Web Analytics Made Easy - Statcounter

ژیلا مهدی آقایی، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو‌ با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که چه اقدامات محیط زیستی برای حفاظت از مسیر پیاده‌روی اربعین در ایران و عراق باید صورت گیرد؟ عنوان کرد: مناسبت‌های مذهبی از جمله محرم و اربعین با توجه به حضور گسترده مردم و استفاده از ظروف یکبار مصرف از نظر زیست محیطی باید مورد توجه باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اعلام کرد: برای ساماندهی ظروف یکبار مصرف، آموزش هیئت‌های مذهبی برای توجه به مسائل محیط زیستی، ارائه پیشنهاد و آموزش به مردم در خصوص ظروف نذری و پاکسازی مسیرهای عزاداری طی ماه محرم سال جاری مکاتباتی را با اداره‌کل‌های استانی انجام و به کمک سمن‌ها اقدامات خوبی انجام شد.

آموزش چهره به چهره مسائل محیط زیستی به زائران اربعین

آقایی به مکاتبات صورت گرفته با اداره کل‌های استانی محیط زیست در خصوص اربعین نیز اشاره و اظهار کرد: اداره کل‌های استانی محیط زیست با توجه به ویژگی‌ها و موقعیت هر استان، باید تمهیداتی را با همکاری سمن‌های استان برای اربعین بیاندیشند. سال گذشته اقدامات خوبی در این راستا انجام و تعدادی از سمن‌هایی که در حوزه پاکسازی کار می‌کردند وارد عمل شدند و در حین برگزاری مراسم به صورت چهره به چهره با زائران صحبت کردند و ضمن آموزش به آنها مسائل زیست محیطی را گوشزد کردند.

وی با اشاره به اینکه ستاد مرکزی اربعین همه ساله دفترچه راهنمایی حاوی دستورالعمل‌‌های بهداشتی، ایمنی و سلامت را در اختیار زائران اربعین قرار می‌دهد، گفت: طی مکاتبات انجام شده با ستاد مرکزی اربعین متنی را برای آموزش مسائل محیط زیستی در پیاده‌روی اربعین برای چاپ در این دفترچه ارسال کردیم اما با توجه به اینکه این کتابچه هنوز به دست ما نرسیده نمی‌دانیم متن مربوط به مسائل محیط زیستی در آن منتشر شده است یا خیر.

آقایی افزود: با سازمان تبلیغات نیز صحبت‌هایی برای مطرح کردن مسائل زیست محیطی توسط روحانیان و مبلغان اعزامی به اربعین صورت گرفت و مقرر شد که تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه داشته باشیم که ذیل آن روی موارد مطرح کار کنیم.

کمک به پاکیزگی محیط زیست پیاده‌روی اربعین با همراه داشت قاشق، چنگال، لیوان و فلاکس یا قمقمه

وی با اشاره به اینکه اقدامات را یک ماه زودتر شروع کرده‌ایم و امیدواریم در آینده گسترش داده و شاهد تأثیرات بیشتری باشیم، گفت: یکی از مهم‌‌ترین اقداماتی که زائران در توجه به حفاظت از محیط زیست مسیر اربعین چه در ایران و چه درعراق می‌توانند انجام دهند همراه داشتن قاشق، چنگال، لیوان و فلاکس یا قمقمه چای و آب است. همراه داشتن یک لیوان شخصی موجب می‌شود میلیون‌ها لیوان یکبار مصرف که آلاینده محیط زیست هستند استفاده نشود.

مدیر کل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بطری‌های آب را آلاینده‌ترین زباله پیاده‌روی اربعین عنوان و اظهار کرد: حجم بالایی از مواد آلاینده مسیر پیاده‌روی اربعین بطری‌های آب آشامیدنی هستند. در حالی که زائران با همراه داشتن یک قمقمه و پرکردن آن در محل‌هایی که آب شرب سالم وجود دارد می‌توانند جلوی آلوده شدن سطح زیادی از مسیر پیاده‌روی اربعین را بگیرند. همچنین می‌توانند یک کیسه زباله همراه داشته باشند تا زباله‌های خود را درون آن بریزند.

وی عنوان کرد: اسلام توجه ویژه‌ای به پاکیزگی و حفاظت از محیط زیست دارد و کسی که زائر است و این مسیر را پیاده می‌‌رود تا ثواب بیشتری ببرد باید به دستورات اسلامی توجه ویژ‌ه‌تری داشته باشد.

NGOها مسیر اربعین را پاکسازی می‌کنند اما این مسیر اصلاً نباید آلوده شود

آقایی ادامه داد: سال‌های گذشته عده‌ای از مردم ایران و عراق و مسئولان پس از مراسم اقدام به پاکسازی مسیر پیاده‌روی اربعین کردند در حالیکه این مسیر اصلاً نباید آلوده شود و از آنجایی که اربعین مسئله‌ای مردمی است و قرار نیست دولت‌ها وارد این مسئله شوند، ادارات کل سازمان محیط زیست نیز به کمک سازمان‌های مردم و نهاد و NGO های محیط زیستی در این قضیه ورود و پاکسازی محیط را بر عهده می‌گیرند.

وی در پایان گفت: اقدامات زیادی در حوزه مسائل محیط زیستی اربعین می‌توان انجام داد به شرطی که ستاد مرکزی اربعین ارتباط بیشتری با ما برقرار کند. از جمله این اقدامات برقراری ارتباط ثمن‌های ایرانی و عراقی محیط زیست است. مسئله اربعین یک موضوع بین‌المللی است و می‌توان با نگاه محیط زیستی بین‌‌المللی به آن نگاه کرد. ما نیز با ادارات کل محیط زیست و ثمن‌ها صحبت برای برقراری ارتباط با سازمان‌های مردمی عراقی صحبت‌ کرده‌ایم و برخی از ثمن‌ها هم با ثمن‌های عراقی ارتباط برقرار کرده‌اند که باید در سال‌های آینده اقدامات مشترک مردمی در این حوزه صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی مسیر پیاده روی اربعین محیط زیست و اربعین فعالیت NGOها در اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۰۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجمع خیران مشارکتی طرح‌های محیط زیستی در ۳۱ استان کشور تشکیل می‌شود

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تهیه و ابلاغ اساسنامه‌ای مشترک برای ایجاد مجمع خیران در هر استان به منظور فراهم شدن بستر مشارکت داوطلبانه و خیرانه مردمی در طرح‌های محیط زیستی و عام‌المنفعه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، امیر عبدوس در کارگاه آموزشی توجیهی مدیران محیط زیست کشور و استان‌ها در شیراز درباره اهم اقدامات دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: سال گذشته، سالی بسیار پرتلاش و دستاورد در حیطه تکالیف دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی بود و جهت‌گیری اقدامات این دفتر منطبق با رویکرد دولت انقلابی و مردمی و متناسب با سند تحول دولت مردمی و بیانیه گام دوم انقلاب و سایر اوامر و فرامین رهبر معظم انقلاب بر مردمی‌سازی امور و ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست متمرکز بود.

وی افزود: در این مسیر طرح‌ها و برنامه‌هایی برای اولین بار تعریف شدند که هریک در چارچوب آموزش و افزایش مشارکت گروه‌ها و مخاطبان اثرگذار جامعه در ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست مؤثر بودند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها مأموریت محور کردن استان‌ها در حیطه آموزش مخاطبان خاص در قالب طرح پرچم‌داری بود، بدین شکل که هر استان، پرچمدار آموزش مبانی و موضوعات محیط زیستی به یکی از گروه‌های مخاطبان اجتماعی و موظف شد دستورالعمل و محتواهای مورد نیاز برای آموزش این قشر از مخاطبان را تهیه و به عنوان الگویی برای سایر استان‌ها ارائه کنند.

عبدوس تاکید کرد: در این زمینه ۳۱ کتاب دستورالعمل آموزشی برای ۳۱ گروه از مخاطبان خاص اجتماعی تدوین و برای استفاده استان‌ها چاپ خواهد شد، ایجاد بسترهایی برای فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی محیط زیستی در دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی در سطح کشور از طریق ایجاد خانه‌های محیط زیست در این دستگاه‌ها اعم از دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و کتابخانه‌ها به عنوان حلقه‌های میانی مشارکت مردم دیگر طرحی بود که در سال ۱۴۰۲ اجرا شد.

وی گفت: تهیه و ابلاغ اساسنامه‌ای مشترک برای ایجاد مجمع خیران در هر استان به منظور فراهم شدن بستر مشارکت داوطلبانه و خیرانه مردمی در طرح‌های محیط زیستی و عام‌المنفعه، مستندسازی دانش بومی و سنتی محیط زیستی و جمع‌آوری آن‌ها برای چاپ کتاب دانش سنتی هر استان، تسهیل‌گری برای ایجاد تعامل سازنده میان سازمان و ادارات کل تابعه با تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیستی و برگزاری جلسات مستمر با آن‌ها، ثبت روز آموزش همگانی محیط زیست در تقویم رسمی کشور مصادف با پانزدهم اسفند و روز درختکاری و اجرای برنامه‌های متنوع طی یک هفته برای بزرگداشت این مناسبت در ستاد مرکزی سازمان و ادارات کل استان‌ها نیز اقدامات مهم دیگری بود که به همت دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شدند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست به همت و تلاش معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان و دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی در سال ۱۴۰۲ بازنگری و با هدف نهادینه‌سازی بنیان‌های توحیدی، انقلابی و محیط زیستی آن مورد تحول اساسی قرار گرفته و در بهمن ۱۴۰۲ به تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور رسید.

عبدوس خاطرنشان کرد: تسهیلگری مشارکت همگانی در حفظ محیط زیست و ارتقای سرمایه اجتماعی از طریق ایجاد حلقه‌های میانی یکی از مهم‌ترین راهبردهای دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست است که براساس آموزه‌های بیانیه گام دوم انقلاب و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در دولت مردمی انقلابی، بندهای ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط‌زیست و مفاد سند اخیرالذکر در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

کد خبر 746882

دیگر خبرها

  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • ماموریت مجلس به سازمان محیط زیست برای رفع مشکلات زیستی
  • عوامل محیط زیستی، دلیل ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها
  • مجمع خیران مشارکتی طرح‌های محیط زیستی در ۳۱ استان کشور تشکیل می‌شود