Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@20:49:11 GMT

پشت‌پرده شعار «ورود ایرانی، افغانی و سوری ممنوع»!

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۳۹۱۰۹

پشت‌پرده شعار «ورود ایرانی، افغانی و سوری ممنوع»!

فرارو- امیر هاشمی مقدم؛ عکس و خبرش به سرعت در فضای مجازی پیچید و واکنش تند و تیز بسیاری از ایرانیان را نیز در پی داشت. پشت شیشه یک اغذیه‌فروشی در شهر دنیزلی ترکیه، کاغذی چسببانده شده که روی آن نوشته: «ورود مشتریان ایرانی، سوری و افغانستانی به این فروشگاه و خریدشان ممنوع است. اگر وارد شوند، کتک می‌خورند و مسئولیتش با ما نیست».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌عنوان کسی که چندین سال است در ترکیه زندگی می‌کند و پایان‌نامه دکترایش هم درباره ایرانیانی است که به ترکیه می‌آیند، چند نکته را درباره این عکس توضیح می‌دهم:

یک) بارها در یادداشت‌های رسانه‌ای دیگر شرح داده‌ام که نگاه کلی و عمومی ترکیه‌ای‌ها به ایرانیان، و به‌ویژه گردشگران ایرانی بسیار خوب است. ترکیه بخش عمده‌ای از اقتصادش بر پایه گردشگری است و ایرانیان هم بخش عمده‌ای از گردشگرانش به ترکیه می‌روند. بنابراین هم دولت و مردم این کشور تلاش دارند ایرانیان را در ترکیه راضی نگه دارند تا این بازار را از دست ندهند. همین است که برای نوروز، بسیاری از شهرهای شرقی ترکیه مراسم استقبال رسمی از گردشگران ایرانی برگزار می‌کنند و شهرهای دیگری همچون استانبول هم، پر است از بنرهایی که به فارسی نوروز را به ایرانیان شادباش گفته و از تخفیف‌های نوروزی فروشگاه‌های گوناگون حکایت دارد. دو سال پیش هم که کلیپی از برخورد تند یک پلیس مرزی ترکیه با یک ایرانی منتشر شد، بسیاری از ایرانیان واکنش تند نشان دادند. همان موقع هم نوشتم که این برخوردها استثنایی است. سالانه نزدیک دو و نیم میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه می‌رود و برخورد کلی با آنان محترمانه است. پیدا کردن استثناهایی از این دست، نمی‌تواند مایه صدور حکم کلی شود. هرچند باید به همان‌ها هم واکنش «مناسب» نشان داد.

دو) در اینگونه موارد، سریعا موجی در ایران شکل می‌گیرد که سخن از تحریم گردشگری ترکیه به میان می‌آورد. واقعیت تلخ این است که ترکیه اکنون جزو اندک‌شمار کشورهایی است که گردشگران ایرانی را به سادگی می‌پذیرد و به آنان احترام می‌گذارد.

سه) فروشگاهی که پشت شیشه‌اش این جمله را نوشته بود، در شهر دنیزلی است. شهر دنیزلی اگرچه جاذبه‌های بسیار شناخته‌شده‌ای همچون چشمه‌های آب‌گرم پاموک‌قلعه را دارد، اما چندان مورد توجه گردشگران ایرانی نیست؛ چرا که نه ساحل دارد و نه بازارها و پاساژهای زیادی برای خرید. در عوض، بسیاری از پناهجویان ایرانی به این شهر فرستاده می‌شوند.

کافی است بدانیم بر پایه آمار سال پیش، نزدیک 10 هزار پناجوی سوری، نزدیک سه و نیم هزار پناهجوی ایرانی و بیش از دو هزار پناهجوی افغانستانی در این شهر به سر می‌برند. اینها رتبه نخست تا سوم پناهجویان را در این شهر دارند. همانگونه که در یادداشت‌های دیگر هم اشاره کرده‌ام، شوربختانه بسیاری از ایرانیانی که در ترکیه درخواست پناهندگی می‌دهند، ادعاهایی همچون همجنس‌گرایی یا تغییر دین به مسیحیت دارند که با باورهای دینی مردم ترکیه به شدت ناهمخوان است. در چند ماه گذشته که شدت مهاجرت و درخواست پناهندگی ایرانیان به ترکیه شتاب گرفته، حضور این افراد هم در ترکیه پر رنگ‌تر شده است.

با توجه به افزایش عوارض خروج از کشور از یکسو و گران شدن تورهای سفر به ترکیه به دلیل افت ارزش ریال، چنانچه میزان سفر گردشگران ایرانی به ترکیه هم کاهش یابد، در نتیجه دور از انتظار نیست که نگاه ترکیه‌ای‌ها به ایرانیان منفی شود. زیرا در حالی‌که مزایای حضور گردشگران ایرانی را از دست داده‌اند، باید با مشکلات اقتصادی و فرهنگی پناهجویان ایرانی دست و پنجه نرم کنند.

چهار) نصب حتی چندساعته این کاغذ پشت شیشه یک اغذیه‌فروشی در شهر نه چندان مهمی چون دنیزلی، می‌تواند برای ما ایرانیان یک تلنگر جدی باشد. با دیدن چنین صحنه‌هایی، حس بسیار بدی به همه ما ایرانیان دست می‌دهد. اکنون بهتر می‌توانیم خودمان را جای افغانستانی‌هایی بگذاریم که ورودی پارک صفه می‌نوشتیم ورود افغانستانی ممنوع، روی درب استخر می‌نوشتیم از پذیرفتن افغانستانی‌ها معذوریم؛ روی دیوار مدرسه می‌نوشتیم که ما نمی‌خواهیم فرزندان‌مان در مدرسه‌ای که افغانستانی‌ها هستند درس بخوانند؛ روی دیوار برخی محله‌ها برای خروج افغانستانی‌ها ضرب‌العجل تعیین می‌کردیم و... .

پنج) پلیس دنیزلی چند ساعت پس از نوشتن چنین متنی، وارد عمل شده و فروشنده را بازداشت و به اداره پلیس برد و کتک زد. سپس تعهد کتبی گرفت که دیگر چنین کاری را تکرار نکند. واکنش برخی از روزنامه‌های ترکیه و همچنین مردم این کشور در شبکه‌های اجتماعی، اعلام برائت و انزجار از این حرکت «نژادپرستانه» بود. کاش پلیس ما هم اگر با آزار دهندگان افغانستانی‌ها در ایران مواجه می‌شود، همین‌گونه برخورد کند.

شش) تلنگر دیگر هم به ما مردم است و هم به مسئولین‌مان. در کشور بیگانه، پناهجویی نه تنها مایه خفت و خواری خود پناهجو می‌شود، بلکه به آبروی هم‌میهنان و کلا کشور وی نیز آسیب می‌زند. می‌پذیرم که شوربختانه عرصه برای برخی (و نه همه) بسیار تنگ شده است، اما اگر بسیاری از کارهایی که دیده‌ام پناهجویان ایرانی در ترکیه انجام می‌دهند را، در همان ایران انجام دهند، وضعیت‌مان خیلی بهتر از اینها می‌شود. مسئولین‌مان هم کاش از برج عاج پایین بیایند و ببینند که نرخ مهاجرت و پناهجویی ایرانیان در کنار کشورهایی همچون سوریه و افغانستان جای گرفته است. آیا منتظرند مشکلات ایران را عینی‌تر از این ببینند؟

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۹۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قابل توجه مسافران حج؛ ورود این موارد به خاک عربستان ممنوع است

به گزارش خبرآنلاین ،فرمانده پلیس فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تاکید کرد: طبق ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر، در صورت کشف مواد مخدر از زائر، آن فرد در مرحله اول یک تا ۵ سال و در مرحله دوم ۵ تا ۱۵ سال ممنوع‌الخروج خواهد شد.

ایسنا در خبری نوشت:سرهنگ اسماعیل کشمیری ـ فرمانده پلیس فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در همایش توجیهی- آموزشی حج تمتع به زائران توصیه کرد به قوانین کشور عربستان احترام بگذارند و از بردن برخی داروهای گیاهی همچون «شیرین بیان» به سرزمین وحی خودداری کنند.

او اضافه کرد: مواد اسیدی همچون آبلیمو، ترشیجات و... از دیگر موادی است که بردن آنها به کشور عربستان ممنوع است.

کشمیری با تاکید بر اینکه عربستان قوانین سختگیرانه‌ای درباره مواد مخدر دارد، گفت: ما در گیت‌های فرودگاه، نظارت سختگیرانه‌ای خواهیم داشت و اجازه خروج حتی یک گرم مواد مخدر را نخواهیم داد.

فرمانده پلیس فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) افزود: طبق ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر، در صورت کشف مواد مخدر از زائر، آن فرد در مرحله اول یک تا ۵ سال و در مرحله دوم ۵ تا ۱۵ سال ممنوع‌الخروج خواهد شد.

کشمیری همچنین از زائران خواست با نصب سامانه «پلیس من» از مواردی همچون وضعیت مالیاتی خود اطلاع یابند تا به عنوان مثال در زمان خروج از کشور مشکل مالیاتی نداشته باشند.

فرمانده پلیس فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) همچنین به مدیران کاروان‌ها و زائران توصیه کرد مراسم بدرقه را در مساجد و حسینیه‌ها انجام دهند و محدودیت‌های فرودگاهی را در نظر بگیرند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904037

دیگر خبرها

  • ورود مردان به بازی پرسپولیس و سپاهان ممنوع شد
  • قابل توجه مسافران حج؛ ورود این موارد به خاک عربستان ممنوع است
  • عاشق‌ترین دختر پرسپولیسی در روز ممنوع‌الورودی به ورزشگاه! | تصویر
  • ورود جانبدارانه نمایندگان فرماندار به انتخابات مطلقاً ممنوع است
  • بلژیک ورود صهیونیست‌های افراطی را ممنوع می‌کند
  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!
  • ورود دام به ییلاقات شمال دامغان «ممنوع» شد
  • آینده بورس در چند پرده
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است