Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ياسوج - ايرنا - تنها طرح گاوداري شيري صنعتي شهرستان کهگيلويه با اين که هنوز وارد مدار بهره برداري کامل نشده است در تابستان امسال به دليل کمبود آب و شدت گرما ، 33 راس گاو موجود در آن تلف شد.

به گزارش ايرنا، براساس آمار موجود 73 واحد گاوداري شيري و گوشتي با ظرفيت بيش از چهار هزار رأس در کهگيلويه و بويراحمد وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کهگيلويه و بويراحمد 70 هزار رأس گاو به صورت سنتي و صنعتي پرورش مي يابد و توليد شير سالانه اين استان با 2 ميليون واحد دامي سبک و سنگين 85 هزار تن در سال اعلام شده است.
گاوداري شيري صنعتي يک هزار راسي شهرستان کهگيلويه در سال 93 با همکاري بنياد برکت کلنگ زني شد.
قرار بود اين طرح بزرگ پرورش گاو شيري با مشارکت 230 ميليارد ريالي بنياد برکت در روستاي دشت مازه در شهرستان کهگيلويه در سه سال اجرا شد .
40 ميليارد ريال از اين اعتبارات تسهيلات بانکي است.
طرح يک هزار رأسي گاوداري شيري صنعتي در 2 فاز 500 راسي بايد تاکنون اجرا مي شد اما هنوز به بهره برداري کامل نرسيده است.
مدير عامل طرح گاوداري صنعتي يک هزار راسي کهگيلويه گفت: بنياد برکت 210 ميليارد ريال اعتبار براي راه اندازي اين گاوداري پرداخت کرده است.
علي عرفاني مهم ترين مشکل اين گاوداري صنعتي را کمبود آب ذکر کرد و گفت: کم آبي موجب شد در فصل تابستان 30 راس گام شيري از گونه هلشتاين در اين گاوداري تلف شود.
وي اظهار داشت: محل تامين اب اين گاوداري يک حلقه چاه بوده که در تابستان امسال آب چاه افت زيادي کرد.
عرفاني تصريح کرد که در صورت تامين نشدن آب مورد نيا گاوداري ،گاوهاي موجود در آن براي جلوگيري از تلفات بيشتر به استان کردستان انتقال داده خواهند شد.
بدليل بروز پديده خشکسالي و کم بارشي استان کهگيلويه و بويراحمد و بويژه مناطق گرمسيري آن با کمبود اب رو به رو شده و سطح آب زيرزميني دشت هاي آن نيز بيش از 10متر افت کرده است.
به گفته مسئولان بر اساس آمار، سالانه افزون بر 287 ميليون مترمکعب آب از مجموع 2 هزار و 500 حلقه چاه عميق و نيمه عميق اين استان برداشت مي‌شود.
ميانگين بارندگي اين استان در سال زراعي گذشته 350 ميليمتر بود که نسبت به سال قبل از ان بيش از 90ميلي متر کاهش داشت.
افت سطح آب در اين استان از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزايش است.
بررسي‌ها و مطالعات شرکت آب منطقه‌اي حکايت از کاهش ميزان نزولات جوي در هشت سال گذشته در اين استان دارد به‌طوري که ميانگين بارش‌ها در اين مدت نسبت به بلند مدت و از سال زراعي 1351 تا 1395 حدود 50 درصد کاهش يافته است.
مدير عامل طرح گاوداري صنعتي يک هزار راسي کهگيلويه تاکيد کرد که شهرستان کهگيلويه ظرفيت تاسيس گاوداري هزار راسي را نداشت و با توجه به هزينه زياد نگهداري گاوداري بخصوص شيري بايد اين گاوداري در مرکز استان براي خدمات رساني بهتر راه اندازي مي شد.
عرفاني اضافه کرد: روزانه بيش از پنج تن شير توليدي اين گاوداري در استان هاي خوزستان و فارس براي تامين علوفه به فروش مي رسد.
وي بيان کرد: با توجه به اينکه بنياد برکت سرمايه گذار اصلي اين طرح بوده تاکنون مجوز بهره برداري از آن را صادر نکرده است.
عرفاني بهره برداري کامل اين طرح از سوي بنياد برکت را منوط به تامين يک هزار راس گاو شيري ذکر کرد.
وي تصريح کرد که همکاري همه جانبه بنياد برکت مانع از تعطيلي اين طرح بزرگ شده است.
با بهره برداري کامل از اين طرح زمينه اشتغال 80 نفر فراهم مي شود اکنون 8 نفر در اين کارخانه مشغول به کارند.
رئيس جهاد کشاورزي کهگيلويه طرح گاوداري صنعتي يک هزار راسي را يکي از طرح هاي مهم دامداري در استان دانست و گفت: رايزني هاي زيادي براي برطرف شدن مشکلات طرح تاکنون انجام شده است.
سيد عمران تقوي در عين حال تصريح کرد که همکاري مسئولان استاني براي برطرف کردن مشکلات طرح بخصوص تامين اب آن ضروري است.
وي گفت: در کنار اين طرح مزارع علوفه از سوي سرمايه گذار براي تامين علوفه گاوها ايجاد شده است.
تقوي افزود: ظرفيت گاوداري شيري صنعتي کهگيلويه يک هزار راس گاو شيري است اما هم اکنون در اين گاوداري صنعتي 250 راس گاو شيري نگهداري مي شود.
به گفته وي حمايت از اين طرح و راه اندازي کامل آن به ايجاد اشتغال در شهرستان کهگيلويه کمک زيادي مي کند.
7531/1662
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۰۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلر استقلالی با دستکش سیدحسین مقابل سپاهان

به گزارش “ورزش سه”، استقلال ملاثانی در یکی از بازی‌های حساس جام حذفی عصر روز جمعه میزبان سپاهان اصفهان خواهد بود.

علی کردانی دروازه بان استقلال ملاثانی در مسابقه حساس عصر جمعه است و قبل از بازی خود یک هدیه ارزشمند را از سیدحسین حسینی دریافت کرده است.

کاپیتان استقلال در آستانه دیدار با سپاهان یک جفت دستکش و یک جفت کفش استوک خود را به علی کردانی هدیه کرده تا او بتواند با شرایط روحی بهتری مقابل سپاهان بازی کند.

کردانی دروازه‌بان جوان تیم لیگ یکی استقلال ملاثانی در این فصل به عنوان یک دروازه‌بان کم تجربه عملکرد خوبی را ارائه کرده و حالا قبل از بازی با سپاهان با هدیه ویژه سید حسین حسینی مواجه شده است.

این دروازه‌بان عصر روز جمعه با دستکش‌ها و کفش اهدایی کاپیتان استقلال مقابل سپاهان بازی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)
  • گلر استقلالی با دستکش سیدحسین مقابل سپاهان
  • آلیشا ؛ هدیه ای برای روز تولد زوندا (عکس)
  • این بدترین هدیه‌ای بود که می‌شد به یورگن کلوپ داد!
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • راهنمای کاربردی خرید و استفاده از گیفت کارت اپل
  • رفع معارضین مسکونی از مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری