیز سه گروه منطقه ای و برخی دیگر کشورها از جمله مغولستان، پاکستان، استرالیا، نیوزیلند، هند، بنگلادش، قزاقستان، روسیه، نروژ، سوئیس و کرواسی تشکیل شده و در حال حاضر 53 شریک و 2سازمان بین المللی در این گروه حضور دارند. کشورهای عضو این گروه بیش از60 درصد از جمعیت و نزدیک به 60 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند.
علاوه بر اجلاس سالانه این گروه، نشست هایی درخصوص موضوعات فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، محیط زیست، مالی و خارجی با حضور وزرای کشورهای عضو برگزار می شود.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۷۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۸ درصدی به حدود ۸۵۰ میلیون یورو رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد تجارت ایران و 27 عضو اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به 847 میلیون یورو رسیده است.

مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد افزایش داشته است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل 780 میلیون یورو کالا بین دو طرف مبادله شده بود.

بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماهه نخست 2024 با افزایش 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 144 میلیون یورو رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل 139 میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال نیز 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به 703 میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال قبل 641 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

جهش 46 درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه 2024

بر اساس این گزارش تجارت ایران و اروپا در دومین ماه سال جاری میلادی رشد قابل توجه 30 درصدی داشته و از 358 میلیون یورو در فوریه سال 2023 به 468 میلیون یورو در فوریه 2024 رسیده است.

صادرات اروپا به ایران در فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 32 درصدی مواجه شده و به 392 میلیون یورو رسیده است. صادرات اروپا به ایران در فوریه سال قبل 297 میلیون یورو گزارش شده بود.

صادرات آلمان به ایران در فوریه امسال 46 درصد رشد کرده و به 141 میلیون یورو بالغ شده است. صادرات فرانسه به ایران نیز با 37 درصد رشد به 33 میلیون یورو و صادرات ایتالیا با کاهش 6 درصدی به 42 میلیون یورو رسیده است.

صادرات رومانی به ایران 22 برابر شد

اما صادرات رومانی به ایران در فوریه 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 برابر شده و از 2.5 میلیون یورو در فوریه سال قبل به 57 میلیون یورو در فوریه امسال افزایش یافته است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در فوریه 2024 با رشد 24 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 76 میلیون یورو رسیده است. این رقم برای فوریه سال 2023 بالغ بر 61 میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات ایتالیا از ایران 2 برابر شد

واردات آلمان از ایران در فوریه امسال تغییر محسوسی نداشته و در سطح 19 میلیون دلار باقی مانده است. اما واردات اسپانیا از ایران با رشد 66 درصدی مواجه شده و به 9.3 میلیون یورو رسیده است. واردات ایتالیا از ایران نیز 96 درصد رشد کرده و به 26.1 میلیون یورو افزایش یافته است. ایتالیا در فوریه سال قبل 13.3 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • هشدار کارشناسان درباره بحران مسکن در اروپا و خطر راست افراطی
  • هشدار به اتحادیه اروپا درباره مصادره دارایی‌های روسیه
  • ۶ پیشنهاد ایران به سران کشورهای اسلامی در خصوص رژیم اشغالگر
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا
  • بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است
  • بورل: هیچ همبستگی میان اروپا درباره روسیه وجود ندارد