Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-27@01:35:27 GMT

تفاوت دیسک کمر با دردهای سیاتیک چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۴۰۸۶۶

تفاوت دیسک کمر با دردهای سیاتیک چیست؟

به گزارش جهان نيوز، هرچه جوامع متمدن‌تر می‌شوند، میزان بروز کمر درد نیز افزایش می‌یابد؛ چراکه زندگی ماشینی، بی‌تحرکی، ورزش نکردن، نشستن طولانی مدت پشت میز یا رانندگی کردن طولانی مدت و... از عوامل افزایش بروز کمردرد هستند.

در همین راستا دکتر سید مسعود هاشمی - رییس انجمن درد ایران با بیان اینکه کمردردها علل مختلفی دارند، می‌گوید: اختلالات ستون فقرات، بیماری دیسک بین مهره‌ای، تاندون‌ها و عضلات از علل ایجاد درد در کمر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ممکن است کمردرد منشاء عصبی  و درگیری اعصاب کانال نخاع داشته باشد. در بین علل کمردردها، دیسک بین مهره‌ای از شایع‌ترین علل آن است.  

هاشمی با بیان اینکه ستون فقرات چند بخش دارد، می‌گوید: ستون فقرات از ابتدا دارای هفت مهره گردنی، در ادامه ۱۲ مهره پشتی و نهایتا پنج مهره کمری و استخوان خاجی و دنبالچه است. ستون فقرات در هر بخش دارای انحناست. این قوس یا انحنا به فعالیت طبیعی بدن کمک می‌کند که اگر دچار اختلالاتی در این انحناها شویم، شاهد بروز کمردرد خواهیم بود. تغییر شکل ستون فقرات یا بر اثر بروز بیماری است یا وجود درد موجب این تغییر می‌شود. برای مثال به مرور زمان با بروز آرتروز، انحنای ستون فقرات دچار تغییر شکل می‌شوند.
چرا دیسک کمر می‌گیریم؟ رییس انجمن درد ایران درباره چگونگی بروز بیماری دیسک می‌گوید: دیسک‌های بین مهره‌ای نیز با از دست دادن آب خود یا در اثر وارد شدن یک فشار( طولانی مدت نشستن )، کیفیت طبیعی عملکرد خود را از دست می‌دهند. با وارد کردن فشار، دیسک سیاه شده و خاصیت نرم و ضربه‌گیری خود را از دست می‌دهد. در این حالت با کوچک‌ترین ضربه وارد شده، پاره می‌شود. زمانی‌که دیسک دچار پارگی شود، درصدد بیدرون‌زدگی قرار می‌گیرد که معروف به بیماری دیسک است. این بیرون‌زدگی می‌تواند در ناحیه گردن یا کمر رخ دهد. بیماری دیسک در بعضی از مهره‌ها شایع‌تر است. برای مثال در انتهایی‌ترین مهره‌ها (مهره‌های چهار و پنج) در کمر شایع‌ترین جایی‌ است که دیسک دچار بیرون‌زدگی می‌شود.
دردهای سیاتیکی وی می‌افزاید: درد پارگی دیسک با بیرون‌زدگی آن متفاوت است. افرادی که دچار پارگی دیسک شده‌اند، کمردردی مبهم دارند که با هیچ مسکنی درد آن‌ها ساکت نمی‌شود. در بیرون زدگی دیسک (هرنی دیسک)، اگر بیرون‌زدگی در وسط کمر باشد، درد آن روی کانال و ریشه‌های نخاع فشار می‌آورد و می‌تواند در هر دو پا انتشار یابد. همچنین این بیرون‌زدگی می‌تواند یک‌طرفه باشد و روی سمت چپ یا راست کمر فشار وارد کند و ورودی اعصاب را تحریک کند. این نوع دردها معمولا به دردهای سیاتیک معروف هستند. در این حالت بیمار درد را در پاهای خود حس می‌کند و شکایتی از کمردرد ندارد. این درد می‌تواند با گزگز و خواب‌رفتگی نیز همراه باشد. در مراحل پیشرفته‌تر ضعف عضلانی پاها و لنگش آن‌ها را مشاهده می‌کنیم.

هاشمی بیان می‌کند: یکی دیگر از علل کمر دردها، آرتروپاتی‌ها (التهاب مفاصل بین مهره‌ای به جز دیسک)، هستند. مفاصلی در ستون فقرات و کمر به نام فاست داریم که این مفاصل پروانه‌ای شکل هستند که موجب حرکت‌هایی مانند خم شدن و چرخیدن می‌شوند. زمانیکه مفاصل فاست دچار ضربه، آرتروز یا التهاب شوند موجب بروز کمردردهایی می‌شوند که با ام‌آرآی نیز تشخیص داده نمی‌شوند. دردهای آرتروپاتی در کمر یا گردن به شانه‌ها، ران‌ها و پهلوها فشار می‌آورند اما با گزگز و سری همراه نیست. افرادی که دچار دردهای آرتروپاتی هستند، معمولا هنگام بیدار شدن از خواب با خشکی و درد مواجهند. با کمی فعالیت کردن و گرم شدن بدن، از شدت درد کاسته می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یکی دیگر از علل کمردردها را تنگی کانال معرفی می‌کند و درباره آن می‌گوید: تنگی کانال می‌تواند ناشی از دیسک، مادرزادی و یا رشد آرتروزی سایر بخش‌های استخوانی به داخل کانال باشد. علائم تنگی کانال معمولا به صورت کمردردها و دردهای اندام تحتانی است که موجب وقفه در راه رفتن می‌شود. بیمار در این حالت باید به جلو خم شود تا بتواند مجددا راه رود.

کمردردهای ناشی از پوکی استخوان
وی ادامه می‌دهد: بخش دیگری از کمردردها ناشی از پوکی استخوان و آرتروز است. معمولا پوکی استخوان به تنهایی موجب کمر درد نمی‌شود. زمانی‌که میزان پوکی استخوان شدت یابد، موجب شکستگی‌های میکروسکوپی داخل استخوان‌ها می‌شود و درد کمر ظاهر می‌شود. پوکی استخوان خیلی شدید نیز با شکستگی و فرورفتگی مهره، خود را نشان می‌دهد. عکس‌برداری، سی‌تی‌اسکن و یا ام‌آرآی از روش‌های تشخیصی این نوع کمر درد به شمار می‌آیند. درد کمر در این حالت شدید است و موقع خواب و تغییر حالت و از جا بلند شدن این درد حس می‌شود. این نوع عارضه باید در مراحل اولیه درمان شود تا موجب قوز یا گوژپشتی نشود.

هاشمی دردهای عضلانی را  از علت‌های دیگرکمردردها می‌داند و ادامه می‌دهد: این نوع کمر دردها کوتاه‌مدت و بهبود شونده هستند که برای همه افراد ممکن است پیش آید. این درد در اثر تغییر وضعیت ناگهانی، تغییر دما، بد خوابیدن و ... به وجود می‌آید. با چند روز استراحت، گرم نگهداشتن کمر، مصرف مسکن‌ها و شل کننده‌های عضلانی این دردها بهبود می‌یابند.
درمان انواع کمردردها این فوق تخصص درد، درباره روش‌های درمانی کمر دردها نیز می‌گوید: در ابتدا علت کمر درد باید مشخص شود. معمولا کمردردهایی که بیش از شش هفته ادامه داشته باشند، باید توسط پزشک بررسی شوند و درمان خاص آن تجویز شود. درمان‌ها به صورت دارویی، جراحی باز یا بسته هستند. درصد بسیاری کمی (کمتر از ۱۰درصد) از کمر دردها نیاز به عمل جراحی باز دارند. بخش عمده کمردردها با درمان‌های اولیه غیرتهاجمی وکم‌تهاجمی (روش‌های بسته) درمان می‌شوند.

وی درباره درمان دردهای عضلانی می‌گوید: دردهای عضلانی با مصرف مسکن‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی درمان می‌شوند. اما باید توجه داشت انتخاب نوع دارو بسیار مهم است چرا که نباید برای بیمار تداخلات دارویی رخ دهد. هر فردی نباید سر خود شروع به مصرف این مسکن‌ها کند. درمان بعدی دردهای عضلانی، روش فیزیوتراپی اعم از روش‌های فیزیکی، گرم نگهداشتن عضله، تحریکات الکتریکی و یا استفاده از دستگاه‌های فیزیوتراپی مانند لیزر کم‌توان یا پرتوان است.

روش‌های درمانی دیسک کمر
هاشمی درباره روش‌های درمانی بیماری دیسک می‌گوید: برای درمان‌ دیسک‌های بین مهره‌ای در وهله اول دارودرمانی و استراحت تجویز می‌شود. استراحت از سه روز تا یک هفته به بیمار توصیه می‌شود. استراحت زیاد موجب ضعیف شدن عضلات می‌شود و تضعیف عضلات اطراف ستون فقرات فشاری زیادی بر روی دیسک‌ بین‌مهره‌ای و مهره‌ها می‌آورد. اگر بیماری با استراحت و دارودرمانی، بهبود نیافت، به سراغ روش‌های بسته (جراحی‌های دیسک یا تنگی کانال به صورت بسته) می‌رویم. این نوع درمان معمولا موفقیت آمیز است و در ۸۰ درصد موارد یا بیشتر  شانس موفقیت دارند. موفقیت این درمان نیز به انتخاب بیمار و نوع کمر درد او بستگی دارد.

به گفته وی، برای درمان با روش جراحی بسته، کاندیدای مناسب فردی است که درد کمر به پاهای او انتشار می‌یابد (با سیاتیک همراه است) و این درد با گزگز و سری همراه است (به شرطی که فرد دچار ضعف عضلانی نشده باشد و در ام‌آرای حلقه دیسک قابل ترمیم باشد).

هاشمی ادامه می‌دهد: روش درمانی دیگر نوکلولیز یا تزریق مواد به داخل دیسک است که موجب جمع شدن دیسک می‌شود و می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. این روش در مراحل اولیه مناسب و نتیجه بخش هستند و در مراحل پیشرفته شانس موفقیت کمتری دارند. یکی از این مواد تزریقی مخلوط اوزن و اکسیژن است که در موارد محدودی کاربرد دارد و برای بیمار دیسکی قابل انجام نیست. در این روش از موادی دیگر مانند ژل‌ها تا سلول‌های بنیادی به داخل دیسک تزریق می‌شود.
 
وی تاکید می‌کند: باید توجه داشته باشیم که درمان دیسک آسیب‌دیده به هر روشی، آن را به حالت اولیه خود بازنمی‌گرداند. همیشه نیاز است که بیمار در ادامه درمان همکاری کند و از ورزش‌های کمکی که موجب تقویت عضلات و اصلاح قوس‌های کمری می‌شوند، استفاده کند. توصیه ما به این افراد این است که حتما آب‌درمانی و ورزش کنند.

این فوق تخصص درد در ادامه به انواع روش‌های جراحی بسته نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در جراحی‌های بسته حدود ۱۰ روش داریم که شایع‌ترین آن عمل‌های لیزر است. در لیزر بدون بیهوشی، سوزن‌های ظریفی با دستگاه عکس‌برداری داخل دیسک می‌شوند و بعد با ورود فیبر نوری به دیسک که تابش مشخص و مقدار انرژی مشخص  با لیزر به آن می‌دهیم، عارضه دیسک را درمان می‌کنیم. این نوع جراحی بستری ندارد و بیمار می‌تواند از یکی _ دو روز بعد به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد.  

هاشمی ادامه می‌دهد: همچنین روش آندوسکوپی روش جدیدی است که مراکز علمی دنیا بر آن تاکید می‌کنند. در این روش، دستگاه آندوسکوپ با ایجاد یک برش کوچک و بدون بیهوشی، وارد کمر می‌شود و زیر دستگاه عکس‌برداری با دوربینی به سمت دیسک بیرون‌زده هدایت می‌شود و با رویت آن، با ابزار مخصوص این دیسک خارج می‌شود.

وی ادامه می دهد: برای درمان کمردردهای ناشی از آرتروز، ساییدگی مهره و التهاب‌های مفاصل، بهترین روش درمان، جراحی‌های بسته است. جراحی بسته برای درمان این نوع کمردردها به این گونه است که در اتاق عمل با بی‌حسی موضعی، با سوزن‌های خاصی داخل ستون فقرات می‌شویم و با استفاده از امواج رادیویی دردهای این گروه را نیز درمان می‌کنیم.

هاشمی برای درمان شکستگی‌های ناشی از ضربه یا پوکی استخوان نیز می‌گوید: در وهله اول درمان‌های حمایتی( استفاده از کمربندها و داروها) مهم است. در مرحله بعدی درمان شکستگی، از تزریق سیمان طبی داخل مهره به دو روش بسته استفاده می‌کنیم. این روش برای افراد سن بالا و افرای که بیماری همراه دارند و توانایی جراحی باز را ندارند، مناسب است. برای روش تزریق سیمان نیز با بی‌حسی موضعی، ابزار سوزن را وراد مهره شکسته می‌کنیم و مخلوط سیمان طبی را یا به صورت مستقیم یا به وسیله یک بالن به داخل مهره شکسته تزریق می‌کنیم. (استفاده از بالن برای تزریق سیمان عوارض کمتری دارد).

وی با بیان اینکه در مواردی که بیمار دچار بی‌اختیاری ادرار و یا ضعف حرکتی (آتروفی پا) شده، توصیه اکید به جراحی باز می‌کنیم، می‌گوید: گروهی نیز بعد از عمل‌های جراحی دردهایشان درمان نمی‌شود. این دردها ناشی از بروز مجدد دیسک، التهاب مفاصل فاست یا چسبندگی‌های داخل کانال نخاع در اثر جراحی هستند. این دردها نیز یا با روش بسته مانند لیزر یا آندوسکوپی، تزریق داروهایی که به باز کردن چسبندگی کمک می‌کنند، درمان می‌شوند. میزان موفقیت این درمان‌ها به شدت چسبندگی، شدت التهاب و مدت زمانی است که از وضعیت فرد گذشته است. زمانی که مدت زمان طولانی از درد می‌گذرد، از کاشت محرک‌های نخاعی استفاده می‌کنیم. در این روش با کاشت سیم‌هایی خاص اطراف نخاع و تولید امواج الکتریکی، درد بیمار طولانی مدت کنترل می‌شود.

رییس انجمن درد ایران در پایان به افراد توصیه می‌کند: از خم شدن‌های طولانی‌مدت پرهیز کنید. چاقی و شکم بزرگ یکی از عوامل عمده کمردرد است، بنابراین رژیم غذایی مناسب داشته باشید و وزن خود را متعادل کنید. نشستن‌های طولانی یک استرس مزمن برای کمر است و موجب بروز بیرون‌زدگی دیسک می‌شود، افرادی که مجبور به نشستن‌های طولانی پشت میز هستند، حتما تایمی را برای ورزش کردن و کش و قوس دادن بدن خود اختصاص دهند. همه افراد باید در روز چند دقیقه‌ای را به پیاده روی اختصاص دهند و از ورزش کرن و آب‌درمانی غافل نشوند. 

منبع: ایسنا

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۴۰۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام

کاشی کاری یکی از هنرهای باستانی و سنتی در ایران است که در طول تاریخ، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ و هنر کشورمان داشته است. از دوران باستان تا به امروز، هنرمندان ایرانی با استفاده از فنون و تکنیک‌های مختلف، آثاری شگفت‌انگیز و بی‌نظیر را ایجاد کرده‌اند که همچنان در موزه‌ها و کاخ‌های ایران و جهان به نمایش گذاشته می‌شوند.

طرح‌های استفاده شده در کاشی کاری ایران معمولاً دارای الگوها و طرح‌های هندسی، گل و گیاهان، حیوانات و موتیف‌های دینی و فرهنگی هستند. از جمله معروف‌ترین نمونه‌های کاشی کاری ایران می‌توان به مساجد سنتی با طرح‌های زیبا و چشم‌نواز اشاره کرد.

کاشی و سرامیک دو ماده‌ی ساختمانی است که در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو ماده در ظاهر ممکن است به هم شباهت داشته باشند، اما در واقع دارای تفاوت‌های مهمی هستند که در ادامه به 5 تفاوت‌ کاشی و سرامیک پرداخته می شود.

کاویان سرام با فراهم کردن اطلاعات جامع در خصوص تفاوت کاشی و سرامیک، سعی در آن دارد که امان تجربه خرید مقایسه ای و بهتری را برای مشتریان و نمایندگان فروش در سراسر ایران فراهم کند. این مقاله به بررسی تفاوت کاشی و سرامیک به منظور آشنایی هر چه بیشتر مخاطبین با این محصولات پرداخته است.

مواد اولیه

اولین موردی که در زمینه تفاوت کاشی و سرامیک باید به آن پرداخته شود مواد اولیه به کار رفته در ساخت این دو محصول است. کاشی نوعی آجر یا سفال است که برای تولید آن از مواد معدنی و آلی مختلفی استفاده می شود  ولی ماده اصلی آن خاک رس است.

 

 

 

مقدار و نوع سایر مواد معدنی و آلی که به کاشی اضافه می شود بر کیفیت نهایی آن تاثیر دارند. مواد اولیه کاشی در ابتدا درشت بوده و توسط آسیاب خرد می شوند. مواد پلاستیکی، پر کننده های غیر پلاستیکی و کمک ذوب ها از جمله مواد مورد استفاده در خشت کاشی هستند.

مواد پلاستیک که همان خاک رس است به کاشی خاصیت شکل پذیری می دهد، پرکننده های غیر پلاستیکی با دمای ذوب و مقاومت شیمیایی بالا از تغییر شکل کاشی در هنگام پخت جلوگیری می کنند، و کمک ذوب ها که بر خلاف پرکننده ها نقطه ذوب پایینی دارند هم در کاشی و هم روی لعاب آن استفاده شده و مدت زمان پخت را کاهش می دهند و بعد از سرد شدن حالت شیشه ای پیدا می کنند.

سرامیک نوع کاشی است که مقاومت و ضخامت بیشتری نسبت به کاشی دارد. مواد اولیه در ساخت سرامیک کمی از متفاوت از کاشی است که موجب استحکام بالاتر این محصول شده و مقاومت در برابر نفوذ آب، تغییرات دمایی و حرارت بالا در این محصول را به دنبال دارد.

ماده اولیه اصلی در ساخت سرامیک خاک رس است که حاوی کانی های مختلف، فلدسپات و سایر ترکیبات بوده و درصد مواد مختلف تعیین کننده کیفیت محصول نهایی است. دمای پخت سرامیک بالاتر از کاشی است که موجب استحکام و مقاومت بالاتر این محصول می شود. همچنین فشار بالاتری را تحمل می کند که موجب جذب آب پایین تر آن می شود.

سرامیک پرسلان نوعی از سرامیک است که در پخت آنها از خاک رس سفید یا کائولن استفاده می شود. خاک رس به کار رفته در سرامیک پرسلان ریزتر و خالص تر از خاک رس سرامیک بوده و حاوی سطوح بالایی از کوارتز و فلدسپات است.

 نوع پوشش سطحی

پوشش سطحی کاشی و سرامیک یا لعاب در اصل پوششی شیشه ای مانند است که از مواد اولیه خشک تشکیل شده که آسیاب می شوند و پس از ترکیب با آب به صورت خمیری یا دوغاب در می آیند. سپس به طرق مختلف بر روی کاشی یا سرامیک اعمال شده و پخته می شوند.

در اصل لعاب علاوه بر بالا بردن استحکام کاشی و سرامیک، نما و درخشش زیبایی را به آنها می بخشد. لعاب چسبنده نیست ولی اعمال آن روی بدنه یا بیسکوئیت کاشی و سرامیک سبب نفوذ آن به داخل خاک رس شده و با پخته شده لایه ای روی سطح کاشی و سرامیک ایجاد می کند.

لعاب روی کاشی و سرامیک میتواند یکی دیگر از فاکتور های تفاوت کاشی و سرامیک باشد. کاشی و سرامیک هر دو ممکن است لعابدار یا بدون لعاب باشند، با این حال سرامیک ها اگر لعابدار باشند علاوه بر مواد معمول در لعاب کاشی، از ترکیب مواد غیر آلی و غیر معدنی هم در ساخت آنها استفاده شده و در دمای بالاتری پخته می شوند.

لعاب هایی که روی سطح سرامیک اعمال می شوند، غالبا ضد آب بوده و به همین دلیل است که در کف سرویس های بهداشتی و حمام بیشتر از سرامیک استفاده می شود.

 

 

از مزایایی اعمال لعاب روی سطح کاشی و سرامیک می توان به مواردی همچون زیبایی، افزایش استحکام، مقاومت در برابر جذب آب، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، و ایجاد سطحی کاملا مسطح اشاره کرد.

 سختی و مقاومت

می توان گفت که اصلی ترین تفاوت کاشی و سرامیک در سختی و مقاومت آن ها است. از آنجایی که کاشی ظریف تر و نازک تر از سرامیک است وزن پرس کمتری را می تواند تحمل کند ولی پرس وارد شده بر سرامیک سنگین‌تر است. به دلیل تفاوت در میزان پرس، سرامیک تخلخل کمتری داشته در نتیجه جذب آب آن کمتر است.

از طرف دیگر به دلیل دمای پخت بالاتر، مقاومت سرامیک در برابر سرما و گرمای شدید، فشار، رطوبت، مواد شیمیایی و تغییر رنگ در اثر نور آفتاب از کاشی بیشتر است. در مورد سرامیک های پرسلان این دما حتی بالاتر بوده و موجب می شود جذب آب آنها تقریبا صفر (کمتر از 0.5 درصد جذب آب) باشد و در نتیجه بیشترین کاربرد را برای استفاده در محیط های باز و مرطوب دارد.

کاربرد ها

در نظر گرفتن تفاوت کاشی و سرامیک در زمینه کاربرد آنها بسیار مهم است چرا که استفاده نادرست و در فضای نامناسب از آنها منجر به تحمیل هزینه اضافی و کار مضاعف می شود. بنابراین می بایست با در نظر گرفتن این تفاوت ها بهترین گزینه را برای پروژه خود انتخاب کنید.

همانطور که در بالا اشاره شد، کاشی ها ظریف تر و نازک تر از سرامیک ها هستند و همین امر آنها را به گزینه ای مناسب برای نصب بر روی دیوار تبدیل کرده است. به صورت کلی کاشی سرویس بهداشتی، حمام و آشپرخانه پرمصرف ترین مکان ها برای استفاده از کاشی است. کاشی ها غالبا مقاومت کافی برای استفاده در کف را ندارند.

از طرف دیگر، سرامیک ها با داشتن مقاومت بالاتر، بهترین گزینه برای پوشش کف هستند. جذب آب پایین سرامیک ها باعث کاربرد گسترده آنها برای کف سرویس های بهداشتی و حمام شده و همچنین مقاومت در برابر مواد شوینده و لک آنها را مناسب کفپوش آشپزخانه و سالن پذیرایی می کند.

از میان سرامیک ها، سرامیک های پرسلان بالاترین مقاومت را دارند که دلیل آن این است که در دمایی بالاتر از سرامیک های معمولی پخته می شوند و خاک رس ریزتر و خالص تری برای ساخت پرسلان مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل نفوذ ناپذیری پرسلان ها در برابر آب (جذب آب نزدیک به صفر) می توان این محصولات را در فضاهای باز و مرطوب نیز نصب کرد.

از دیگر مزیت هایی که پرسلان را برای نصب در فضای باز مناسب می کند، مقاومت نسبت به تغییر رنگ در برابر نور مستقیم خورشید می باشد، و در برابر گرما و یخ زدگی نیز مقاو بوده و با تغییرات شدید دما ترک نخورده و نمی شکنند. به صورت کلی پرسلان ها در برابر آب، تغییرات دمایی شدید، مواد شیمیایی، تغییر رنگ، سایش و ... مقاوم بوده و این امر موجب کاربردهای متنوع و بالای آنها برای هر فضایی شده است.

قیمت

کاشی و سرامیک در درجات مختلف، با طرح های متنوع و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متفاوت تولید می شود که هر کدام از این موارد می تواند تاثیر مستقیم روی قیمت آنها داشته باشد. هر چه درجه کاشی و سرامیک بالاتر باشد یعنی جنس آن بهتر بوده و مقاومت بیشتری نسبت به عوامل مختلف دارد که این امر موجب بالاتر رفتن قیمت آن می شود.

یکی از عواملی که بر قیمت کاشی سرامیک تاثیر دارد فرآیند پخت آنها است. دمای کوره در پخت کاشی پایین تر از سرامیک است و در نتیجه هزینه تمام شده ساخت کاشی کمتر از سرامیک است و قیمت آن نیز به نسبت پایین تر است. این موضوع نشان دهنده قیمت بالاتر سرامیک های پرسلان است چرا که دمای پخت آنها از سرامیک های معمولی نیز بالاتر است.

مورد دیگری که بر قیمت کاشی و سرامیک تاثیر می گذارد طرح و رنگ آن است. هر چه طرح پیچیده تر و رنگ تیره تر باشد، به دلیل سخت تر بودن فرآیند تولید، قیمت آن نیز بالاتر می رود.

ابعاد کاشی و سرامیک نیز بر قیمت آن تاثیر دارد به طوری که هر چه ابعاد بالاتر باشد قیمت نیز بالاتر می رود و کاشی ها به طور معمول به دلیل داشتن ابعاد کمتر نسبت به سرامیک، قیمت پایین تری نیز دارند. در نتیجه قیمت یکی دیگر از موارد تفاوت کاشی و سرامیک است.

انواع مختلف کاشی

انواع مختلف از کاشی وجود دارد که بر حسب جنس، ضخامت و طرح تقسیم بندی می شوند و هر یک برای استفاده در فضای خاصی در نظر گرفته شده اند. در زیر به چند مورد از آنها اشاره می شود.

کاشی های موزاییکی در طرح ها و رنگ های متنوعی وجود دارند و معمولا نمای براقی ندارند و در ابعاد کوچکتری نسبت به سرامیک ها ساخته می شوند.

کاشی های لعابدار که پوشش لعاب موجب افزایش مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی شده و برای استفاده در حمام و آشپزخانه مناسب هستند.

کاشی های سفالی بدون لعاب هستند و و  در ابعاد کوچک برای اهداف ساختمانی کاربرد دارند.

کاشی های سقفی در انواع مختلف از نوع با مقاومت کم در برابر حرارت تا انواع عایق حرارت و صدا، انواع تزئینی و انواع مقاوم در برابر مواد شیمیایی ساخته می شود.

کاشی های سنگ فرشی با پخت در دمای بالا دارای مقاومت بالا در برابر رطوبت است و به عنوان کفپوش در ساختمان ها کاربرد دارد.

کاشی های مکزیکی یا سالتیو دارای طرح های بسیار زیبا و متنوعی هستند. از آنجایی که این طرح ها باید با دست روی کاشی رسم شوند این کاشی ها پخته نمی شوند و به همین دلیل مقاومت پایینی دارند. این کاشی ها به صورت تزئینی در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مختلف سرامیک

همانطور که در بالا ذکر شد سرامیک‌ ها از نظر روش پخت و مواد تشکیل دهنده به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد های خاصی دارند. در ادامه چند مورد از انواع سرامیک معرفی می شود.

سرامیک های پرسلان به دلیل دمای پخت بالاتر و خاک رس ریز و خالص، دارای کیفیت، دوام و زیبایی بالایی هستند و تقریبا در همه قسمت های ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری کاربرد دارند.

سرامیک های پرسلان فول بادی نوع تخصصی تری هستند که دارای استحکام بالا، خاصیت ضد خش، و طول عمر بالا هستند و مانند پرسلان کاربردهای گسترده ای دارند.

سرامیک های پرسلان لعاب دار طرح و رنگ متنوع تری داشته و به دلیل وجود لعاب، خاصیت مقاومت در برابر خش در آن برجسته است.

اسلب ها در ابعاد بزرگ تولید شده و استفاده از ورق های بزرگ آن به فضا نمایی شیک و زیبا می دهد. این محصولات پر هزینه هستند و در نما و کف ساختمان ها کاربرد دارند.

سرامیک های آنتی باکتریال که در لعاب آنها از تکنولوژی نانو استفاده شده است با از بین بردن ذرات آلوده هوا که با سطح آن برخورد می کند (تا 20%) موجب پاکیزه و سالم شدن هوای اطراف می شوند.

در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید باکتری ها و ویروس های سطح آن به صورت تقریبا کامل از بین می رود و محیطی استریل ایجاد می کند. متعاقبا تمیز کردن آلودگی و لکه از سطح آن نیز آسانتر است و در برابر حرارت، مواد شیمیایی و خط و خش نیز مقاومت بالایی دارند.

سرامیک های ضد اسید مقاومت بالایی در برابر اسیدها و مواد صنعتی داشته و گزینه مناسبی برای استفاده در کارخانجات مواد غذایی و آزمایشگاه ها است.

سرامیک های مینیاتوری در ابعاد بسیار کوچک تولید می شوند و در رنگ ها و طرح های متنوعی وجود دارند. به دلیل جذب آب پایین برای استفاده به عنوان کاشی استخری مناسب هستند.

سرامیک های شیشه ای مقاومت بالایی در برابر ضربه و حرارت دارند و برای کف و دیوارها قابل استفاده هستند.

 

 

کاشی و سرامیک از لحاظ ظاهری چه تفاوتی دارند

از آنجایی که کاشی ها دمای پخت و مدت زمان پخت پایین تری نسبت به سرامیک ها دارند طرح های روی آنها کم رنگ تر از سرامیک است. اکثرا سرامیک ها ضخامت بیشتری از کاشی ‌ها دارند و با گذشت زمان رنگ آنها (به خصوص در برابر نور مستقیم خورشید) تغییر نمی کند و مقاوم هستند. تفاوت ظاهری دیگر کاشی و سرامیک می تواند در ابعاد آنها باشد که سرامیک ها معمولا ابعاد بزرگتری دارند ( استثناهایی هم ممکن است در این مورد وجود داشته باشد).

کاشی بهتر است یا سرامیک

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد جواب این سوال ممکن است متفاوت باشد. برای دانستن بهترین جواب باید مواردی همچون محل نصب و بودجه پروژه مورد نظرتان را در نظر بگیرید.

کاشی ها با قیمت پایین تر برای استفاده در دیوارها و فضاهای داخلی مناسب هستند در صورتی که سرامیک ها بسته به درجه بندی، گران تر هستند و با داشتن مقاومت بالاتر به عنوان کفپوش گزینه مناسب تری هستند.

استفاده از سرامیک برای کف

سرامیک ها نسبت به کاشی ها تنوع بالاتری در طرح و رنگ دارند. استفاده از سرامیک در کف منازل مسکونی و تجاری علاوه بر بهره مندی از مزایایی متعدد این محصولات، نمایی زیبا و مدرن به محیط می بخشد که آنها را به یکی از پر طرفدارترین کفپوش ها در صنعت ساختمان تبدیل کرده است.

ما در این مطلب سعی بر آن داشتیم که تفاوت کاشی و سرامیک را از ابعاد مختلف بررسی کنیم و امکان انتخاب و خریدی آسان را برای شما فراهم کنیم. همچنین می توانید برای گرفتن مشاوره و خرید محصول مورد نظر خود با کارشناسان کاویان سرام در ارتباط باشید.

سرامیک پرسلان

همانطور که پیش تر اشاره شد ماده اصلی در ساخت سرامیک و سرامیک پرسلان خاک رس است و هر دو در کوره پخته می شوند، اما پرسلان در دمای بالاتری پخته شده و خاک رس خالص تری دارد و تخصصی تر از سرامیک است. جذب آب پرسلان بسیار پایین و نزدیک صفر است و از آنجایی که کف بیشتر در معرض رطوبت و آب است معمولا در کف ساختمان ها استفاده می شود.

مقاومت بالای این محصول در برابر شوینده ها، ساییدگی، تغییر رنگ، یخ زدگی و حرارت در کنار نما و جلوه زیبا، این محصول را به یک انتخاب محبوب تبدیل کرده است که در طرح ها و رنگ های متنوعی تولید می شود. کاربرد سرامیک های پرسلان بسیار گسترده بوده و در طیف وسیعی از فضاهای داخلی و خارجی امکان مسکونی، سرویس های بهداشتی، پله ها، پیاده رو، محوطه های رو باز، ادارات، کارخانجات، مراکز آموزشی، مراکز فرهنگی و هتل ها به کار می روند.

لیست ویژگی و تفاوت‌ کاشی و سرامیک

در اینجا برای درک بهتر تفاوت‌ کاشی و سرامیک، ویژگی‌ هر کدام به شرح زیر لیست شده است.

 سرامیک سختی بیشتری نسبت به کاشی دارد. نسبت به یخ زدگی و تغییرات دما مقاومت بالایی دارد. در برابر نور خورشید مقاوم است. هم در کف و هم روی دیوار میتوان از آن استفاده کرد. در برابر آتش تغییر حالت نمی‌دهد. با گذشت زمان رنگ و شکل ظاهری سرامیک تغییر نمی کند. در برابر فشار و رطوبت مقاومت بیشتری نسبت به کاشی دارد. از آنجایی که جذب آب بسیار پایینی دارد، نصب آن روی ارتفاعات و دیوار کار سختی است. کاشی جذب آب بیشتر دارد و به همین دلیل، در ارتفاعات بالاتر می توان آن را نصب کرد. بیشتر کاربرد آن نصب روی دیوار است. در دمای پایین تری پخته می شود و در نتیجه هزینه تولید و متعاقبا قیمت فروش آن نسبت به سرامیک کمتر است. دارای طرح ‌های متنوع و زیبایی است، و در نمای قسمت های مختلف ساختمان مورد

استفاده قرار می‌گیرد.

بر روی لعاب کاشی از طرح‌های ساده، رنگی، گلدار، سیاه و سفید، براق، نیمه براق و مات استفاده می‌شود. عموما انواع کاشی‌ها در برابر ضربه محکم نا مقاوم بوده و به راحتی ترک می خورند.

اکنون که تفاوت کاشی و سرامیک به صورت کامل و جامع در مقاله بالا شرح داده شد می توانید با در نظر گرفتن موارد ذکر شده بهترین محصول را برای ساخت یا بازسازی پروژه خود در نظر بگیرید.

همچنین می توانید برای انتخاب راحت تر و حرفه ای تر به سایت کاویان سرام مراجعه کرده و یا با شماره 02167348000 با کارشناسان ما در ارتباط باشید. کاویان سرام با بیش از 10 سال سابقه در زمینه کاشی و سرامیک، اعتماد و رضایت عمده فروشان و مشتریان خود را از نظر کیفیت و قیمت جلب کرده و می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

 

دیگر خبرها

  • تیم حسینی کابوس تیم های سخت لیگ
  • بعد از ورزش بدن‌درد دارید؟ برای تسکین، این روش‌ها را امتحان کنید
  • فیلم ضدحال خنده‌دار دختر دانش آموز به معلم بابت ماه تولد
  • میزان تمرکزت رو محک بزن؛ سه تفاوت دو عکس رو ۳۳ ثانیه‌ای بگو
  • 5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام
  • دردهای سمت چپ سر نشانه چیست؟
  • مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی (عکس)
  • موزه فسیل مراغه گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند
  • جک تی9 جدید؛ همان طراحی آشنا با تفاوت های جزئی (+تصاویر)
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند