Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@17:14:06 GMT

ارتباط آلودگی اُزن با سکته مغزی

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۳۹۴۲۱

ارتباط آلودگی اُزن با سکته مغزی

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعات قبلی ارتباط بین سکته ایسکمیک ناشی از لخته شدن خون و ذرات ریز نظیر آلودگی هوا ناشی از اگزوز اتومبیل ها را نشان داده اند. اما در مطالعات کمی به رابطه بین آلودگی هوا ناشی از تاثیرات لایه اُزن سطح زمین بر نوعی سکته مغزی ناشی از خونریزی پرداخته شده است.

در مطالعه اخیر، محققان به بررسی ۵۷۷ بیمار دچار خونریزی داخل مغزی که بین سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۱ در بیمارستان دولتی ماساچوست آمریکا تحت درمان بودند پرداختند و داده های سلامت بیماران را با میزان آلودگی هوا قبل از سکته شان مقایسه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالیکه ریسک خونریزی داخل مغزی بعد از افزایش سه نوع آلودگی هوا، یعنی ذرات ریز غبار، کربن سیاه و دی اکسید نیتروژن، افزایش نیافته بود، اما این ریسک در وضعیت میزان بالاتر اُزن سطح زمین افزایش یافت.

اُزن معروف به «اُزن بد» زمانی ایجاد می شود که نورخورشید با دود اگزوز ماشین ها، دودهای انتشاریافته از کارخانه ها و سایر آلاینده ها ترکیب می شود.

دکتر «الیسا ویکر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد، در این باره می گوید: «از برخی ابعاد این نتایج بسیار قابل توجه هستند. اسناد و شواهد کمی در مورد تاثیرات اُزن بر خونریزی داخل مغزی وجود دارد. این یافته می تواند فاکتور بسیار مهمی باشد و باید در مطالعات بعدی تایید یا رد شود.»

وی در ادامه می افزاید: «این یافته ها نشان می دهد اُزن می تواند دارای پتانسیل تاثیرگذاری بر عروق خونی کوچک تحت تاثیر آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی باشد.»

کد خبر 4434976

منبع: مهر

کلیدواژه: آلودگی هوا سکته مغزی مغز اربعین ۹۷ وزارت بهداشت اربعین 97 سازمان غذا و دارو سرطان بیمارستان سیگار چاقی دیابت ایرج حریرچی بیماری های کودکان ورزش رژیم غذایی دارو مرکز طبی کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۳۹۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان، اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد،برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمارپیوند زده شد.

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کبد این جوان ۲۲ ساله به یک بیمار هم زندگی دوباره بخشید.

رضا جعفری  گفت: کبد جوان ۲۲ ساله اهل و ساکن کرمان که در اثر حادثه تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، صبح جمعه ۷ اردیبهشت ماه برای پیوند به شیراز منتقل و به یک بیمار نیازمند دریافت عضو اهدا شد.

 وی افزود: این جوان ۴ روز قبل در اثر سانحه تصادف به بیمارستان شهید باهنر کرمان  منتقل شده بود و متاسفانه علیرغم تلاش‌های کادر درمان دچار مرگ مغزی شد که پس از تایید مرگ مغزی و رضایت اهدای عضو از خانواده، کبد وی برای پیوند به شیراز منتقل شد.

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان از زحمات و تلاش‌های مسئول و هماهنگ کنندگان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی کرمان، کادر جراحی، ارتوپدی و بیهوشی و کادر پرستاری بخش‌های جراحی و آی سی یو و همکاران اتاق عمل بیمارستان شهید باهنر کرمان قدردانی کرد.

وی  علاوه بر کبد قسمتی از استخوان زانو وی نیز برای ترمیم به ۳ بیمار که مشکل حرکتی در زانو داشتند، برداشته شد تا به این عزیزان پیوند زده شود.

به گفته جعفری تاکنون ۲۲۰ اهدای عضو در استان کرمان انجام شده است.

دیگر خبرها

  • مدافع رم سکته را رد کرد و به تمرینات برگشت
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • فیلم| شوخی جالب با رونالدو/رونالدو از ترس سکته کرد
  • انتظار یک روزه بیماران سکته کرده در انگلیس برای رسیدن آمبولانس
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال